יחזקאלי ואונגר משיח: לזהות בזמן את התלמיד במצוקה

[בתמונה: לזהות בזמן את התלמיד במצוקה... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי Pixabay לאתר fexels]

[לאוסף המאמרים על קיטועים ונתקים ברשת הארגונית והשלכותיהם, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על ניתוח רשתות ארגוניות במוסדות חינוך, לחצו כאן] [להרחבת המושג ניתוח רשת חברתית SNA, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים בנושא ניתוחי רשת ארגונית ONA, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על נתקים וחרמות, לחצו כאן]

המאמר מוקדש בהערכה רבה לעמית בשן, מחלוצי העוסקים בניתוח רשתות ארגוניות בתחום החינוך

עודכן ב- 14 באוגוסט 2022

ד"ר פנחס יחזקאלי ואינג' שרית אונגר-משיח הם מומחים לניתוח רשתות ארגונית (Organizational Network Analysis). ושותפים בחברת 'ייצור ידע'.

*  *  *

אחת המכות של המאה העשרים ואחת היא מכת התלמידים המנותקים. הנתק הזה יכול להימשך לאורך שנים; ויכול להיות תוצאה של חרם ו/או השפלות ברשתות החברתיות; חוויה טראומטית  כלשהי- אהבה נכזבת, אירוע כלשהו בבית; וכדומה (ראו הכתבה הראשונה למטה). מהעבר הנגדי, יש תלמידים - לשמחתנו, עדיין לא בישראל - שצוברים זעם ומוציאים אותו ברצח חבריהם והסגל החינוכי (ראו הכתבה השנייה למטה).

מקרי ההתאבדות מחד גיסא, והירי של תלמידים אלימים על חבריהם ועל סגל ההוראה (ראו למשל: הארץ, 2001) מאידך גיסא – שניהם סימפטומים של קבוצה מסוימת שמתקשה להתחבר מבחינה חברתית בעידן הטכנולוגי, ושנדחפת עקב כך למעשים נואשים שהשלכותיהם קשות.

[להרחבת המושג: 'נתק', לחצו כאן] [לקובץ המאמרים בנושא ניתוחי רשת ארגונית ONA, לחצו כאן]

 בכתבה: מחד גיסא...

סטטוס של מצוקה

[התמונה: צילום מסך של כתבה בעניין, מתוך האתר ynet]

בכתבה הבאה: ומאידך גיסא...

[לכתבה המלאה ב'הארץ', לחצו כאן]

הבעיה איננה רמת הטיפול וזמינותו. למערכת החינוך אנשי מקצוע מעולים שיכולים להקל, לסייע ולמנוע. הבעיה נעוצה ביכולת לאבחן ולאתר בזמן אמת את אותם 'תלמידים מנותקים', לפני שיפגעו בעצמם, או באחרים (כיוון שקבוצות ילדים ניחנו במערכות הסתרה משוכללות, שמקשות על הצוות הניהולי לזהות תהליכים ובעיות בזמן אמת).

על כן, במאה ה- 21, הצוות החינוכי חייב, מגיל צעיר, להיות מעודכן בשינויים במפה החברתית של הכתה. אבחון של נתק חברתי - כמו גם של תלמידים מגשרים, שניתן להסתייע בהם להוציא ילד מבידוד חברתי - יכולים להציל חיים ולגאול ילדים מהפיכת תקופת הלימוד בבית הספר לסיוט מתמשך.

הטכנולוגיה – שהביאה, במידה רבה, להיווצרות הבעיה – היא גם המפתח להתמודדות מושכלת יותר איתה. בשוק קיימים כבר פתרונות מתקדמים, מהירים ואמינים וזולים יחסית בתחום האבחון הרשתי. פתרונות אלה יהפכו אף יעילים, יותר ויותר, כשתיווצר האינטראקציה בינם לבית הצוות המטפל.

הפתרונות הללו מבוססים על תרגום לרשת של מערכות חברתיות בבית הספר – כמו כיתה ושכבה. חוסנם של התלמידים בא לידי ביטוי בכמות קשרי הגומלין ה'נכנסים אליהם'. התלמידים הפגיעים ביותר מאופיינים במיעוט קשרים עם חבריהם, ואף בנתק מוחלט. לעומתם, יש תלמידים שניתנים לאבחון רשתי, הקרויים 'מתווכים', שיכולם להיות לעזר רב לצוות החינוכי בחיבור ה'מנותקים' אל הכיתה [למקרה בוחן כזה, לחצו כאן].

[להרחבת המושג: 'רשת', לחצו כאן] [להרחבה בנושא: 'קשרי גומלין', לחצו כאן] [למקרה בוחן על תלמידים מתווכים וערכם בכיתה, לחצו כאן]

[לכתבה המלאה של דורון נחום במעריב, לחצו כאן]

כיוון שאחת התכונות המופלאות של רשתות היא יכולתם להראות לנו בעין דילמות חברתיות וארגוניות, ניתן להמחיש פה שתי דוגמאות:

האחת דוגמת כיתה של ילדי גן חובה (בתמונה שמתחת, מימין). כל מלבן מייצג ילד והקווים שבבין המלבנים מייצגים את הקשרים ביניהם. בתחתית התמונה בולטים הילדים המנותקים, שאינם מחוברים לאיש בכיתתם.

המערכת מקשה מאוד על תלמידים להטות את התוצאות המתקבלות. כך למשל, ממחישה הדוגמה האחרת (בתמונה למעלה משמאל) יחסים חברתיים בחטיבת הביניים:

התלמידה שבמרכז הרשת מסרה פרטים כוזבים על קשרי הגומלין שלה, אולם ההצלבה בין כל התלמידים מגלה מיד את ההטיה.

אבחון בחינוך

[התרשים עובד במערכת לאבחון ולניתוח רשתות ארגוניות AURORA, חברת TECI]

איתור התלמידים הללו ומיקוד הצוות הטיפולי בהם הוא תחילתו של פתרון

כיוון שמערכת חברתית היא דינאמית ומשתנה תדירות, יש צורך לאבחן אותה באופן קבוע מספר פעמים בשנה. הכלים הקיימים היום בשוק מאפשרים לעשות כן מבלי להעיק על לוחות הזמנים הצפופים של בתי הספר, ולהכביד על סגל ההוראה. כל שנותר הוא להסתגל.

אם מערכת החינוך תסתגל: לעצמה את הזריזות שמפגינים התלמידים באימוץ פתרונות טכנולוגיים, הרי שאנחנו כבר בחצי הדרך למציאת פתרון סביר, שיאפשר להתגבר על חוסר האונים הקיים היום בעולם המערבי, מול התופעה המתעצמת של הניתוק החברתי והשלכותיו.

[לאוסף המאמרים על קיטועים ונתקים ברשת הארגונית והשלכותיהם, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על ניתוח רשתות ארגוניות במוסדות חינוך, לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'דינאמיות', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על ניתוח רשתות ארגוניות במוסדות חינוך, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על נתקים וחרמות, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

מקורות והעשרה

       

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *