אסא כשר: אגרת על השופטים

[התמונה באדיבות אתר בית המשפט העליון]

אסא כשר הוא פרופסור אמריטוס לפילוסופיה באוניברסיטת תל אביב, זוכה פרס ישראל. כשר מופקד על הקתדרה לאתיקה מקצועית ולפילוסופיה של הפרקטיקה ע"ש לאורה שוורץ-קיפ, וקודם לכן על הקתדרה לפילוסופיה של השפה ע"ש אברהם הורודיש באוניברסיטת תל אביב.

הוא מומחה בעל שם בינלאומי במחקר הפרגמטיקה של השפה, חוקר ופעיל בתחומי האתיקה המקצועית בצבא, ברפואה, בתקשורת, באקדמיה ובמחקר המדעי.

ממחברי רוח צה"ל, הקוד האתי של צבא הגנה לישראל.

משך שנים שימש כמרצה הבית במכללה לביטחון לאומי, צה"ל.

[מקור התמונה משמאל: פייסבוק]

*  *  *

אדם הגון והגיוני לא יתעלם מן התופעה המדהימה

נוכח דיונים משפטיים שעניינם ההתנהלות של נאשם בפלילים, בתיקים של מדינת ישראל נגד בנימין נתניהו, תחילה בבג"ץ ולאחר מכן בבית המשפט המחוזי בירושלים, מופיעים ניסיונות חוזרים ונשנים לאיים על בית המשפט כדי להשפיע על החלטותיו.

אדם הגון והגיוני יודע, שאין בשופטי ישראל פחד מפני איומים של בריונות פלילית או פוליטית. שופטי ישראל יפסקו באופן מקצועי, על פי הדין, האתיקה השיפוטית, הראיות והטיעונים שלפניהם.

אדם הגון והגיוני מזדעזע כשהוא קורא מסר ברשת חברתית מרכזית: "שופטי בג"ץ לא יעזו להוציא את ביבי כי הם יודעים שישלמו ביוקר על כך.. ואני מקווה שאם יעזו יקבלו כדור בראש כמו רבין". אני מקווה שהשב"כ, המשטרה ומשמר בתי המשפט מטפלים בעבריין הזה. ואני יודע בביטחון שאין בכוח האיומים הקשים שלו להזיז שופט כלשהו אף לא פסיעה אחת מדרכו המקצועית, הישרה והראויה.

אדם הגון והגיוני מזדעזע כשהוא קורא שהנאשם בפלילים האיץ בשרים במפלגתו לשלוח מסר לבג"ץ: "התערבות תוביל לבחירות, שבמרכזן סמכויות העליון". ההתנהלות הזאת גובלת בפלילים ובוודאי שאילו הנאשם היה מאפשר לממשלה לאמץ כללי אתיקה לשרים התבטאות כזאת הייתה בלתי ראויה בעליל ומובילה לתגובה מעשית חריפה. ואני יודע בביטחון מלא שאין בכוח מסרים כאלה להשפיע אף לא כמלוא הנימה על החלטות בג"ץ.

אדם הגון והגיוני מזדעזע כשהוא נתקל בהתבטאויות של הנאשם בפלילים: "כתבו שהם [שופטי בית המשפט המחוזי] שמאלנים. הם צריכים להוכיח שלא." אפשר להתפלץ מעזות המצח, מן השקרנות ומן הניסיון הנואל לפגוע באמון הציבור בשופטים.

[בתמונה: "הם לא יעזו"... "הם צריכים להוכיח שלא"... שרת המשפטים לשעבר, איילת שקד, נשיא המדינה ראובן ריבלין ושופטי בית המשפט העליון בטקס השבעתה של אסתר חיות לנשיאת בית המשפט העליון, אוקטובר 2017. התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי מארק ניימן / לשכת העיתונות הממשלתית. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

אדם הגון והגיוני יודע מהו אמון הציבור בשופטים. האמון הוא לא מה שמשתקף בסקרי פופולריות מפלגתיים, לאחר מסעות תעמולה חסרי גבולות. האמון האמיתי הוא ההצדקה שיש לאזרחים להיות בטוחים שהחלטות השופטים הן מקצועיות בהחלט, ישרות לחלוטין, בהתאם לדין ולאתיקה. זהו האמון. יש הצדקה. יש אמון והוא קיים, איתן ויציב.

אדם הגון והגיוני נותן אמון מלא בשופטים, בבג"ץ, בבית המשפט המחוזי וגם בבתי המשפט האחרים. במילים של כללי האתיקה לשופטים: "בענייני שפיטה אין מרות על השופט זולת מרותו של הדין", וכן "שופט לא יגור מפני איש, ולא יושפע במילוי תפקידו על ידי דעת קהל, חשש מפני ביקורת או רצון לשאת חן".

אדם הגון והגיוני יודע בביטחון מוחלט שכך ינהגו השופטים.

8 thoughts on “אסא כשר: אגרת על השופטים

  1. אם כול הכבוד, התיאור שהצגת הוא ברמת הרצוי, אבל הציבור יודע מניסיונו כי רב, כי יש פער בין הרצוי למצוי. אתה מייחס לשופטי ישראל תכונות עיליות של טהרה משפטית מזוקקת תנכית משהו, אך המציאות חוזרת ומוכיחה שהשופטים מתנהלים כאחד האדם הממוצע
    כדי למנוע דיון ממושך- אני מפנה למאמר של קלמן ליבסקינד בנושא ב"מעריב" של שבת האחרון, המציג תמונה עגומה, לפיה בית המשפט הישראלי הרויח ביושר את ביקורת עליו- לא מישום שהעם שינה ככה סתם את דעתו מ"יש שופטים בירושלים" למשהו אחר לגמרי..לצערינו כי רב.

  2. אסא כשר, אף לא מילה אחת על חוקיות פסקי הדין, שפיטות,
    על הבעייתיות העולה מהפרסומים (הלא מוכחשים) בנושאים אשיים של מנדלבליט/הלמברגרים/ וכיוב',
    כ"כ העדפות פוליטיות של בית המשפט העליון בשבתו כבג"צ

    צר לי מר כשר, איבדת האחיזה והמעמד נטול הפניות והאפשרות להשפיע,
    אתה עוד איש פוליטי
    אתה עוד בעל פתק בודד בקלפי

    • לדאבוני כל מילה במאמרך חקוקה בסלע, ההשמצות השקרים ומאמצי ההפחדה על שלטון החוק עובר כל גבול, הלוואי שבית המשפט העליון ישים סוףלהתנהלות ההנהגה הבזויה הזאת במדינת ישראל.

  3. האים אדוני חושב שחוקי העם או דיני ישראל או דין תורה .כמו לא יראה חמץ בכל מושבותיכם ..או שרפת החמץ ליפני הפסח..יש מקום לבית משפט לשנות או להחליט אחרת .האים בית חולים במדינת ישראל לא נחשב כמקום מושב ליהודים…..

    • בית החולים לא נועד רק ליהודים אלא לכל אזרחי המדינה כולל נוצרים וערבים , ישראל היא דמוקרטיה , בדמוקרטיה זכות האדם לקבוע מה יכנס לפיו בלי כפייה שלטונית על מזונו , אם נלך על פי תורה אז אסור יחסים בין גברים ועוד …. האם ישראל תהפך להיות אירן מספר 2 ?

  4. כדי לקבוע מה שווה מערכת המשפט שלנו -אפשר לבצע את זה בדרך מקובלת
    נקבע כמה פרמטרים אופייניים וחשובים במערכת שכזו -ונמדוד אותם
    נעשה את זה בהשוואה למערכות מקבילות בעולם בהווה -ההשוואה תבוצע עם מדינות שהן ברמה דומה לשלנו (שבדיה נורווגיה דנמרק או אנגליה גרמניה צרפת -ספרד איטליה יוון -יפן דרום קוריאה טיוואן -סין רוסיה צפון קוריאה -או טורקיה איראן ומיצריים -נתן למערכת המשפט לבדוק -נתן לאנשי המערכת לבחור ונשווה -אם אנחנו דומים -נבחן לפי למי אנחנו דומים -ואם יש פערים גדולים -נבדוק למה?
    סתם לדוגמא -לפני 30 שנים הייתי ביפן -ושם נודע לי שבישראל יש הרבה יותר עורכי דין מאשר ביפן במספרים מוחלטים -בדקתי והתברר שגם יותר מבגרמניה- רק פחות מארה"ב- האם זה לא אומר משהו? האם לא טעון הסבר הגיוני?
    למשל אחוז הרשעות הגבוה -מדינת ישראל נגד עם ישראל -1000:0 -לא משונה??? אם כך למה צריך מערכת משפט- מספיקה הפרקליטות

    • הערהאחת:
      מספר עורכי הדין במדינה הוא פונקציה של ערכי התרבות שבסיס תרבותה הלאומית של
      מדינה, כמו מידת הקולקטיביסטיות והאופן בו בני החברה מתמודדים אם אי וודאות בחיים.
      יפן, הגבוה במימד הקולקטיביזים בהשוואה לישרא שהיא הרבה יותר גבוהה במימד האינדיבידואליזם, וההשפעה הגדולה של תפיסת העולם הקונפוציוניסית- לפיה יש ערך גבוהה לשמירה על הרמוניה חברתית- נהוג ליישב סכסוכים בין אנשים בדרך של גישור ופשרה , בעוד שבישראל הולכים קודם כול מכות ואחר כך פונים לעורך דין. ולא זו הסיבה העיקרית למעמד בית המשפט בישראל.

  5. שלום
    האים אדוני רצני כשהוא כותב כתבה כזו
    האים אדוני אינו רואה כיצד בית המשפט העליון שופט
    האים אדוני אינו רואה איך הפרקליטות עושה איפה ואיפה
    אנחנו צריכים להתעורר לפני שיהיה מאוחר כי מלחמת האחים בפתח
    עברו הימים של שלטי הארץ וצריך להפנים
    אין שום שליט או עריץ שלו נפל
    האמת תמיד מנצחת בסוף והעריץ משלם
    אז לפני מלחמת האחים חיזרו בכם והניחו לטוב מכולם נכון להיום להנהיג לטובת ישראל בריאות לכולם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *