הכל על מות ההתיישבות היהודית בא"י והסיכוי לתחייתה, באתר יצור ידע

תקציר: שתי מגמות יסוד אחראיות לדיכוי ההתיישבות היהודית במדינת ישראל; והמגמה השנייה נטועה במגמות פוסט ציוניות שהשתרשו במנהל הציבורי הישראלי. ריכזנו עבורכם את כל המאמרים שהופיעו באתר 'ייצור ידע', על מות ההתיישבות היהודית בא"י, על השלכותיה ועל הסיכוי לתחייתה המחודשת בעקבות מלחמת חרבות ברזל, על פי הכותבים (בסדר הא"ב). קריאה מועילה!

[בתמונה: הכל על מות ההתיישבות היהודית בא"י... חלק מתמונה, ששותפה ע"י ריקי קיטרו בפייסבוק, תחת הכיתוב: "לבכות עליך ארצי". שם האמן אינו ידוע. בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]. 
[בתמונה: הכל על מות ההתיישבות היהודית בא"י... חלק מתמונה, ששותפה ע"י ריקי קיטרו בפייסבוק, תחת הכיתוב: "לבכות עליך ארצי". שם האמן אינו ידוע. בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]. 

שתי מגמות יסוד אחראיות לדיכוי ההתיישבות היהודית במדינת ישראל:

המגמה הראשונה נובעת ממדיניות שיווק הקרקע על ידי רשות מקרקעי ישראל, שהציבה את הרווח הכלכלי לאוצר המדינה כמטרת העל. זו מגמת "עגל הזהב" הרואה ברווח הכלכלי של ממשלת ישראל כבעלת הקרקע, ערך מוביל, מעל כל שיקול לאומי.

המגמה השנייה נטועה במגמות פוסט ציוניות שהשתרשו במנהל הציבורי הישראלי. ייצוג בהיר לעמדה כזו, מצוי בספרו החדש של פרופסור אורן יפתחאל: "עוצמה ואדמה - מאתנוקרטיה לאפרטהייד זוחל בישראל פלסטין" (ראו תמונה למטה). בבסיס גישתו, הוא מציג את המפעל ההתיישבותי הציוני כנושא אופי קולוניאלי שפגע בזכויות התושבים הילידים. עכשיו מבחינתו הגיעה השעה לתיקון.

שינוי מגמה עשוי להתרחש בעקבות מלחמת חרבות ברזל, ביוזמה להקמה מחודשת בצה"ל של גרעיני הנח"ל - נוער חלוצי לוחם. לנוכח טלטלת המלחמה שפגעה קשה בהתיישבות בקווי העימות, לא רק בממד הפיזי, מדינת ישראל נדרשת למאמץ חלוצי מחודש ועדכני לחידוש תנופת התיישבות במרחבי הספר. 

ריכזנו עבורכם את כל המאמרים שהופיעו באתר 'ייצור ידע', על מות ההתיישבות היהודית בא"י ועל השלכותיה, על פי הכותבים (בסדר הא"ב). קריאה מועילה:

אוסף מאמרים רלוונטי נוסף:

גרשון הכהן

אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים.

פנחס יחזקאלי

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר 'ייצור ידע'.

.

.

.

רון רוגין

.

.

.

.

.

.

[בסרטון - פורום קפה שפירא: "בגצ נגד הנגב והגליל" בהשתתפות השר יצחק וסרלוף, זהבה גור, גרשון הכהן, קרולין גליק ודניאלה וייס]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

2 thoughts on “הכל על מות ההתיישבות היהודית בא"י והסיכוי לתחייתה, באתר יצור ידע

  1. Pingback: גרשון הכהן: אתגר השיבה / משבר השיבה | ייצור ידע

  2. Pingback: גרשון הכהן: אתגר השיבה  ליישובים הנטושים בזירה הצפונית | ייצור ידע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *