שרית אונגר משיח: ארגונים גדולים ברשת

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי 947051 לאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים בנושא ניתוחי רשת ארגונית ONA, לחצו כאן]

אינג' שרית אונגר-משיח (ראו תמונה משמאל) היא מומחית לניתוח רשתות ארגוניות (ONA), ושותפה בחברת 'ייצור ידע'. שימשה בעשור האחרון כמנהלת הידע של חברת TECI.

*  *  *

אנו יודעים ש'אין טוב ממראה עיניים'; וש'וִיזוּאָלִיזַצְיָה' (Visualization) היא כלי המחשה ארגוני אפקטיבי מאוד: הצגת ארגון כרשת מאפשרת לנו לפשט מורכבות, להבליט בעיות, לדרבן מנהלים לפעול, ועוד ועוד...

כשהארגון קטן, יכולת הרשת לשקף מצב ארגוני היא אופטימלית. אבל, ככל שהארגון גדל, היכולת שלנו להבחין בפרטים קטנה והולכת, ואנחנו נזקקים יותר ויותר לאלגוריתמים, שנותנים לנו תוצאות 'לעוסות' של ניתוח הרשתות הארגוניות (Organizational Network Analysis - ONA). הרשת הוִיזוּאָלִית משמשת אותנו, בארגון גדול, להצגה של חלקים בארגון, או של בעיות ספציפיות בארגון כולו...

[להרחבת המושג 'ויזואליזציה', לחצו כאן]  [להרחבת המושג 'רשת', לחצו כאן] [להרחבה בנושא 'ניתוח רשתות ארגוניות - ONA', לחצו כאן]

כשהארגון קטן - תמונת הרשת אופטימלית

אמחיש את יכולות הרשת בארגון קטן דרך תמונת קשרי עבודה בסניף בנק (צבועים כחול, ראו בתרשים הרשת שלמטה): ניתן להבחין בבירור במחלקות הסניף ובכל אחד מהעובדים. ניתן לראות מי מקיים קשרי עבודה ומי מונע בעזרת קשרי היררכיה בלבד (על שקף קשרי ההיררכיה נוותר...).

במקרה שלנו קשרי עבודה קיימים רק מעט, ותחומים בתוך המחלקות. זהו מצב בעייתי לארגון, כיוון שקשרי העבודה מהווים את "המערכת החיסונית" שלו. הם מבטאים את יכולתו להיות אג'ילי (משמע, את רמת הגמישות האסטרטגית שלו להתמודד עם שינויים מהירים בסביבתו החיצונית); להבין נכון ומהר את תמונת המצב מיד עם היווצרותם של משברים, ולתת להם פתרון מהיר.

[להרחבת המושג 'קשרי עבודה', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'קשרי היררכיה', לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על גמישות אסטרטגית, ארגונית ואישית, לחצו כאן]

bank 2

[הרשת עובדה במערכת לאבחון ולניתוח רשתות ארגוניות Aurora, חברת TECI]

את כל זה ניתן להסיק מהר ובאפקטיביות מתמונת הרשת, כיוון שהארגון קטן בממדיו.

כשהארגון גדל, הפרטים נבלעים

אין ארוחות חינם. ככל שהארגון גדל, הפרטים הולכים ונבלעים ויכולת השימוש ברשת קטנה. אנו יכולים להציג באפקטיביות תופעה אחת בארגון; או לענות על שאלות ספציפיות של אנשי הארגון בעזרת תמונת רשת שממחישה את התופעה.

כך למשל, מפת הרשת למטה מציגה מבט על קשרי ההיררכיה בארגון. אין טעם פה להציג מחלקות, ואין יכולת להבחין בעובדים. קשרים חזקים (כשבעל הסמכות ברור) מוצגים בקו כתום אחיד, וקשרים חלשים בקו מקווקו. למביט ברשת ברור, כי הארגון המוצג כאן סובל מבעיה אקוטית של קשרי היררכיה:

[להרחבת המושג: 'אין ארוחות חינם', לחצו כאן]

[הרשת עובדה במערכת לאבחון ולניתוח רשתות ארגוניות EFRON, חברת 'ייצור ידע']

הדוגמה הבאה היא הצגה של מחלקה קטנה, ספציפית בתוך הארגון על מנת להמחיש בעיה: מוצגות שתי מפות רשת השוואתיות:

  • אחת מימין של מצב קשרי העבודה במחלקה בפועל;
  • והשנייה משמאל, של תמונה האופטימלית של הקשרים כפי שביקשו העובדים:

[הרשת עובדה במערכת לאבחון ולניתוח רשתות ארגוניות dna-7, חברת TECI]

הדוגמה הבאה היא מענה לשאלת הלקוח, מדוע האלגוריתמים סימנו מחלקות מסוימות בארגון כצווארי בקבוק. במקרה הזה, לצורך הבהירות, וויתרנו על הצגת העובדים והתמקדנו בקשרי המחלקות בלבד. חיפוש המחלקות ברשת מעלה את התמונה הבאה, שבה ניתן לראות שתי מחלקות, המהוות 'מעבר הכרחי' בין שני חלקי הארגון:

[להרחבה בנושא 'צווארי בקבוק', לחצו כאן]

[הרשת עובדה במערכת לאבחון ולניתוח רשתות ארגוניות EFRON, חברת 'ייצור ידע']

הדוגמה האחרונה שאותה בחרתי היא הבלטת העובדים בארגון בעלי העוצמה. תרשים הרשת שלמטה מציג ארגון של יותר מ- 2000 עובדים. המערכת צובעת רק את העובדים העוצמתיים ביותר:

  • שבעלי עוצמה חלשה אינם צבועים כלל;
  • בעלי עוצמה בינונית צבועים בכחול;
  • ובעלי העוצמה הרבה ביותר צבועים באדום.

ניתן לראות כי עוצמה היא תכונה המצויה במשורה:

[להרחבת המושג: 'עוצמה', לחצו כאן]

       

[הרשת עובדה במערכת לאבחון ולניתוח רשתות ארגוניות של חברת Orgnet]

[לקובץ המאמרים בנושא ניתוחי רשת ארגונית ONA, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *