'דיפ סטייט' – 'מדינת עומק' באתר 'ייצור ידע'

תקציר: תיאורית מדינת העומק - הדיפ סטייט (Deep State) גורסת, שפקידים בכירים - בעיקר בתחומי הביטחון הלאומי - משתמשים בסמכויותיהם על מנת להל את המדינה - על פי רצונותיהם ואמונותיהם - מתחת לאפו של הדרג הנבחר, ולמרות התנגדותו. ריכזנו עבורכם את כל המאמרים שהופיעו באתר 'ייצור ידע', אודות סוגיה זו, על פי הכותבים (בסדר הא"ב). קריאה נעימה!

[בתמונה: מדינת עומק - דיפ סטייט... תמונה חופשית שהיא נחלת הכלל, שהועלתה על ידי RANT 73 לאתר flickr]
[בתמונה: מדינת עומק - דיפ סטייט... תמונה חופשית שהיא נחלת הכלל,  שהועלתה על ידי RANT 73 לאתר flickr]

עודכן ב- 23 במרץ 2024

תיאורית 'מדינת העומק' - ה'דיפ סטייט' (Deep State) נחשבה, משך שנים, לתיאוריה קונספירטיבית, עד שהפכה - עם כניסת ממשל טראמפ לתפקידו בארצות הברית - לתיאוריה מרכזית, שמתייחסים אליה ברצינות משני צידי המפה הפוליטית, גם בארצות הברית וגם בישראל.

תיאוריה זו גורסת שפקידים בכירים - בעיקר בתחומי הביטחון הלאומי - משתמשים בסמכויותיהם על מנת לנהל את המדינה - על פי רצונותיהם ואמונותיהם - מתחת לאפו של הדרג הנבחר, ולמרות התנגדותו. כמו בכל תופעה מורכבת,

יש גם בתופעת מדינת העומק חסרונות רבים אך גם יתרונות [למשל, ראו את מאמרו של גרשון הכהן: הלקחים האסטרטגיים של מגילת רות]...

מה ש'הפיל את האסימון' בציבוריות הישראלית לקיומה של התופעה הייתה פרשת סיכול מינויו של תת אלוף במיל', גל הירש, למפכ"ל המשטרה.

ריכזנו עבורכם את כל המאמרים שהופיעו באתר 'ייצור ידע', אודות סוגיה זו, על פי הכותבים (בסדר הא"ב). קריאה נעימה: 

קובצי מאמרים רלוונטיים נוספים:

טלי גוטליב

ח"כ טלי גוטליב היא עורכת דין בתחומי הפלילים וזכויות היסוד.

.

.

.

.

גרשון הכהן

אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים.

.

.

.

פנחס יחזקאלי

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר 'ייצור ידע'.

פנחס פישלר

עו"ד פנחס (פיני) פישלר הוא קצין משטרה לשעבר ביחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בימי ניצב בנימין זיגל. הוא בעל חמישה תארים אקדמיים, שלושה מהם בהצטיינות, ממייסדי תנועת אומץ, הגן בערכאות שונות על שוטרים וקציני משטרה רבים, פעמים רבות בהתנדבות. לוחם בלתי מתפשר למען טוהר המשטרה והאפקטיביות שלה. מייסד דף הפייסבוק "משטרת לואי דה פינס". מוציא מידי חודש דו"ח מסכם על חריגות במשטרת ישראל, שהפך חומר חובה בידיהם של אנשי אקדמיה ואזרחים שאכפת להם.

.

.

.

.

אלעד רזניק

הגמל הלועס - תמונת העט של הכותב אלעד רזניק

.

יאיר רגב

עו"ד יאיר רגב הוא קצין משטרה בגמלאות, שמילא תפקידים רבים במערך החקירות והמודיעין. בין היתר שימש כעוזר לראש האגף לחקירות ולמודיעין, ראש מפלג חקירות כלכליות וביטחוניות ביאחב"ל, ראש לשכת החקירות במרחב השפלה ועוד. רגב ניהל מספר רב של חקירות - בישראל ובחו"ל - כנגד ארגוני הפשיעה הפעילים בישראל, ופענח מקרי שוד ורצח רבים. הוא משמש כיום כעורך דין פרטי (משרד עורכי-דין‏ יאיר רגב ושות'); וכמרצה בסוגיות של חוק ופשיעה.

.

.

.

.

ראובן ריבלין

נשיא המדינה לשעבר, ראובן ריבלין

.

.

.

.

.

.

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

מקורות מעניינים נוספים