סוגיית צבא העם וגיוס החובה באתר 'ייצור ידע'

תקציר: סוגית מודל צבא העם וגיוס החובה לצה"ל, היא סוגיה המצויה כל העת בשיח הישראלי. ריכזנו עבורכם את כל המאמרים שהופיעו באתר 'ייצור ידע', אודות צבא העם וגיוס החובה לצה"ל, על פי הכותבים (בסדר הא"ב). קריאה מועילה…

[בתמונה: מחלקים ציוד בבקו"ם. הצילום: לע"ם]
[בתמונה: מחלקים ציוד בבקו"ם. הצילום: לע"ם. שם הצלם אינו מוזכר]

עודכן ב- 1 במרץ 2024

מודל צבא העם היא סוגיה המצויה כל העת בשיח הישראלי. זה המודל שלפיו נבנה צה"ל, המבוסס על גיוס חובה של אזרחי המדינה, עם יוצאים מעטים מהכלל. השיטה הייתה נפוצה בעת העתיקה, ומוחזרה בעת החדשה בעקבות המהפכה הצרפתית. עם התמעטות סכסוכים מזוינים שכוללים צבאות גדולים בתום מלחמת העולם השנייה, זנחו מדינות רבות את מודל צבא העם ועברו לגיוס על בסיס התנדבותי.

למרות ש'צבא העם' קרוי כך, מערכות מורכבות הן לעולם אינן שוויוניות, והנטל יהיה מעולם נחלתם של קבוצות מסוימות, וקבוצות אחרות תשתחררנה ממנו. כך זה בקן נמלים וכך זה בקבוצות אנושיות. מקובל להאשים את החרדים בהשתמטות, אולם ההשתמטות מצידה השני של הגבעה אינה נופלת ממנה (ראו הכתבה למטה) [למאמרו של ד"ר פנחס יחזקאלי: 'הכל על שוויון', לחצו כאן]. 
[בתמונה: מנכ"ל משרד הביטחון: "בת"א משתמטים יותר מהחרדים". לכתבה המלאה ב- N12 של יאיר שרקי מ- 2018, לחצו כאן]

ריכזנו עבורכם את כל המאמרים שהופיעו באתר 'ייצור ידע', אודות צבא העם וגיוס החובה לצה"ל, על פי הכותבים (בסדר הא"ב). קריאה מועילה:

גרשון הכהן

אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים.

.

אבי הראל

אבי הראל הוא בעל תואר שלישי בפילוסופיה והיסטוריה יהודית, שירת בצה"ל מג"ב ומשטרת ישראל שלושה עשורים, בתפקידי פיקוד שונים. בתפקידו האחרון היה ההיסטוריון של משטרת ישראל. פרסם ארבעה ספרים ועשרות מאמרים בתחומי עיסוקו.

.

.

.

פנחס יחזקאלי

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר 'ייצור ידע'.

.

.

.

.

אופיר צ'רניאק

אופיר צ'רניאק (ראו תמונה משמאל) הוא יועץ ארגוני ובלוגר, באתרו, הביסרמון.

.

.

.

.

.

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

2 thoughts on “סוגיית צבא העם וגיוס החובה באתר 'ייצור ידע'

  1. Pingback: גרשון הכהן: קורות יואב בן צרויה ומשמעותם לימינו אלה | ייצור ידע

  2. Pingback: גרשון הכהן: קורות יואב בן צרויה והמשמעויות לימינו אלה | ייצור ידע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *