אסא כשר: הערה על ההגנה שהמדינה נותנת לחייליה מפני התקפה משפטית

[בתמונה: בניין בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג. התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי User Hanhil from the Nederlandstalige Wikipedia. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

אסא כשר הוא פרופסור אמריטוס לפילוסופיה באוניברסיטת תל אביב, זוכה פרס ישראל.

כשר מופקד על הקתדרה לאתיקה מקצועית ולפילוסופיה של הפרקטיקה ע"ש לאורה שוורץ-קיפ, וקודם לכן על הקתדרה לפילוסופיה של השפה ע"ש אברהם הורודיש באוניברסיטת תל אביב.

הוא מומחה בעל שם בינלאומי במחקר הפרגמטיקה של השפה, חוקר ופעיל בתחומי האתיקה המקצועית בצבא, ברפואה, בתקשורת, באקדמיה ובמחקר המדעי.

ממחברי רוח צה"ל, הקוד האתי של צבא הגנה לישראל.

משך שנים שימש כמרצה הבית במכללה לביטחון לאומי, צה"ל.

[מקור התמונה משמאל: פייסבוק]

.

*  *  *

התובעת של בית הדין הבינלאומי בהאג פאטו בנסודה (Fatou Bom Bensouda), הודיעה שיש אפשרות שתחקור מה שמתואר כ"פשעי מלחמה" של חיילים במהלך מבצע "צוק איתן" ובהקשר של פעולות נוכח הפגנות על הגדר באזור רצועת עזה. התובעת מציינת את האפשרות, שלא תעסוק בפעולות החיילים; כיוון שבישראל קיימת מערכת משפטית עצמאית וחזקה, האמורה לדון בהאשמות בדבר עבירות על החוק בהקשרים של מבצע צוק איתן וההגנה מפני חציית הגדר.

ראש הממשלה הנוכחי, שר המשפטים שלו, מפלגת השלטון ובלוק המפלגות הימניות-דתיות-חרדיות התומכות בו, עסוקים באופן גלוי ומתמשך בניסיון להחליש את מערכת המשפט הישראלית. בכך, הם מחלישים את ההגנה על החיילים מפני חקירות של בית הדין הבינלאומי בהאג.

אם יחלישו את מערכת המשפט בחקיקה, אם ימנו שופטים לפי רוחם, תומכיהם יריעו להם, ואילו החיילים ימצאו את עצמם מבוקשים ואולי נעצרים בחו"ל לשם חקירות של בית הדין הבינלאומי בהאג.

צריך להחליף את ההתנהלות ברוח האספסוף בהתנהלות אחראית, שתגן כראוי על החיילים!

2 thoughts on “אסא כשר: הערה על ההגנה שהמדינה נותנת לחייליה מפני התקפה משפטית

  1. אין שום ספק שמערכת המשפט הישראלית חזקה יותר מדי – יותר מאשר מקובל במדינות דמוקרטיות מכובדות, ששומרות על בלמים ואיזונים בין רשויות המשטר.
    היועץ המשפטי והמערכת המשפטית רובה ככולה מתנהגת כמו כת בריונית שאוחזת בכוח בשלטון ו"אין לה אלוהים" (למעט "העליונים", הם האלוהים לא?). אין להם גוף ביקורת (אחרי שמיסמסו את כל הנסיונות להקים גוף אפקטיבי לביקורת הפרקליטות), כי הם לא אנושיים ולא יטעו ולא "יתלכלכו" לעולם, כמובן.

    כאשר גבה ליבם של המשפטנים והפקידים לחשוב שהכל שפיט והכל כפוף לסבירות שהם קובעים מהי עפ"י קריטריונים לא מוגדרים ועפ"י חוק שאיננו קיים או בניגוד מוחלט לחוק, הרי זה סוף הדמוקרטיה.

    כאשר פרופ' כשר מלין על "מינוי שופטים לפי רוחם", הוא מציג (באופן לא אתי במיוחד) את תהליך מינוי השופטים בישראל, זה השערורייתי שמתבצע במחשכים בקנוניות של שופטים שלא נבחרו, כעדיף על תהליך שמבוסס על מה שהוא קורא באופן מחפיר "האספסוף", כלומר בחירת העם.
    צריך הפרופסור הנכבד להבין שדמוקרטיה מהותה שהעם שולט, זו משמעות המונח. כן כן, אותו "אספסוף"שהוכפש. מכיוון שהעם הוא הריבון הרי נבחרי הציבור, הם הם שפועלים מכוחו ולהם הריבונות. לא לשופטים. לא לפקידים.
    ככה מקובל במדינות רבות ונאורות ביותר.

    אין ספק ששינוי פני מערכת המשפט יחזק אותה מבפנים, ביכולתה להתמקד במה שהיא צריכה להתמקד בו ובאיכות התוצר שלה, במקום במאבק הלעומתי השערורייתי שלה מול הכנסת הנבחרת ונציגי הציבור על כוח וסמכויות.

    ולגבי האג – אנחנו מצפים ממערכת המשפט להגן עלינו בהצלחה בלי קשר, ככל שניתן בסביבה בינלאומית שחלקה עויינת למדינה. עצמאותה ויכולתה להגן עלינו לא נפגמת כחוט השערה אם תשפוט לפי חוק ולא לפי "סבירות". אם תחדל מלהיות כת סגורה ובריונית ותתחיל להיות חלק מהפסיפס הדמוקרטי האופייני.

  2. בגץ מחליש את החיילים כמו מפקדים בכירים שהם שמאלנים כמו סגן הרמטכל לשעבר גולן. קראתי מס מאמרים שלך ולא מסכים איתך. העם בוחר את השלטון, אתה מנסה להציג את העם כלא מבין אך הוא מבין מה שאתה ושכמותך מנסים לא לראות ןלהתעלם. ביבי זכאי והוא יהיה ראש הממשלה הבא ורק הוא יציל אותנו מהאג ומבגץ שהרס את רוח בלחימה בצהל ושכל חייל צריך עו"ד צמוד בגלל בגץ. אז בבקשה די עם סיפורי האגדות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *