אסא כשר: המגינים האנושיים של האנטישמיות החדשה

[בתמונה: כרזת BDS וקריאה לחרם במהלך הפגנה במלבורן, אוסטרליה. קובץ זה הועלה לפליקר על ידי Takver; והוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 2.0]

[לאוסף המאמרים על 'הפרוגרסיבים החדשים ואנחנו' באתר ייצור ידע, לחצו כאן]

אסא כשר הוא פרופסור אמריטוס לפילוסופיה באוניברסיטת תל אביב, זוכה פרס ישראל.

כשר מופקד על הקתדרה לאתיקה מקצועית ולפילוסופיה של הפרקטיקה ע"ש לאורה שוורץ-קיפ, וקודם לכן על הקתדרה לפילוסופיה של השפה ע"ש אברהם הורודיש באוניברסיטת תל אביב.

הוא מומחה בעל שם בינלאומי במחקר הפרגמטיקה של השפה, חוקר ופעיל בתחומי האתיקה המקצועית בצבא, ברפואה, בתקשורת, באקדמיה ובמחקר המדעי.

ממחברי רוח צה"ל, הקוד האתי של צבא הגנה לישראל.

משך שנים שימש כמרצה הבית במכללה לביטחון לאומי, צה"ל.

[מקור התמונה משמאל: פייסבוק]

*  *  *

אני מבין את הגישה של הישראלים שהתייצבו להגנתה של תנועת BDS נוכח ההחלטה של גרמניה. הם מזכירים לי את הפלסטינים בעזה המתייצבים להגנתם של הטרוריסטים של החמאס נוכח פעילות ישראלית נגדם. יש הבדלים חשובים בין אלה לבין אלה, אולם הדמיון בגישה הוא עמוק ומאיר עיניים.

המתייצבים על גג בית בעזה, כדי להפריע לישראל להתגונן מפני הטרוריסטים הפעילים מתוכו, אינם טרוריסטים. הם לא נמצאים שם כדי להרוג ישראלים בעצמם. הם נמצאים שם כדי להביע הזדהות מקיפה עם הטרוריסטים, עם המטרות שלהם ועם האמצעים האלימים, הטרוריסטיים, שהם נוקטים בהם. כשהם נמצאים שם, הם מפריעים ללחימה בטרור, ובזה הם מעצימים את הטרור, בזה הם נעשים שותפים לסכנה שיוצר הטרור לאזרחי ישראל, תושביה ולוחמיה.

המתייצבים להגנתה של תנועת BDS נוכח ההחלטה של גרמניה אינם אנטישמים. הם לא עושים זאת כדי להפלות יהודים לרעה, באירופה או בארצות הברית. הם עושים זאת כדי להביע הזדהות מקיפה עם תנועה הנגועה באנטישמיות, עם המטרות שלה ועם האמצעים הזדוניים, האנטישמיים, שהיא נוקטת בהם. כשהם מתייצבים שם, הם מפריעים למאבק באנטישמיות החדשה, בזה הם מעצימים את האנטישמיות החדשה, בזה הם נעשים שותפים לסכנה שיוצרת האנטישמיות ליהודים ולכל היבטי חייהם.

ההזדהות עם תנועת BDS היא בלתי מוסרית. היא לא חלק ממאבק מקיף כנגד מצבים שונים של שהות כוחותיה של מדינת עם אחד בשטחים שיש בהם עם אחר. אין לתנועה הזאת עניין בנעשה בטיבט. אין לה עניין בנעשה בחצי האי קרים. אין לה עניין בנעשה בסהרה המערבית. יש לה עניין רק בשהות של מדינת הלאום של העם היהודי בשטח שנוי במחלוקת. עניין מעשי במצב אחד, תוך התעלמות עקרונית ומתמדת מכל המצבים המקבילים, הוא סוג של גזענות. ליחס גזעני כלפי יהודים קוראים אנטישמיות. היחס הגזעני כלפי ישראל הוא האנטישמיות החדשה. המתייצבים נגד ההחלטה של גרמניה מגוננים עליו.

ההזדהות עם תנועת BDS היא בלתי מוסרית, גם מכמה טעמים נוספים. ראשית, מטרתה היא לגרום נזקים כלכליים, תרבותיים ומדיניים, לכלל האזרחים של מדינת ישראל. זוהי הזדהות אטומה, שאין בה שום הסתייגות מן העוול הנואל שיש בזריעה גורפת של נזקים. שנית, זוהי הזדהות פחדנית, שאין בה שום גילוי של אומץ לעמוד, במצבים מקבילים, נוכח סין או רוסיה.

ושלישית, זוהי הזדהות צבועה, שאין בה שום גילוי של נכונות להתייצב מול ארצות-הברית, שבמהלך כהונתו של הנשיא טראמפ היא המשענת המדינית העיקרית של מדינת ישראל, באופן חסר תקדים. אילו תנועת BDS הייתה בעלת שורשים ערכיים עקביים היא הייתה קוראת לתומכיה להחרים את ארצות הברית, לא להשקיע בה ולהטיל עליה סנקציות. היא לעולם לא תעשה זאת. זה לא מרכיב מקובל בהתנהלות אנטישמית.

[בתמונה: הלוגו של תנועת ה- BDS. אנו מאמינים שאנו עושים בו שימוש הוגן. המקור: www.bdsmovement.net]

ראוי להסיק מסקנות גם מן האופי הלא-תכליתי של פעילות BDS. בסיכום כולל של הפעילות הזאת היא מתגלה כעתירת מימון ודלת הישגים. גופים רציונליים מפיקים לקחים מן הכישלונות המתמשכים של הפעילות שלהם. גופים אידאולוגיים עתירי מימון אינם חדלים לפעול גם כשאין להם שום הישג של ממש, חרף הפעילות הקדחתנית שלהם, שהרי הביטוי של האידאולוגיה, גם אם הוא עקר לחלוטין, הוא בראש מעייניהם. פעילות BDS מתמשכת, כיוון שיוזמיה מעוניינים בביטוי מתמיד של האנטישמיות החדשה, גם אם הישגיה אפסיים, בעבר, בהווה ובעתיד. תנועות כאלה אינן זקוקות להישגים כדי להצדיק את ההתבטאויות שלהן. הן קיימות כדי להתבטא. לעזור להן פירושו לעזור להתבטאות המתמשכת, הבלתי פוסקת, של האנטישמיות החדשה.

ההערכה המוסרית של תנועת BDS כוללת גם הערכה של היחס שלה אל שותפיה למאבקים. אין טעם להתכחש לזיקת המטרות שבין פעילות התנועה הזאת ופעילות הטרור של הארגונים הפועלים בגבולות המדינה, מצפון ומדרום מערב, הזוכים לתמיכה מובהקת של אירן, שהיא מעצמה עוינת, אנטישמית מאין כמוה. פעילות בחלק מרכזי של פסיפס הפעילויות לא יכולה להתבדל מן הקשר שלה אל הנעשה בחלקים מרכזיים אחרים של אותו פסיפס. הפעילות להגנת התנועה מפני ההחלטה של גרמניה כרוכה, בעקיפין אבל באופן מובהק, בפעילות האנטישמית של אירן נגד עצם קיומה של ישראל ובפעילות הטרוריסטית של ארגוני החמאס והחיזבאללה להשגת אותה מטרה.

[בתמונה: הפגנת BDS מחוץ לבית הספר ללימודי המזרח והאפריקה בלונדון, אפריל 2017. התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Philafrenzy. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 4.0]

המגינים האנושיים של הטרוריסטים אינם טרוריסטים אבל גם אינם אזרחים בלתי מסוכנים, מנקודת המבט של המאבק בטרור. בשעת הכורח אין מנוס מלפעול כנגדם, באמצעים צבאיים, כדי להתגונן כראוי מפני הטרוריסטים. המגינים האנושיים של האנטישמיות החדשה אינם אנטישמיים אבל גם אינם אזרחים בלתי מסוכנים, מנקודת המבט של המאבק באנטישמיות החדשה. בשעת הכורח אין מנוס מלפעול כנגדם, באמצעים מדיניים, משפטיים, כלכליים ודומיהם, כדי להתגונן כראוי מפני האנטישמיות החדשה.

[לאוסף המאמרים על 'הפרוגרסיבים החדשים ואנחנו' באתר ייצור ידע, לחצו כאן]

  מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *