Valdis Krebs: חשיבותם של אלה ששוזרים את הארגון יחד!

[בתמונה: מיהם אלה שמחברים את הארגון שלנו לאורגן שלם? הרשת עובדה במערכת לניתוח רשתות חברתיות וארגוניות InFlow , חברת Orgnet LLC]

[למאמר המקורי באנגלית, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על רשתות חברתיות, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים בנושא ניתוחי רשת ארגונית ONA, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על 'קבוצות', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על מבנה ארגוני, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על צווארי בקבוק ומתווכים, לחצו כאן]

Valdis Krebs הוא המדען הראשי והמייסד של חברת Orgnet LLC, קליבלנד / אקרון, אזור אוהיו (Cleveland/Akron, Ohio Area). הוא מדען המתמחה בניתוח רשתות ארגוניות (Organizational Network Analysis - ONA), בניתוח נתונים ובהדמיה חברתית, יחסית, רב-מודאלית, כדי לעזור ללקוחות בפרויקטים של שינוי והסתגלות ארגונית.

Krebs עושה שימוש במחקריו בכריית נתונים, בניתוח גרפים, בניתוח רשתות, באיתור דפוסים קבועים / בתבניות ובבינה מלאכותית (AI) כדי לסייע לבסיס לקוחות עולמי. הוא פיתח את תוכנת InFlow לניתוח רשתות חברתיות Social Network Analysis) SNA); ולניתוח רשתות ארגוניות (Organizational Network Analysis - ONA).

לפני שהפך לעצמאי, מילא Valdis Krebs תפקידים שונים בתחום ניהול משאבי אנוש / HRMS בחברות: וולט דיסני, TRW, טויוטה ופורד מוטור. כיום, הוא עובד ממשרדו בקליבלנד, אוהיו (ארצות הברית) עם רשת עמיתים ברחבי העולם.

Krebs צוטט אלפי פעמים בפרסומים אקדמיים, בבקשות פטנטים ובמסמכי בית משפט על ניתוח רשתות.

[להרחבת המושג: 'רשת', לחצו כאן] [להרחבת המושג ניתוח רשת חברתית SNA, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים בנושא ניתוחי רשת ארגונית ONA, לחצו כאן]

[תמונת המחברים (Connectors for pipes) המקורית באדיבות חברת Interclamp. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

אינטרקלמפ

כשאנחנו חושבים על רשתות, אנחנו חושבים על קבוצות, קהילות, מערכות ואוספים מורכבים אחרים של ישויות המקיימות אינטראקציות ביניהן.

עם זאת, המדדים הפופולריים ביותר של ניתוח רשתות חברתיות Social Network Analysis) SNA); וניתוח רשתות ארגוניות (Organizational Network Analysis - ONA), מודדים גורמים בודדים בארגון:

  • מי בעל העוצמה? מיהי הרכזת?
  • מי מפעיל סמכות ישירה?
  • מי בעל ההשפעה?

אנו בוחנים מערכות מורכבות שמקושרות ביניהן; אך מתמקדים, משום מה, באנשים בודדים. רק שהאנשים - שממלאים תפקידים מרכזיים בארגונים ובקהילות - הם חשובים, אך לא בשל מה שהם עושים לעצמם! הם חשובים בשל האופן שבו הם שוזרים את הרשת; בשל מה הם עושים למען הקהילה כולה.

[לאוסף המאמרים על 'קבוצות', לחצו כאן] [לריכוז המאמרים על 'עוצמה', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'השפעה', לחצו כאן] [להרחבת המושג, 'מערכת מורכבת', לחצו כאן]

במשך 25 שנות הייעוץ שלנו בתחום ניתוח רשתות חברתיות Social Network Analysis) SNA); וניתוח רשתות ארגוניות (Organizational Network Analysis - ONA), עם קהילות וארגונים, בינוניים עד גדולים; מעולם לא ראינו מערכת מצליחה, שמנוהלת על ידי מספר קטן של גורמים עוצמתיים במיוחד; ובאותה מידה, גם ההיפך נכון: מעולם לא ראינו מערכת מצליחה, שבה לכולם יש אותו מספר קשרי גומלין; או כמעט את אותו מספר קשרים

חיבורים ברשתות חברתיות נוצרים, בהתארגנות עצמית, בצורה לא אחידה; אך חלוקתם אינה קיצונית כמו ברשתות ארגוניות, מעשה ידי אדם, עם קומץ רכזות וקשרי גומלין רבים הנכנסים אליהן. העיצוב של רשת ריכוזית הוא נהדר, אם מה שזורם בה מונע על ידי חוקים טבעיים ברורים או חוקים פיזיקאליים, כמו רשת חשמל למשל.

אבל רשתות אנושיות אינן מתפקדות היטב ברשתות פשוטות. הן מתפקדות באשכולות מורכבים המקושרים זה לזה, שבהם הפיזיקה המקובלת אינה מצליחה לעבוד. התארגנות עצמית והתהוות חשובים בהם הרבה יותר מכללים ומחוקים פשוטים.

[להרחבה על קשרים וקשרי גומלין ברשת הארגון, לחצו כאן] [להרחבת המושג 'התארגנות עצמית', לחצו כאן] [להרחבת המושג 'התהוות', לחצו כאן]

[בתמונה: העיצוב של רשת ריכוזית הוא נהדר, אם מה שזורם בה מונע על ידי חוקים טבעיים ברורים או חוקים פיזיקאליים, כמו רשת חשמל למשל. אבל רשתות אנושיות אינן מתפקדות היטב ברשתות פשוטות. הן מתפקדות באשכולות מורכבים המקושרים זה לזה, שבהם הפיזיקה המקובלת אינה מצליחה לעבוד. התארגנות עצמית והתהוות חשובים בהם הרבה יותר מכללים ומחוקים פשוטים... התרשים עובד במערכת לאבחון ולניתוח רשתות ארגוניות dna-7, חברת TECI]

אם העוצמתיים ברשת אינם חשובים באמת ברשתות האנושיות שלנו, אז מי כן?

לא בהכרח אלה שבולטים אלא אלה שעוזרים לנו להישאר ביחד. אלה תפקידי המפתח ברשתות האנושיות שלנו. אלה המחברים שמחברים את הצינורות (Connectors for pipes); שמחברים את החלקים הרופפים של הארגון (בעיקר בקצוות)  לתוכו (boundary-spanners).

בואו נסתכל באיור 1 למטה, על התפתחות הרשת של מלקוחותינו: היא מורכבת מארבע קבוצות. קבוצות אלו יכולות להיות: מחלקות, פרויקטים, צוותי מוצרים, צוותי משימה וכו', כל אחד עם הצבע שלו. הצמתים הם עובדים, וקשרי הגומלין מראים מי עובד באופן קבוע עם מי במגוון משימות.

במקרה זה, במצב המתואר ברשת, הם היו צוותי פרויקט שונים, שעבדו על מוצרים ושירותים עבור לקוח משותף.

[להעמקה בנושא ה'מגוון', לחצו כאן]

איור 1 - ארבעה צוותי פרויקטים שעבדו עבור לקוח משותף, נפרדים ביניהם:

 

[הרשת עובדה במערכת לניתוח רשתות חברתיות וארגוניות InFlow , חברת Orgnet LLC]

המפתח להצלחה של ארגון זה היה לא רק עד כמה כל צוות פרויקטים שיתף פעולה באופן פנימי, אלא כיצד ארבעת הצוותים עבדו יחד. לא משנה כמה טוב כל אחד מהם עבד בנפרד, מה שחשוב הוא חיבור המאמץ המשותף שלהם. היה זה המאמץ המשותף שבנה את הפתרון המתאים ללקוח שלהם.

איור 2 מראה לנו כיצד כל צוות פרויקט היה מחובר לצוותי פרויקט אחרים:

[להרחבת המושג: 'שיתוף פעולה', לחצו כאן]

איור 2 - ארבעה צוותים מחוברים ביניהם

[הרשת עובדה במערכת לניתוח רשתות חברתיות וארגוניות InFlow , חברת Orgnet LLC]

האנשים המחברים את הצוותים קרויים  צווארי בקבוק או מתווכים וגם בלעז: boundary-spanners. אלה שמחברים את החלקים הרופפים של הארגון (בעיקר בקצוות) לתוכו. הם שמגשרים בין הצוותים אחד עם השני. ה- boundary-spanners העיקריים מוצגים ברשת, באיור 3 למטה, כצמתים גדולים יותר. כמו גשרים המחברים את חלקיה של עיר, הם מגשרים בין הצוות שלהם לצוותים האחרים. באמצעות חיבורים אלה עוברים בין הקבוצות: ידע ומידע, ניסיון וחדשנות.  

 [להרחבת המושג, 'ידע', לחצו כאן] [להרחבת המושג, 'מידע', לחצו כאן]

איור 3 - ה- boundary-spanners

 

[הרשת עובדה במערכת לניתוח רשתות חברתיות וארגוניות InFlow , חברת Orgnet LLC]

כמה מה- boundary-spanners הם צמתים עם מרכזיות גבוהה ברשת. אבל, רובם לא. עם זאת, כל ה- boundary-spanners ממלאים תפקיד חשוב מאוד בארגון.

לכן, במקום להתמקד בכמה אנשים בודדים בארגון שמרכזים בידיהם את העוצמה הארגונית; עלינו להתמקד בדפוסי היחסים, הזרימות והאינטראקציות במערכות האנושיות המורכבות שלנו.

לא מרכזיותם של מעטים היא החשובה, אלא שזירתם של רבים היא המפתח לקהילה או לארגון מצליחים!

[מקור התמונה: Photo by jiawei cui from Pexels]

[למאמר המקורי באנגלית, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על רשתות חברתיות, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים בנושא ניתוחי רשת ארגונית ONA, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על 'קבוצות', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על מבנה ארגוני, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על צווארי בקבוק ומתווכים, לחצו כאן]

 

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *