'טיפשות לפי הנוהל': חלמאות ביורוקרטית במשטרה

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי GraphicMama-team לאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים על 'שלטון הנהלים', לחצו כאן]

המאמר עודכן ב- 13 בספטמבר 2019

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

קל להתחיל בקוריוז, למרות ש'טיפשות משטרתית לפי הנוהל' תרמה למותם של לא מעט אנשים (אחד המקרים הבולטים בישראל הוא פרשת חטיפתה ורציחתה של ענבל עמרם ז"ל. ראו בהמשך).

את המקרה הזה - כמו רבים אחרים - אני חייב לעו"ד פנחס פישלר, שהביא אותו לידיעתי, אחרי שבדק את אמיתות העובדות:

אתר חדשות חיפה והקריות דיווח ב- 12 בספטמבר 2019 כך:

תושב חיפה נסע במכוניתו בדרך לביתו עם רכבו; כשלפתע, נצמדה אליו שוטרת עם הניידת וסימנה לו לעצור. לטענת הנהג, השוטרת אמרה לו כי לא הסתכל על הכביש ולא היה מרוכז בנהיגה כי חיטט באף... הנהג נדהם 'חטף' דו"ח בסך 500 ש"ח בתוספת 6 נקודות... (חדשות חיפה והקריות, 2019).

[למאמר: עמיר מולנר וה’טמטום המשטרתי’, לחצו כאן]

[לכתבה המלאה בחדשות חיפה והקריות, לחצו כאן]

תגובת משטרת ישראל מובאת גם היא בכתבה של חדשות חיפה והצפון:

"השוטרת שעסקה בפעילות אכיפה סמויה, רשמה לנהג דוח בגין נהיגה בחוסר זהירות לאחר שזיהתה כי הוא מסכן את משתמשי הדרך ומסיט את מבטו מהכביש כלפי מטה מספר פעמים, לזמן ממושך ודעתו מוסחת.

בהתאם להוראות החוק וכפי הנדרש, נרשמו בנסיבות הדו"ח פרטים נוספים שזיהתה השוטרת, לאור טענות הנהג כי אחז את ההגה בשתי ידיו" (חדשות חיפה והקריות, 2019).

השוטרת אולי הצליחה להשלים את מנת המכסות היומית שלה. אבל, כלום ניסתה להפעיל שיקול דעת? כלום הבינה כמה היא מגחכת את ארגונה כשהיא נותנת לנהג דו"ח על חיטוט באף?

[בתמונה משמאל: תודה לעו"ד פנחס פישלר, שהביא את המקרה לידיעתי, אחרי שבדק את אמיתות העובדות...]

ולמי שעדיין לא מאמין (כמוני...) הנה הדו"ח לפניכם:

המשגה

'טיפשות לפי הנוהל' או 'טיפשות נוהלית'היא תסמונת מוכרת ושכיחה מאוד בקרב ארגונים ביורוקרטיים, הסובלים ממה שמכונה 'שלטון הביורוקרטיה' ו'שלטון הנהלים'.

תסמונת זו מתארת מצב, שבו פקיד בארגון ביורוקרטי - עתיר נהלים - גורם נזק לארגונו ולציבור, דווקא כיוון שפעל לפי ההנחיות/הנהלים. הוא לא הפעיל שיקול דעת, ולא הבחין - אם מתוך הרגל ואם מסיבות של כסת"ח - שההנחיה/הנוהל איננו מתאים לאירוע הספציפי.

הגורם לתסמונת הזו הוא שמה שמכונה 'נהלי עבודה נכונה' (best practice) - בניגוד ל'נוהלי ציות' - נתפסים בארגון כמקודשים, ומובילים לציות עיוור, תוך וויתור על השימוש בשיקול הדעת.

[להרחבה בנושא ארגונים מטומטמים וטיפשות נוהלית, לחצו כאן] [להרחבה בנושא, 'שלטון הביורוקרטיה' ו'שלטון הנהלים', לחצו כאן]

'טיפשות על פי הנוהל' במשטרת ישראל

הנה לפניכם שלל דוגמאות לתסמונת הזו במשטרת ישראל. למשל:

ההנחיה כי סיירים בשטח אינם גובים עדויות ומפנים את האזרחים שמתקשרים ל "100" אל תחנת המשטרה לצורך הגשת תלונה:

כלומר, ניידת מגיעה לאירוע, ובמקום לגבות עדות מפנה את המתלונן לתחנה אל החוקרים... מטרתה של ההנחיה הזו לשפר את מהירות התגובה של ניידות, ולמנוע מצבים שהתלונה נגבתה ברשלנות על ידי שוטר לחוץ, שהאירועים הממתינים לו מעיקים עליו.

לעתים החלטה כזו היא נכונה ומתבקשת: ישנם אירועים המצריכים עדות מקיפה יותר, ואת טיפול החוקר בתחנה; וישנם גם מצבים, שבהם נבצר מהשוטר להתעכב.

אולם, פעמים רבות אחרות, הדבר פוגע, ללא סיבה, בשירות לאזרח:

  • ישנם מבוגרים המתקשים להגיע לתחנה;
  • ישנם כאלו שההגעה לתחנה מהווה טרחה גדולה, ומאלצת אותם למצוא פתרונות לצורך כך;
  • בנוסף, העומס בתחנה בחקירות הוא גדול; וההמתנה לקבלת המתלונן לעתים ארוכה מאוד.

מיותר לומר, שתוצאת ה'טפשות הזו, על פי הנוהל', היא פגיעה בשירות לאזרח ובדימוי המשטרה!

בהזדמנות זו נציין כי ראש העירייה הקודם של רעננה, זאב בילסקי (ראו תמונה משמאל) מייסד הרעיון של משטרות עירוניות, עמד מאז 1996 על העיקרון, שאזרח המזמן משטרה, יקבל את כל השירות בביתו, כולל האישורים הנדרשים לו.

[תמונתו של זאב בילסקי משמאל היא נחלת הכלל. היא הועלתה ב- 2007 לויקיפדיה ע"י ndbhctvv]

מערכת האכיפה נגד הלומי הקרב וחולי הסרטן

רפורמת הקנביס היא ביזיון מתמשך. במילים פשוטות: היא אפשרה לחברות התרופות ולחברות הקנביס הגדולות לקחת את התרופות של הלומי הקרב וחולי הסרטן ולייצא אותם. יומו של חולה כזה מתחיל בבוקר בטלפונים ל- 40 בתי מרקחת שמספרים לו שאין חומר, כי הוא בדרך לחו"ל, לעשות עליו כסף גדול...

אז מה עושה יד שמאל של אותה יד ימין שגנבה את התרופות מהחולים ואפשרה את ייצואם לחו"ל? משמידה את הארגון היחידי שהיה שם כשהמערכת ברחה... ומה בער להם בעצם? למה לא אפשרו לטלגראס לפעול, עד שהרפורמה תתקן את עצמה ומלאי התרופות יתייצב?

[למאמר: 'מערכת אכיפת החוק נגד אזרחיה', לחצו כאן]

[בתמונה: עמוס סילבר בבית המשפט. צילום מסך מכתבת כאן 11]

רצח ענבל עמרם ז"ל

אחד הכישלונות המשטרתיים הקשים והצורבים ביותר שנוצר בגלל תסמונת ה'טפשות לפי הנוהל' הוא פרשת הירצחה של ענבל עמרם ז"ל (ראו תמונה למטה) בידי גנב רכב שחטף אותה מחניית ביתה, במרץ 2006.

[בתמונה: ענבל (מימין) ואמה, שנפטרה בעקבותיה ממחלת הסרטן. מקור התמונה: משפחת עמרם]

ענבל נעלמה בנסיבות חשודות, לאחר שיצאה מביתה כדי לאסוף את אחותה ולא הגיעה אליה. כל בר דעת היה אמור להבין, שיש חשש לאירוע חריג וחמור. אביה הגיע למשטרת פתח תקווה, בזמן אמת, לדווח על כך. אולם נדחה, מאחר שהנוהל היבש מגדיר נעדר רק בתום 24 שעות מהיעדרותו!

אם היו מתייחסים לנסיבות החריגות ולהודעת האב והיו פוצחים בפעולות מהירות כמו איכון בחירום, מסוק, וצוותי חיפוש, יתכן מאוד, שהיו מצליחים להגיע אל ענבל בעודה בחיים...

[למאמר, 'קללת הנהלים', לחצו כאן]

אפס שיקול דעת באירועי אלימות במשפחה

מסיבות של כסת"ח וביקורת ציבורית, הנוהל המשטרתי אינו מותיר שיקול דעת באירועי אלימות במשפחה, ומעצרים מתבצעים ללא שיקול דעת!

מיותר לציין, שמדובר בפגיעה בחופש הפרט ובכבוד האדם, ונגרם כאן, במקרים רבים, עוול משווע. יתרה מכך: הנוהל מזמין מעודד יוזמה של תלונות שווא מצד נשים ועורכי/עורכות דינם.

על תלונות השווא ראו את הסרטון הבא (נוהל הפרקליטות שעליו מדובר בתחילת הכתבה בוטל, התופעה נשארה)

[למאמר: 'אלימות במשפחה – תופעת תלונות השווא', לחצו כאן]

מעצרו של הרב הקונסרבטיבי, דב חיון

מקרה בוחן נוסף לתסמונת הזו הוא מעצרו המטופש (עיכובו לחקירה בשפת החוק) של הרב הקונסרבטיבי דב חיון (ראו תמונה משמאל), כיוון שערך טקסי חופה וקידושין פרטיים, שלא דרך הרבנות.

עד כמה נחוץ היה המעצר הזה ראינו בהנחית היועץ המשפטי לממשלה שלא לזמנו לחקירה עד שייעשה בירור יסודי יותר אם יש במעשיו עבירה פלילית.

[תמונתו של הרב חיון היא צילום מסך מיו טיוב]

הרב זומן בטלפון לחקירה במשטרה. הוא אמר לחוקריו כי למחרת לא יוכל להתייצב כיוון שהוא אמור להעביר שעור בבית הנשיא; אח"כ סוף השבוע, ביום א' צום תשעה באב, ויש לו תפקיד למלא בקרב בני קהילתו, וביום ב יתייצב כנדרש.

מקבל ההחלטות המשטרתי ראה בדברים הללו סירוב של הרב להגיע לחקירה, ונקט בצעד לגיטימי - ומטופש. למחרת בחמש בבוקר דפקו השוטרים על דלתו, ובלשון החוק "עיכבו אותו לחקירה", בתחנת המשטרה.

[להרחבה בפרשת הרב חיון, לחצו כאן]

[בתמונה: טיפשות (משטרתית) לפי הנוהל... המקור: טוויטר. בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

אתם מוזמנים לשלוח דוגמאות נוספות...

[למאמר: עמיר מולנר וה’טמטום המשטרתי’, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על 'שלטון הנהלים', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *