פנחס יחזקאלי: 'ארגונים מטומטמים' ו'טיפשות לפי הנוהל'

[תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי Peter לאתר flickr]

[לקובץ המאמרים על 'שלטון הנהלים', לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

'טיפשות לפי הנוהל' או 'טיפשות נוהלית' היא תסמונת מוכרת ושכיחה מאוד בקרב ארגונים ביורוקרטיים, המצויים בתהליכי סטגנציה מתקדמים, וסובלים ממה שמכונה 'שלטון הביורוקרטיה' ו'שלטון הנהלים'.

ארגונים, הלוקים ב'טיפשות נוהלית', מכונים גם 'ארגונים מטומטמים' (Dumb Organizations). כאלה שהסרבול הביורוקרטי מעוור את עיניהם עד שהם רואים את המציאות דרך הנהלים הפנימיים שלהם.

'טיפשות לפי הנוהל' מתארת מצב, שבו פקיד בארגון ביורוקרטי - עתיר נהלים - משמע, מטומטם, גורם נזק לארגונו ולציבור, דווקא כיוון שפעל לפי הנהלים. הוא לא הפעיל שיקול דעת, ולא הבחין - אם מתוך הרגל ואם מסיבות של כסת"ח - שהנוהל איננו מתאים לאירוע הספציפי. זו הסיבה שאחוז השגיאות בתהליכי העבודה של הארגונים הללו, גבוה בהרבה מאחוז השגיאות בארגון 'רגיל'.

אבל, בעוד שבארגון רגיל אחוז הטעויות הזה היה מקפיץ מנהלים ממושבם, לקום ולעשות מעשה; הארגונים הללו  - שפותחים פער רלוונטיות (The Relevance Gap או Relevancy Gap) עם המציאות - מוצאים לכך הסברים טבעיים (כשמנסרים עץ, מתעופפים שבבים...).

הסיבה הישירה לתסמונת הזו היא קידוש 'נהלי עבודה נכונה' (best practice) להבדיל מ'נוהלי ציות' - וציות עיוור להם, תוך וויתור על השימוש בשיקול הדעת.

[להרחבה בנושא: 'שלטון הביורוקרטיה ושלטון הנהלים', לחצו כאן] [להרחבה בנושא, 'קיפאון' - 'סטגנציה', לחצו כאן] [להרחבה בנושא: 'פער רלוונטיות', לחצו כאן]

טיפשות לפי הנוהל בצה"ל

את הדוגמה הזו תרם לאתרנו אלעד רזניק, במאמר: "הגונב מחייגן פטור, והטיפשות הארגונית לעולם נשארת!": 

"ב- 29 בדצמבר 2020, התנהל תרגיל חייגן צה"לי. במסגרת התרגיל צה"ל שולח מייל לחיילי המילואים; ומבקש מהם, בכל לשון של בקשה, לעדכן את פרטי הקשר שלהם".

אבל, הייתה רק בעיה קטנה, ממש פיצית... צה"ל משתמש בשירותים של חברה חיצונית ששולחת מייל לכלל מערך המילואים משרת אוקראיני; ובאותו שרת אוקראיני יושבת היום כלל רשימת חיילי המילואים של צה"ל... 

[למאמרו של אלעד רזניק: 'הגונב מחייגן פטור, והטיפשות הארגונית לעולם נשארת!', לחצו כאן]

טיפשות לפי הנוהל במשטרה

באוגוסט 2019, אולצה משטרת טקסס לפרסם התנצלות רשמית, לאחר שתמונה שצילם אלמוני - של שני קצינים לבנים על סוס שהובילה אדם שחור אזוק על ידי חבל - הרעידה את הרשתות החברתיות; והעלתה זיכרונות קשים מתקופת העבודות בארצות הברית (רגב, 2019).

מסתבר, שקיים נוהל להולכת עצורים בדרך כזו, כאשר השוטרים רכובים על סוסים ואינם יכולים להסיע את העצור. אבל - טען מפקד המשטרה - "הקצינים הראו שיקול דעת גרוע במקרה זה"... (רגב, 2019).

[למאמרו של עו"ד יאיר רגב: 'מצעד הבושה - טיפשות על פי הנוהל...', לחצו כאן]

[מקור התמונה: אנונימי]

אין פלא שהתיעוד המדוקדק ביותר של טיפשות ארגונית נעשה בחצרה של משטרת ישראל, שהגיעה בעשור האחרון למשברים קשים עקב הקיבעונות הביורוקרטיים שלה.

האיש המזוהה יותר מכולם עם תיעוד הטיפשות משטרתית הוא חברי יקירי, עו"ד פיני פישלר שמתעד כבר יותר מעשור את כשלי המשטרה בדוח חודשי שהוא מוציא ושהדביק לה את התואר 'משטרת לואי דה פינס'.

[לדף הפייסבוק של משטרת לואי דה פינס, לחצו כאן]

[להרחבה על טיפשות לפי הנוהל במשטרת ישראל, לחצו כאן]

 

'טיפשות לפי הנוהל' ברשות ההגירה והאוכלוסין

הנה לפניכם שלוש דוגמאות אופייניות:

דוגמה ראשונה: מתי יכול עורך דין להחתים ייפוי כוח?

על פי הנוהל היבש, יכול עורך דין להגיע ולהחתים ייפוי כוח, בין השעות 08:30 עד 15:00 בצהריים. אבל לפעמים יש אילוצים. כך למשל, הגיע עורך דין - בשעות מאוחרות בלילה - למתקן כליאה של מסורבי כניסה, ורצה להחתים את לקוחו כי הוא טס בבוקר בחו"ל. לא עזרו ההסברים והעובד שאייש את יומן המתקן נצמד לנוהל ולא מש ממנו.

המקרה גרם לסערה בלשכה המשפטית; וחייב את המשרד בתשלום פיצויים מיותרים. אם היה העובד מפעיל שיקול דעת; ו/או ומתייעץ עם האחראים עליו, הסיפור הזה היה, מן הסתם, נמנע...

דוגמה שנייה: כולם חייבים לעמוד בתור?

קבלת שירות אצל עובד הלשכה במשרד מתבצעת, בדרך כלל, באמצעות נטילת פתק והמתנה בתור. אדם מבוגר ונכה לא הבין ולא הוציא פתק תור. העובד בתגובה סרב לקבלו תוך שהוא מדבר אליו באופן משפיל, בחוסר סובלנות ובחוסר נימוס. התוצאה: מהומה בלשכה; אזרחים שולפים טלפונים, מצלמים את האירוע ומשתפים ברשתות החברתיות

אם העובד היה מפעיל שיקול דעת ויודע לעשות את היוצא מן הכלל המתחייב, האירוע המצער הזה היה נמנע.

דוגמה שלישית: מתי ואיפה מפעילים כוח סביר?

פקחי רשות ההגירה צריכים, לפעמיים, להפעיל כוח סביר על מנת להשתלט על נתין זר, אשר מסרב להתלוות אליהם; אבל גם כאשר מפעילים כוח, כדאי לוודא שהמיקום והעיתוי מתאימים. במקרה אחד נגררו הפקחים להפעלת כוח כלפי נתין זר בתוך נתב"ג; לעיני האנשים הרבים שבאולם הנוסעים. הנתין החל לצרוח; אזרחים רבים שלפו טלפונים, צילמו ושיתפו... 

'טיפשות על פי הנוהל' במשרד החקלאות

מכסות המים במשרד החקלאות נועדו, בעיקרון, להתמודד עם המחסור במים. לכן, הקצאות המים נקבעות על פי קריטריון זה.

אבל לחקלאות על הגבול יש גם תפקידים לאומיים! משמע, במקומות כאלה - בוודאי בתקופות של עימות מזוין - השיקולים אינם איפה המחסור החמור ביותר במים! אבל, היגיון לחוד ונהלים לחוד:

הנה לכם דבריו של יואב מורג, ממשרד החקלאות, בוועדת הכנסת לענייני ביקורת המדינה, שקיימה ב- 1 באוגוסט 2018, סיור בגזרת עוטף עזה, וקיימה לאחר מכן ישיבת ועדה מיוחדת בקיבוץ בארי:

"החלטנו שלא להחריג את ישובי עוטף עזה מקיצוץ מכסות המים ברמה הארצית, מאחר ויש מקומות שהמחסור בהם במים חמור יותר (באמת? ההחרגה נדרשת, דווקא בשל המחסור במים?). מה שהחלטנו לעשות, בינתיים, הוא להגדיל מעט את מכסות המים מהשפד"ן, שחלק גדול מהישובים שנהנים מהם נמצאים בעוטף עזה."

תודה באמת...

[על החיבור שבין חקלאות וביטחון לאומי, לחצו כאן]

[מה הקריטריון הנכון לחלוקת מים? התמונה מתוך אתר אם תרצו. הצלם: משה פילברג. אנו מאמינים שאנו עודים בתמונה שימוש הוגן]

אתם מוזמנים לשלוח דוגמאות נוספות...

[לקובץ המאמרים על 'שלטון הנהלים', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *