פנחס יחזקאלי: אכיפה בררנית – אכיפה שונה מול גורמים שונים

תקציר: 'אכיפה בררנית' או 'אכיפה סלקטיבית' (Selective enforcement) משמעה שפקידי ממשל - כגון שוטרים, תובעים ופרקליטים, או רגולטורים - פועלים באופן שונה מול אנשים שונים ובמצבים פוליטיים שונים. הם מפעילים שיקול דעת סלקטיבי באכיפה, בהחלטה אם - או איך -להעניש אדם שהפר את החוק; באופן שהוא מפלה, אינו נאכף באופן שווה, כלפי אנשים בעלי נסיבות דומות; וגורם להתעללות משפטית בקורבנות התופעה; ולאיום על שלטון החוק…

[בתמונה: אכיפה בררנית בראי הבינה המלאכותית... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing. המקור: ייצור ידע]
[בתמונה: אכיפה בררנית בראי הבינה המלאכותית... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing. המקור: ייצור ידע]

[לאוסף המאמרים: 'בין רפורמה משפטית להפיכה משטרית', לחצו כאן] [לאסופת המאמרים אודות תופעת 'מדינת העומק' - ה'דיפ סטייט', לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.
[הכותב: ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה]

זהו מאמר ראשון מתוך ארבעה באתר 'ייצור ידע', על אכיפה בררנית. למאמרים האחרים:

*  *  *

בתחילת יולי 2023 הודיעו השר לביטחון לאומי והמפכ"ל על סבב מינויים, במהלכו הועבר מפקד מחוז ת"א מתפקידו. זאת, על רקע האשמתו באכיפה בררנית (Selective enforcement) כלפי תנועת המחאה [להרחבה על פרשת עמי אשד, לחצו כאן].  

הטענות המצטברות הללו הביאו להזמנת היועמ"שית, גלי בהרב מיארה לישיבת הממשלה ב- 9 ביולי 2023, כדי להציג את תשובותיה לטענות שרי הממשלה על אכיפה בררנית מול המוחים כנגד הרפורמה המשפטית / המהפכה המשטרית (תבחרו...) (ראו המאמר למטה).

שלו ואשכנזי ב'וואלה': על רקע התגברות המחאה: שרי הממשלה יטיחו ביועמ"שית טענות לאכיפה בררנית
הממשלה תקיים היום בישיבתה השבועית דיון מיוחד בהשתתפות גורמי אכיפת החוק שבו ידרשו את החמרת האכיפה והענישה על המפגינים נגד הממשלה. בהרב מיארה, שזומנה לדיון, כבר הבהירה שעצם העיסוק של הממשלה בנושא בעיצומה של המחאה מעורר "קושי רב"
[בתמונה: אכיפה בררנית. לכתבה המלאה של שלו ואשכנזי ב'וואלה', לחצו כאן]

אכיפה בררנית / סלקטיבית מהי? המשגה

'אכיפה בררנית' או 'אכיפה סלקטיבית' (Selective enforcement) משמעה שפקידי ממשל - כגון שוטרים, תובעים ופרקליטים, או רגולטורים - פועלים באופן שונה מול אנשים שונים ובמצבים פוליטיים שונים. הם מפעילים שיקול דעת סלקטיבי באכיפה, בהחלטה אם - או איך -להעניש אדם שהפר את החוק; באופן שהוא מפלה, אינו נאכף באופן שווה, כלפי אנשים בעלי נסיבות דומות; וגורם להתעללות משפטית בקורבנות התופעה; ולאיום על שלטון החוק. 
השופט יצחק זמיר הגדיר אכיפה כזו כ"אכיפה הפוגעת בשוויון במובן זה שהיא מבדילה לצורך אכיפה בין בני אדם דומים או מצבים דומים לשם השגת מטרה פסולה, או על יסוד שיקול זר או מתוך שרירות גרידא".

במדעי המשטרה, מתחברת 'אכיפה בררנית' למושג 'הוגנות באכיפה', שהוא אחת החובות הבסיסיות ביותר של משטרה בחברה דמוקרטית כלפי הציבור; ובלעדיה אין אמון במשטרה ואין לה לגיטימציה, לבצע את משימותיה.

בתחום המשפטי, 'אכיפה בררנית' היא אחת משלוש סיבות לבקשת הגנה מן הצדק: זוהי טענת הגנה במשפט פלילי, אשר קבלתה מביאה לביטול כתב אישום או חלקים ממנו או לעיכוב ההליך המשפטי. שלוש הסיבות להגנה מן הצדק הן (דוק, 2023; קרימינלי: הגנה מן הצדק):

  1. אכיפה בררנית;
  2. שימוש בסוכן מדיח;
  3. והתמהמהות רבה בהגשת כתב האישום או בהעברת חומרי חקירה באופן המקשה על הנאשם להגן על עצמו.

אכיפה בררנית מתקיימת רק בהתקיים שני תנאי סף (שאול, ללא תאריך):

  1. כאשר מקרים דומים זוכים ליחס אכיפתי שונה, באותו הזמן וללא הצדקה הולמת.
  2. היא אינה חלה במקום שבו התחילה המדינה לאכוף חוקים שהיא לא אכפה בעבר, בנוסף היא לא חלה במקום בו אי האכיפה בוצע לאור סדר עדיפויות לגיטימי.

במשפט הישראלי נקבע לא אחת שאכיפה בררנית פוגעת פגיעה קשה בחוש הצדק, עד כדי כך שלעתים, כשטענת אכיפה בררנית מוכחת בבית המשפט, עשוי בית המשפט להורות על ביטול כתב האישום, ובמקרים אחרים יכול להקל משמעותית בגזר דינו של העומד לדין (קרימינלי: אכיפה בררנית).

[במדעי המשטרה מתחברת 'אכיפה בררנית' למושג 'הוגנות באכיפה', שהוא אחת החובות הבסיסיות ביותר של משטרה בחברה דמוקרטית כלפי הציבור; ובלעדיה אין אמון במשטרה ואין לה לגיטימציה, לבצע את משימותיה! הכרזה: ייצור ידע]
[במדעי המשטרה מתחברת 'אכיפה בררנית' למושג 'הוגנות באכיפה', שהוא אחת החובות הבסיסיות ביותר של משטרה בחברה דמוקרטית כלפי הציבור; ובלעדיה אין אמון במשטרה ואין לה לגיטימציה, לבצע את משימותיה! הכרזה: ייצור ידע]

איך נדע שמקרה מסוים הוא אכיפה בררנית?

זיהוי של אכיפה סלקטיבית עלול להיות מורכב, ולעיתים דורש ניתוח מדוקדק של הנסיבות. לכן, הנה מספר 'כללי אצבע' להבחין מתי מדובר במקרה כזה: 
  • טיפול שונה: חפשו ראיות לכך שאנשים או קבוצות מקבלים יחס שונה במצבים דומים. אם אכיפת החוק מתמקדת באופן עקבי בדמוגרפיה מסוימת, כגון גזע, מוצא אתני, דת או מעמד סוציו-אקונומי, תוך הזנחת אחרים, היא עשויה להצביע על אכיפה סלקטיבית.
  • דפוסים וסטטיסטיקה: נתחו נתונים וסטטיסטיקה זמינים כדי לזהות פערים משמעותיים במעצרים, ציטוטים או פעולות אכיפת חוק אחרות. אם יש דפוס עקבי של שיטור יתר באזורים או קהילות מסוימות ביחס לאחרות, זה יכול להעיד על אכיפה סלקטיבית.
  • מניע או הטיה: העריכו האם יש אינדיקציות להטיה או למניעים פסולים מאחורי פעולות האכיפה. אם יש עדויות לאיבה אישית, להטרדה פוליטית או לגישות מפלות המשפיעות על החלטות מערכת אכיפת החוק, זה עשוי להציע אכיפה סלקטיבית.
  • סמכות ושיקול דעת: ככל ששיקול הדעת של הקצינים גדול יותר, יש להם הזדמנויות רבות יותר לאכיפה סלקטיבית. מקרים שבהם שוטרים בוחרים לאכוף חוקים רק נגד אנשים או קבוצות מסוימות תוך התעלמות מאחרים עשויים להעיד על הטיה.
  • סדרי עדיפויות והקצאת משאבים: שקלו את סדרי העדיפויות והקצאת המשאבים של מנגנוני אכיפת החוק. אם פשעים או עבירות מסוימות - שבוצעו על ידי אנשים או קבוצות ספציפיים - מקבלים יותר תשומת לב ומשאבים, זה יכול להציע אכיפה סלקטיבית. זה יכול לכלול גם מצבים שבהם המשטרה נוטה יותר לאכוף חוקים נגד קהילות שוליים בגין עבירות ברמה נמוכה תוך התעלמות מהתנהגות דומה בתחומים אחרים.
  • תיעוד ועדויות: אספו כל תיעוד זמין, כולל דוחות משטרה, יומני אירועים או עדויות קצינים. חפשו חוסר עקביות או פערים במידע המסופק, במיוחד לגבי פעולות האכיפה שננקטו נגד אנשים או קבוצות שונות.
[בתמונה: אכיפה בררנית בראי הבינה המלאכותית... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing. המקור: ייצור ידע]
[בתמונה: אכיפה בררנית בראי הבינה המלאכותית... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing. המקור: ייצור ידע]

הסיבות לאכיפה בררנית יכולים להיות פועל יוצא של מספר גורמים:

  • התופעה הקרויה 'מדינת עומק' (Deep State)
  • גזענות ודעות קדומות (למשל, מעצרי יתר וענישה חמורה יותר של אנשים ממוצא ערבי ו/או אתיופי);
  • שחיתות.
  • וגם מסיבות מוצדקות. למשל: אי פתיחת תיק פלילי לצעירים שביצעו עבירות פליליות ונמצאים לפני גיוס, כדי לא לחבל בעתידם; בקשה מבית המשפט לא להרשיע עבריין שביצע עבירה כיוון שהוא מצוי בתהליך של שיקום; וכדומה.

לרוב, הנטל להוכיח אכיפה בררנית מוטל על הטוען לה, ואולם במקרים רבים הדבר כרוך בקושי ביורוקרטי של פניה לרשויות ובקשת מסמכים שיהוו ראיה, כך שפעמים רבות מוגשות בקשות לקבלת חומרי חקירה מהמדינה, במסגרת ההליך הפלילי (קרימינלי: אכיפה בררנית).

הטענות על אכיפת בררנית כלפי ראש הממשלה, בנימין נתניהו

טענות רבות על אכיפה בררנית נטענות בנוגע לראש הממשלה בנימין נתניהו.

כך כותב למשל, אמנון לורד ב'ישראל היום': "... הודעת היועץ המשפטי מנדלבליט על הגשת כתב אישום נגד ראש הממשלה, יוצרת סדק בדמוקרטיה הישראלית. הסיפור כולו הוא אכיפה בררנית.

ברגע שמעמידים פוליטיקאי בכיר - ובייחוד ראש ממשלה - לדין על מעשה שבעבר לא נחשב לעבירה על החוק; ויתר על כן, אוכפים אותו רק בגלל זהותו של האיש - אז הדמוקרטיה ושלטון החוק בבעיה חמורה..." (לורד, 2019).

אמנון לורד ב'ישראל היום': אכיפה בררנית: נתניהו אינו עומד לדין בגלל מעשיו - אלא בגלל זהותו ודעותיו
ההחלטה להעמיד לדין ראש ממשלה בגין יחסיו עם אמצעי התקשורת מעניקה לגורמי האכיפה כוח בלתי נסבל כלפי עיתונאים ונבחרי ציבור • אלן דרשוביץ, מבכירי המשפטנים בעולם, פנה ליועמ"ש והתריע על הסכנה לדמוקרטיה • לא במקרה בחרה תקשורת השמאל להתעלם מפנייתו • פרשנותץץץ

[לכתבה המלאה של אמנון לורד ב'ישראל היום', לחצו כאן]

טענותיו של לורד לגבי אכיפה בררנית, מתייחסים בעיקר ל'תיק 2000' שבו מואשם נתניהו במתן טובות הנאה תמורת סיקור חיובי בתקשורת. זאת בעוד שיותר מ־40 חברי כנסת ושרים הצביעו לטובת "ידיעות אחרונות" בהצבעה על חוק ישראל היום. הם קיבלו מידיעות אחרונות סיקור חיובי; אולם לא נחקרו על כך בכלל.

בדומה לטענותיו של לורד, טוען גם חיים רמון כי "ישנם חשדות חמורים נגד שומרי סף בכירים, אבל מתעסקים רק בתיקי נתניהו":

[לכתבה המלאה במעריב, לחצו כאן]

[למאמרו של יאיר רגב על 'אכיפה סלקטיבית' בפרשת הצוללות, לחצו כאן]

וגם: יואב יצחק מדבר על אכיפה בררנית בישראל, על אי חקירת יאיר לפיד בפרשת מילצ'ן

[בסרטון: יואב יצחק על אכיפה בררנית בישראל]

אכיפה בררנית בספורט

אראל סגל בדו"ח שלו בערוץ 14, יצא נגד אכיפה בררנית בספורט. לטענתו, (ראו הסרטון למטה), את לה פמיליה רוצים להכניס לרשימת ארגוני הטרור (יתכן בצדק); אבל לעומת זאת, אולטרס הפועל ת"א - שהוא הקבוצה האלימה והמסוכנת ביותר בספורט הישראלי - מקבלים חיבוק מהתקשורת, ויחס מועדף מארגוני האכיפה...

[בסרטון: המונולוג של אראל: בכדורגל כמו במדינה בכלל, אכיפה בררנית ומוסר כפול הם הסטנדרט]

[לאוסף המאמרים: 'בין רפורמה משפטית למהפכה משטרית', לחצו כאן] [לאסופת המאמרים אודות תופעת 'מדינת העומק' - ה'דיפ סטייט', לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

[בתמונה: אכיפה בררנית... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי James לאתר flickr]
[בתמונה: אכיפה בררנית... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי James לאתר flickr]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *