יאיר רגב: מצעד הבושה – טיפשות על פי הנוהל…

[מקור התמונה: אנונימי]

[לקובץ המאמרים על 'שלטון הנהלים', לחצו כאן]

עו"ד יאיר רגב הוא קצין משטרה בגמלאות, שמילא תפקידים רבים במערך החקירות והמודיעין. בין היתר שימש כעוזר לראש האגף לחקירות ולמודיעין, ראש מפלג חקירות כלכליות וביטחוניות ביאחב"ל, ראש לשכת החקירות במרחב השפלה ועוד.

רגב ניהל מספר רב של חקירות - בישראל ובחו"ל - כנגד ארגוני הפשיעה הפעילים בישראל, ופענח מקרי שוד ורצח רבים.

הוא משמש כיום כעורך דין פרטי (משרד עורכי-דין‏ יאיר רגב ושות'); וכמרצה בסוגיות של חוק ופשיעה.

*  *  *

משטרת טקסס אולצה אתמול לפרסם התנצלות רשמית, לאחר שתמונה שצילם אלמוני - של שני קצינים לבנים על סוס שהובילה אדם שחור אזוק על ידי חבל - הרעידה את הרשתות החברתיות; והעלתה זכרונות קשים מתקופת העבודות בארצות הברית (BBC News, 2019).

מפקד משטרת גלווסטון, ורנון הייל, אמר כי האיש - דונלד ניילי - נעצר בגין הסגת גבול פלילית. מסתבר כי קיים נוהל להולכת עצורים בדרך כזו, כאשר השוטרים רכובים על סוסים ואינם יכולים להסיע את העצור. אבל - טען מפקד המשטרה - "הקצינים הראו שיקול דעת גרוע במקרה זה". לדבריו "לא הייתה כל כוונה זדונית"; והמשטרה תשנה מעתה את מדיניותה, כדי "למנוע שימוש בטכניקה זו" (BBC News, 2019).

'טיפשות על פי הנוהל'

המשגה: 'טיפשות לפי הנוהל' או 'טיפשות נוהלית' היא תסמונת מוכרת ושכיחה מאוד בקרב ארגונים ביורוקרטיים, הסובלים ממה שמכונה 'שלטון הביורוקרטיה' ו'שלטון הנהלים'.

תסמונת זו מתארת מצב, שבו פקיד בארגון ביורוקרטי - עתיר נהלים - גורם נזק לארגונו ולציבור, דווקא כיוון שפעל לפי הנהלים. הוא לא הפעיל שיקול דעת, ולא הבחין - אם מתוך הרגל ואם מסיבות של כסת"ח - שהנוהל איננו מתאים לאירוע הספציפי.

[להרחבת המושג: 'שלטון הביורוקרטיה ושלטון הנהלים', לחצו כאן]

בושה!

הדם רותח!

מדוע לא ניתן להעניש על ״שיקול דעת״ לקוי באופן בוטה?

מדוע צריך לכתוב נוהל לשוטרים?, אולי כדי שיוכלו להאשימם בהפרת הנוהל???

אסור לכתוב נהלים לכל התנהגות אידיוטית. חייבים להעניש שוטרים, שבשיקול דעת לקוי פגעו בזכויות האדם; ומפקדים שנתנו גיבוי לכך.

שִׁקּוּל דַּעַת היא יכולת ההכרעה, היכולת לבדוק את האפשרויות ולקבל החלטה מושכלת.

שנים טוענים שעמדות מוקדמות של שוטרים משפיעות לרעה על שיקול דעתם. הנה עוד הוכחה לכך!!!

[לקובץ המאמרים על 'שלטון הנהלים', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

 
 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *