אסא כשר: הערה על דברי נתניהו בדבר אלימות נגד נשים

[בתמונה: נשים כבעלי חיים?? תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי sasint לאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים אודות 'אלימות נגד נשים', לחצו כאן]

אסא כשר הוא פרופסור אמריטוס לפילוסופיה באוניברסיטת תל אביב, זוכה פרס ישראל.

כשר מופקד על הקתדרה לאתיקה מקצועית ולפילוסופיה של הפרקטיקה ע"ש לאורה שוורץ-קיפ, וקודם לכן על הקתדרה לפילוסופיה של השפה ע"ש אברהם הורודיש באוניברסיטת תל אביב.

הוא מומחה בעל שם בינלאומי במחקר הפרגמטיקה של השפה, חוקר ופעיל בתחומי האתיקה המקצועית בצבא, ברפואה, בתקשורת, באקדמיה ובמחקר המדעי.

ממחברי רוח צה"ל, הקוד האתי של צבא הגנה לישראל.

משך שנים שימש כמרצה הבית במכללה לביטחון לאומי, צה"ל.

[מקור התמונה משמאל: פייסבוק]

*  *  *

לקראת יום המאבק הבין-לאומי באלימות נגד נשים, ב- 25 בנובמבר 2020, אמר בנימין נתניהו דברים, שעוררו לעג רב: "נשים זה לא בעל חיים שאתה יכול להכות בו", אמר, "והיום אנחנו אומרים, גם בבעל חיים אתה לא מכה. אנחנו מבינים שיש תובנה, ויש אינטליגנציה, ויש קוגניציה, ויש רגשות גם לבעלי חיים... אנחנו חמלים בצדק על בעלי חיים... מאוד מתחברים לזה אז אנחנו חמלים על בעלי חיים - נשים הן בעלי חיים. ילדים הם בעלי חיים. בעלי חיים עם זכויות. והדבר הזה צריך לעבור מן העולם, ואני מקווה שלא נראה את הדברים המטלטלים האלה".

יש להניח, כי הדברים שאמר בנימין נתניהו ייעלמו מתשומת הלב הציבורית כמו כל אמירה נלעגת של עוד פוליטיקאי. אבל, אני חושב שהדברים גילו היבט חשוב בתפיסות היסוד של הדובר:

[לציוץ בטוויטר עם הסרטון של דברי נתניהו, לחצו כאן]

[למאמרם של לנדאו ואח' בעיתון 'הארץ', לחצו כאן]

בן אדם הגון והגיוני היה מגנה אלימות נגד נשים (גם כשהוא אולי עייף) על יסוד התפיסה המוסרית הבסיסית: חובת השמירה על כבוד האדם באשר הוא אדם. כל אדם: ילד, אישה, גבר, כל אחד, כל אחת, בכל זמן, בכל מקום, בכל מצב. למה נתניהו לא השתמש בעקרון הזה?

הסבר העייפות לא ישכנע שום אדם סביר והגון. נתניהו לא השתמש בעקרון הזה, כי הוא לא בראש שלו, כי הוא לא עומד בבסיס ההחלטות שלו בדבר התנהגות ראויה.

הנימוק שנתניהו השתמש בו, אנלוגיה בין נשים לבין בעלי חיים לא אנושיים, הוא מגוחך ואפילו מעליב. כבוד האדם של האישה אינו הכבוד הראוי לבעל חיים לא אנושי. כבוד האדם של האישה הוא כבוד האדם באשר הוא אדם. זה לא רעיון העולה על דעתו של נתניהו כהרף עין. עובדה.

[נתניהו: נשים הן בעלי חיים... התמונה היא צילום מסך מאתר הכנסת]

המסקנה הבלתי נמנעת: ההתנהגות של נתניהו היא לעתים קרובות לא מוסרית (שקרים, הבטחות מדומות, הפרת הסכמים, הכפשות כוזבות ועוד כהנה וכהנה). ולא רק בהתנהלות שלו אין מוסר, אלא גם בתפיסות היסוד שלו אין מוסר.

[לקובץ המאמרים אודות 'אלימות נגד נשים', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

One thought on “אסא כשר: הערה על דברי נתניהו בדבר אלימות נגד נשים

  1. תכתבו באותיות גדולות ותגידו בקול רם איזה מין עלוב נפש ולא אנושי וחסר רגש ואפס ביחסי אנוש הוא ראש הממשלה פה! אפס באנושיות!???

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *