שקרים ושקרנים באתר ייצור ידע

תקציר: האמת והשקר משחקים בחיינו בערבוביה, ויוצרים שלימות של ניגודים; ואין ביניהם גבולות של טוב ורע ברורים: אתה יכול לומר אמת ולעשות רע; לומר שקר ולעשות טוב וכדומה... ריכזנו עבורכם את כל המאמרים שהופיעו באתר 'ייצור ידע', אודות שקר ושקרנים, על פי הכותבים (בסדר הא"ב). קריאה נעימה!

[בתמונה: פינוקיו. האמן: Enrico Mazzanti (1852-1910) התמונה היא נחלת הכלל]

האמת והשקר משחקים בחיינו בערבוביה, יוצרים שלימות של ניגודים; ואין ביניהם גבולות של טוב ורע ברורים. הכל בהקשר: אתה יכול לומר אמת ולעשות רע; לומר שקר ולעשות טוב וכדומה... שם המשחק הוא מינון.  ריכזנו עבורכם את כל המאמרים שהופיעו באתר 'ייצור ידע', אודות שקר ושקרנים, על פי הכותבים (בסדר הא"ב). קריאה נעימה!  

עודכן ב- 13 ביולי 2022

האמת היא רק סיפור אחד מתוך מגוון של סיפורים...

שקר (lie) מוגדר כ"אמירה, טענה או משפט שאינם נכונים - ההפך מהאמת - ונאמרים על ידי אדם שרצונו להסתיר את האמת. האדם המשקר מציג את ההצהרה, האמירה או המשפט כאמיתיים וכך מנסה לגרום לאחרים להאמין לאותו דבר" (ויקיפדיה: שקר).

למרות שכולנו משקרים כל העת, לעצמנו ולאחרים, שקרנים נחשבים כאנשים לא נאמנים וישרים בחברה. על פי החוק, מתן עדות שקר היא עבירה פלילית. על פי התורה יש איסור על עדות שקר ("לא תענה ברעך עד שקר") ואיסור כללי על שקר ("מדבר שקר תרחק") שלדעת חלק ממוני המצוות היא חלק מתרי"ג מצוות. 

אבל האמת והשקר משחקים בחיינו בערבוביה, ויוצרים שלימות של ניגודים; ואין ביניהם גבולות של טוב ורע ברורים. הכל בהקשר: אתה יכול לומר אמת ולעשות רע; לומר שקר ולעשות טוב וכדומה... 

שם המשחק הוא מינון. הקפדה רבה מידי, לומר אמת בכל מצב עלולה ליצור בעיה; כמו גם שהצטברות של שקרים זה על גבי זה כמוה כמגדל קלפים סופו ליפול. אי אפשר לומר אמת כל הזמן ואי אפשר לשקר כל העת, וכיוון ששאין ארוחות חינם, יש מחיר לאמירת אמת מופרזת, כמו גם לשקרנות כרונית...

ריכזנו עבורכם את כל המאמרים שהופיעו באתר 'ייצור ידע', אודות שקר ושקרנים, על פי הכותבים (בסדר הא"ב). קריאה נעימה:

קובצי מאמרים רלוונטיים נוספים:

עופר בורין

אלוף משנה במיל', עופר בורין, נשוי + 3, שירת 20 שנה בחיל האוויר בתפקידי פיקוד טכנולוגיים. היום, הוא מנהל בחברת הייטק ביטחונית. הוא מגדיר את עצמי כאדם חופשי (חילוני). החל לכתוב בתחום זה כשעלה לאוויר פרויקט 929 בניהול הרב בני לאו והעיתונאית גל גבאי. הוא מחפש בתנ"ך את ההקשרים לחיים במדינת ישראל בעידן המודרני.

אביתר בן צדף

אביתר בן-צדף[1] הוא עורך לשעבר של כתב-העת מערכות בצה"ל; חוקר מלחמות ישראל – ובעיקר, מלחמת יום הכיפורים; עמית מחקר במכון הבינלאומי למדיניות נגד טרור (ICT) במרכז הבינתחומי הרצליה; חבר בפורום אלפרדו לאזרוח תחקירי קרבות והפקת לקחים ומרכז סדנאות הפורום.

אלי בר און

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

עמר דנק

סא"ל במיל' עמר דנק, עשה את שירותו הצבאי בחיל האוויר ובחטיבה האסטרטגית באג"ת. הוא מהנדס מערכות מידע, מוסמך ביחסים בין לאומיים מטעם אוניברסיטת חיפה. מרתוניסט...

אבי הראל

אבי הראל הוא בעל תואר שלישי בפילוסופיה והיסטוריה יהודית, שירת בצה"ל מג"ב ומשטרת ישראל שלושה עשורים, בתפקידי פיקוד שונים. בתפקידו האחרון היה ההיסטוריון של משטרת ישראל. פרסם ארבעה ספרים ועשרות מאמרים בתחומי עיסוקו.

יוסף זהר

ד"ר יוסף זהר, הינו עמית בפרויקט מחקר יישוב הסכסוכים השיפוטי, בפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר-אילן; ועמית הוראה בחוג לקרימינולוגיה, אקדמית גליל מערבי. מחקרו לתואר שלישי, "משפט פלילי בצל המיקוח – השפעת עסקאות הטיעון על המשפט הפלילי", נערך במסלול הרב-תחומי של אוניברסיטת חיפה, בהנחייתם של הפרופסורים ישראל אומן, אורן גזל-אייל ואלון הראל. מחבר הספר 'הקבצן השביעי - רשימות מבית המעצר'

פנחס יחזקאלי

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר 'ייצור ידע'.

אושרית כספי ברוך

ד"ר אשרית כספי-ברוך היא פסיכולוגית קלינית-תעסוקתית, מומחית במיון עובדים וניהול משאבי אנוש. חברת הסגל הבכיר של המכללה האקדמית אחוה, חוקרת קריירה, אישיות, מוטיבציה ויצירתיות. מחברת הספר: "קריירה במאה ה- 21".

אודי מנור

פרופסור אודי מנור הוא היסטוריון של העם היהודי בעת החדשה, במכללת אורנים. היה חבר במפלגת העבודה. מחבר הספר: 'יגאל אלון - ביוגרפיה פוליטית 1980-1949'.

יוסי פיינטוך

הרב ד"ר יוסי פיינטוך הוא יליד עפולה; בעל תואר שלישי בהיסטוריה אמריקאית מאוניברסיטת אמורי באטלנטה. לימד היסטוריה אמריקאית באוניברסיטת בן-גוריון. הוסמך כרב ב- Hebrew Union College. מחבר הספר U.S. Policy on Jerusalem. משמש עתה כרב במרכז היהודי במרכז אורגון. (JCCO).

יאיר רגב

עו"ד יאיר רגב הוא קצין משטרה בגמלאות, שמילא תפקידים רבים במערך החקירות והמודיעין. בין היתר שימש כעוזר לראש האגף לחקירות ולמודיעין, ראש מפלג חקירות כלכליות וביטחוניות ביאחב"ל, ראש לשכת החקירות במרחב השפלה ועוד. רגב ניהל מספר רב של חקירות - בישראל ובחו"ל - כנגד ארגוני הפשיעה הפעילים בישראל, ופענח מקרי שוד ורצח רבים. הוא משמש כיום כעורך דין פרטי (משרד עורכי-דין‏ יאיר רגב ושות'); וכמרצה בסוגיות של חוק ופשיעה.

גדעון שניר

ד"ר גדעון שניר הוא מרצה בתחום "ניהול משא ומתן בינלאומי חוצה תרבויות".

.

.

.

.

.

[בתמונה: שקר... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי Kathleen Conklin לאתר flickr]

[בתמונה: שקר... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי Kathleen Conklin לאתר flickr]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

העשרה