Valdis Krebs: איך נראית רשת מקצועית אפקטיבית?

[בתמונה: מהי הנוסחה ליצירת רשת מקצועית אפקטיבית? תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי mohamed_hassan לאתר Pixabay]

[למאמר המקורי באנגלית, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על רשתות חברתיות, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על 'קבוצות', לחצו כאן]

Valdis Krebs הוא המדען הראשי והמייסד של חברת Orgnet LLC, קליבלנד / אקרון, אזור אוהיו (Cleveland/Akron, Ohio Area). הוא מדען המתמחה בניתוח רשתות ארגוניות (Organizational Network Analysis - ONA), בניתוח נתונים ובהדמיה חברתית, יחסית, רב-מודאלית, כדי לעזור ללקוחות בפרויקטים של שינוי והסתגלות ארגונית.

Krebs עושה שימוש במחקריו בכריית נתונים, בניתוח גרפים, בניתוח רשתות, באיתור דפוסים קבועים / בתבניות ובבינה מלאכותית (AI) כדי לסייע לבסיס לקוחות עולמי. הוא פיתח את תוכנת InFlow לניתוח רשתות חברתיות Social Network Analysis) SNA); ולניתוח רשתות ארגוניות (Organizational Network Analysis - ONA).

לפני שהפך לעצמאי, מילא Valdis Krebs תפקידים שונים בתחום ניהול משאבי אנוש / HRMS בחברות: וולט דיסני, TRW, טויוטה ופורד מוטור. כיום, הוא עובד ממשרדו בקליבלנד, אוהיו (ארצות הברית) עם רשת עמיתים ברחבי העולם.

Krebs צוטט אלפי פעמים בפרסומים אקדמיים, בבקשות פטנטים ובמסמכי בית משפט על ניתוח רשתות.

[להרחבת המושג: 'רשת', לחצו כאן] [להרחבת המושג ניתוח רשת חברתית SNA, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים בנושא ניתוחי רשת ארגונית ONA, לחצו כאן]

[מפת הרשת למעלה מתארת את הרשת החברתית של המתמטיקאי, פאול ארדש ז"ל. הרשת עובדה במערכת לניתוח רשתות חברתיות וארגוניות InFlow , חברת Orgnet LLC]

מפת הרשת למעלה מתארת את הרשת החברתית של המתמטיקאי היהודי-הונגרי, פאול ארדש ז"ל (Paul Erdős 1996-1913; ראו תמונה משמאל).

[תמונתו של פאול ארדש משמאל נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Topsy Kretts. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY 3.0]

במפה, כל שני צמתים (nodes) כחולים מחוברים ברשת באמצעות קישור (link) אפור, אם הם שיתפו פעולה בכתיבת מאמר אקדמי אחד או יותר.

ארדש היה מומחה במתמטיקה של רשתות; והוא התאמן במה שהטיף לו - לארוג רשתות חברתיות; ובכך, לבנות הון חברתי.

ארדש היה ידוע בכך שהוא טייל בעולם ושיתוף פעולה עם מתמטיקאים בסוגיות, שנראו לו מעניינות. הוא היה גר ממש - תחת אותה קורת גג - עם משתפי הפעולה שלו במשך שבוע-שבועיים; בזמן שהם עיבדו הוכחות מתמטיות שעניינו את שניהם. אחרי שיתוף פעולה מוצלח, היה ארדש ממשיך לבעיה המעניינת הבאה; ולמי שיכול היה לעזור לו לפתור אותה.

[להרחבת המושג: 'שיתוף פעולה', לחצו כאן]

[בתמונה: משתפים פעולה עם כל מי שיכול להגדיל את מעגל הידע והיכולת... פאול ארדש עם ילד הפלא טרנס טאו, אוניברסיטת אדלייד, 1985. התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי either Billy or Grace Tao קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 2.0]

מאמרים מדעיים רבים נבעו משיתופי פעולה אינטנסיביים אלה פנים אל פנים. לארדש היו 507 מחברים משותפים, חלקם שיתפו פעולה זה עם זה. השותפויות של ארדש חשפו את המבנה החברתי של הגילוי המדעי. 

שיתופי פעולה נודדים אלה התפרסמו כל כך, עד שבמהרה מתמטיקאים עקבו אחר מספרי שיתופי פעולה שלהם עם ארדש. אם היית שותף לכתיבת מאמר עם ארדש עצמו, אתה מסומן בספרה 1; אם אתה כתב יחד מאמר עם אחד משתפי הפעולה הישירים שלו, אתה מסומן במספר 2 וכן הלאה. המיקום הזה הפך ליוקרתי מאוד בקהילת המתמטיקאים; וככל שמספרך נמוך יותר - מעמדך בהתאם!

ד"ר ג'רי גרוסמן הוא מנהל מאגר נתונים של מספרי ארדש ומשתפי פעולה - פרויקט המספרים של ארדש - ממנו אספתי את הנתונים כדי לבנות את גרף משתפי הפעולה לעיל. הצומת של ארדש עצמו הוסר מהגרף, כדי למזער את המורכבות - הוא, כמובן, מחובר לכולם בגרף.

[להרחבת המושג: 'מורכבות', לחצו כאן] [להרחבת המושג: צומת - סוכן עצמאי ברשת, לחצו כאן]

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Clker-Free-Vector-Images לאתר Pixabay]

מומחים מתווכחים על המבנה האופטימלי של הרשת המקצועית של אדם:

  • יש האומרים שרשת צפופה ומגובשת מביאה יותר הון חברתי.
  • אחרים טוענים, שרשת דלילה ורדיאלית (קרניים היוצאות מנקודה מרכזית משותפת) מספקת הזדמנויות לחדשנות ולפעילות יזמית, שווה ערך להון חברתי גדול יותר.

הרשת של ארדש מציגה את שני הדפוסים (ראו את הגרף למעלה): ליבה מחוברת בצפיפות; יחד עם ענפים רדיאליים משולבים באופן רופף, המחוברים לגרעין. האנשים שנמצאים בליבה / במרכז הרשת שלך יודעים כנראה את אותם הדברים שאתה עושה, ואילו האנשים בפריפריה של הרשת שלך כנראה יודעים דברים אחרים; ומכירים אנשים שונים ממה שאתה מכיר.

לדברי רון ברט - מומחה מוביל בתחום ההון החברתי - מבנה זה עשוי להיות הדפוס האופטימלי להצלחה. לדברי ברטקשרי גומלין רדיאליים מגיעים למידע ולידע מגוונים כדי ליצור ערך; ואילו קשרי הגומלין הצפופים והאמינים מספקים ערך בהזדמנויות שהתגלו.

במילים אחרות, אנחנו זקוקים לקשרים חזקים וגם לקשרים חלשים בשביל רשת מקצועית מצליחה - קשרים רחוקים / חלשים עוזרים לנו להבין מה לעשות, ואילו קשרים מקומיים / חזקים עוזרים לנו לעשות את זה.

[להרחבת המושג: 'אופטימיזציה', לחצו כאן] [להרחבה על קשרים וקשרי גומלין ברשת הארגון, לחצו כאן] [להרחבת המושג: תבניות - דפוסים חוזרים, לחצו כאן]

מה מבנה הרשת המקצועית שלכם?

הצעד הראשון לשיפור הרשת היא למפות אותה וללמוד אותה. אחרי שהיכרנו והעמקנו בה, נוכל לפעול באופן אקטיבי לטייב אותה, במה חסר לנו!

[לאוסף המאמרים על רשתות חברתיות, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על 'קבוצות', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *