פנחס יחזקאלי: הרומן המרתק של אומנים עם הפוליטיקה

תקציר: בעבר היה העיסוק בפוליטיקה מסוכן עבור אומנים, ששילמו מחירים לא מבוטלים אם חשפו את זהותם הפוליטית. אבל היום, גם הטעם האומנותי של אנשי 'ישראל הראשונה' ו'השנייה' משתנה, ואומנים שאינם אומני הזרם המרכזי, מזדהים בשמחה עם צד פוליטי בידיעה שהדבר רק ייטיב עימם. גם הקהל שלהם מצפה מהם בדיוק את זה...

[איך זה שאמן אחד מעז? אז זהו, שהוא לא לבד והקהל שלו איתו - חנן יובל מסרב לשיר בכנסת... התמונה היא צילום מסך]
[איך זה שאמן אחד מעז? אז זהו, שהוא לא לבד והקהל שלו איתו - חנן יובל מסרב לשיר בכנסת... התמונה היא צילום מסך]

[לאוסף המאמרים על 'הפרוגרסיבים החדשים ואנחנו' באתר ייצור ידע, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על התודעה - והניסיונות להשפיע עליה, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים: 'בין רפורמה משפטית למהפכה משטרית', לחצו כאן]

"הדעה הפוליטית של אמן אינה צריכה להיות מעניינת יותר מהדעה הפוליטית של נגר" (יורם טהר לב)

עודכן ב- 28 בפברואר 2023

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

הגיבור האחרון לרגע - ברומן המרתק של אומנים עם הפוליטיקה - היה חנן יובל, שהוזמן לשיר במשכן הכנסת באירועי ערב יום הזיכרון לחללי צה"ל, וסירב. בהתכתבותו עם מפיק האירוע בפברואר 2023, מסר:

"לכנסת הזאת, של אלמוג כהן, של דודי אמסלם, של החברה גוטליב, של גלית דיסטל, של אריה דרעי שנהנה מההומור של אלמוג כהן, של יו"ר הכנסת שבמקום לגעור בטינופות הוא אוסר על הצילום שלהם, שלא ידעו בחוץ, ועוד ועוד - שאמשיך? ואין אפילו צדיק אחד שיקום ויזעק. זאת לא הכנסת שלי. לשיר שם בפני גסי הרוח האלה זה לעשות שקר גדול לעצמי. אוכל לא חסר ולא יחסר בבית משפחת יובל. על היושרה עבדתי כל החיים. הייתי חייב לכתוב לך. בהצלחה ושבת שלום" (חכמון ווסרמן, 2023).

[בתמונה: האומנים נוקטים צד. למה? התמונה היא צילום מסך]

רוח גבית מאחינועם ניני ותגובה מח"כ אמסלם

[בתמונה משמאל: אחינועם ניני. התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי רון אקרמן. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 4.0]

יובל קיבל רוח גבית מהזמרת אחינועם ניני (ראו תמונה משמאל) ש'לקחה צד' כבר מזמן (ראו בהמשך המאמר) ואמרה:

"כל הכבוד לחנן. מתרגשת כל פעם שמישהו לוקח צעד קדימה. אני אישית חולמת כבר רבע מאה על מסה קריטית של אומנים שיביעו עמדה, שיהוו כוח אמיתי, תנועה, שיתמכו אחת בשנייה וישלחו מסר ברור לציבור, שאין אומנות אמיתית בלי חופש, בלי שוויון, בלי כבוד לכל אדם באשר הוא. תפקידה של האומנות (בניגוד לבידור) איננו להתרפס, להיות ליצנים, להתחנף, אלא ללכת בראש המחנה, להוביל ולתת דוגמה אישית. אולי סוף סוף, בתוך חלום הבלהות שאנו חיים, חלומי זה, העצוב והעיקש יתגשם" (חכמון ווסרמן, 2023).

[בתמונה משמאל: אחינועם ניני. התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי רון אקרמן. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 4.0]

האירוע הזה לא עבר בלי תגובה מ'הצד השני של הגבעה': בתגובה לדברים כתב חבר הכנסת דודי אמסלם ("הליכוד") בחשבון הטוויטר שלו: "חנן יובל... מי זה? הייתי מציע למארגנים להביא את הזמר והיוצר הנפלא קובי פרץ כדי שישיר לנו את השיר 'אנחנו מאמינים בני מאמינים ואין לנו על מי להישען, אלא על אבינו שבשמים'" (מעריב, 2023).

מעריב: אחרי שסירב להופיע בכנסת, אמסלם תוקף את חנן יובל: "מי זה? תביאו את קובי פרץ"
חבר הכנסת מ"הליכוד" התייחס לדבריו של הזמר, שאמר כי "לשיר בכנסת בפני גסי הרוח האלה זה לעשות שקר גדול לעצמי", וסירב להופיע שם באירועי ערב יום הזיכרון לחללי צה"ל
[לכתבה המלאה ב'מעריב', לחצו כאן]

ובאותו עניין: שלומי שבן משלב אירוע פוליטי במופע שלו

כחודש לפני כן, בסוף ינואר 2023 השיק היוצר שלומי שבן אלבום חדש. הוא חנך אותו בהופעה גרנדיוזית ומשובחת בערב ה- 31 בינואר 2023. אבל בנוסף להופעה, שילב שבן אירוע נוסף, פוליטי, וגרם לסערה רבתי:

[תמונתו של שלומי שבן נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי חי. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]
[תמונתו של שלומי שבן נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי חי. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

לאחר שביצע את השיר "תמונה משפחתית עם ראש הממשלה", הועלה לבמה פסנתר שחור ועליו דגל ישראל וזר פרחים, המרמזים לארון קבורה. על המסך הגדול הופיעו תמונותיהם של ראש הממשלה נתניהו והשר יריב לוין, וברקע הדהדה אמירתו המפורסמת של איתן הבר לאחר רציחתו של רבין: "מדינת ישראל מודיעה בתדהמה"...

שני האירועים האחרונים הללו, מהווים שלב נוסף, שונה, ביחסים הבעייתיים שיש לאומנים עם הפוליטיקה. הקיטוב בחברה איננו רק פוליטי אלא גם תרבותי, ואמן כמו שבן אינו זמר של הזרם המרכזי (המיין סטרים) של הציבוריות הישראלית, כמו שלמה ארצי למשל. הוא שר לאנשי 'ישראל הראשונה', שרובם חושבים פוליטית כמוהו. על כן, הנזק שייגרם לו בטל בשישים מול הרווח שגזר מכך. יתרה מכך, זה בדיוק מה שהקהל שלו רוצה...
חדשות כיפה: תמונת נתניהו וארון קבורה: הרשת סוערת מהמיצג בהופעה של שלומי שבן
במהלך הופעה לכבוד הוצאת אלבומו החדש של הזמר שלומי שבן, נערך באולם מיצג מחאתי כנגד מהלכי הממשלה והרפורמה במערכת המשפט. הרשת סוערת: "לא הצלחתי להמשיך ליהנות"
[למאמר המלא ב'חדשות כיפה', לחצו כאן]

לכן אמני 'ישראל הראשונה' מרשים לעצמם לככב בהפגנות השמאל...

בסוף ינואר 2023, פרסם האתר 'חדשות סרוגים' כי כמאתיים אמנים וזמרים ישראליים חתמו על עצומה נגד הממשלה, אבל ביניהם אין כמעט אמנים מזרחיים. האמנים הוכנסו לתוך קבוצת ווטסאפ ענקית המכילה כ-500 חברים בשם "מוזיקאים למען הדמוקרטיה", כדי לארגן את העצומה עליה חתמו.

ע"פ הכתבה, שאלה הזמרת מירי מסיקה בקבוצה: ״סליחה שאני שואלת. האם יש כאן אמן מזרחי אחד? מרגול? עומר אדם? שרית חדד, זהבה בן עדן חסון. האם העצומה הגיעה אליהם?" היא נענתה בתשובה: ״אין לנו טלפונים שלהם״.

המארגנים צדקו כשלא התקשרו אליהם, שהרי, הם היו נענים, מן הסתם, בשלילה. גם האמנות מתפצלת היום, ע"פ מחנות פוליטיים.

חדשות סרוגים: כשמירי מסיקה שאלה: "למה אין פה אמן מזרחי אחד?"
בקבוצת הווטסאפ 'מוזיקאים למען הדמוקרטיה' שארגנה את העצומה של האמנים נגד הממשלה, שאלה מירי מסיקה למה אין פה אמנים מזרחיים. המארגנים השיבו לה: "אין לנו טלפונים שלהם"
[לכתבה המלאה של 'חדשות סרוגים', לחצו כאן]

גם הקהל דורש מהאומנים 'נאמנות מגזרית'...

דוגמה ראשונה: אביב גפן

הודה בכך למשל אביב גפן שביצע בשנים האחרונות תפנית תודעתית. בהופעה ב- 24 באוגוסט 2022 בבית אל, סיפר גפן לקהל כי בעבר נמנע מלהופיע בהתנחלויות, בין היתר, "כדי למצוא חן בעיני הקהל שלו"...

ואיך גמל לו 'הקהל שלו בישראל הראשונה'? הוא תויג כאדם "שמכר את נשמתו עבור אהבת המתנחלים; ושזו דרכו להתמודד עם אבדן הרלוונטיות שלו:

יואב גרובייס ב'הארץ': עמוק בליבו, אביב גפן יודע: הוא מכר את נשמתו עבור אהבת המתנחלים
אמירתו של אביב גפן על כך שנמנע עד כה מהופעה בהתנחלויות מתוך בורות וניסיון למצוא חן בעיני הקהל שלו, מעידה בעיקר על הקושי הגדול שלו להתמודד עם אובדן הרלוונטיות
[למאמרו של יואב גרובייס ב'הארץ', לחצו כאן]

דוגמה שנייה: גלי עטרי:

לחצים להדיר אוכלוסיות מ'ישראל השנייה' עברה גם גלי עטרי. ב- 18 באוגוסט 2016 בערב ט"ו באב, הופיעה עטרי בהתנחלות שילה במסגרת פסטיבל המחול התנ"כי לנשים, "מחוללות בכרמים".

היא הותקפה על ידי גולשי שמאל ברשתות החברתיות, שפרסמו עצומה: "גלי עטרי - אל תשירי באירוע של מתנחלים, אל תתני יד לכיבוש ולימין הקיצוני":

שגיא בן נון בוואלה: לחץ על גלי עטרי: בטלי הופעתך בהתנחלות שילה
עשרות גולשים קוראים לעטרי לבטל את הופעתה בהתנחלות שילה, בערב ט"ו באב. "אל תשירי באירוע של מתנחלים, אל תתני יד לכיבוש ולימין הקיצוני". עטרי: "מוזיקה היא שפה שבאה לגשר בין בני אדם"
[למאמר המלא של שגיא בן נון בוואלה, לחצו כאן]

עד לא מזמן זה היה אחרת, ואמנים שחשפו דעה פוליטית הודרו: למשל, נעמי שמר

[בתמונה משמאל: אריאל הורובץ בהופעה. התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי ALPR. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 4.0]

תקצר היריעה לתאר שאת שעברה נעמי שמר מרגע שנחשפו דעותיה. אסתפק בסיפורו של בנה, אריאל הורוביץ, שכשהיה יוצר מתחיל שכר את האולם בצוותא. מספר הורוביץ:

"כשהסתיים האירוע המרגש בתשואות סוערות מצד מיטב חבריי מהצבא, יצאתי למבואה של צוותא. שם חיכתה לי אחת ממוסדות התרבות הישראלית של כל הזמנים- האישה שהייתה הרוח החיה של 'צוותא' במשך עשרות שנים ושהיום קרוי האולם החדש על שמה - לולה.

[בתמונה משמאל: אריאל הורובץ בהופעה. התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי ALPR. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 4.0]

לולה חייכה אלי והודיעה לי בשביעות רצון שעל פי תגובות הקהל ההופעה הייתה מוצלחת", לאחר מכן שאלה, "'תגיד לי משהו אריאל, מבחינה פוליטית, אתה כמו האמא?' 

אני הייתי צעיר, אבל לא לגמרי טיפש ולכן עניתי: 'אני לא בנאדם פוליטי, למה את שואלת?' הישירות של התשובה פשוט שתלה אותי במקום: 'כי אתה יודע שבשנות השבעים (של המאה הקודמת, פ"י) אמא הייתה מפוצצת לנו את האולם הגדול כל יום שישי והפסקנו את ההופעות האלה כשהבנו מה הדעות הפוליטיות שלה'". 

"אני זוכר שמעל כתפה של לולה זהר השלט המואר עם הכתובת המפורסמת: 'צוותא - מועדון לתרבות מתקדמת". הייתי בן 24. המושג 'פרוגרסיביות' עוד לא היה קיים, אבל כבר הבנתי לגמרי מהי 'תרבות מתקדמת'". 

חדשות כיפה: "מבחינה פוליטית אתה כמו האמא?" בנה של נעמי שמר נזכר
בנה של המשוררת המפורסמת נעמי שמר סיפר כיצד בצעירותו נשאל האם דעותיו הפוליטיות זהות לאלו של אמו, "הייתי בן 24. המושג 'פרוגרסיביות' עוד לא היה קיים, אבל כבר הבנתי לגמרי מהי 'תרבות מתקדמת'"
[למאמר המלא ב'חדשות כיפה', לחצו כאן]

למשל, דודו אלהרר 'נמחק'

הזמר והיוצר דודו אלהרר עבר גם הוא תהליך של הדרה, מרגע שנחשפו דעותיו הפוליטיות ("זה התחיל שנה לפני ההתנתקות כשחשבתי שלא יכולה להיות התנתקות ולא ראיתי היגיון בדבר הזה. זה עשה שינוי גדול בחיים שלי").

הוא סולק מעבודתו בגלי צה"ל, הודר מאירועים, נמחק מהתודה והגיע לפת לחם ממש: "יש קו של הברנז'ה. כשאני אומר משהו אז יש ההתנפלות ממש התנפלות – לא רק בפייסבוק, אלא ממש גודעים את מטה לחמך", אמר, "המצב שלי היום הוא כלאחר ייאוש. אין לי מה לאכול. הייתי פעם חביב הברנז'ה והנה אני נשכח. הוציאו אותי מגלי צה"ל למרות שלא הייתה שום סיבה או אמירה שבגללה סולקתי. כנראה שהייתי יותר מדי מדויק ומנוסח לאנשים – אך אני לא מתחרט על אף מילה שאמרתי" [להרחבת המושג: 'למחוק', לחצו כאן].

עכשיו 14: דודו אלהרר: "אין לי מה לאכול"
האמן והיוצר דודו אלהרר סיפר בראיון ל-103FM על הקושי להתפרנס מאז שהפך מזוהה עם הימין הפוליטי: "המצב שלי היום הוא כלאחר ייאוש"
[לכתבה המלאה ב'עכשיו 14', לחצו כאן. התמונה: מוטי קיקיון]

למשל, אחינועם ניני ואריאל זילבר: הדרה משני צידי המתרס הפוליטי

אחינועם ניני, רתמה את כישרון השירה האדיר שלה ומעמדה ככוכב בינלאומי, לטובת דעותיה הפוליטיות. היא הופיעה ביום הזיכרון - הנחשב אירוע מקודש ממש לרוב אזרחי ישראל - בטקס זיכרון אלטרנטיבי, של יהודים וערבים כאחד. התוצאה הייתה הדרה של ניני והמוסיקה שלה, על ידי חלק מהאזרחים:

כך לדוגמה, בדצמבר 2017 הייתה אחינועם ניני אמורה לשיר שני שירים באירוע קירוב לבבות בין תושבי העיר לוד. אולם, דבר השתתפותה עורר את זעמם של חלק מהתושבים ואלה גרמו לביטול הופעתה:

YNET: תושבים לחצו - הופעה של אחינועם ניני בלוד בוטלה
השתתפותה של הזמרת באירוע שעתיד להתקיים בעיר בוטלה לאחר מחאה שהובילה קבוצת תושבים. לטענת העירייה, ההופעה נדחתה ובשל כך לא התאימה ללוח הזמנים של ניני. ממקורביה נמסר: "לא נודע לנו על ביטול ההופעה ולא הוצע מועד חלופי"
[למאמר המלא ב- ynet, לחצו כאן]

כך עשה גם זמר אחר, אריאל זילבר, שחבר לצד השני של הקשת הפוליטית, בעת ההתנתקות מרצועת עזה בקיץ 2005.

ניני, אגב, הייתה אחת מאלה שסייעו 'למחוק' אותו אז. היא התעמתה עימו על הרקע הזה, כאשר פרשה בינואר 2016 מאיגוד אומני ישראל (אמי), תוך שהיא מכנה אותו מוסד עלוב, כיוון שהחליט להעניק לזילבר פרס מפעל חיים:

בסרטון: אחינועם ניני מוותרת על פרס אקו"ם כדי לא לחלוק במה אחת עם אריאל זילבר, יו טיוב, 30/1/14:

[בסרטון: אחינועם ניני מדירה את אריאל זילבר...]

לאחר שלחצה של ניני נשא פרי - ובעקבות הסערה סביב זכייתו בפרס מפעל חיים מטעם אקו"ם, ולחץ חברי הדירקטוריון ובראשם דליה רבין, הומר הפרס לפרס שונה, על תרומה מוזיקלית - הגיע תורו של זילבר להיות מופתע. הוא תקף את אקו"ם בחריפות רבה, וקבע שצריך לפרק אותו...

היום, כאמור, זה כבר סיפור שונה לגמרי...

[בתמונה: למה הם היו מופתעים? הצילום של אחינועם ניני הועלה לויקיפדיה ע"י Michael Schilling. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0; הצילום של אריאל זילבר הועלה לויקיפדיה ע"י Deror avi. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]
[בתמונה: למה הם היו מופתעים? הצילום של אחינועם ניני הועלה לויקיפדיה ע"י Michael Schilling. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0הצילום של אריאל זילבר הועלה לויקיפדיה ע"י Deror avi. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

[לאוסף המאמרים על 'הפרוגרסיבים החדשים ואנחנו' באתר ייצור ידע, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על התודעה - והניסיונות להשפיע עליה, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים: 'בין רפורמה משפטית למהפכה משטרית', לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *