פנחס יחזקאלי: גישות מערכתיות בהתנהגות ארגונית

תקציר: מאז החל להתפתח תחום הידע האקדמי של ההתנהגות הארגונית, בשנות ה-40 של המאה הקודמת, ניתן לחלק את הגישות של הוגי הדעות בתחום, לאורך השנים, לשלוש: גישות מכניסטיות רציונליות; גישות חברתיות; ו- גישות מערכתיות. מאמר זה סוקר את הגישות המערכתיות.

[בתמונה: תורת הרשתות... התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]
[בתמונה: גישות מערכתיות בהתנהגות ארגונית... התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

[לאוסף המאמרים על גישות ניהוליות בהתנהגות ארגונית, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על חשיבה מערכתית, לחצו כאן]

עודכן ב- 27 בדצמבר 2023

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר 'ייצור ידע'.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה.

שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

מאז החל להתפתח תחום הידע האקדמי של ההתנהגות הארגונית, בשנות ה-40 של המאה הקודמת, ניתן ניתן לחלק את הגישות של הוגי הדעות בתחום, לאורך השנים, לשלוש:

  1. גישות מכניסטיות רציונליות;
  2. גישות חברתיות;
  3. גישות מערכתיות.

.

.

מאמר זה יסקור את הגישות המערכתיות. בבסיס הגישות הללו מונחת הקביעה, שארגונים הם מערכות מורכבות, ומערכות מורכבות פועלות על פי תכונות ומאפיינים מוגדרים. על כן, ניתן לקבוע, שתורת הארגון האמתית היא בעצם תורת המערכות המורכבות, הרואה את הארגון ואת מרכיביו - כמו כל מערכת מורכבת אחרת - מתפתח - ומתאים את עצמן לשינויים בסביבתו – תוך כדי קונפליקטים בין מטרות מנוגדות ואינטרסים מנוגדים.

על כן, תורת הניהול יכולה לפתח נושאים שונים על בסיס תורת המערכות המורכבות; אבל, היא אינה יכולה לסתור אותה. מערכות מורכבות אינן פועלות בניגוד למאפייניהן! המפתח להבנת המבנה וההתנהגות של ארגונים נעוצה בחלוקת העוצמה בין פרטים ומחלקות בארגון; ובמאבק העוצמה ביניהם (בפוליטיקה הארגונית) (סמואל 2002, ע' 18).

[בכרזה: גישות ניהוליות בהתנהגות ארגונית: גישות מערכתיות. הכרזה: ייצור ידע]
[בכרזה: גישות ניהוליות בהתנהגות ארגונית: גישות מערכתיות. הכרזה: ייצור ידע]

גישות אלה נולדו ביחד עם התפתחות הקיברנטיקה (Cybernetics), או בקיצור סייבר (Cyber)

זהו תחום במתמטיקה שימושית, העוסק בחקר תהליכי התקשורת, מערכות הבקרה ועקרונות המשוב בין בני אדם (או אורגניזמים אחרים), ארגונים ומכונות. המונח נטבע על ידי נורברט וינר, מאבות התחום, בספרו משנת 1948, קיברנטיקה (Cybernetics or Control and Communication in the Animal and the Machine)וינר, 1964).

על פי הקיברנטיקה, ניתן להגדיר חוקים - הן למערכות מאותו תחום והן למערכות מתחומים שונים - על-מנת שיוכלו לתקשר ביניהם. זה היה הבסיס לתורות המורכבות, בעיקר: לתורת המערכות המורכבות (Complex Systems Theory) ולתורת הרשתות (Networks Theory), המסבירה ומפשטת אותה.

[בתמונה משמאל: כריכת ספרו של נורברט וינר - Norbert Wiener - קיברנטיקה - Cybernetics or Control and Communication in the Animal and the Machine, שראה אור בשנת 1948. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]
[בתמונה: כריכת ספרו של נורברט וינר - Norbert Wiener - קיברנטיקה - Cybernetics or Control and Communication in the Animal and the Machine, שראה אור בשנת 1948. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

תורת המערכות המורכבות

תורת המערכות המורכבות היא חקר התלות ההדדית המורכבת בין אלמנטים רבים הקיימים בטבע ובקיום האנושי (פסיג, 2008, ע' 34). היא רואה את מכלול הגורמים הפועלים במערכת מורכבת ואת היחסים ביניהם כשלם אחד, ששונה מסכום חלקיו.

היא לא רק מסבירה את התופעות השונות המתגלות במערכת מורכבת, אלא גם מזהה את תכונות המערכת; את החוקים שעל פיהם היא פועלת ואת הגיונה הפנימי. זוהי מסגרת אוניברסלית להבנתן של מערכות מורכבות, בנוסף לכלי חשיבה, לשם הגדרתן וניתוחן הביקורתי (נוה, 2003, ע' 23).

ניתוח רשתות ארגונית (Organizational Network Analysis - ONA)

התקדמות נוספת בחקר הניהול וההתנהגות הארגונית, היה התפתחות התחום של ניתוח רשתות ארגונית (Organizational Network Analysis - ONA). תחום זה, אגב, אינו חדש. האלגוריתמים הבסיסיים שלו מוכרים באקדמיה מאז שנות הששים של המאה הקודמת. אולם הוא שודרג מאוד מאז התפתחו יכולות המחשוב. מקורו במתמטיקה, ממנה התפצלו התחומים הבאים:

  • הקיברנטיקה שבה כבר עסקנו, שממנה התפתחו תורות המורכבות, וביניהן, תורת הרשתות. (Networks Theory), המתרגמת מערכת מורכבת לרשת, כדי לפשט ולהסביר אותה;
  • הרשתות המורכבות או תורת הגרפים (Graph Theory), הנלמדת במחלקות להנדסה באוניברסיטאות השונות; המודדת את היחסים בין הגורמים השונים ברשת.
המתודולוגיה של ניתוח רשתות ארגוניות (ONA) ממזגת את התובנות של תורת הרשתות ותורת הגרפים: אם ארגון הוא מערכת מורכבת שניתן לתרגמו לרשת; אזי גם ניתן למדוד את היחסים בין הגורמים השונים בו!
בכרזה: התקדמות נוספת בחקר הניהול וההתנהגות הארגונית, היה התפתחות התחום של ניתוח רשתות ארגונית (Organizational Network Analysis - ONA). תחום זה, אגב, אינו חדש. האלגוריתמים הבסיסיים שלו מוכרים באקדמיה מאז שנות הששים של המאה הקודמת. אולם הוא שודרג מאוד מאז התפתחו יכולות המחשוב. מקורו במתמטיקה, ממנה התפצלו התחומים הבאים: הקיברנטיקה שבה כבר עסקנו, שממנה התפתחו תורות המורכבות, וביניהן, תורת הרשתות. (Networks Theory), המתרגמת מערכת מורכבת לרשת, כדי לפשט ולהסביר אותה; הרשתות המורכבות או תורת הגרפים (Graph Theory), הנלמדת במחלקות להנדסה באוניברסיטאות השונות; המודדת את היחסים בין הגורמים השונים ברשת. המתודולוגיה של ניתוח רשתות ארגוניות (ONA) ממזגת את התובנות של תורת הרשתות ותורת הגרפים: אם ארגון הוא מערכת מורכבת שניתן לתרגמו לרשת; אזי גם ניתן למדוד את היחסים בין הגורמים השונים בו! הכרזה: ייצור ידע
[בכרזה: בסיס לחקר הרשתות הארגוניות... הכרזה: ייצור ידע]

אם התחום איננו חדש, מדוע התפתח דווקא עתה?

התשובה נעוצה בהתפתחות המהירה והעצומה של הרשתות החברתיות. במטרה לחקור אותן, פותח על בסיס האלגוריתמים הללו, כלי הקרוי, ניתוח רשתות חברתיות Social Network Analysis) SNA).

כיוון שמערכות ארגוניות הן גם מערכות חברתיות; ובהתחשב בשוני המשמעותי שבין רשתות חברתיות לארגוניות, הוסבו הכלים הללו גם לשימוש בארגונים; ונוצר כלי ניתוח חדש: ניתוח רשתות ארגונית (Organizational Network Analysis - ONA).

מרגע שנבנו מערכות מבוססות רשת לניתוח ארגונים; ומרגע שתוצאות הניתוחים הללו החלו להצטבר, קיבלנו בסיס ידע חדש על ארגונים; שבתחומים מסוימים הוא, שונה לעתים, תכלית שינוי, ממה שהיה כתוב עד היום בספרי הארגון. בעזרת מתודולוגית ה- ONA אנחנו מבינים היום מושגים - כמו שיתוף פעולה, מנהיגות ועוד - בצורה עמוקה הרבה יותר, ושונה מההסברים שאליהם הורגלנו.

[לאוסף המאמרים על גישות ניהוליות בהתנהגות ארגונית, לחצו כאן]

[בתמונה: המעבר מתרשים עץ לרשת. הרשת עובדה במערכת לניתוח רשתות חברתיות וארגוניות InFlow , חברת Orgnet LLC]
[בתמונה: המעבר מתרשים עץ לרשת. הרשת עובדה במערכת לניתוח רשתות חברתיות וארגוניות InFlow , חברת Orgnet LLC]

[לאוסף המאמרים על גישות ניהוליות בהתנהגות ארגונית, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על חשיבה מערכתית, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *