Valdis Krebs: שימוש ב'רשתות פרוקסי' לאבחון התנהגות של קבוצות

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Pexels לאתר Pixabay]

[מאמר זה הוא קטע ממאמר ארוך יותר. למאמר המקורי באנגלית, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על רשתות חברתיות, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על 'קבוצות', לחצו כאן]

Valdis Krebs הוא המדען הראשי והמייסד של חברת Orgnet LLC, קליבלנד / אקרון, אזור אוהיו (Cleveland/Akron, Ohio Area). הוא מדען המתמחה בניתוח רשתות ארגוניות (Organizational Network Analysis - ONA), בניתוח נתונים ובהדמיה חברתית, יחסית, רב-מודאלית, כדי לעזור ללקוחות בפרויקטים של שינוי והסתגלות ארגונית.

Krebs עושה שימוש במחקריו בכריית נתונים, בניתוח גרפים, בניתוח רשתות, באיתור דפוסים קבועים / בתבניות ובבינה מלאכותית (AI) כדי לסייע לבסיס לקוחות עולמי. הוא פיתח את תוכנת InFlow לניתוח רשתות חברתיות Social Network Analysis) SNA); ולניתוח רשתות ארגוניות (Organizational Network Analysis - ONA).

לפני שהפך לעצמאי, מילא Valdis Krebs תפקידים שונים בתחום ניהול משאבי אנוש / HRMS בחברות: וולט דיסני, TRW, טויוטה ופורד מוטור. כיום, הוא עובד ממשרדו בקליבלנד, אוהיו (ארצות הברית) עם רשת עמיתים ברחבי העולם.

Krebs צוטט אלפי פעמים בפרסומים אקדמיים, בבקשות פטנטים ובמסמכי בית משפט על ניתוח רשתות.

[להרחבת המושג: 'רשת', לחצו כאן] [להרחבת המושג ניתוח רשת חברתית SNA, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים בנושא ניתוחי רשת ארגונית ONA, לחצו כאן]

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Pexels לאתר Pixabay]

הרשתות החברתיות משפיעות לרוב על התנהגותנו, על בחירותינו ועל דעותינו. עם זאת, לעיתים קרובות קשה למפות את הרשתות החברתיות הללו, לאסוף נתוני רשת מבלי לפלוש לפרטיותם של אלה שאנו רוצים להבין. בעיה נוספת מתעוררת כאשר הקבוצה שאנו רוצים להעריך היא גדולה או מפוזרת באופן נרחב על פני שטח גאוגרפי גדול.

דגימה היא שיטה נפוצה לאיסוף נתונים מחקריים. לרוע המזל, רשתות חברתיות אינן קלות לדגימה (Frank, 1981). למרות שדגימה של כדור שלג (snowball sampling ;Goodman, 1961) הוכחה כשיטה יעילה בנסיבות שונות (דגימה של כדור שלג היא שיטת דגימה, שבה נבדק במחקר מגייס בעצמו נבדקים נוספים מקרב מכריו. כך צומחת קבוצת הדגימה כמו כדור שלג מתגלגל. ככל שהמדגם מצטבר כך איכות הדגימה גדלה...).

השימוש ב'רשתות פרוקסי'

שיטה חדשה ללימוד התנהגות ברשתות חברתיות מושאלת מרשתות מחשבים - רשת הפרוקסי (the proxy network). זוהי רשת פונדקאית עבור הרשת האמתית. בניגוד לרשת האמתית - שהיא מוסתרת וקשה לתצפית - רשת הפרוקסי גלויה ונתוניה זמינים, ואנו מאמינים שהיא חושפת את התנהגות הרשת הסמויה, האמתית.

רשת האינטרנט מכילה נתונים עבור רשתות פרוקסי רבות. אחת מרשתות הפרוקסי השלמות והמעודכנות ביותר של התנהגות אנושית, נמצאת באתרי האינטרנט של קמעונאים מקוונים גדולים. כך לדוגמה, קמעונאי ספרים באינטרנט חולקים נתונים, אילו ספרים נרכשו יחד. חפשו כל ספר ב- Amazon.com ותוכל לראות את חמשת ששת הספרים האחרים שנרכשו ביחד עם הספר שגיליתם. האם התנהגות קניית הספרים של אלפי צרכנים יכולה לחשוף דפוסים ואשכולות מעניינים בקרב הרוכשים. אלו דפוסים ניתן לזהות על רוכשי הספרים? האם רשת הספרים היא פרוקסי מדויק עבור הרשת האנושית שקוראת אותם? הרשת באיור שלמטה היא רשת ספרים. שני ספרים קשורים יחד, אם הם נקנו יחד אצל קמעונאית גדולה באינטרנט. אני מכנה אותם "ספרים חברים" ("buddy books"). קשר הגומלין נמתח בין שני ספרים אם אחד הספרים מצוין כ"חבר" של השני. הנתונים שפורסמו על ידי הקמעונאי מראים רק את "החברים הכי טובים" - הקשרים החזקים ביותר. אמזון, למשל, חושפת רק את חמשת ששת הספרים המובילים שקנו במקביל לספר מסוים:

[להרחבה בנושא: 'קשרי גומלין', לחצו כאן]

[הרשתות עובדו במערכת לניתוח רשתות חברתיות וארגוניות InFlow , חברת Orgnet LLC]

ההנחה היא שדפוסי רכישת הספר יחשפו דפוסים פוליטיים. ובאמת, באמצעות דגימה של כדור שלג - בעקבות הקשרים בין ספרים - הופיעו שני אשכולות ברורים - של קוראים 'ימניים' ו'שמאליים'. השיוך הפוליטי בפועל של כל רוכש ספרים אינו ידוע; ובכל זאת, אחרי אלפי נתונים, התבנית המתהווה הזו היא מעניינת. למרות שהנתונים נאספו באופן אחיד בכל הספרים המוצגים, האשכול הימני מכיל פחות ספרים. הקוראים הימניים בחרו כל הזמן בקליקה צפופה של אותם ספרים. לעומת זאת, האשכול השמאלי חושף מערך רחב יותר של ספרים. רשת זו פחות צפופה. האם קבוצה זו פתוחה באופן חלקי להשקפות אחרות? 

אם רשת הספרים מהווה פרוקסי לרשת הפרטים שקראו אותם - מה חושפת מפת הרשת? לפחות בקרב קוראי הספרים נראה שיש שתי חלוקות ברורות במחשבה הפוליטית. אף שאנשי אקדמיה ותלמידים פוליטיים עשויים לקרוא ספרים משני האשכולות, ברור שהקורא המשותף לא. הם בוחרים בספרים עם דעות דומות שוב ושוב.

אחד הכללים החשובים של רשתות אנושיות הוא שחברים של חברים הופכים לחברים, ועמיתים של עמיתים לעבודה הופכים לעמיתים. מקבצי קשרים צפופים מתגלים ברחבי המרחב החברתי. התבנית הרגילה שנמצאת בכל המבנים החברתיים היא קישוריות צפופה בתוך האשכולות עם קישוריות דלילה בין האשכולות.

בהמחשה הבאה, בחרתי בספר: "החלוצים החדשים" (The New Pioneers) של תומאס פטצינגר (Tom Petzinger; ראו תמונת כריכה משמאל).

[בתמונה משמאל: כריכת הספר: The New Pioneers ל- Tom Petzinger, שראה אור בינואר 2000 בהוצאת Touchstone. אנו מאמינים שאנו עושים בכריכה שימוש הוגן]

בספר זה מראה פטצינגר:

  • שתאגידים מיושנים מפסידים לחדשנים העוסקים ביצירת מקומות עבודה שיתופיים;
  • שהטכנולוגיה מחליפה את יתרונות הגודל בכלכלות;
  • שהיזמים של היום מגדירים מחדש את המשמעות של "נישה";
  • שאסטרטגיות תגמול ומוטיבציה חדשניות מקימות סוג חדש של כוח אדם;
  • שהמשרד המשפחתי יכול לשמש מודל לכל העסק;
  • ושהאתוס העסקי החדש מסמן חזרה לערכי היסוד.

באיזה נושאים נוספים מעוניינים קוראיו של ספר זה? האם הספר יעמוד במרכזו של אשכול גדול אחד של ספרים, המחוברים זה לזה, מעין קהילה מעניינת אחת; או לחלופין, הוא יחבר בין אשכולות מנותקים אחרת - קהילות מעניינות מגוונות?

הנה התוצאה לפניכם:

[הרשתות עובדו במערכת לניתוח רשתות חברתיות וארגוניות InFlow , חברת Orgnet LLC]

מפת הרשת שלמעלה היא מפת הספרים שמקיפים את 'החלוצים החדשים'. כל צומת מייצג ספר. קו אדום מקשר בין ספרים שנרכשו יחד. דפוס הקנייה של הספרים התארגן בעצמו לאשכולות, שאותם כיניתי בשמות לאור תוכנם. ברור כי ספר זה נמצא במרכז של מגוון של תחומי עניין...

*  *  *

זוהי רק דוגמה אחת לאבחון התנהגות אנושית דרך רשתות פרוקסי; אולם היא ממחישה את הפוטנציאל העצום הטמון בה!

[לאוסף המאמרים על רשתות חברתיות, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על 'קבוצות', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *