יחזקאלי ואונגר-משיח: האם עובדים מנותקים הם עובדים פחות טובים?

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי Leonard J Matthews לאתר flickr]

[לאוסף המאמרים על קיטועים ונתקים ברשת הארגונית והשלכותיהם, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים בנושא אופטימיזציה של רשתות ארגוניות, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים בנושא ניתוחי רשת ארגונית ONA, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על נתקים וחרמות, לחצו כאן]

עודכן ב- 14 באוגוסט 2022

ד"ר פנחס יחזקאלי ואינג' שרית אונגר-משיח הם מומחים לניתוח רשתות ארגונית (Organizational Network Analysis). ושותפים בחברת 'ייצור ידע'.

*  *  *

נתק הוא מצב של היעדר קשרי גומלין אפקטיביים  בין גורם מסוים ליתר גורמי הרשת. נתק יכול להיות בין מחלקות; בין עובדים; ובין מנהלים.

נגדיר בהתאמה עובדים מנותקים כעובדים, שאינם מחוברים אפילו בקשר עבודה איכותי אחד עם העובדים / המנהלים האחרים בארגון (ראו את תמונת הרשת למטה). עובד מנותק איננו יכול להתייעץ עם חבריו, לקבל משוב / היזון חוזר על עבודתו ו/או לקבל משוב בטרם יבצע טעות. היעדר המשוב הופך אותם בהכרח לעובדים פחות טובים בפועל (לא בהכרח בכישוריהם)!

[להרחבת המושג: 'נתק', לחצו כאן] [להרחבת המושג 'אפקטיביות', לחצו כאן] [להרחבת המושג 'רשת', לחצו כאן] [להרחבה בנושא: 'קשרי גומלין', לחצו כאן] [להרחבה בנושא קשרי עבודה, לחצו כאן] [לריכוז המאמרים על 'עוצמה', לחצו כאן] [להרחבת המושג: משוב - היזון חוזר, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים בנושא ניתוחי רשת ארגונית ONA, לחצו כאן]

[בתמונה: עובד מנותק איננו יכול להתייעץ עם חבריו, לקבל היזון חוזר על עבודתו ו/או לקבל משוב בטרם יבצע טעות. היעדר המשוב הופך אותם בהכרח לעובדים פחות טובים בפועל (לא בהכרח בכישוריהם)... התמונה: חברת Innovisor]

מעצם היותם מנותקים עובדים אלה הם חסרי עוצמה, חברתית וארגונית (עוצמה היא היכולת לגרום לאחר בארגון לעשות את רצוני, גם אם אין הוא חפץ בכך, ואפילו אם זה סותר את האינטרסים שלו!).

עובדים מנותקים ניתנים לאבחון ולמדידה באמצעות אבחון וניתוח רשתות ארגונית (Organizational Network Analysis - ONA).

לעתים, התופעה הזו מעידה על מצוקה, ובוודאי על קשיי היקלטות וכוונות פרישה של עובדים. זה נכון לא רק לעובדים אלא לכל קבוצת אנשים הנתונה תחת מסגרת מחייבת. בארגונים מסוימים, כמו למשל, יחידות צבאיות או בתי ספר, הבעיה חמורה ומחייבת גילוי מוקדם וטיפול. כל למשל, תלמידים מנותקים מועדים להתאבדויות. מתוכם צומחים גם אלה שמבצעים - במדינות שבהם הנשק זמין - הרג המוני במוסדות החינוך שבהם למדו.

[להרחבה בנושא תלמידים במצוקה והאפשרות לאתרם, לחצו כאן]

סטטוס של מצוקה

[התמונה: צילום מסך של כתבה בעניין, מתוך האתר ynet]

המצב ההפוך של עובדים מנותקים הם עובדים מקושרים: מעורבות של עובדים וחשיבותה

עובדים מקושרים הם עובדים המחוברים קשרי גומלין רבים לחבריהם. אז נוצרת מעורבות של עובדים (Employee Involvement)מחויבות גבוהה לארגון, ונדבך חשוב ביכולת של הארגון להגיע לתפוקות גבוהות. זהו מצב, שבו יש לעובדים השפעה על תהליכי עבודה: על החלטות ופעולות המשפיעים עבודתם.

למעורבות עובדים יתרונות רבים נוספים. למשל: מעורבות עובדים מקטינה נטישה של מקום העבודה. עובדים שחשים מעורבות במקום העבודה, לא ימהרו לעזוב גם עבור תוספת שכר (שילוח, 2013). גם רמת מעורבות של עובדים ניתנת לאבחון ולמדידה בעזרת ONA.

[לנושא מעורבות עובדים בהרחבה לחץ כאן]

[בתמונה: ארגון שמאופיין מעורבות עובדים רבה. בתמונה מוצגים קשרי עבודה מאומתים בלבד. מפת הרשת עובדה במערכת לאבחון ולניתוח רשתות ארגוניות EFRON, חברת 'ייצור ידע']

נתק חברתי אינו מעיד על כישורי עבודה ועובדים מנותקים זו בעיה של מנהלים. לא של עובדים!

סיפור שסיפר אמיר אלשטיין, סגן יו"ר טבע:

"בעת שכיהנתי כמנהל הכללי של .Intel Electronics Ltd בירושלים, אחד מעובדי היה מהנדס, עולה מרוסיה, שקט ומופנם, שתמיד נראה לבד, מנותק מיתר העובדים. החלטתי לבחון את יכולותיו, הלכתי אליו לשולחנו והטלתי עליו פרויקט לביצוע. חיכיתי מספר שבועות, והאיש לא חזר אלי עם תוצאות. לבסוף, הלכתי אל שולחנו ושאלתי אותו, אם הוא זוכר את שביקשתי ממני. 'בוודאי' ענה לי. 'זה ממתין עבורך על שולחני כבר חודש...'...".

"בדקתי את שהכין", סיפר אלשטיין. "הוא עשה עבודה מעולה, ללא דופי. זה גרם לי להבין, שהפוטנציאל של עובדים מנותקים אינו, בהכרח, פחות טוב, ושנתק בין עובדים הוא בעיה ניהולית. לא בעיה של העובדים!".

צריך לזכור, כי  היכולת לקשר בין גורמים בארגון נתונה לבעלי העוצמה שבו, שהם בעיקר המנהלים (זכרו את הגדרת העוצמה: היכולת לכפות את רצונך על אחרים בארגון). בפועל מנהלים פועלים על מנת קדם את עוצמתם של עובדים, אבל המדובר בעיקר במקורבים ובטלאנטים. הבנה שאופטימיזציה שחל קשרי גומלין בארגון היא אחד מתפקידי המנהל והתמקדות בעובדים המנותקים, עשויה להביא לשיפור משמעותי בפרודוקטיביות הארגונית.

[להרחבת המושג: 'נתק', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'טלאנט', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'אופטימיזציה', לחצו כאן] [להרחבה על המושג: 'פרודוקטיביות', לחצו כאן]

[לקובץ המאמרים בנושא אופטימיזציה של רשתות ארגוניות, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים בנושא ניתוחי רשת ארגונית ONA, לחצו כאן]

[בתמונה: כשהקשרים המחברים את העובד לארגון מתנתקים... תמונה חופשית שהועלתה על ידי Kenzie Bailey לאתר flickr]

[עובד במערכת לאבחון ולניתוח רשתות ארגוניות dna-7, חברת TECI]

[לאוסף המאמרים על קיטועים ונתקים ברשת הארגונית והשלכותיהם, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים בנושא אופטימיזציה של רשתות ארגוניות, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים בנושא ניתוחי רשת ארגונית ONA, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על נתקים וחרמות, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

מקורות והעשרה

One thought on “יחזקאלי ואונגר-משיח: האם עובדים מנותקים הם עובדים פחות טובים?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *