הפער שבין המוסר לחיים עצמם, באתר ייצור ידע

תקציר: אנו יודעים, שמה שמניע מערכות מורכבות זה מאבק העוצמה בין מרכיביהן. איפה זה ממקם את המוסר בחיינו? ריכזנו עבורכם את כל המאמרים שהופיעו באתר 'ייצור ידע', אודות המוסר והפער שבינם לבין חיינו בפועל, על פי הכותבים (בסדר הא"ב). קריאה נעימה!

[בתמונה: הפער שבין המוסר לחיים עצמם, באתר ייצור ידע... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Enlightening_Images לאתר Pixabay]
[בתמונה: הפער שבין המוסר לחיים עצמם, באתר ייצור ידע... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Enlightening_Images לאתר Pixabay]

עודכן ב- 20 במאי 2023

כולנו מערכות מורכבות וכך גם הארגונים שבהם אנו מתפקדים, העיר והמדינה שאנו חיים בה והמערכות הגלובליות; ואנו יודעים שמה שמניע מערכות מורכבות זה מאבק העוצמה בין מרכיביהן. איפה זה ממקם את המוסר בחיינו?

ריכזנו עבורכם את כל המאמרים שהופיעו באתר 'ייצור ידע', אודות המוסר והפער שבינם לבין חיינו בפועל, על פי הכותבים (בסדר הא"ב). קריאה נעימה:

לקובצי מאמרים רלוונטיים נוספים:

רוני אקריש

רוני אקריש הוא ‏מייסד ומנהל‏ ב-‏אוניברסיטה עממית חינמית "קפה דעת"‏.

.

.

.

.

.

עופר בורין

אלוף משנה במיל', עופר בורין, נשוי + 3, שירת 20 שנה בחיל האוויר בתפקידי פיקוד טכנולוגיים. היום, הוא מנהל בחברת הייטק ביטחונית. הוא מגדיר את עצמי כאדם חופשי (חילוני). החל לכתוב בתחום זה כשעלה לאוויר פרויקט 929 בניהול הרב בני לאו והעיתונאית גל גבאי. הוא מחפש בתנ"ך את ההקשרים לחיים במדינת ישראל בעידן המודרני.

.

.

.

.

.

.

.

.

גרשון הכהן

אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים.

.

.

.

.

אבי הראל

אבי הראל הוא בעל תואר שלישי בפילוסופיה והיסטוריה יהודית, שירת בצה"ל מג"ב ומשטרת ישראל שלושה עשורים, בתפקידי פיקוד שונים. בתפקידו האחרון היה ההיסטוריון של משטרת ישראל. פרסם ארבעה ספרים ועשרות מאמרים בתחומי עיסוקו.

.

.

עמוס ידלין ואסא כשר

אלוף במילואים עמוס ידלין הוא ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי. הוא היה טייס קרב בחיל האוויר, ושימש, בין היתר כמפקד המכללות הצבאיות, כנספח צה"ל בוושינגטון, וכראש אגף המודיעין (אמ"ן). אסא כשר הוא פרופסור אמריטוס לפילוסופיה באוניברסיטת תל אביב, זוכה פרס ישראל. כשר מופקד על הקתדרה לאתיקה מקצועית ולפילוסופיה של הפרקטיקה ע"ש לאורה שוורץ-קיפ, וקודם לכן על הקתדרה לפילוסופיה של השפה ע"ש אברהם הורודיש באוניברסיטת תל אביב. הוא מומחה בעל שם בינלאומי במחקר הפרגמטיקה של השפה, חוקר ופעיל בתחומי האתיקה המקצועית בצבא, ברפואה, בתקשורת, באקדמיה ובמחקר המדעי. ממחברי רוח צה"ל, הקוד האתי של צבא הגנה לישראל. משך שנים שימש כמרצה הבית במכללה לביטחון לאומי, צה"ל.

.

.

.

.

דניאל יחזקאלי

דניאל יחזקאלי הוא מלחין למשחקי וידאו ומרצה בבית הספר למוסיקה רימון; בבית הספר לאומנויות, תלמה ילין; ובבית הספר למקצועות המולטימדיה של האוניברסיטה הפתוחה. הוא עוסק בחיבור שבין מוסיקה ומשחקים לניהול, פילוסופיה, פסיכולוגיה, פיזיקה ומדעי המוח. משמש כמנהל מחלקת השמע והמלחין הראשי של אולפן המשחקים האמריקאי-שווייצרי Amstad Digital.

.

.

.

.

.

.

פנחס יחזקאלי

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר 'ייצור ידע'.

.

.

.

אסא כשר

אסא כשר הוא פרופסור אמריטוס לפילוסופיה באוניברסיטת תל אביב, זוכה פרס ישראל.

כשר מופקד על הקתדרה לאתיקה מקצועית ולפילוסופיה של הפרקטיקה ע"ש לאורה שוורץ-קיפ, וקודם לכן על הקתדרה לפילוסופיה של השפה ע"ש אברהם הורודיש באוניברסיטת תל אביב.

הוא מומחה בעל שם בינלאומי במחקר הפרגמטיקה של השפה, חוקר ופעיל בתחומי האתיקה המקצועית בצבא, ברפואה, בתקשורת, באקדמיה ובמחקר המדעי.

ממחברי רוח צה"ל, הקוד האתי של צבא הגנה לישראל.

משך שנים שימש כמרצה הבית במכללה לביטחון לאומי, צה"ל.

[מקור התמונה משמאל: פייסבוק]

שירית כשר

שירית כשר

.

.

.

.

.

יאיר רגב

עו"ד יאיר רגב הוא קצין משטרה בגמלאות, שמילא תפקידים רבים במערך החקירות והמודיעין. בין היתר שימש כעוזר לראש האגף לחקירות ולמודיעין, ראש מפלג חקירות כלכליות וביטחוניות ביאחב"ל, ראש לשכת החקירות במרחב השפלה ועוד. רגב ניהל מספר רב של חקירות - בישראל ובחו"ל - כנגד ארגוני הפשיעה הפעילים בישראל, ופענח מקרי שוד ורצח רבים. הוא משמש כיום כעורך דין פרטי (משרד עורכי-דין‏ יאיר רגב ושות'); וכמרצה בסוגיות של חוק ופשיעה.

.

.

.

.

.

.

אלעד רזניק

תמונת הגמל הלועס היא תמונת העט של הכותב: אלעד רזניק

.

.

.

.

.

.

[בתמונה: הפער בין המוסר לחיים - בית המשפט הגבוה ל'צדק' בהאג... התמונה שותפה ברשתות החברתיות. היוצר: itzikahunna. אנו מאמינים כי אנו עושים בתמונה שימוש הוגן]
[בתמונה: הפער בין המוסר לחיים - בית המשפט הגבוה ל'צדק' בהאג... התמונה שותפה ברשתות החברתיות. היוצר: itzikahunna. אנו מאמינים כי אנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

נספח: בפתרון בעיות חברתיות, המוסר הוא גורם מעכב ומפריע!

תבדקו: בכל פעם שאתם מפעילים מוסר בגיבוש פתרון לבעיה מורכבת, אתם בדרך כלל משיגים את ההפך הגמור; ואם הבעיה נפתרה, זה מן הסתם מהסיבות הלא נכונות. למה?

כי בעיות חברתיות הן מערכות מורכבות. ככאלה, הן מושפעות רק משינויים מבניים, ומניהוג גורמים בתוכן בעורמה ובתחבולה... והמוסר? הוא רק הופך לגורם מעכב, מלבה ומסיט!

לא מאמינים? תחשבו על בעיית גיוס בני הישיבות. המוסר עוזר שני הצדדים להרגיש צודקים; וגם נותן להם תחמושת לריב. אבל במה הוא פותר את הבעיה?
[בכרזה: הפכנו עבדים לאמות המוסר שלנו. בעיות חברתיות הן מערכות מורכבות. ככאלה, הן מושפעות רק משינויים מבניים, ומניהוג גורמים בתוכן בעורמה ובתחבולה... לכן, המוסר הופך לגורם מעכב, מלבה ומסיט!  התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing. המקור: ייצור ידע]
[בכרזה: הפכנו עבדים לאמות המוסר שלנו. בעיות חברתיות הן מערכות מורכבות. ככאלה, הן מושפעות רק משינויים מבניים, ומניהוג גורמים בתוכן בעורמה ובתחבולה... לכן, המוסר הופך לגורם מעכב, מלבה ומסיט! התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing. המקור: ייצור ידע]

[לאוסף מאמרים רלוונטי נוסף על אתיקה לסוגיה, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *