נהלים ושלטון הנהלים באתר ייצור ידע

[בתמונה: שלטון הנהלים... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Free-Photos לאתר Pixabay]

[בתמונה: שלטון הנהלים... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Free-Photos לאתר Pixabay]

נהלים נוצרו, בעיקר, לשני צרכים עיקריים: לצורך מהותי ולצורך ביורוקרטי של צבירת עוצמה... ריכזנו עבורכם את כל המאמרים שהופיעו באתר 'ייצור ידע', אודות תופעת 'שלטון הנהלים' והשלכותיה, על פי הכותבים (בסדר הא"ב). קריאה נעימה!

המאמר עודכן ב- 3 בנובמבר 2021

נהלים נוצרו בעיקר לשני צרכים עיקריים: לצורך מהותי: אלה הם נהלי הציות שנועדו למשל בתעשייה להבטיח מפני כשלים ותאונות; או בארגונים מפוקחים כמו בנקים, להבטיח שהנחיות הרגולטור יתמלאו; לצורך ביורוקרטי של צבירת עוצמה: להסדיר, לכאורה, את תהליכי העבודה (נהלים שמתווים את דרך העבודה "הנכונה והראויה" (מה שמכונה בלעז, Best Practice). נהלים אלה תופחים והולכים בארגונים ביורוקרטיים (כיוון שהמנגנון מעצים את עצמו דרך יכולתו להתיר את סבך ההנחיות), עד כי הם פועלים נגד מטרות הארגון.

אפשר לדמות את הנהלים לכלי הדם של הארגון. בעוד שנוהלי הציות משרתים את הארגון ומאפשרים לו חיים, הרי שנוהלי העבודה "הנכונה והראויה" הם כלי הדם שגייסה הביורוקרטיה. כשם שגידול סרטני מצליח לגייס כלי דם כדי להתפתח ולהתפשט, מאפשרים הנהלים האלה לביורוקרטיה לסבך את תהליכי העבודה בארגון ולקבע את מעמדם כיחידים שיכולים לפתור את הבעיות (שלולא הנוהל לא היו...) עבור אנשי השטח. זה המיקוד של דף זה!

ריכזנו עבורכם את כל המאמרים שהופיעו באתר 'ייצור ידע', אודות תופעת 'שלטון הנהלים' והשלכותיה, על פי הכותבים (בסדר הא"ב). קריאה נעימה:

אוספי מאמרים רלוונטיים נוספים:

יצחק בריק

האלוף במילואים יצחק בריק

גרשון הכהן

האלוף במילואים גרשון הכהן

פנחס יחזקאלי

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר 'ייצור ידע'.

יאיר רגב

עו"ד יאיר רגב

אלעד רזניק

'הגמל הלועס' - תמונת העט של הכותב אלעד רזניק

.

.

.

.

.

.

[לקובץ המאמרים, 'הכל על ביורוקרטיה', לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

.

One thought on “נהלים ושלטון הנהלים באתר ייצור ידע

  1. יצחק בריק, אפשר להבין את הביקורת שלך על נהלים, אך זו זוית ראייה מסוימת, ולא כללית.
    אנסה לדיק את הגדרת הנהלים ולהגיב לשאלת התפקוד הגרוע שלהם שהעלית, כמהנדסת שהתמחתה בנהלים ועמדה בראש פיתוח מודל "דיאגנוסטיקה לנהלים".
    נהלים הם שגרות עבודה – work procedures, שמחיבות בעלי תפקידים לפעול בצורה נכונה לארגון. הם הבסיס להדרכה ולהגדרות תפקידים, סמכות ואחריות בארגון. בלעדיהם מערכות המחשב לא שוות כלום, וארגונים לא יקבלו אסמכה לתקן איכות. נהלים זה כמו חוקים, אפילו אם אף אחד לא קורא אותם מחויבים להם משפטית. גם כאשר הנהלים לקויים התפעול יהיה ברוב המקרים משובש, בירוקרטי ומושחת.
    קשה לתחזק מערכות נהלים, עקב הקישורים הרבים שבתוכם שחלקם ממשיכים להיות תקפים גם כשהמערכת משתנה. הסיבוכיות שלהם זו הסיבה למיטב הבנתי, שמשאירים נהלים ישנים במערכת, לתפיחת המערכת ואיבוד שליטה בסופו של דבר. פעם נתנו לי לניתוח חבילת נהלים צבאיים. מצאתי שם נהלים להובלה עם פרדות (שכה אחיה), כולל טופס הסמכה לרכיבה על פרידה.
    יותר גרוע מעודף נהלים זה מה שחסר בהם. נהלים מוכתבים עפ"ר מלמעלה על ידי המטה. בדרך הטבע, הם מכתיבים את שיטות העבודה לדרגים הנמוכים, ואילו לעצמם "לא צריך". כמו שאמר לי מנהל ותיק ישראלי – לא השתגעתי לכבול את ידי בנהלים. כתוצאה, הבקרה והפקת הלקחים חלשים, הארגון מתקשח או נתקע בשיטות ישנות, וכאשר נכנסים לפרויקט גדול, איך ש"הגלגלים נוגעים בכביש" הקונטרפשן מתפרק. ושום ועדת חקירה לא תמצא את הידיים והרגליים במה שקרה.
    העקרון הראשי של כתיבת נהלים תקנית במודל "מערכות נהלים" הוא כתיבה מודולרית. ביישומים של עקרון המודולריות מצאתי, שיותר מ-50% מהחומר הכתוב היו מיותרים (כפולים וסותרים) וכ-80% מההפניות – שגויות, מה שמקלקל בהחלט את היתרון לגודל.
    מאז אותם יישומים עברו שני עשורים ויש להניח שכמויות הנהלים והסיבוכיות שלהם התעצמו. בארץ הפסיקו ללמד נהלים ושיטות לפני כשלושים שנה. התוצאה היא שאיש כרצונו וכחשקו יעשה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *