המשטרה והרב חיון: אנטומיה של 'טיפשות לפי הנוהל'

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי holdentrils לאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים על 'שלטון הנהלים', לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

תסמונת ה'טיפשות לפי הנוהל'

'טיפשות לפי הנוהל' או 'טיפשות נוהלית' היא תסמונת מוכרת ושכיחה מאוד בקרב ארגונים ביורוקרטיים, הסובלים ממה שמכונה 'שלטון הביורוקרטיה' ו'שלטון הנהלים'.

תסמונת זו מתארת מצב, שבו פקיד בארגון ביורוקרטי - עתיר נהלים - גורם נזק לארגונו ולציבור, דווקא כיוון שפעל לפי הנהלים. הוא לא הפעיל שיקול דעת, ולא הבחין - אם מתוך הרגל ואם מסיבות של כסת"ח - שהנוהל איננו מתאים לאירוע הספציפי.

הגורם לתסמונת הזו הוא שמה שמכונה 'נהלי עבודה נכונה' (best practice) - בניגוד ל'נוהלי ציות' - נתפסים בארגון כמקודשים, ומובילים לציות עיוור, תוך וויתור על השימוש בשיקול הדעת.

[להרחבה בנושא, 'שלטון הביורוקרטיה' ו'שלטון הנהלים', לחצו כאן] 

מקרה בוחן מצוין לתסמונת הזו הוא מעצרו המטופש (עיכובו לחקירה בשפת החוק) של הרב הקונסרבטיבי דב חיון (ראו תמונה משמאל). עד כמה נחוץ היה המעצר הזה ראינו בהנחית היועץ המשפטי לממשלה שלא לזמנו לחקירה עד שייעשה בירור יסודי יותר אם יש במעשיו עבירה פלילית.

[בתמונה משמאל: הרב דב חיון. צילום מסך מיו-טיוב]

בכנסת הקודמת חוקק חוק האוסר עריכת חופה פרטית על פי ההלכה, מבלי לדווח על כך לרשויות וקובע עונש מאסר של שנתיים על כל אחד מבני הזוג ועל הרב המחתן. בית הדין הרבני - ששמע כי הרב עורך חופות, בניגוד לחוק זה וללא אישור הרבנות - הורה למשטרה לבדוק.

הרב זומן בטלפון לחקירה במשטרה. הוא אמר לחוקריו כי למחרת לא יוכל להתייצב כיוון שהוא אמור להעביר שעור בבית הנשיא; אח"כ סוף השבוע, ביום א' צום תשעה באב, ויש לו תפקיד למלא בקרב בני קהילתו, וביום ב יתייצב כנדרש.

מקבל ההחלטות המשטרתי ראה בדברים הללו סירוב של הרב להגיע לחקירה, ונקט בצעד לגיטימי - ומטופש. למחרת בחמש בבוקר דפקו השוטרים על דלתו, ובלשון החוק "עיכבו אותו לחקירה", בתחנת המשטרה.

מה יעשו לשוטרים?

כלום. הם פעלו על פי הנוהל. אבל, פעלו בלי להפעיל שיקול דעת. היו מספיק סימנים מעידים לכך שהמעצר הזה יסתיים במהומה תקשורתית שממנה תצא, בעיקר, המשטרה נפגעת:

  • היותו של הרב דב חיון אזרח נורמטיבי ולא עבריין;
  • העובדה שהוא רב מוכר ואהוד בעל תומכים נורמטיביים רבים;
  • העובדה שביום המעצר הוא אמור להעביר שיעור בבית הנשיא (איפה השכל??? זה היום לעצור אותו? מישהו (לא) חשב שלא תיווצר מהומה ענקית שתוביל לשחרורו? ומה הוא יספר כשישתחרר בבית הנשיא? ואיך זה ייתפס?
  • העובדה שמדובר בחוק חדש ושנוי מאוד במחלוקת;
  • העובדה שצעדים כאלה יוצרים באופן אוטומטי זעזוע נוסף בקשר של ישראל עם יהודי התפוצות...
שוטרים - בניגוד לאמונה הרווחת - הם אנשים חכמים. את כל אלה היה מקבל ההחלטות המשטרתי מבין היטב אם היה מפעיל שכל. מזהה מוקש, מדווח לדרג הבכיר שצפויה בעיה ברמה הלאומית; ומבקש הנחיות... הבעיה היא שבארגון הסובל מ'שלטון הנהלים' פועלים הנהלים נגד הארגון. הם מקדשים ציות שלא בצדק (אלה לא נהלי ציות!!!) ומדכאים מחשבה. את התוצאה ראינו בסיפור מעצרו של הרב חיון.

תסמונת השוטר האסטרטג

המשטרה אוכלת פה את מה שהיא מבשלת: כבר מזמן אנו מכירים את תסמונת השוטר האסטרטגי: טעות שעושה שוטר "קטן" אחד בשטח, עלולה בערבו של יום ליפול על כתפי ראש הממשלה ולחולל שערורייה בינלאומית. משמע, על שוטרים להיות מודעים, לא רק למשמעות הטקטית של מעשיהם, אלא אף למשמעות האסטרטגית שלהם (לקח דומה בתחום הביטחון הלאומי קיים גם בצה"ל ומכונה תסמונת הרב"ט האסטרטגי).

הבעיה היא, שבשביל שוטר אסטרטגי צריך שוטר חושב. ובארגון שלוקה ב'שלטון הנהלים', אלה חלומות באספמיה!

[להרחבה בנושא, 'תסמונת השוטר האסטרטגי', לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על 'שלטון הנהלים', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

5 thoughts on “המשטרה והרב חיון: אנטומיה של 'טיפשות לפי הנוהל'

  1. אדית היקרה,
    באמת? זה מה שאת מציעה לשקול?
    "אזכיר דרך "פוקחת עיניים" אחת שנפגשתי בה בסינגפור: נהלים אחידים ללא מתן היתר לשיקול דעת אף לא ליוצאים מהכלל! במילים אחרות, נהלים בלי שיקול דעת ניהולי ! התועלת בשיטה הסינגפורית כפולה ומשולשת – פישוט, חינוך, פחות דרגי ניהול ופחות פרצות הקוראות לגנב."
    ישמור אלוהים….
    קצת מזכיר מה שקראתי לאחרונה על סדום ועמורה:
    מדרשי חז"ל, מתארים את סדום בתור עיר מאוד מאופקת. מה שהחזיק את סדום היה "שלטון החוק" – הכל נעשה לפי החוקים. וכמובן יש להעניש את העבריינים.

  2. "בירוקרטיה זה סדר, זה דבר טוב" הסביר לי את משנתו הנתמכת בהוגי דיעות ששמם השתח ממני, מי שהיה אחראי על הנהלים בקו"ח מכבי לפני הרבה שנים, כשמכבי היתה מעוז של יקים.
    החסרון הגדול בבירוקרטיה היא סיבוך, בזבוז והאטת תהליכים, שמזמינים קיצורי דרך ולמעשה גורמים להיפך ממטרת הסדר והשליטה-אחריות הניהולית שבשבילם כותבים נהלים.
    לעברינים יש יתרון בניצול פרצות בנהלים, יש להם זמן לחפש את הפרצות, הם ממוקדי מטרה, ובניגוד לאנשי ארגון רגילים – הם שוקדים על ניתוח כשלי מערכת. הכשלים הם בית הגידול העיקרי לתרמיות. היכן שלא מוצאים מספיק כשלים, מחפשים חולייה חלשה בפיקוח ומשתלטים עליה. קשה לארגון להתגונן מעברינות פנימית. ההתגוננות שווה דיון נפרד, רק אזכיר דרך "פוקחת עיניים" אחת שנפגשתי בה בסינגפור: נהלים אחידים ללא מתן היתר לשיקול דעת אף לא ליוצאים מהכלל! במילים אחרות, נהלים בלי שיקול דעת ניהולי 🙂 ! התועלת בשיטה הסינגפורית כפולה ומשולשת – פישוט, חינוך, פחות דרגי ניהול ופחות פרצות הקוראות לגנב.

  3. על תסמונת הכותב הטפש שמעת? שוטר פועל ע"פ חוקים ונהלים. היום הוא חוקר רב וזה לא מוצא חן בעני חלק מן הציבור אשר חושב את השוטר לטיפש, מחר הוא יחקור כומר וחלק אחר של הציבור יחשבו, שהוא טיפש. ככה זה מי שנפגע כותב שהשוטר טיפש, זו התסמונת כאן.

    • כבוד הרב הסביר את הסיבות לבקשת הארכה וכמובן שאם מדובר ברב אז לא מתחשבים בו ומייד מפעילים נהלים כאילו הוא הרב אחרון הפושעים ויש לעצרו לפני שיופיע בבית הנשיא וירצה שם ולפני שיערוך שבת כהלכתה ולפני שיצום את צום תשעה באב ולפני שחלילה יוכל להתכונן לפגישה עם המשטרע ובמדינת חלם יש מי שמצדיק את חוסר שיקול הדעת של כל המשתמשים בסמכותם ובכוחם לרעת היהודים והשם הטוב יצילינו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *