פנחס יחזקאלי: מסר שלילי שקרי, שמהדהד שוב ושוב, ייקלט לבסוף ויבקיע – הכלל ה- 11 של סול אלינסקי

תקציר: אחד המאפיינים של שנת המחאה הוא הוויתור על האמת. אנשים מובילים בציבוריות הישראלית הפכו עובדות בסיסיות בציבוריות הישראלית לפלסטלינה שניתן ללוש ולעצב על פי הצורך והרצון המשתנים. מקרה? ממש לא... זוהי שיטת מאבק רבת שנים! ראו למשל, את הכלל ה- 11 מתוך 13, של אקטיביסט השמאל הרדיקלי והתאורטיקן הפוליטי יהודי-אמריקאי סול אלינסקי (Saul David Alinsky;‏ 1972-1909): 'מסר שלילי שקרי, שמהדהד שוב ושוב, ייקלט לבסוף ויבקיע'.

[בתמונה: מסר שלילי שקרי, שמהדהד שוב ושוב, ייקלט לבסוף ויבקיע... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]
[בתמונה: מסר שלילי שקרי, שמהדהד שוב ושוב, ייקלט לבסוף ויבקיע... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]

[לאוסף המאמרים על 'הפרוגרסיביים החדשים ואנחנו' באתר ייצור ידע, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על התודעה - והניסיונות להשפיע עליה, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים: 'בין רפורמה משפטית למהפכה משטרית', לחצו כאן]

עודכן ב- 16 בספטמבר 2023

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

אחד המאפיינים של שנת המחאה הוא הוויתור על האמת. אנשים מובילים בציבוריות הישראלית הפכו עובדות בסיסיות בציבוריות הישראלית לפלסטלינה שניתן ללוש ולעצב על פי הצורך והרצון המשתנים.

לדוגמה: ב- 15 בספטמבר 2023 - בעיצומו של העיסוק הציבורי והמשפטי בפסקת ההתגברות, ואחרי שנשיא בית המשפט העליון, אהרן ברק, פרסם מאמר מנחה בו הציע בסיס משפטי לפסילת חוק יסוד - המבוסס על תפיסת מגילת העצמאות כמסמך חוקתי - צייץ הפובליציסט, עו"ד בן דרור ימיני את הדברים הבאים:

"אהרן ברק, אתה רציני?

הרבה מאוד מאמרים כתב אהרן ברק על פסילת חוקים. לא רק שהוא לא טען שאפשר לפסול חוקי יסוד, אלא שבדיוק להפך. הוא חזר וטען ש"הכנסת רשאית לקבוע בחוק יסוד שאין ביקורת שיפוטית חוקתית, ובית-המשפט לא יוכל להפוך קביעה זו". הוא לא הזכיר את "עליונות מגילת העצמאות", שלפתע פתאום הפכה לחוקה, שעד היום לא ידענו על קיומה.

וזה מרגיז, משום שבשיח הציבורי איבדנו את ההגינות. מותר לסלף. מותר לשקר. מותר לקבוע הלכות יש מאין. אני נגד ההפיכה המשטרית, מנימוקים שפרסמתי שוב ושוב. אני בעד רפורמה שתתקבל בהסכמה רחבה. אבל צר לי, אני לא מוכן לתת יד לסילופים שהשתלטו עלינו. שתהיה לכולנו שנה טובה, עם קצת פחות צביעות וקיצוניות, וקצת יותר מתינות והגינות.

[התמונה: אהרן ברק, אתה רציני? לציוץ המקורי של בן דרור ימיני בטוויטר, לחצו כאן]
[התמונה: אהרן ברק, אתה רציני? לציוץ המקורי של בן דרור ימיני בטוויטר, לחצו כאן]

דוגמה נוספת: בתשובה לשאלה למי כפוף הצבא ענתה עו"ד סוזי נבות (אותה אני אוהב ומעריך מאוד באופן אישי) את התשובה הבאה: "במדינת חוק, ראשי מערכת הביטחון כפופים לחוק. לא להוראות המנהיגים. לחוק כפי שהוא כתוב וכפי שהוא מתפרש ע"י ביהמ"ש העליון. לכן, חובה היא לציית לבית המשפט העליון".

[בכרזה: עו"ד סוזי נבות בתשובה על השאלה, למי כפוף הצבא: "במדינת חוק, ראשי מערכת הביטחון כפופים לחוק. לא להוראות המנהיגים. לחוק כפי שהוא כתוב וכפי שהוא מתפרש ע"י ביהמ"ש העליון. לכן, חובה היא לציית לבית המשפט העליון". האמנם? התמונה היא צילום מסך. הכרזה: ייצור ידע]
[בכרזה: עו"ד סוזי נבות בתשובה על השאלה, למי כפוף הצבא: "במדינת חוק, ראשי מערכת הביטחון כפופים לחוק. לא להוראות המנהיגים. לחוק כפי שהוא כתוב וכפי שהוא מתפרש ע"י ביהמ"ש העליון. לכן, חובה היא לציית לבית המשפט העליון". האמנם? התמונה היא צילום מסך. הכרזה: ייצור ידע]

האמנם? היעלה על הדעת שבמדינה דמוקרטת הצבא אינו מוכפף לדרג הנבחר? הנה לפניכם סעיף 2א' לחוק יסוד הצבא: "הצבא נתון למרות הממשלה".

חוק יסוד: הצבא, ב'נבו': "הצבא נתון למרות הממשלה".
[לחוק יסוד: הצבא, ב'נבו', לחצו כאן]

מקרה? ממש לא... זוהי שיטת מאבק רבת שנים!

ב- 1971 - שנה לפני מותו - פרסם סול דייוויד אלינסקי (Saul David Alinsky;‏ 1972-1909), אקטיביסט שמאל רדיקלי ותאורטיקן פוליטי יהודי-אמריקאי, את ספרו: "כללים לרדיקלים" (Rules for Radicals; ראו כרזה בסוף המאמר).

אלינסקי תרגם את תורת ההפעלה - שפיתח ולדימיר איליץ' לנין בברית המועצות (ראו התמונה למטה) - ושהועתקה גם ע"י המשטרים הפשיסטים - למציאות של מדינות דמוקרטיות.

בספר, 13 'כללי זהב' להשגת השלטון, שהפכו כלי משחק אפקטיבי מאוד בפוליטיקה האמריקנית, ו'עשו עליה' גם לישראל. הם מאיימים היום, להקריס את הדמוקרטיה האמריקנית - וגם את זו שלנו [ראו את מאמרו של ד"ר פנחס יחזקאלי (2023), כך תופסים שלטון בדמוקרטיה – 13 העקרונות של סול אלינסקי].

מאמר זה מוקדש לכלל ה- 11: 'מסר שלילי שקרי, שמהדהד שוב ושוב, ייקלט לבסוף ויבקיע'. הוא כולל הפצת סיפורים שיקריים (Fake News) על יריבים פוליטיים, והדהודם לאורך זמן; מיתוג יריבים בכינויים שקריים, וחזרה עליהם שוב ושוב... גם אלה וגם אלה מהודהדים ע"י אמצעי תקשורת אוהדים שהפכו לשופרות תעמולה [להרחבת המושג: חדשות מזויפות - Fake News, לחצו כאן].

הכלל הזה - בגלגולו הקודם, בחצי הראשון של המאה העשרים, נקרא 'עקרון השקר הגדול': "שקרים קטנים גורמים לאנשים להגיב בביטול. אבל, אם השקר גדול ואם הוא נאמר בתקיפות ולאורך זמן, שוב ושוב, אנשים יאמינו לו!"

הכלל הזה כולל הפצת סיפורים שיקריים (Fake News) על יריבים פוליטיים, והדהודם לאורך זמן; מיתוג יריבים בכינויים שקריים, וחזרה עליהם שוב ושוב... גם אלה וגם אלה מהודהדים ע"י אמצעי תקשורת אוהדים שהפכו לשופרות תעמולה [להרחבת המושג: חדשות מזויפות - Fake News, לחצו כאן].

[להרחבה על: חדשות מזויפות – Fake News, לחצו כאן]

[בתמונה - ולדימיר אִילִיץ' אוּליַאנוֹב (לנין) ועיקרון השקר הגדול... התמונה היא נחלת הכלל]
[בתמונה - ולדימיר אִילִיץ' אוּליַאנוֹב (לנין) ועיקרון השקר הגדול... התמונה היא נחלת הכלל]

דוגמאות לשימוש בכלל ה- 11 של אלינסקי יש בשפע בפוליטיקה האמריקנית. לדוגמה:

1. הכשלת מועמדותו של ג'ון קרי בקמפיין לנשיאות ארה"ב ב-2004, נגד ג'ורג' בוש: בקמפיין עלה נושא מלחמת וייטנאם בה שירת קרי, וממנה בוש התחמק (לדבריהם של מבקריו). כנגד קרי נטען כי אף על פי שהשתתף במלחמת וייטנאם, הרי בפעילותו אחריה השמיץ את הלוחמים האמריקאים בפשעי מלחמה, ובכך מכר את חבריו לנשק בעבור רווח פוליטי. במסגרת המסע שניהלו נגדו, הפיצו מתנגדיו תמונה מזויפת (ראו למטה), שבה נראה קרי יחד עם פעילת השלום ג'יין פונדה בעצרת מחאה נגד מלחמת וייטנאם. קרי הפסיד במערכה ל חודה של שערה, בהפרש של 3 מיליון קולות מקרי; וכנראה שלולא הקמפיין השקרי, היה זוכה בבחירות (WIKIPEDIA: John Kerry military service controversy).

[בתמונה: התמונה המזויפת, שבה נראה ג'ון קרי יחד עם פעילת השלום ג'יין פונדה, בעצרת מחאה נגד מלחמת וייטנאם. התמונה מובאת בשימוש הוגן]
[בתמונה: התמונה המזויפת, שבה נראה ג'ון קרי יחד עם פעילת השלום ג'יין פונדה, בעצרת מחאה נגד מלחמת וייטנאם. התמונה מובאת בשימוש הוגן]

2. השקר על זיוף הבחירות בין דונלד טראמפ לג'ו ביידן: באמצע אפריל 2023, שילמה פוקס ניוז כמעט 800 מיליון דולר כדי למנוע משפט דיבה על חלקה ב'שקר הגדול' של טראמפ: הפצת הטענות הכוזבות על זיוף הבחירות לנשיאות ב-2020:

יואב קרני ב'גלובס': "לשקרים יש תוצאות": פוקס ניוז מפסידה בסיבוב נוסף של מלחמת שמאל וימין באמריקה
האימפריה של מרדוק משלמת כמעט 800 מיליון דולר כדי למנוע משפט דיבה על חלקה ב'שקר הגדול' של טראמפ: הפצת הטענות הכוזבות על זיוף הבחירות לנשיאות ב-2020 • זה רק חלק מקיטוב מחמיר והולך המסכן את המרקם החברתי ואת היציבות הכלכלית
[לכתבה המלאה של יואב קרני ב'גלובס', לחצו כאן]

דוגמאות נוספות לשימוש בכלל ה- 11 של אלינסקי בפוליטיקה הישראלית:

יצויין כי הראשון שעשה שימוש מאסיבי בגרסה מרוככת של הכלל הזה היה בנימין נתניהו, ע"פ הפרשנות של היועץ האסטרטגי, ארתור פיקלשטיין [למאמרו של דני וידיסלבסקי: 'הסוד השלישי של נתניהו: תיוג שלילי של מתנגדים!', לחצו כאן]; אולם, מאז הולך השימוש בכלל ומחריף, לגבהים שרק לפני מספר שנים איש לא היה מאמין שיהפכו שכיחים בפוליטי הישראלית.

1. לנצח את הטרור הביביסטי... זו אחת הכותרות הקשות מסיסמאות המחאה, שהרי טרור (Terror או Terrorism) מוגדר במילון מונחי צהל כשימוש אלים (או איום בשימוש) נגד יחידים (בעיקר אזרחים שלווים וחפים מפשע) או נגד רכוש. 

מה לזה ולשלטון נתניהו והימין, שעלה בבחירות דמוקרטיות חוקיות? מתי ועל מי הופעל טרור?

[למקור פרסום המודעה על "הטרור הביביסטי", לחצו כאן]

2. קמפיין 'סוף הדמוקרטיה': הקמפיין הזה הושק בישראל בכל פעם שבו היה ניסיון לבצע רפורמה בבית המשפט העליון, עוד מימי חיים רמון ב- 2006; ודניאל פרידמן ב- 2009-2007, כשרי משפטים. אולם, הוא תפס בהצלחה רבה דווקא עתה בתנועת המחאה [למאמרו של ד"ר פנחס יחזקאלי: 'ספין סוף הדמוקרטיה ומשמעויותיו', לחצו כאן].

[בתמונה: 'פרויקט סוף הדמוקרטיה... האיום בדרך כלל יותר מבעית מהדבר עצמו. התמונה היא צילום מסך]
[בתמונה: 'פרויקט סוף הדמוקרטיה... האיום בדרך כלל יותר מבעית מהדבר עצמו. התמונה היא צילום מסך]

5. הצגת שלטון נתניהו כפשיזם ואותו כדיקטטור וכרודן: שימו לב לכיתוב בכרזה: "לא לפשיזם"...

המילה פשיזם / פשיסטים נשזרת כחוט השני בפוסטים רבים ברשתות החברתיות, נוסח: "הפשיסטים נתניהו לוין ורוטמן מרסקים את הדמוקרטיה"...

הצגת שלטון נתניהו כפשיזם ואותו כדיקטטור וכרודן: שימו לב לכתוב: "לא לפשיזם"... [לפוסט המקורי של Roni Amid בפייסבוק, לחצו כאן]
[לפוסט המקורי של Roni Amid בפייסבוק, לחצו כאן]

6. הצגת פעולות הממשלה כ'הפיכה משטרית':

[בכרזת מטה המאבק: הצגת פעולות הממשלה כ'הפיכה משטרית'...]
[בכרזת מטה המאבק: הצגת פעולות הממשלה כ'הפיכה משטרית'...]

נספח: 13 העקרונות של אלינסקי

הספר "כללים לרדיקלים" מונה, כאמור, 13 כללים עיקריים (ויקיפדיה: סול אלינסקי):

1. גרום ליריב לחשוב שעוצמתך גדולה בהרבה מהאמיתית (טפח את עוצמתך הנתפסת). 
2. אף פעם אל תחרוג מתחום המומחיות שלך ושל אנשיך.
3. אבל במידת האפשר, גרום לאויב/ליריב לחרוג חרוג מגבולות המומחיות שלו. 
4. אלץ את האויב/היריב לעמוד בספר הכללים של עצמו.
5. לעג הוא נשק אימתני. עשו בו שימוש ממוקד!
6. טקטיקה טובה היא כזו שאנשיך נהנים ממנה.
7. אבל טקטיקה שנמשכת זמן רב מדי הופכת לנטל. 
8. לחץ הולך וגובר הוא חזות הכל. המשך להפעיל לחץ, אל תרפה.
9. האיום בדרך כלל מבעית יותר מהדבר עצמו.
10. התנאי העיקרי עבור טקטיקה הוא פיתוחם של מבצעים שישמרו את הלחץ על היריב. 
11. מסר שלילי שקרי, שמהדהד שוב ושוב, ייקלט לבסוף ויבקיע.
12. המחיר של תקיפה מוצלחת הוא חלופה בונה.
13. בחר את המטרה למתקפה שלך, הקפא אותה, הפוך אותה לאישית וקטב אותה.

[בתמונה משמאל: ככה תופסים שלטון בדמוקרטיה - 13 העקרונות של סול אלינסקי... חלק מתמונה חופשית לשימוש, ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי GraphicMama-team לאתר fexels]

[בתמונה: סול אלינסקי וספרו: 'כללים לרדיקלים'. תמונתו של סול אלינסקי מימין נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Pierre869856. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0; כריכת ספרו של אלינסקי משמאל מובאת בשימוש הוגן]
[בתמונה: סול אלינסקי וספרו: 'כללים לרדיקלים'. תמונתו של סול אלינסקי מימין נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Pierre869856. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0; כריכת ספרו של אלינסקי משמאל מובאת בשימוש הוגן]

[לאוסף המאמרים על 'הפרוגרסיבים החדשים ואנחנו' באתר ייצור ידע, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על התודעה - והניסיונות להשפיע עליה, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים: 'בין רפורמה משפטית למהפכה משטרית', לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *