יחזקאלי ואונגר-משיח: ניתוח רשתות חברתיות

תקציר: ניתוח רשתות חברתיות (Social Network Analysis - SNA) הוא תחום שזכה ל'קפיצת מדרגה' בעקבות מהפכת האינטרנט. 'קפיצת המדרגה' הזו הביאה לפיתוח מתודה לניתוח הרשת החברתית, והיא קרויה ניתוח רשתות חברתיות (Social Network Analysis - SNA).זוהי מתודולוגיה לאבחון, לגילוי ולניתוח של רשתות חברתיות ושל דפוסי היחסים בין מרכיביהם (ראו דף נפרד על חברות לניתוח רשתי). היא בנויה על פרדיגמה חדשה יחסית, הקרויה: "חשיבה רשתית": התייחסות לארגון כרשת...

[התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי DarwinPeacock, Maklaan. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY 3.0]

[לאוסף המאמרים על רשתות חברתיות, לחצו כאן] [ראו גם דף נפרד על ניתוח רשתות ארגוניות[לאוסף המאמרים על 'קבוצות', לחצו כאן] 

המאמר עודכן ב- 15 בנובמבר 2020

ד"ר פנחס יחזקאלי ואינג' שרית אונגר-משיח הם מומחים לניתוח רשתות ארגונית (Organizational Network Analysis). ושותפים בחברת 'ייצור ידע'.

*  *  *

המשגה: מהו ניתוח רשת חברתית - SNA?

ניתוח רשתות חברתיות (Social Network Analysis - SNA) הוא תחום שזכה ל'קפיצת מדרגה' בעקבות מהפכת האינטרנט. 'קפיצת המדרגה' הזו הביאה לפיתוח מתודה לניתוח הרשת החברתית, והיא קרויה ניתוח רשתות חברתיות (Social Network Analysis - SNA) 

זוהי מתודולוגיה לאבחון, לגילוי ולניתוח של רשתות חברתיות ושל דפוסי היחסים בין מרכיביהם (ראו דף נפרד על חברות לניתוח רשתי). היא בנויה על פרדיגמה חדשה יחסית, הקרויה: "חשיבה רשתית": התייחסות לארגון כרשת

[לפירוט חברות לניתוח רשתי, לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'פרדיגמה', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'חשיבה רשתית', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'רשת', לחצו כאן] [להרחבת המושג, 'קבלת החלטות', לחצו כאן]

[בתמונה: כך נראית רשת חברתית... הרשתות עובדו במערכת לניתוח רשתות חברתיות וארגוניות InFlow , חברת Orgnet LLC]

ניתוח רשתות חברתיות מסייע לחוקרים ולגורמים מקצועיים בשוק העסקי ובארגונים להכיר צדדים שונים של הרשת החברתית, כמו גם לקבל החלטות לגבי עובדים. תחום זה נחשב לתחום צומח ומבטיח מאוד, במחקר ובעסקים. הוא יכול, למשל, לספק יתרונות עסקיים משמעותיים, במיוחד כאשר ארגון מתכונן לבצע שינוי ארגוני משמעותי ברמת המוצר / השוק / הגאוגרפיה. אז, ניתוח רשתות חברתיות יכול לעזור לארגון לצמצם סיכונים, ועל ידי כך, לצאת נשכר מהשינוי.

איך בנויה רשת חברתית?

רשת חברתית מורכבת משלושה מעגלים (ראו את התרשים למטה ואת מפת הרשת למעלה) (Krebs, 2020):

  1. ליבה (core) המחוברת בצפיפות במרכז;
  2. שברים (fragments), המחוברים באופן רופף בטבעת השנייה;
  3. וטבעת חיצונית של צמתים מנותקים, המכונה בדרך כלל 'אורבים' (lurkers).

לקהילות אלה יש רמות שונות של שייכות - כל אחת מהן מיוצגת על ידי אחת הטבעות הללו. אדם יכול להיות שייך לליבה של קהילה אחת, ובה בעת, להיות אורב פריפריאלי בקהילה אחרת.

[למאמרו של Valdis Krebs: 'כך נראית רשת חברתית', לחצו כאן]

[בתרשים: רוב הקהילות המקוונות מורכבות משלוש טבעות חברתיות (ראו בהמשך)...]

שלוש תכונות מאפיינות רשתות חברתיות:

1. הן חסרות סקאלה. משמע, הן מתפתחות ומשתנות ללא הפסקה, והן עצמאיות בהתנהגותן. התפתחותן נובעת מקשרי גומלין, הנוצרים בין הסוכנים (הצמתים), והמידע שעובר או נוצר כתוצאה מקשרים אלו (התפתחות סוכנים וצמתים חדשים וביטול של אחרים). קשרי הגומלין מחולקים בצורה לא מאוזנת בין הסוכנים ברשת.
2. אבל לא אקראיות: קשרי הגומלין אינם מפוזרים באופן אקראי בין סוכני הרשת, אלא בנויים מצבירים.
3. הן מאופיינות בדפוסים חוזרים רבים, המאפשרים לאפיין התנהגויות שונות של הארגונים.

ניתוח רשתות חברתיות SNA

ניתוח רשתות חברתיות - SNA חושף את דפוסי האינטראקציה בין הגורמים בארגון באמצעות ניתוח מתמטי של היחסים ביניהם. הוא מאפשר, הן תוצאות מספריות-כמותיות, והן תוצאה ויזואלית המאפשרת התרשמות וניתוח ב"עין". לכך, יש חשיבות רבה כיוון שהיא מאפשרת להפוך את הרשת הארגונית ל"בריאה יותר". "בריאות" של רשת מתבטאת בגמישות אסטרטגית (או אג'יליות - היכולת להסתגל במהירות לשינויים), ובזרימת מידע יעילה יותר בארגון, עובדה המאפשרת שיתוף פעולה טוב יותר, ייצור ידע אפקטיבי בזמן אמת ויכולת הפצת ידע ומידע מהירים ומדויקים (Jacoby, 2012).

ניתוח רשתות חברתיות - SNA מופעל על ידי יישומי תוכנה רבי עוצמה, שזמינים, הן באופן מסחרי והן כקוד פתוח. תוכנות לניתוח רשתות חברתיות קיימות כבר שנים, אך רק לאחרונה הגיעו לבגרות. ביכולתן לעבד כמות גדולה מאוד של חומר ארגוני ולנתח מאות אלפי מערכות יחסים. כל זאת, על מנת לספק תובנות חשובות, שאחרת היו נשארות חבויות. על התוכנות הללו ניתן למנות את DNA-7 הישראלית, Commetrix , Morphix , Socilyzer ,וVennMaker ועוד.

[הרשתות עובדו במערכת לניתוח רשתות חברתיות וארגוניות InFlow , חברת Orgnet LLC]

מה ההבדלים העיקריים בין ניתוח רשתות חברתיות SNA לפיתוח רשתות ארגוניות ONA?

ניתוח רשתות ארגונית (Organizational Network Analysis) התפתח מתוך ניתוח הרשתות החברתיות SNA; וקיימים שני הבדלים עיקריים בין שתי המתודולוגיות:
  1. הרשת הארגונית אקראית פחות מהרשת החברתית;
  2. היא נבנית בבסיסה באופן מלאכותי, כך שיש בה - בניגוד לרשת החברתית - שני סוגים של קשרי גומלין: קשרי היררכיה וקשרי עבודה. קשרי היררכיה איכותיים פחות, אולם יש להם יכולת לדכא התפתחות של קשרי עבודה.

אריגת רשתות חברתיות

אריגת רשתות חברתיות היא אמנות הבניה וההשבחה של רשתות חברתיות.

[למאמרו של Valdis Krebs: 'אריגה של רשת חברתית', לחצו כאן]

[לאוסף המאמרים על 'קבוצות', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על רשתות חברתיות, לחצו כאן]

העמקה  

  • Valdis Krebs: Ending up on the Wrong Side of the Tracks, יו טיוב:

  • סרטון הסבר מהו ניתוח רשתות חברתיות:

.

  • סרטון על ניתוח רשתות חברתיות ומשמעותו:

  • כיצד ניתן להגיע לכל אחד בעולם דרך 6 קשרים בלבד:

  • הרצאת טד של Nicholas Christakis על ההשפעה החבויה של רשתות חברתיות:

[לאוסף המאמרים על רשתות חברתיות, לחצו כאן] [ראו גם דף נפרד על ניתוח רשתות ארגוניות[לאוסף המאמרים על 'קבוצות', לחצו כאן] 

מקורות והעשרה

SNA

[תמונת הרשת למעלה היא צילום מסך]