יחזקאלי ואונגר משיח: ועד עובדים נולד…

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי aamiraimer לאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים בנושא ניתוחי רשת ארגונית ONA, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים בנושא התאגדויות עובדים - וועדי עובדים, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על ניהול המשאב האנושי בארגונים, לחצו כאן]

ד"ר פנחס יחזקאלי ואינג' שרית אונגר-משיח הם מומחים לניתוח רשתות ארגונית (Organizational Network Analysis). ושותפים בחברת 'ייצור ידע'.

*  *  *

שנת 2018 הייתה השנה שבה החלו עובדים - בענפי הביטוח, הסלולרי, האשראי והפיננסים - להתארגן בוועדי עובדים. קצת לפני ה'בום' התקשורתי הגדול בהקשר זה - שהכניס לדריכות הנהלות רבות - ביצענו ניתוח רשתות ארגונית שגרתי אצל אחד מלקוחותינו, באחד מהמגזרים הללו. מדובר בלקוח שנהג לבצע מעין 'בדיקות ארגוניות תקופתיות', מידי שנה. זו הייתה האבחון השני שביצענו באותו ארגון, שנה אחרי. התוצאות הפגישו אותנו עם תופעה, שטרם אבחנו במהלך כמעט 20 שנות אבחון רשתי.

אבל לפני, קצת על הארגון:

זהו ארגון פורמלסטי נוקשה; אם תרצו, סוג של דיקטטורה ארגונית. הוא נשלט, בעיקר, באמצעות קשרי היררכיה – הקשרים הממוסדים של הארגון (צבועים כתום בתרשים למטה). כיוון שקשרי ההיררכיה מדכאים קשרים פונקיונאליים (קשרי עבודה וקשרי חברות), היו הקשרים הפונקציונאליים (צבועים כחול בתרשים למטה), מוגבלים לתוך המחלקות פנימה. זה היה המצב הטבעי של הארגון שנדגם שנה לפני האירוע, והוא מוצג לכם בתרשים הראשון שלמטה.

המרובעים התחומים ברשת שלמטה הינם מחלקות הארגון. גיבור הסיפור שלנו הינו עובד במחלקת המכירות שנכנה אותו 'דניאל' (מסומן בעיגול אדום בשמאל הרשת). הוא מקושר היטב בקשרים פונקיונאליים בתוך מחלקתו, אולם התנהגותו דומה להתנהגות ה'נורמלית' של עובדים באותו ארגון:

[להרחבה בנושא 'קשרי היררכיה', לחצו כאן] [להרחבה בנושא קשרים פונקציוליים / קשרי עבודה, לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'רשת', לחצו כאן]

[התרשים עובד במערכת לאבחון ולניתוח רשתות ארגוניות AURORA, חברת TECI]

אבחון שני: מה קורה פה?

מספר חודשים לפני האבחון השנתי (השני) בארגון, ביצעה ההנהלה פעולה יזומה, שגרמה לחוסר שקט ביחסי העבודה בארגון. אולם אז, איש בהנהלה לא ייחס לה משמעות מיוחדת; ואיש לא הכווין אותנו לתחומים הללו.

האבחון גילה התהוות חריגה במחלקת המכירות בארגון. אותו עובד, 'דניאל' (מסומן במפת הרשת בעיגול אדום), נצפה בונה עוצמה לא פורמאלית באמצעות עם גורמים שונים במחלקות אחרות.

אנחנו סברנו שמדובר באירוע חריג, סיווגנו אותו כסיכון אסטרטגי; וביקשנו ממנהלת משאבי אנוש להקדים את הדיון על הממצאים עם המנכ"ל.

[לאוסף המאמרים על ניהול המשאב האנושי בארגונים, לחצו כאן] [לריכוז המאמרים על 'עוצמה', לחצו כאן]

[התרשים עובד במערכת לאבחון ולניתוח רשתות ארגוניות AURORA, חברת TECI]

מה סיבת השינוי באופי הרשת?

באותה עת, תבניות/דפוסי התנהגות כאלה לא היו מוכרים לנו כדי לפסוק; ולא מצאנו להן מקבילות, גם אצל חברות לניתוח רשתי עמיתות ומומחי רשת בחו"ל (לצערנו, טרם הצלחנו ליצור פורום התייעצות כזה עם עמיתים למקצוע בישראל; אבל, זה כבר נושא למאמר אחר...).

מנהלת משאבי אנוש - מגובה על ידי יועצת ארגונית, שביצעה בארגון סדנאות שיתוף פעולה - טענה כי מדובר בהתפתחות חיובית; וכי הארגון משנה את פניו בעקבות הסדנאות; וזוהי בעצם ההתחלה של חיבור הממשקים בארגון.

לנו היה ברור שזוהי טעות ולא מדובר בהתפתחות חיובית; שכן, תרבות הארגונית אינה משתנה בגלל סדנאות; מה עוד שלא הייתה הקלה באינטנסיביות של קשרי ההיררכיה בארגון; וקשרי היררכיה כידוע, מדכאים קשרים פונקיונליים, בין מחלקתיים. יתרה מכך: השינוי לא הקיף עובדים רבים, אפילו לא עובדים בודדים. הוא התמקד בעובד אחד שעוצמתו הכוללת עלתה מאוד והפכה אותו לאחד האישים העוצמתיים בארגון. אני זוכר שהתבטאנו בחריפות באותה ישיבה. "אסור לארגון להקל ראש בתופעה" טענו; והשוואנו זאת לגידול חשוד שמתגלה בבדיקת MRI; ושמתחייב בדיקות עומק נוספות.

סיכומה של אותה ישיבה היה שהמנכ"ל השתכנע לבצע אבחון נוסף שלושה חודשים לאחר מכן. התוצאה לפניכם בצילום הרשת למטה. קשריו של דניאל הלכו והעמיקו ועוצמתו גדלה בהתאמה:

[להרחבה בנושא: תבניות/דפוסים חוזרים, לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'חברות לניתוח רשתי', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים אודות שיתוף פעולה לסוגיו, לחצו כאן] [על חיבור ממשקים בארגון, לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'תרבות ארגונית', לחצו כאן]

[התרשים עובד במערכת לאבחון ולניתוח רשתות ארגוניות AURORA, חברת TECI]

איך עוצרים ועד עובדים בשיא התהוותו?

באותה עת החלה התקשורת כבר לעסוק בהתארגנויות העובדים באותו מגזר; ולכן, היה זה המנכ"ל שהבין, שאנו ניצבים בפני הקמה של ועד העובדים; והוא ברוב תבונתו גם מצא לכך פתרון יצירתי: 'דניאל' קודם מיידית לסמנכ"ל הממונה בראש ובראשונה על קשרי ההנהלה עם העובדים. הארגון הזרים באותה עת גם סכומים לא מבוטלים לרווחת העובדים. תופעת ההתאגדות בארגון נבלמה; ועד היום אין בארגון ועד העובדים

והלקחים? שניים עיקריים:

  • האחד: מצב שבו הרשת מתנהגת בניגוד לדנ"א המוצהר של הארגון, תמיד תבטא חולי ארגוני!
  • והשני: בדיקות תקופתיות מצילות חיים; ומסתבר שהן גם מצילות ארגונים!

[לקובץ המאמרים בנושא ניתוחי רשת ארגונית ONA, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים בנושא התאגדויות עובדים - וועדי עובדים, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על ניהול המשאב האנושי בארגונים, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *