פנחס יחזקאלי: תרבות הביטול הפרוגרסיבית (Cancel Culture)

תקציר: המושג 'תרבות הביטול' (Cancel Culture): הוא ביטוי שנטבע לקראת סוף העשור הראשון של המילניום. הוא מבטא תרבות שלמה הגורסת, שכל מי שאינו מסכים איתנו - מפרטים ועד לציבור שלם - מגלם בתוכו רוע גמור, שיש לסלקו מחיינו הציבוריים, המקצועיים והאישיים. כך מנודים פרטים וציבורים שלמים, ממעגלים חברתיים ומקצועיים ונפגעים זכויותיהם, ברשתות החברתיות, במקומות העבודה ואפילו ביחסיהם האישיים...

[בתמונה: תרבות הביטול... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing. המקור: ייצור ידע]
[בתמונה: תרבות הביטול... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing. המקור: ייצור ידע]

[לאוסף המאמרים על 'הפרוגרסיבים החדשים ואנחנו' באתר ייצור ידע, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על התודעה - והניסיונות להשפיע עליה, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים: 'בין רפורמה משפטית למהפכה משטרית', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על תקשורת ודמוקרטיה, לחצו כאן]

עודכן ב- 20 באוגוסט 2023

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר 'ייצור ידע'.
[הכותב: ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה]

זהו מאמר המבטא את דעתו של הכותב ואת הערכותיו המקצועיות בלבד.

*  *  *

המושג 'תרבות הביטול' (Cancel Culture) - הוא ביטוי שנטבע בארצות הברית הפרוגרסיבית לקראת סוף העשור הראשון של המילניום; ומשמעותו שימוש בהחרמות להשגת יעדים פוליטיים: נידוי מהמחנה, מהמעגלים החברתיים או המקצועיים וממרחבי השיח הציבורי, של אנשים / גופים / נושאים, מה'מחנה הלא נכון, שדעותיהם "מאיימות על ביטחונם של אלה הנאלצים לשמוע אותם".  
זהו אחד הכלים האפקטיביים ביותר שבו משתמשים הפרוגרסיביים לעיצוב תודעת ההמונים; ושדומה להפליא לכלים שיצרו הקומוניסטים בברית המועצות מחד גיסא; והפשיסטים והנאצים מאידך גיסא בשנות העשרים והשלושים של המאה הקודמת!

'תרבות הביטול' נובעת מראיית היריב כ'רע מוחלט' שאיננו זכאי לזכויות. מעין חיידקים או נגע רע שיש להיפטר ממנו [הרחבה בסוגיה זו ראו במאמר: 'הם שחורים אנחנו לבנים' – אבסולוטיזם מוסרי פרוגרסיבי]

הצד האחר של 'תרבות הביטול' הוא ההגנה על אנשי שלומנו: הגנה קנאית על 'אנשינו' מכל האשמה ובכל תחום. מושגים רלוונטיים נוספים בעברית הם: למחוק מהתודעה הציבורית - להפוך ללא לגיטימי - 'לקנסל' - לנדות - להחרים - למחוק - להשתיק - לבטל וכדומה.

בשנים האחרונות עשתה 'תרבות הביטול' עליה גם לישראל. היא פותחה מאוד על ידי תנועת המחאה, שמעתיקה כלים ומושגים רבים מהמאבק הפרוגרסיבי בארצות הברית. ההנמקה התיאורטית לשימוש בכלי זה היא ש'ביטול' הוא סוג של חופש ביטוי, שמקדמם אחריות, ונותן קול לאנשים חסרי זכויות (אתם הבנתם את ההסבר? אני מודה שאני לא...).

מחירי ה'ביטול' קשים וארוכי טווח: השיח הפוליטי שותק. הוא מתנהל בתוך הפך לתיבות תהודה נפרדות, שמסרסות את האוריינות הפוליטית של אנשים בלי קשר לרמתם האישית. את השיח הזה מחליפה בריונות, ברשת ומחוצה לה. יתרה מכך:

[בתמונה: שימוש בהחרמות להשגת יעדים פוליטיים, שמשתק שיח ציבורי ומהווה לא יותר מבריונות, ברשת ומחוצה לה. תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Clker-Free-Vector-Images לאתר Pixabay]
[בתמונה: שימוש בהחרמות להשגת יעדים פוליטיים, שמשתק שיח ציבורי ומהווה לא יותר מבריונות, ברשת ומחוצה לה. תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Clker-Free-Vector-Images לאתר Pixabay]

שורשי 'תרבות הביטול' במהפכה הקומוניסטית של לנין

השיטה הזו, לנטרולם של מתנגדים נבנתה, מעשה אומן, בידיו של ולדימיר איליץ' אוליאנוב (לנין), ושיטותיו אומצו לאחר מכן גם על ידי המשטרים הפשיסטיים. אחרי תבוסת גרמניה ב- 1945 אומצו השיטות הללו ע"י תנועות אנרכיסטיות שפעלו במדינות דמוקרטיות, במקביל גם ע"י משרדי פרסום, שיווק וייעוץ אסטרטגי.

הציבוריות חולקה ע"י המהפכנים הקומוניסטיים לשניים: לטובים, 'הטהורים אידיאולוגית', ולרעים שיש לנדותם ולדחותם לשוליים. אנשים שלא 'יישרו קו' עם תורת המהפכה ומושגיה סומנו כאויבי המהפכה, ונודו בשלב הראשון מהזירה הציבורית. הראייה שלהם כ'רוע מוחלט' אפשרה לשלול את זכויותיהם, להפקיע את רכושם, ולפגוע בהם ובמשפחותיהם פיזית.

אחרי 1945 הפכה תורת לנין לבסיס שעליו נבנו תורות הפרסום, השיווק והייעוץ האסטרטגי. במקביל, אימצו תנועות אנרכיסטיות את הטכניקות הללו כשהן מתאימות אותן לזירה הדמוקרטית. המפורסם ביותר מאלה היה סול דייוויד אלינסקי (Saul David Alinsky;‏ 1972-1909), אקטיביסט שמאל רדיקלי ותאורטיקן פוליטי יהודי-אמריקאי, שפרסם ב- 1971 - שנה לפני מותו - את ספרו: "כללים לרדיקלים" (Rules for Radicals), ובו 13 'כללי זהב' שמאיימים היום, 'להקריס' את הדמוקרטיה האמריקנית [להרחבה על תורת אלינסקי, לחצו כאן].

לבסיס התיאורטי הזה, שהשפיע על 'תרבות הביטול', יש להוסיף גם גורמים תורמים אחרים, כמו עליית המדיה החברתית, הגברת המודעות לנושאים חברתיים ושינויים הנורמות התרבותיות. ונכון להוסיף, כי מבקרים רבים טוענים שלתרבות הביטול חסרה אידיאולוגיה ריכוזית או דמות סמכותית המנחה את פעולותיה, מה שמבדיל אותה מהעקרונות המהפכניים של לנין (עובדה זו נכונה בארצות הברית, אך לא בישראל, שבה מונהגת המחאה וממומנת ע"י קבוצה מרכזית, הכוללת: אידיאולוגים, אנשי פרסום, שיווק, מדיה וייעוץ אסטרטגי).

[בתמונה - ולדימיר אִילִיץ' אוּליַאנוֹב (לנין) ועיקרון השקר הגדול... התמונה היא נחלת הכלל]
[בתמונה - ולדימיר אִילִיץ' אוּליַאנוֹב (לנין) ועיקרון השקר הגדול... התמונה היא נחלת הכלל]

תרבות הביטול היגרה לארה"ב, בתקופת המקארתיזם

חדירת 'תרבות הביטול' לארצות הברית (עדיין לא בשם זה) הייתה בתקופת המקארתיזם (McCarthyism) או "הבהלה האדומה השנייה", בין השנים 1950–1956. זו הייתה תופעה חברתית ותרבותית נרחבת, שינקה מהטכניקות שהפעיל לנין וממשיכי דרכו, ושהשפיעה רבות על כל שכבות הציבור בארצות הברית. 

תקופה זו אופיינה בחשש העמוק שהיה בארצות הברית מפני עליית הקומוניזם ובמסע ציבורי נרחב שעורר פחד מפני השפעה קומוניסטית ומפני מרגלים סובייטיים. הסנאטור ג'וזף מקארתי הנהיג מסע אנטי-קומוניסטי נמרץ משנת 1948 ועד אמצע שנות החמישים של האמה הקודמת (זה מקור המושג: 'מקרתיזם). במסגרתו נחשדו אנשים בתקשורת, בתעשיית הקולנוע, בממשל, בצבא ובעיסוקים אחרים, כבעלי נטיות קומוניסטיות. ואולם, תוך זמן קצר התרחב השימוש במונח לתיאור של מערכות ציבוריות דומות שחרגו מעבר ל'כללי המשחק' בחברה דמוקרטית (ויקיפדיה: מקארתיזם).

במסגרת ה'מקארתיזם', הואשמו אנשים - ללא סיבה או על סמך עדויות מפוקפקות - בהשתייכות לקבוצות שנדחו וגונו על ידי החברה. ההאשמה גרמה לתיוגו של המואשם, יחד עם משפחתו וחוג ידידיו, כחלק מאותה קבוצה שהוחרמה, ולפגיעה בו ובקרובים אליו – הרחקה ממקומות עבודה, ממעגלי השפעה, ופגיעה בזכויות האדם ובזכויות האזרח שלו, ובעיקר בזכויות הקשורות לחופש הביטוי. בדרך כלל נועדו האשמות אלו להגביל או למנוע דעות פוליטיות שונות (ויקיפדיה: מקארתיזם).

[בתמונה: המקארתיזם חוזר, אבל הפעם משמאל... תמונתו של הסנטור ג'וזף מקארתי היא נחלת הכלל]
[בתמונה: המקארתיזם חוזר, אבל הפעם משמאל... תמונתו של הסנטור ג'וזף מקארתי היא נחלת הכלל]

דוגמאות ל'ביטול' אישים בארצות הברית

דונלד טראמפ

הדוגמה המוכרת ביותר של תרבות הביטול והשלכותיה, היא השעיית חשבונותיו לצמיתות, של נשיא ארצות הברית לשעבר, דונלד טראמפ, ברשתות החברתיות, ב- 08/01/2021. 

הפלישה של תומכי טראמפ אל גבעת הקפיטול, בעקבות הפסדו בבחירות, הביאה לחסימת טראמפ ברשתות החברתיות, בבת אחת, עוד בתקופת כהונתו כנשיא: טוויטר הודיעה על השעיה לצמיתות של חשבונו הפרטי של טראמפ; והתחילה לפקח על החשבון הרשמי של נשיא ארה"ב. פייסבוק השעתה את חשבונו "לפחות" עד שהקדנציה שלו תסתיים.

החסימה בטוויטר הוסרה ב-19 בנובמבר 2022, לאחר שאילון מאסק השתלט על טוויטר.

[בתמונה: עמוד הטוויטר המושעה של דונלד טראמפ. התמונה היא נחלת הכלל]
[בתמונה: עמוד הטוויטר המושעה של דונלד טראמפ. התמונה היא נחלת הכלל]

הסופרת ג'יי קיי רולינג, מחברת סדרת ספרי הארי פוטר

הכל החל כשרולינג יצאה להגנתה של עובדת שפוטרה בגין התבטאות חד פעמית, שלילית, נגד טרנסג'נדרים. לאחר מכן הגנה על נשים שנאנסו בידי אנשים ש'הגדירו את עצמם' כנשים.

כתב על כך אמנון לורד (2021) ב'ישראל היום': "מאחר שטרנסג'נדרים נתפסים בשרשרת המזון הסטליניסטית החדשה כקורבנות אומללים יותר מנשים, הרי נשים לא מורשות להתגונן מפני שלילת זכויותיהן כאשר הטרנסג'נדרים וקהילת הלהט"ב נמצאים בתמונה. ג'ורג' אורוול לא היה מתאר את מצבה של רולינג טוב יותר. כסופרת פופולארית וכמיליארדרית יהיה קצת קשה למחוק אותה לגמרי. אבל, הכוונות וההתנהגות כלפיה מייצרות טרור סביבתי".

סרוגים: זאת התגובה של ג'יי קיי רולינג למתקפות הלהט"ב לאחר שפעילי להט"ב פרסמו את כתובת ביתה ברשת, הסופרת ג'יי קיי רולינג תקפה בתגובה: "נשים רבות עברו מסעות הפחדה ונמצאות בפחד ומצוקה, רק בגלל שכמה אנשים לא מוכנים לקבל את התפיסה שלהם. איומים לא יעצרו אותי"
[לכתבה המלאה ב'סרוגים', לחצו כאן]

בארה"ב הפרוגרסיבית, 'מבטלים' גם את הציונות...

באוקטובר 2022, נרשמה עליית מדרגה בפעולות הטהרנות הפרוגרסיבית נגד ישראל: באוניברסיטת ברקלי אימצו ארגוני סטודנטים החלטה "לקנסל את הציונות ואת ישראל". משמע, להעלים אותה מהשיח הציבורי בדרך של איסור לתמוך בציונות "ובמדינת האפרטהייד ישראל", כדי "להגן על ביטחונם ורווחתם של הסטודנטים הפלסטינים (ראו כתבה למטה) ...

בנוסף, מאיים השמאל הפרוגרסיבי ב'מחיקת' על כל גורם שמגלה נטיות פרו ישראליות, אפילו מתונות כמו למשל, חבר הקונגרס השחור והסוציאליסט, ג'מאל באומן, כי העז לבקר בישראל, לפגוש את ראש הממשלה לשעבר, נפתלי בנט, להצביע בעד מימון כיפת ברזל ולא לתמוך ב- BDS (כהנא, 2021).

[בתמונה: כותרת 'ישראל היום' ב- 2 באוקטובר 2022]
[בתמונה: כותרת 'ישראל היום' ב- 2 באוקטובר 2022]

תרבות הביטול הישראלית

אחד המאפיינים העיקריים של תרבות הביטול הישראלית מכונה בישראל: 'אנוסים'. אנשים שחוששים לגלות את זהותם הפוליטית ואת דעותיהם במקומות העבודה, ו'שוחים עם הזרם', בידיעה שאחרת ייבולע להם!

דוגמה ראשונה: תרבות הביטול באקדמיה, והשלכותיה

[בסרטון: תרבות הביטול באקדמיה, והשלכותיה]

דוגמה שנייה: תרבות הביטול בהי-טק, והשלכותיה:

דנה גוטרזון ב'מאקו': ימנים בהייטק מדברים: "כשאמרתי שאני ביביסטית, הסתכלו עליי כאילו אני מעריצה את היטלר"
השבוע עלתה לכותרות מחאת ההייטקיסטים בנוגע לרפורמה המתוכננת במערכת המשפט. על רקע המחאה, ברשתות החברתיות החלו לעסוק בנושא "האנוסים בהייטק" - עובדים המצביעים למפלגות ימין שמעדיפים להצניע את עמדותיהם במשרד. דיברנו עם חמישה עובדים בהייטק, בהם בכירים, שסיפרו לנו אילו תגובות הם מקבלים כשהם מדברים או כותבים על פוליטיקה והאם הרפורמה באמת תפגע לדעתם בהשקעות בישראל...
[בתמונה: תרבות הביטול בהיי-טק. לכתבה המלאה של דנה גוטרזון ב'מאקו', לחצו כאן]

דוגמה שלישית: תרבות הביטול ברפואה, והשלכותיה:

שמעון כהן ב'ערוץ 7': ד"ר חנה קטן לערוץ 7: רופאים אנוסים חוששים להתנגד לשביתה
מעל 800 רופאים חתמו על הקריאה לנתק את מערכת הרפואה מהפוליטיקה ולהוציא את איום ההשבתה מהשיח. רבים חששו לחתום...
[בכתבה: תרבות הביטול ברפואה. לכתבה המלאה של שמעון כהן ב'ערוץ 7', לחצו כאן]

מטבע הדברים, תופעה דומיננטית בצד אחד של המפה תגרום לתופעות זהות גם בצידה השני!

[על תופעת הביטול של אומנים, הנוקטים צד פוליטי במאמר: 'הרומן המרתק של אומנים עם הפוליטיקה'. לחצו כאן]

[בתמונה: אחינועם ניני משמאל ואריאל זילבר מימין - אומנים ש'נמחקו' משני צידי המתרס הפוליטי... הצילום של אחינועם ניני הועלה לויקיפדיה ע"י Michael Schilling. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0; הצילום של אריאל זילבר הועלה לויקיפדיה ע"י Deror avi. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]
[בתמונה: אחינועם ניני משמאל ואריאל זילבר מימין - אומנים ש'נמחקו' משני צידי המתרס הפוליטי... הצילום של אחינועם ניני הועלה לויקיפדיה ע"י Michael Schilling. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0הצילום של אריאל זילבר הועלה לויקיפדיה ע"י Deror avi. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

[לאוסף המאמרים על 'הפרוגרסיבים החדשים ואנחנו' באתר ייצור ידע, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על התודעה - והניסיונות להשפיע עליה, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים: 'בין רפורמה משפטית למהפכה משטרית', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על תקשורת ודמוקרטיה, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

[בתמונה: לקנסל - למחוק - להשתיק - לבטל... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי geralt לאתר FIXABAY]
[בתמונה: לקנסל - למחוק - להשתיק - לבטל... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי geralt לאתר FIXABAY]

מקורות והעשרה

[בתמונה: לקנסל - למחוק - להשתיק - לבטל... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי geralt לאתר FIXABAY]
[בתמונה: לקנסל - למחוק - להשתיק - לבטל... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי geralt לאתר FIXABAY]

One thought on “פנחס יחזקאלי: תרבות הביטול הפרוגרסיבית (Cancel Culture)

  1. Pingback: רוני אקריש: "פוליטיקה היא טרגדיה אנושית, והתקשורת עושה ממנה עינוג תעמולתי"… | ייצור ידע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *