שרית אונגר משיח: איתור ומעקב אחרי 'טאלנטים' ברשת

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

[לריכוז המאמרים על 'עוצמה', לחצו כאן]  [לקובץ המאמרים בנושא ניתוחי רשת ארגונית ONA, לחצו כאן]

המאמר עודכן ב- 2 בנובמבר 2020

אינג' שרית אונגר-משיח היא מומחית לניתוח רשתות ארגוניות (Organizational Network Analysis - ONA), ושותפה בחברת 'ייצור ידע'. שימשה בעשור האחרון כמנהלת הידע של חברת TECI.

*  *  *

איתור טאלנטים והמעקב אחר התקדמותם הם מהאתגרים החשובים של עולם ארגוני דינאמי. המאמר יתמקד בטכניקות של איתור ומעקב בעזרת אבחון רשתיניתוח רשתות ארגוניות.

המושג 'טאלנט' בא מהמילה האנגלית talent - כישרון. משמע, אדם ברוך כישרונות. נגדיר טאלנט בארבעה פרמטרים: 

  1. אדם מוכשר ומצליח בתחומו, המסומן כנכס בארגונו, שמשלב ידע, יכולות וניסיון; שכשרונו מהווה נכס מיוחד עבור החברה שבה הוא עובד, שפעמים רבות מוכן לשלם לו יותר מלעובדים אחרים על מנת להשאירו בארגון.
  2. טאלנטים יכולים להיות מנהלים וגם עובדים פשוטים.
  3. אחת התכונות החשובות שמאפיינות טאלנטים היא קיומה של מנהיגות.
  4. בעולם רשתי, ניתן לזהות טאלנט על פי התהליך המהיר שבו הוא צובר קשרי-הגומלין (קשרי חברות - עם האנשים הנכונים - וקשרי עבודה) הרבים שיש לו ביחס לאחרים. לכן, טאלנטים ניתנים לאבחון בעזרת ניתוח רשתות ארגוניות (Organizational Network Analysis - ONA), הן בבחינת הרשת בעין, והן בעזרת אלגוריתמים.

[להרחבת המושג 'ידע', לחצו כאן] [לריכוז המאמרים על 'מנהיגות', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'ניתוח רשתות ארגוניות' - ONA, לחצו כאן] [להרחבה בנושא: 'קשרי גומלין', לחצו כאן]

[מפת הרשת עובדה במערכת לאבחון ולניתוח רשתות ארגוניות EFRON, חברת 'ייצור ידע']

טלאנטים שהם 'סוסים לבנים' וטלאנטים שהם 'סוסים כהים'

Jeppe Vilstrup Hansgaard, מנכ"ל חברת Innovisor - שצברה בעשור האחרון ניסיון בשינויים עסקיים, בניתוח רשתות ארגוניות (Organizational Network Analysis - ONA), במיזוגים וברכישות ביותר מ- 35 מדינות (ראו תמונה משמאל), מבדיל בין שני סוגי טלאנטים: ישנם טלאנטים בארגונים' שבולטים לעינם של הבכירים  למרחוק, למרות שהיכרותם עימם שטחית. לכן גם קידומם מהיר, הרבה לפני שמגרעותיהם כמנהלים צצים על פני השטח. לכן, אנו נוהגים לכנות אותם בעגה המקצועית, 'סוסים לבנים' (White Horses). אבל יש גם טלאנטים מסוג שונה, איכותי יותר אך בולט פחות. הם אינם מבליטים את עצמם כחבריהם; אבל מתאפיינים ביציבות רבה; ביכולת מעולה לשתף פעולה עם עובדים ועם מחלקות; ולרתום אותם להשגת המטרות, ארוכות הטווח, של הארגון. חוסר הבולטות שלהם מביא לכך, שההנהלה אינה מודעת, בדרך כלל, ליתרונותיהם ופוסחת עליהם בתהליכי הקידום. לכן, אנו נוהגים לכנות אותם בעגה המקצועית, 'סוסים כהים' (Dark Horses). שני סוגי הטלנטים ניתנים לאיתור ולאבחון בניתוח רשתות ארגוניות (Organizational Network Analysis - ONA).

[להרחבת המושג: 'מטרה של מערכת', לחצו כאן]

[יש טלאנטים שהם 'סוסים לבנים' ויש 'כהים'... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי ReadyElements לאתר Pixabay]

איתור טאלנטים בארגון

קיימים שלוש דרכים עיקריות לזהות טאלנטים בארגון בעזרת מערכת לניתוח רשתות ארגוניות:
  1. בעזרת מיפוי בעלי הידע של הארגון;
  2. דרך השוואת עוצמתם היחסית של בעלי תפקיד דומים;
  3. דרך מעקב תקופתי אחרי תהליך צבירת העוצמה שלהם.
  4. איתור טאלנטים שאינם מנהלים דרך סולם העוצמה הארגוני.

איתור טאלנטים בעזרת מיפוי בעלי הידע של הארגון

הדרך הנוחה ביותר לזהות טאלנטים היא בתהליך של איסוף מוקדי הידע בארגון. כשתעשו זאת תגלו, שידע נוטה להתמרכז. משמע, הידע בתחומים השונים יתרכז בידיהם של אותם אנשים. אלה הטאלנטים של הארגון.

הנה לפניכם מיפוי ידע של חברה שנעשה בעזרת מערכת לניתוח רשתות ארגוניותלכל אחד מהערכים החשובים לארגון - כמו: מומחיות, פתרון בעיות, שיפור תהליכים, פיתוח רעיונות וכדומה - מציינת המערכת את אותם אנשים התורמים לערך זה בצורה המשמעותית ביותר.

למשל, התרשים למטה מתאר את האנשים התורמים ביותר בנושא 'מומחיות':

[לריכוז המאמרים על 'עוצמה', לחצו כאן]  

תוצאות ניתוח כל תחומי הידע הרלוונטיים לארגון ילמד כי הידע בארגון מחולק בין מספר אנשים, ויכול גם להתרכז בידיו של טאלנט בודד אחד. כדאי לציין כי התופעה שכיחה למדי בארגונים וותיקים והיא מהווה סיכון אסטרטגי לארגון. שכן, עזיבה של טאלנט כזה עלולה לדרדר ארגון למשבר ממשי:

איתור טאלנטים דרך השוואת עוצמתם היחסית של בעלי תפקיד דומים

הגורם העיקרי שמניע ארגונים הוא העוצמה. ומאבק העוצמה בארגון. לכן, אחת הדרכים לאתר טאלנט היא בעזרת ניתוח השוואתי של עוצמת. המנהלים באותה רמה. התרשים שלפניכם למטה מודד מנהיגות של ראשי צוותים. ממוצע העוצמה. מסומן בקו אדום והפער בין הממוצע לעוצמה בפועל הוא ציון המנהיגות של אותו ראש צוות.

ניתן לראות בבירור, שבין ראשי הצוותים יש טאלנט בולט אחד, שציון המנהיגות שלו הוא הגבוה מכולם: ראש צוות A משמאל!

[להרחבת המושג: 'מאבק העוצמה במערכת מורכבת', לחצו כאן]

[רשת זו עובדה במערכת לניתוח רשתות ארגוניות EFRON, חברת ייצור ידע]

איתור טאלנטים דרך מעקב תקופתי אחרי תהליך צבירת העוצמה שלהם

כיוון שטאלנטים מאופיינים בתהליכים מהירים יחסית של צבירת עוצמה, יכולים ארגונים - המבצעים אבחון רשתי תקופתי - לאתר אותם בקלות דרך השוואת סולם העוצמה ברשתות הארגוניות (בעין, דרך הסתכלות ברשת, /או בעזרת האלגוריתמים).  אמחיש זאת בעזרת שלושה אבחונים ארגוניים בשלוש תקופות זמן:  הנה לפניכם המצב הראשוני. קשרי ההיררכיה צבועים בכתום וקשרי העבודה בכחול. שימו לב לעובד המכונה דניאל, בחלק השמאלי העליון של הרשת:

[להרחבת המושג: 'קשרי היררכיה', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'קשרי עבודה', לחצו כאן]

[רשת זו עובדה במערכת לניתוח רשתות ארגוניות Aurora, חברת TECI]

בתקופה השנייה ניתן לראות עליה בקשרי העבודה שלו, גם מעבר לגבולות מחלקתו (קשרי ההיררכיה הכתומים הוסרו על מנת להקל עליכם את ההתמקדות:

[רשת זו עובדה במערכת לניתוח רשתות ארגוניות Aurora, חברת TECI]

ראו עד כמה התרבו קשריו של דניאל בתקופת הזמן השלישית. זהו טאלנט קלאסי:

[רשת זו עובדה במערכת לניתוח רשתות ארגוניות Aurora, חברת TECI]

איתור טאלנטים שאינם מנהלים דרך סולם העוצמה הארגוני

לפניכם למטה, רשת ארגונית, שמוקדי העוצמה שלה מסומנים בעיגולים. רוב בעלי העוצמה הינם מנהלים (מסומנים בעיגול אדום)., אבל, שימו לב לעיגול השחור למטה מימין. אדם זה צבר את עוצמתו, לא מתפקיד שקיבל בחברה אלא מידע /יכולת ייחודית שפיתח. זוהי דוגמה לטאלנט שאיננו מנהל.

[רשת זו עובדה במערכת לניתוח רשתות ארגוניות Aurora, חברת TECI]

[לריכוז המאמרים על 'עוצמה', לחצו כאן] [לקובץ המאמרים בנושא ניתוחי רשת ארגונית ONA, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

  • איך להיות טלנט: מאמר של חברת Step Ahead:  חברה ישראלית העוסקת בניתוח רשתי, המבוסס על שילוב והצלבה בין בסיס תעבורת הדואר האלקטרוני הארגוני ושאלון לעובדים דרך הטלפון הנייד. הסמכות המקצועית: ד"ר יובל קאליש; מנכ"לית: שרון רדליך (Sharon Rendlich); מנהל פיתוח: אבי יצחק (Avi Yizhak):

[לכתבה המלאה של מעין מנלה ב'כלכליסט', לחצו כאן]

5 thoughts on “שרית אונגר משיח: איתור ומעקב אחרי 'טאלנטים' ברשת

  1. מצורפים קישור לשניים ממאמרי העוסקים באלגוריתמים ובחישוב מקבילי, אחד מ -1992 והשני מ- 1987. בידי למעלה מ -500 פרסומים במגוון נושאים ו -3 ספרים הם בביתי. אחד מהם נושאו " מערכות מחקר פלנטריות" .

    בברכה
    חיים מזר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *