אסא כשר: הערות על דו"ח צה"ל בדבר החללים של שנת 2019

[בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

[לסדרת מאמרי עצמאות וזיכרון, לחצו כאן]

אסא כשר הוא פרופסור אמריטוס לפילוסופיה באוניברסיטת תל אביב, זוכה פרס ישראל.

כשר מופקד על הקתדרה לאתיקה מקצועית ולפילוסופיה של הפרקטיקה ע"ש לאורה שוורץ-קיפ, וקודם לכן על הקתדרה לפילוסופיה של השפה ע"ש אברהם הורודיש באוניברסיטת תל אביב.

הוא מומחה בעל שם בינלאומי במחקר הפרגמטיקה של השפה, חוקר ופעיל בתחומי האתיקה המקצועית בצבא, ברפואה, בתקשורת, באקדמיה ובמחקר המדעי.

ממחברי רוח צה"ל, הקוד האתי של צבא הגנה לישראל.

משך שנים שימש כמרצה הבית במכללה לביטחון לאומי, צה"ל.

[מקור התמונה משמאל: פייסבוק]

.

*  *  *

השבוע התפרסם הדו"ח של אכ"א בדבר החיילים שנספו במהלך 2019.

בעיניי זהו דו"ח בעל חשיבות ראשונה במעלה, מפני שמדובר בו על חיי-אדם, הראויים להגנה הטובה ביותר האפשרית.

קראתי על הדו"ח הזה גם כתבה באתר צה"ל. צוטט בה רמ"ט אכ"א, תא"ל ינקו, שאמר על החללים, שכל אחד מהם הוא חלל אחד יותר מדי. אחורי המילים הנכונות הללו, כך אני רוצה להאמין, עומד מאמץ מתמשך ונחוש מאין כמוהו לשמור על חיי החיילים מכל משמר.

בפרסומים התקשורתיים, הובלט הנתון שמספר החללים בשנת 2019 הוא הנמוך ביותר מאז הקמת המדינה. הנתון ראוי לפרסום, אבל כל נימה של שביעות רצון שליוותה אותו היא בעיניי לא הולמת. כאמור, כל אחד מהם הוא אחד יותר מדי.

בין סוגי הנסיבות של נפילת החיילים האלה בולט "חשש מהתאבדות". כאן צריך להיות מוקד מחוזק של מאמצי מפקדים וחיילים למנוע כל חשש כזה. גם אם קשה להיאבק בתופעה הזאת באופן מושלם, חובה להתאמץ, בשם הערכים של "חיי אדם", "רעות", "אחריות" ו"מקצועיות".

[למאמר: 'אחריות, סמכות, העברת סמכויות והאצלת סמכויות', לחצו כאן] [למאמר: 'בהירות של סמכות ואחריות בארגון', לחצו כאן]

[לסדרת מאמרי עצמאות וזיכרון, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *