אלעד רזניק: יאיר גולן ומוסר לחימה

[בתמונה: האלוף יאיר גולן. המקור: דובר צה"ל]

בעקבות ההכרזה על היותו של האלוף יאיר גולן אחד המועמדים לתפקיד הרמטכ"ל הבא, אני רואה לא מעט אנשים שמשתפים סרטון וידאו, שמראה הרצאה של גולן ב- 2006 (אז מפקד אוגדת איו"ש) לפני חניכי מכינת מגן שאול. תמלול ההרצאה של גולן והקשר בין המילים שלו לתמלול מקרי בהחלט...

גולן דיבר על מוסר לחימה בלחימה בתווך אזרחי וכך אמר:

"מי שלובש מדים תפקידו לסכן את חייו למען אלו שאינם לובשים מדים. נוכח אוכלוסיה אזרחית אנחנו לוקחים על עצמינו סיכונים בצדק. בלתי מתקבל על הדעת שאנחנו בשם ההימנעות מסכנה נחליט עכשיו שאנחנו מכסחים בית דירות. הורגים שם נשים, ילדים, לא מעורבים. בלתי נסבל. שימוש בכוח שנעשה בתווך אזרחי לעולם חייב להיות מרוסן, מוגבל ובמינימום ההכרחי. בלתי נסבל שניקח חיי אנוש שלא בצדק.

ולכן, אם יחידה צבאית צריכה ליטול סיכונים, על מנת לא לפגוע בבלתי מעורבים; כן, היא תיקח סיכונים על מנת לא לפגוע בבלתי מעורבים. אבל, אם היא צריכה לפגוע רק במחבלים, יש לעשות את זה בצורה הכי בטוחה שיש"

לשאלת התלמידים, אם הוא יעדיף לסכן אזרחים או חיילים שלו, אמר גולן שהוא מצפה ממפקדים במקום הפעילות, לגלות שיקול דעת ולפעול בהתאם לפקודות ולמצב בשטח. הוא ניסה להסביר זאת באומרו: "אתה לא תעמוד מול בית ותירה באישה בת 60 גם אם היא ערבייה".

[בתמונה: חיילים ומוסר לחימה. דובר צה"ל]

לנוכח הוויכוח, שהתנהל עם קבוצה מתלהמת, שטענה לנוכחות מחבל מאחורי האישה; או להימצאותה של חגורת נפץ, הוסיף גולן: "לא בכל סיטואציה קרבית מיד כולנו ימין, כולם עומדים בפני השמדה ולא כל אישה ערבייה מסתתר מאחוריה מחבל. אני מצפה ממפקדים להבין את הסיטואציה ולנקוט בצעדים שהם סבירים. אני מצפה ממפקדים להבין את הסיטואציה ולנקוט בצעדים שהם סבירים. 138 הרגנו בדין ועוד 8 אזרחים שלא בדין (גולן התייחס למבצע 'גשמי קיץ'', ביוני 2006). בחלק מהמקומות זה היה טעות סבירה, שנובעת ממצבי ביניים, שאתה רמזת עליהם; ובחלק מהמקומות זה היה פשוט עבריינות. שימוש בלתי מתקבל על הדעת בנשק שניתן לך בידיים. ניתן לך הכוח בסמכות המדינה ליטול חיים של בן אנוש. כולנו נבראנו בצלם. אין לנו זכות לקחת חיים של בן אדם סתם ככה!".

גולן נתן לתלמידים דוגמה מהחיים בשטחי איו"ש: "אני אתן לך סיפור - עומדים 4 חיילים במחסום ביציאה הצפונית משכם לכיוון עסירה א-שמלייה. מגיע פלסטיני למחסום, מוציאים אותו מהרכב. חייל לפני זה בודק אישה פלסטינית. בעיני הפלסטיני, נראה לו שהוא מישש אותה, בדק אותה לאורך הגוף. הוא פגע ברגשותיו האסלאמיים, הוא רץ כמו מטורף להכות את החייל. בסדר? עומדים שם 4 חיילים מול פלסטיני אחד. מה הם עושים? יורים בו? הוא לא חמוש, בן אדם די שמנמן, כבר לא כל-כך צעיר. למה לירות בו? למה ליטול את חייו?

[בתמונה: חיילים במחסומים ביהודה ושומרון. צילום מסך מסרטון היו טיוב: מחסום חווארה 2004]

אני תחקרתי את האירוע. אני יודע על מה אני מדבר. אתם באים לסנגר? אנשינו לא עושים טעויות? בחיים לא עשיתם טעות? אתם משוחררים מטעויות? אם כן, זאת קהילת קדושים. אתם לא קדושים ולא כל אנשינו קדושים. היה שם מ"מ כושל, שנהג ברשלנות ונטל חיים של פלסטיני סתם. למה? מה אתם רוצים, שאת זה נצדיק?".

על עמדתו המדינית של גולן אפשר ללמוד מהדברים הבאים אותם טרח ואמר: 

"בגלל שהמצב עם הפלסטינים לדעתי לא כל כך פתיר, ולא בטוח שאנחנו בימי חיינו נראה איזשהו פתרון, וסביר יותר להניח שנחיה כמו בתקופת השופטים ותשקוט הארץ עד תקופת הלחימה הבאה, אתם מבינים על מה אני מדבר, אז בעיקר כדאי שנעסוק בעצמנו במוסר של עצמנו בלכידות של עצמנו ובלי לוותר לעצמנו. מכל הכיוונים - מהכיוון החילוני ומהכיוון הדתי, מהכיוון הימני ומהכיוון השמאלי. התחושה שלי היא שבשנים האחרונות אנחנו עושים יותר מדי ויתורים".

והמסקנה?

האמת? עד עכשיו אני מנסה להבין איך אנשים אינטליגנטים יחסית מסוגלים לקרוא / לשמוע את הדברים של גולן ולהבין מהם את מה שהצליחו להבין המתלהמים; והמסקנה היא די מחרידה: יש במדינת ישראל המון אנשים שלנוכח העימות עם הפלסטינים איבדו (חלקית או לחלוטין) צלם אנוש, ונסתמו נקבוביות החשיבה שלהם.

מי שרוצה לנהל דיון על מוסר לחימה, מומלץ שיפתח את הגוגל שלו ויחפש את הסרט של חיים הכט שצולם במלחמת לבנון השנייה "לנצח פעמיים":

.
.
.
.
.

One thought on “אלעד רזניק: יאיר גולן ומוסר לחימה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *