חולי רז: כניסה לתפקיד דרך רשת הארגון

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי mohamed_hassan לאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים בנושא ניתוחי רשת ארגונית ONA, לחצו כאן]

המאמר עודכן ב- 2 בנובמבר 2020

חולי רז, אחת מעמודי התווך של קהילת השירות והמכירות בארץ. מתמחה בין היתר בניתוח רשתות ארגוניות (Organizational Network Analysis - ONA). מרצה וראש תחום שירות במכללת הדסה, הובילה ומימשה שיפורים משמעותיים בשירות, במכירות ובהתייעלות בארגונים בהם כיהנה כסמנכ"לית: שירות ומכירות בפלאפון, שירות ומשאבי אנוש ב- Cal, ראש אגף שירות בטיסה באל על, מנהלת אזור ירושלים בערוצי זהב ושנים בתפקידי ניהול מגוונים בחברה להגנת הטבע.

לדף הפייסבוק של חולי רז יועצים, לחצו כאן.

*  *  *

כיוון שאבחון ארגונים דרך רשתות הוא מקצוע חדש יחסית, אנחנו לומדים פעמים רבות על שימושיו של המוצר מלקוחותינו, לא פחות מאשר אנחנו מלמדים אותם.

אוריינטציה - תמונת מצב ארגונית, לפני כניסה לתפקיד - היא אחת הסיבות העיקריות לפנייה של לקוחות לניתוח רשתות ארגוניות (Organizational Network Analysis - ONA) אבל מעבר לדוח על מצב הארגון ועובדיו, חבויים ברשת 'אוצרות' רבים נוספים, שמי שנכנס לתפקיד חדש יכול לעשות בהם שימוש. לאחד מהם: תמונת קשרי הגומלין של בעל התפקיד הקודם, אקדיש את המאמר הזה.

[להרחבה בנושא ניתוח רשתות ארגוניות, לחצו כאן] [להרחבה בנושא: 'קשרי גומלין', לחצו כאן]

הנכס הארגוני העיקרי של כל אחד מאיתנו - זה המקנה לנו את העוצמה הארגונית - הוא סך קשרי הגומלין שלנו: התבססות והתאקלמות בתפקיד היא בראש ובראשונה היכולת של בעל התפקיד החדש לשכפל ולשדרג את מערך הקשרים הללו. לאחר שקיבל המחליף לידיו את מפת הקשרים הזו של קודמו, הוא צריך לשכפל אותה בעבודה של רישות - נטוורקינג. התהליך הזה יכול להתבצע באופן עצמאי ו/או בעזרת יועץ המתמחה בכך. התוצאה של הצלחתו נמדדת בניתוח רשתי כעבור פרק זמן מסוים. שתי מפות הרשת הללו - של הקודם בתפקיד ושל החדש, לאחר תהליך הרישות - יכולים לשמש גם את היועץ הארגוני, הן לבחינת אפקטיביות העבודה שעשה והן כהמחשה ללקוחות אחרים של תוצאות התהליך - לפני ואחרי.

[לריכוז המאמרים על 'עוצמה', לחצו כאן]  [להרחבת המושג: רישות - נטוורקינג, לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'אפקטיביות' לחצו כאן] [להרחבה בנושא קשרי עבודה, לחצו כאן]

לשם המחשה, אביא כאן שתי מפות קשרי הגומלין של יועץ משפטי בחברה בסדר גודל בינוני. המפה האחת מתארת את מפת הקשרים של היועץ שעזב: הקשרים הכחולים הם קשרי עבודה וחברות; הכתומים - קשרי ההיררכיה; והירוקים - הקשרים הנדרשים-החסרים לאפקטיביות ארגונית: ועתה מוצגת לפניכם תמונת הרשת של המחליף בתפקיד, לאחר עבודה משותפת של רישות - נטוורקינג, שביצעתי איתו. שימו לב שכמות קשרי הגומלין של היועץ החדש גדלה והשתבחה תוך חצי שנה בלבד, ועמה גם עוצמתו הארגונית.

למה שמתואר במאמר יש השלכות גם לגבי יכולתם של ארגונים לשמר אלמנט מסוים של ידע של בעלי תפקיד שעוזבים. שהרי מרכיב חשוב ביכולתם להצליח בתפקידם הוא מפת קשרי הגומלין שלהם.

ארגון המבצע באופן תקופתי סדיר ניתוח תקופתי של רשתות ארגוניות, מקטין את תלותו בבעלי תפקיד שעזבו, ומעביר חלק מהידע הסמוי שלהם לזיכרון הארגוני.

[להרחבת המושג: 'ידע סמוי', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *