פנחס יחזקאלי: שנאה – הגורם המאחד החזק מכולם

תקציר: השנאה - כמו האהבה - היא הכוח המניע החזק ביותר ביחסים בינאישיים; בפוליטיקה הארגונית; בפוליטיקה המדינתית וגם ביחסים שבין מדינות… לא היה אדם שהבין את כוחה של השנאה, כמו בנימין נתניהו. אבל, האסטרטגיה הזו התהפכה עליו…

[בכרזה: השנאה מאחדת... מקור התמונה: Photo by Анастасия Беккер from Pexels. הכרזה: ייצור ידע]
[בכרזה: השנאה מאחדת... מקור התמונה: Photo by Анастасия Беккер from Pexels. הכרזה: ייצור ידע]

[לאוסף המאמרים על שנאה 'פשעי שנאה', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים: 'בין רפורמה משפטית למהפכה משטרית', לחצו כאן]

עודכן ב- 26 באוגוסט 2023

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר 'ייצור ידע'.
[הכותב: ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה. המאמר מבטא את דעתו של הכותב ואת הערכותיו המקצועיות בלבד.]

יצחק בן אהרן היה אחד ממנהיגיה החשובים והדומיננטיים של תנועת הפועלים בישראל ומהוגי הדעות שלה, חבר הכנסת, שר ומזכ"ל ההסתדרות. מספרים שכשעבר את גיל 90, שאל אותו חיים חפר: "מה מחזיק אותך?". "השנאה חיים" השיב בן אהרן, "השנאה!"... (ראו הכרזה למטה).

שנאה היא רגש עז של דחייה, התנגדות, שלילה, אויבות או אנטיפתיות אינטנסיבית כנגד יחיד, קבוצה, חפץ או רעיון (ויקיפדיה: שנאה)היא המצב ההופכי של האהבה, וביחד הם מהווים שלימות ניגודית. היא הכוח המניע החזק ביותר ביחסים בינאישיים; בפוליטיקה הארגונית; בפוליטיקה המדינתית וגם ביחסים שבין מדינות… 

השנאה קשורה לעיתים קרובות לתחושות של כעס, סלידה ועוינות כלפי מושא השנאה, אשר מעוררת רצון להתרחק ממנו או להרע לו. אנשים שחשים שנאה כלפי אדם אחר לא מאמינים שאפשר לשנות את היחסים איתו, או את האדם בעצמו, ולכן היא מכילה בתוכה רצון לפגוע ואף להעלים את האדם השנוא (ויקיפדיה: שנאה).

אחד מביטויי השנאה החשובים הוא גזענות.

[בכרזה: מספרים שכשעבר יצחק בן אהרן את גיל 90, שאל אותו חיים חפר: "מה מחזיק אותך?". "השנאה חיים" השיב בן אהרן, "השנאה!"...  התמונה היא צילום מסך. הכרזה: ייצור ידע]
[בכרזה: מספרים שכשעבר יצחק בן אהרן את גיל 90, שאל אותו חיים חפר: "מה מחזיק אותך?". "השנאה חיים" השיב בן אהרן, "השנאה!"... התמונה היא צילום מסך. הכרזה: ייצור ידע]

'אנחנו והם' - השנאה כגורם קבוצתי מלכד

אין גיבוש קבוצתי ללא יריב דמוני... “אנחנו והם” הוא מושג סוציולוגי המבחין ומגדיר את זהות הקבוצה כמנוגדת לקבוצות אחרות. בכל אלה יכולה השנאה לקבוצות האחרות לשמש כגורם מלכד ומגבש.  

דוגמאות לתחושת “אנחנו והם” כוללות:

  • תחושת הפרדה בין קבוצות חברתיות שונות כמו חברה לאומית, דתיים משונים או מגזרים שונים.
  • תחושת הפרדה בין אנשים משונים בגיל, מגדר או מקצוע.
  • תחושת הפרדה בין אנשים משונים במבנה החברתי, למשל בין אנשי העיירה לאנשי העיר.
[בכרזה: הדרך הטובה ביותר לגבש קבוצה היא השנאה ליריב... התמונה המקורית היא תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי K-Screen Shots לאתר flickr]
[בכרזה: הדרך הטובה ביותר לגבש קבוצה היא השנאה ליריב... התמונה המקורית היא תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי K-Screen Shots לאתר flickr]

שנאה ופוליטיקה

נחזור ליצחק בן אהרן שפתח את המאמר: שנאה הייתה תמיד כלי פוליטי עוצמתי. מי כמונו היהודים מכיר על בשרו, למשל, את הפוגרומים - אותן התנכלויות המוניות רחבות היקף כלפי יהודים כקבוצת מיעוט שונה וזרה במזרח אירופה, על ידי קבוצות מאורגנות או ספונטניות, במקרים רבים בעידוד השלטונות, שביקשו להסיט את תשומת הלב הציבורית מנושאים בעייתים עבורם. פוגרומים להשגת מטרות פוליטיות נערכו גם במדינות ערב. המפורסם שבהם היה הפרהוד, שבמהלכו נטבחו לפחות 179 יהודים בבגדד, 2,118 נפצעו, 242 ילדים היו ליתומים, ורכוש רב נבזז.

השנאה זכתה לעדנה עם התגבשות השמאל הפוליטי, שמהותו היא מאבק פנים מדינתי בעידן המודרני פיתח השמאל הפוליטי - שמהותו מאבק מעמדי - שנאה בעיקר כלפי גורמי פנים (לדוגמה: הבולשביקים), במסגרת זו זכו האלימות וההתאכזרות לתושבי ארצם לתורה כתובה ומסודרת. במקביל, עליית הלאומיות והלאומנות - אחרי עידן של מעצמות רב לאומיות - חיזקה שנאה לבני לאומים אחרים בקרב הימין הפוליטי.

עם תום מלחמת העולם השנייה, זכו תורות השנאה הבולשביקיות בעולם המערבי לשימור ולעדנה בשמאל הפוליטי, בייחוד בקבוצות האנרכיסטיות. בספר, "כללים לרדיקלים" (Rules for Radicals), מלמד אותנו סול דייוויד אלינסקי (Saul David Alinsky;‏ 1972-1909), אקטיביסט שמאל רדיקלי ותאורטיקן פוליטי יהודי-אמריקאי, 13 'כללי זהב' להשגת השלטון בדמוקרטיה. רבים מהכללים הללו מבטאים שנאה צרופה לבני מדינתם שחושבים אחרת. אידלמן מטיף בהם לשנוא את היריב שבתוך המדינה, ולהביסו [למאמר: כך תופסים שלטון בדמוקרטיה – 13 העקרונות של סול אלינסקי, לחצו כאן].

למשל:

כללים אלו אומצו ומיושמים היום ע"י השמאל הממוסד בארצות הברית. הם הפכו כלי משחק אפקטיבי מאוד בפוליטיקה האמריקנית מאז עידן אובמה, ומאיימים להקריס את הדמוקרטיה האמריקנית. בשנים האחרונות, הם 'עשו עליה' גם לישראל ע"י מעצבי המחאה החברתית. 
[בתמונה: סול אלינסקי וספרו: 'כללים לרדיקלים'. תמונתו של סול אלינסקי מימין נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Pierre869856. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0; כריכת ספרו של אלינסקי משמאל מובאת בשימוש הוגן]
[בתמונה: סול אלינסקי וספרו: 'כללים לרדיקלים'. תמונתו של סול אלינסקי מימין נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Pierre869856. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0; כריכת ספרו של אלינסקי משמאל מובאת בשימוש הוגן]

השנאה ככלי בשירות השמאל בפוליטיקה הישראלית

בדרך כלל בישראל, היטיב השמאל הפוליטי לשנוא מן הימין. דוגמאות קיימות לכל אורך ההיסטוריה של היישוב, מאז עלילות ארלוזורוב, דרך ה'סזון', אלטלנה, אוסלו וההתנתקות.

את התחנות העיקריות במאבק הזה מונה דורון ניר צבי בכתבה מצויין לטעמי, ב'מקור ראשון' (ראו למטה):

  • עוד ב־1917, אנשי השומר, בני העלייה השנייה הסוציאליסטית, הלשינו לטורקים על אנשי מחתרת ניל"י שהורכבה מבני המושבות, כלומר בני העלייה הראשונה הבורגנית.
  • חיים ארלוזורוב, ראש המחלקה המדינית של הסוכנות היהודית, נרצח ביוני 1933, כאשר היה נדמה שמתגבש במוסדות הציוניים רוב לימין בהובלת התנועה הרוויזיוניסטית בראשותו של זאב ז'בוטינסקי. השמאל, בהובלת תנועת הפועלים בראשותו של בן־גוריון, ניצל את הרצח כדי להעליל על הימין ולהטיל עליו את האחריות למעשה, ודחף בכל עוזו להרשעת יהודים רוויזיוניסטים, אף שלא היו ראיות נגדם. לימים התברר שכנראה ערבים רצחו את ארלוזורוב.
  • בקונגרס הציוני ה־18, בספטמבר 1933, בעת נאומיהם של נציגי הרוויזיוניסטים, קמו כל נציגי סיעות הפועלים ועזבו את האולם בהפגנתיות. הצעות החלטה של הרוויזיוניסטים לא הובאו להצבעה, ולפיכך ז'בוטינסקי סירב לנאום. בסופו של דבר אישרה נשיאות הקונגרס להקים ועדת חקירה שתפקידה לבדוק ו"לעקור נטיות העומדות בסתירה לעקרונות היסודיים של המוסר היהודי", כלומר רעיונות רוויזיוניסטיים.
  • הרוויזיוניסטים הוצגו כפשיסטים וכמוקצים מחמת מיאוס. בן־גוריון כינה את ז'בוטינסקי לא אחת בשם "ולדימיר היטלר", ובכל מערכת בחירות עד 1977 הוזהר הציבור לבל יבחר בתנועת החירות (לימים הליכוד) הפשיסטית.
  • אפילו בימי האימה והצלמוות של מרד גטו ורשה לא הסכים אי"ל (ארגון יהודי לוחם), שהנהיגו אנשי תנועות הפועלים כמו מרדכי אנילביץ, להתאחד עם אצ"י (ארגון צבאי יהודי), שהורכב מבית"רים בהנהגת פאבל פרנקל וליאון רודל, אף שאצ"י היה מאורגן היטב והיה בידיו מקלע שחסר מאוד לאנשי אי"ל.
  • בסוף 1944, במשך יותר מחודשיים ניהלה הנהגת היישוב באמצעות אנשי ההגנה והפלמ"ח "סזון" (עונת ציד) נגד אנשי אצ"ל. ההגנה והפלמ"ח ופלוגות הפועל עצרו אנשי אצ"ל, הכו אותם, חקרו אותם בעינויים והסגירו אותם לידי הבריטים.
  • ביוני 1948 הורה בן־גוריון להטביע את אלטלנה, אוניית אצ"ל שעל סיפונה היו כאלף עולים חדשים, וכן נשק רב וציוד רפואי שהיו חיוניים במלחמת העצמאות. הירי על האונייה בוצע בפיקודו של מפקד חטיבת הראל יצחק רבין, והביא למותם של 16 אנשי אצ"ל, שחלקם קפצו למים ונופפו בבדים לבנים לאות כניעה. בן־גוריון כינה את התותח שירה על האונייה "התותח הקדוש". מנחם בגין, שהיה על האונייה, פקד לא לירות בחזרה, והכריז ברדיו: "מלחמת אחים – לעולם לא". הימין נהג, עד היום, כמבוגר אחראי שחורק שיניים ומונע מלחמת אחים, חרף חרחורי המלחמה בשורות השמאל.
  • מחלוקת קשה שאיימה להצית מלחמת אחים ניטשה בין ימין לשמאל ב־1952 בסוגיית ההסכם לקבלת כספי השילומים מגרמניה.
  • זכור היחס המבזה שבו נהג דוד בן גוריון כלפי יריביו הפוליטיים ("בלי חירות ומק"י") כשנמנע, למשל, לכנות את מנחם בגין בשמו, וכינה אותו האיש היושב ליד חבר הכנסת (יוחנן) בדר.
הלוגו של העיתון 'מקור ראשון'
עו"ד דורון ניר צבי ב'מקור ראשון': מלחמת האחים מתקיימת כבר 100 שנה, עכשיו השמאל נזכר שהוא נגדה
הגיע הזמן שאחרי מאה שנה אנשי השמאל יהיו המבליגים, ומנהיגיהם הם שיאמרו את המשפט הזה בפה מלא...
[למאמרו של עו"ד דורון ניר צבי ב'מקור ראשון', לחצו כאן]

שנאת השמאל למזרחיים

בניגוד מוחלט ליחס השמאל לערבים - שנתפסים על ידם כ'פרא האציל' - מלווים הגזענות, הבוז, הזלזול והשנאה ליהודי המזרח שלא עברו כור היתוך ונטמעו בתוכם - את כל קורות ימי המדינה והעליה אליה. 

דוגמה מוכרת לכך היא מה שמכונה "תימני כנרת": קבוצת עולים יהודים מתימן, שעלו לארץ ישראל והתיישבו על שטח אדמה לחופי הכנרת בשנת 1912, במקום בו שכנה חוות כנרת, שנה לפני שהתיישבו שם אנשי קבוצת כנרת. אחרי כ-20 שנות התיישבות במקום, שלוו בהתנכלויות חוזרות ונשנות מצד חברי קבוצת כנרת, אולצו התימנים להעתיק את מקום מגוריהם למקום אחר, על-אף יתרונם המספרי ואף על פי שהגיעו למקום.

עם קום המדינה עשו האחוס"לים בתנועה הקיבוצית ובהתיישבות העובדת, כל מאמץ למנוע את הבאת יהדות זו ארצה. הם נלחמו על כך עם דוד בן גוריון, שהבין היטב את החשיבות של צירוף מיליון יהודי מדינות ערב למדינה הצעירה, הנלחמת על נפשה. הם גם הצליחו לדחות ולשבש את העלאת יהדות מרוקו לארץ, בין היתר בעזרת קמפיין מתוקשר של עיתון 'הארץ' (אראל סג"ל, הדו"ח, ערוץ 14, 23/8/23). יהדות מזרח אפריקה כונתה אז, ב- 1949, "יהדות המערות":

[בתמונה: יהדות צפון אפריקה נתפסה ע"י האחוס"לים כ"יהדות המערות"... התמונה היא נחלת הכלל]
[בתמונה: יהדות צפון אפריקה נתפסה ע"י האחוס"לים כ"יהדות המערות"... התמונה היא נחלת הכלל]
[בתמונה: יהדות צפון אפריקה נתפסה ע"י האחוס"לים כ"יהדות המערות"... התמונה היא נחלת הכלל]
[בתמונה: יהדות צפון אפריקה נתפסה ע"י האחוס"לים כ"יהדות המערות"... התמונה היא נחלת הכלל]

אריה גלדבלום כתב ב'הארץ' על יהדות המזרח שבמעברות, כך: "לפנינו עם, שהפרימיטיביות שלו היא שיא. דרגת השכלתם גובלת בבורות מוחלטת, וחמור עוד יותר חוסר הכישרון לקלוט כל דבר רוחני. בדרך כלל, הם עולים רק במשהו על הדרגה הכללית של התושבים הערבים, הכושים והברברים שבמקומותיהם. על כל פנים, הם נחותים מערביי ארץ ישראל שהתרגלנו אליהם. ומעל לכל אלה - עצלנותם הכרונית וסלידתם מעבודה..." (אראל סג"ל, הדו"ח, ערוץ 14, 23/8/23):

[בכרזה: אריה גלדבלום כותב על יוצאי מזרח אפריקה במעברות, במסגרת הקמפיין של עיתון 'הארץ'  (אראל סג"ל, הדו"ח, ערוץ 14, 23/8/23)]
[בכרזה: אריה גלדבלום כותב על יוצאי מזרח אפריקה במעברות, במסגרת הקמפיין של עיתון 'הארץ' (אראל סג"ל, הדו"ח, ערוץ 14, 23/8/23)]

העורך והבעלים של עיתון 'הארץ' גרשום שוקן, שלח את העיתונאי והסופר, עמוס איילון לצפון אפריקה, לדווח על קהילות היהודים שם. הוא כתב כך: "מי שרואה את הרקע שלהם כאן, את הגטו ואת סימטאותיו, את ה"מלמדים", את ה"בתים", המיטות, את החברה המסורתית הזאת, המתפוררת במגעה עם הטכניקה המערבית, אינו רשאי להתפלא על כך, שמרוקאים מופיעים בכל מקום מכובד ביומני תחנות המשטרה בישראל" (אראל סג"ל, הדו"ח, ערוץ 14, 23/8/23).

על הגטו היהודי בקזבלנקה כתב: "זהו ריכוז של לכלוך, סירחון, עוני, ניוון, עוני ופרווארסיות, שקשה למצוא כמותו ב'מדינה' הערבית - הקסבה של המרוקנים המוסלמים. אך עוברים את מחיצת העץ הגבוהה, המסתירה את הגטו, ואנו נתקלים בגל של סירחון שקשה להגדירו, כאילו מרקיבים, לא רק בצלים, סוליות, בגדים ושאריות בשר, אלא גם בני אדם חיים"! (אראל סג"ל, הדו"ח, ערוץ 14, 23/8/23).

השורה התחתונה של המאמר הייתה ההמלצה שלא להעלות את יהודי מרוקו, וזה מה שקרה: עברו שנים עד שיהדות זו הועלתה לארץ.

[בכרזה: שליח 'הארץ', עמוס אילון מדווח על יהודי צפון אפריקה... (אראל סג"ל, הדו"ח, ערוץ 14, 23/8/23)]
[בכרזה: שליח 'הארץ', עמוס אילון מדווח על יהודי צפון אפריקה... (אראל סג"ל, הדו"ח, ערוץ 14, 23/8/23)]
כתוצאה מכך, בשנת 1950 הופסקה העליה ההמונית מעדות המזרח לישראל והפכה לעליה סלקטיבית. עולים ממרוקו נאלצו לעבור השפלות ובדיקות גופניות כדי לעלות [למאמרו של אבי פיקאר: "ראשיתה של העלייה הסלקטיבית בשנות החמישים", לחצו כאן]. 

התיאור הזה צורם במיוחד כשמשווים אותו לתיאוריו של איילון את הערבים, 'הפרא האציל' של האחוס"לים: "זקופי קומה הם עומדים, ובהם אתה מוצא טיפוסים יפי מראה עד מאוד - גבוהים, מחוסרי זקן לחיים, לעיתים בהירי שיער אך תמיד נוצצות - מתחת למצחים נוקשים - עיניים שחורות כפחם, וחדות כלהב חרבותיהם...".

[בכרזה: שליח 'הארץ', עמוס אילון מדווח על ערביי צפון אפריקה - 'הפרא האציל' של האחוס"לים, בניגוד לתיאור היהודים שם... (אראל סג"ל, הדו"ח, ערוץ 14, 23/8/23)]
[בכרזה: שליח 'הארץ', עמוס אילון מדווח על ערביי צפון אפריקה - 'הפרא האציל' של האחוס"לים, בניגוד לתיאור היהודים שם... (אראל סג"ל, הדו"ח, ערוץ 14, 23/8/23)]

הקיבוצים נמנעו מלסייע לקלוט את עלייה הזו, למרות ששוכנו על ידם בעיירות הפיתוח. בהיעדר 'כור היתוך' הם שמרו על זהותם המקורית. חלקם עבדו במפעלי הקיבוצים וצברו, עם השנים, תחושות קיפוח, בשל היחס שלו זכו. המציאות הזו תועדה בחדות ע"י אפרים קישון ז"ל, בסרטו: סאלח שבתי...

דוד בן גוריון היה הקול המרכזי שיצא נגד התופעה הזו: "התנועה הדוגלת בחלוציות" - כך אמר - "לא הכזיבה מעולם, כשם שהכזיבה בשטח זה (קליטת העליה, פ"י). אלפי החלוצים שעשו גדולות במשקיהם ובקיבוציהם, מה עשו בשביל העלייה? לביתם? כן. אבל מה עשו בשביל 300,000 יהודים? עוד לא היה כישלון כזה ואני בוש ונכלם"...
[בכרזה: דוד בן גוריון היה הקול המרכזי שיצא נגד אי התגייסות האחוס"לים לקליטת עליית המזרחים... הכרזה היא צילום מסך מתוכניתו של ארא"ל סגל, 'הדו"ח', בערוץ 14, 8/8/23]
[בכרזה: דוד בן גוריון היה הקול המרכזי שיצא נגד אי התגייסות האחוס"לים לקליטת עליית המזרחים... הכרזה היא צילום מסך מתוכניתו של ארא"ל סגל, 'הדו"ח', בערוץ 14, 8/8/23]

מי שכאב את כאבה של היהדות המבוזה הזו היה נתן אלתרמן, שכתב על כך את השיר "ריצתו של העולה דנינו": נשוא השיר הוא יהודי מרוקאי בשם דנינו, שנדרש למבחן ריצה כדי לקבל אישור עליה:

כן קטע שכזה,
גם הוא בל יעדר,
גם הוא בל ישכח,
דף אילם ואשם,
דף בזיונו של אב,
אשר ניתר ניתר ורץ
ותינוקיו עומדים דומם.

דף בזיונו של אב,
אשר שיבת ציון צותה עליו - קפוץ!
והוא בעגולו.
אץ, אץ, ובלבבו תפלה לאל עליון
לבל נרגישׁ חלי רגלו.

ואל עליון שמע
וכה אמר לו אל:
רוץ, רוץ, עבדי דנינו
איתך אני!
כי אכסה מומך, אבל לא אכסה עלבון תּחיּת עמי
אשר זיוה נוצץ מדמעך.
[בסרטון: שלמה בר והברירה הטבעית- ריצתו של העולה דנינו]

השנאה הזו הפכה לבסוף לשנאה שכנגד. זו הצטברה, עד שפרצה למשל במהומות ואדי סאליב: סדרת הפגנות רחוב ומהומות שאירעו בשנת 1959 בשכונת ואדי סאליב בחיפה, שהיו מעין מרד חברתי בשל תחושות קיפוח ואפליה על רקע עדתי, ונגד הממסד של מפא"י. המשכה בהקמת תנועת 'הפנתרים השחורים' בינואר 1971 על ידי צעירים משכונת מוסררה שבירושלים. ב-13 באפריל 1971 פגשה גולדה מאיר חמישה ממנהיגי התנועה בלשכתה, וזכורה התבטאותה לאחר הפגישה: "הם לא נחמדים".

השנאה ככלי בשירות הימין בפוליטיקה הישראלית

מי שניצל את שנאת המזרחים לממסד האחוס"לי הזו היה מנחם בגין, שהשכיל להציע למזרחיים 'בית' בתנועת הליכוד, ולהפוך אותו ל'ברית מקופחים', פגועי הממסד. מאז לבש הקרע צורה של יריבות פוליטית שהולכת ומעמיקה גם היום.

אחת התחנות בדרך להעמקת הקרע היה נאום הצ'חצ'חים של דודו טופז במהלך הבחירות לכנסת העשירית בשנת 1981, שהיה אחת הסיבות החשובות לכישלון מפלגת העבודה באותן בחירות:

[בסרטון: ערוץ 1: תגובת בגין לנאום הצ'חצ'חים, 27.06.1981]

בנימין נתניהו העלה מדרגה את השנאה ככלי פוליטי-אסטרטגי: לא היה אדם, שהבין את כוחה של השנאה, כמוהו. כדי להיות ראש ממשלה, לא צריך שרוב האנשים יבחרו בך. עבור נתניהו הצביעו בסך הכל, פחות מרבע מהמצביעים, ופחות מ- 20% מבעלי זכות ההצבעה. הדרך לגבש את הקבוצה הזו הייתה שנאה ליריב. מתנגדיו תויגו כ'שמאלנים', וטופחה נגדם שנאה.

כתב על כך דני ודיסלבסקי: "תהליך מוכר בתורת הקבוצות הוא, שזהות והרגשת שייכות בקרב מרכיביה של קבוצה, יצירת לכידות קבוצתית ו'תחושת יחד' נוצרות, בין היתר על ידי מה שמכונה "הם" ו"אנחנו". באופן הזה פלוגת טירונים מתגבשת דרך הלעגה על הפלוגות האחרות. באופן הזה מתגבשים אוהדיה של קבוצת כדורגל או כדורסל דרך שנאה לקבוצה היריבה... על השנאה הזו עמל נתניהו קשה. הוא עשה עוד ועוד פרובוקציות, כדי לגרום לאנשים שאינם מצביעים עבורו לשנוא אותו. זה חיזק אותו אצל האוהדים שלו, וגרם להם לנהור לקלפי, כדי להגן עליו ולהצביע עבורו! (וידיסלבסקי 2019).

[הרחבה בסוגית השימוש שעושה בנימן נתניהו בשנאה ככלי פוליטי-אסטרטגי ראו במאמרו של דני וידיסלבסקי: הסוד השלישי של נתניהו: תיוג שלילי של מתנגדים!]

קרני ואיזק ב- YNET: יו"ר השלטון המקומי, חיים ביבס: "בליכוד, ברגע שאתה אומר אמת - אתה שמאלן"
שביתת הרשויות בעקבות קרן הארנונה, האשמת שר האוצר סמוטריץ' כי חזר בו מהסכמים והתנגדותו למהפכה המשפטית - כאיש ליכוד. לחיים ביבס "בטן מלאה" על הממשלה שמפלגתו הרכיבה: "הליכוד שבוי בידי מפלגות קיצוניות, הן יהרגו את המפלגה". הריאיון המלא - ביום שישי במוסף "7 ימים" של "ידיעות אחרונות"...
[לכתבה המלאה של קרני ואיזק ב- YNET, לחצו כאן]

אוטו-אנטישמיות כביטוי של שנאה עצמית

כשם שהאנטישמיות היא ביטוי של שנאה,כך גם האוטו-אנטישמיות (Self-hating Jew או "Self-loathing Jew"): זוהי שנאה עצמית של יהודים, שפיתחו רגשות או עמדות שליליות כלפי זהותו, התרבות, הדת או הקהילה היהודית שלו (סילוף שכלי ונפשי ע"פ ברל כצנלסון). לרוב, משתמשים בהגדרה, 'אוטואנטישמי', כלפי יהודים שפעולותיהם או התבטאויותיהם נתפסות בעיני המבקרים כמופנות נגד העם היהודי כולו.מטבע הדברים, הכינוי הזה שנוי במחלוקת, ומשמש, בין היתר, ככינוי גנאי לאלה המתויגים כ'אוטו אנטישמיים'.

[להרחבה על המושג: 'אוטו-אנטישמיות' כאנטומיה של שנאה עצמית, לחצו כאן]

[בתמונה: ב- 1 במאי 1936 נשא ברל כצנלסון - ממנהיגיה הבולטים של תנועת העבודה בארץ ישראל, הוגה דעות של הציונות הסוציאליסטית - נאום שהציף את תופעת האוטו אנטישמיות בהקשר ישראלי. הנאום אף פורסם בעיתון 'דבר', ב־4 במאי 1936 (ויקיפדיה: אוטואנטישמיות)... התמונה היא נחלת הכלל. הכרזה: ייצור ידע]
[בתמונה: ב- 1 במאי 1936 נשא ברל כצנלסון - ממנהיגיה הבולטים של תנועת העבודה בארץ ישראל, הוגה דעות של הציונות הסוציאליסטית - נאום שהציף את תופעת האוטו אנטישמיות בהקשר ישראלי. הנאום אף פורסם בעיתון 'דבר', ב־4 במאי 1936 (ויקיפדיה: אוטואנטישמיות)... התמונה היא נחלת הכלל. הכרזה: ייצור ידע]

השנאה ככלי בשירות המחאה בפוליטיקה הישראלית

האסטרטגיה של בנימין נתניהו התהפכה עליו על ידי תנועת המחאה, שהפכה את סילוקו מהשלטון למטרתה העיקרית. הוא ומשפחתו הפכו עבורה בשנים האחרונות נשוא שנאה מרכזי.

הנה למטה, דוגמה מהמצור שהטילו המוחים על שרה נתניהו כשהלכה למספרה. האירוע לווה בלעג גלוי בערוצי ה'מיין סטרים'. לפניכם האלוף במיל' יאיר גולן מתאר בהנאה בלתי מוסתרת את האירוע: "אז שרה הגיעה להסתפר, ותראו איזו הפתעה נפלאה חיכתה לה"...

[להרחבה על השנאה בשירות המחאה, לחצו כאן]

[בתמונה: המצור על שרה נתניהו במספרה לווה בלעג גלוי בערוצי ה'מיין סטרים'. הה דוגמית: האלוף במיל' יאיר גולן מתאר בהנאה בלתי מוסתרת את האירוע: "אז שרה הגיעה להסתפר, ותראו איזו הפתעה נפלאה חיכתה לה"... התמונה היא צילום מסך מערוץ 14]

הימין מתחיל לשנוא באמת

אם יש תקופה המציינת לדעתי, את המעבר של חלק מציבור הימין לשנאה של הצד שכנגד, הרי זו תקופת המחאה, שבה נתפסה בעיניהם תנועת המחאה, והפוליטיקאים הנגררים אחריהם, כבוגדים, שמוציאים דיבת מדינתם בחו"ל, מנסים להרוס את כלכלתה, כופים באיומים צבאיים את רצונם על ממשלה נבחרת ושולטים בדרך של אוטוקרטיה משפטית ופקידותית מעל ראשו של הדרג הפוליטי.

[בתמונה: שנאה... קרדיט: עובד צרף. התמונה שותפה ברשתות החברתיות]
[בתמונה: שנאה... קרדיט: עובד צרף. התמונה שותפה ברשתות החברתיות]

[לאוסף המאמרים על שנאה ו'פשעי שנאה', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים: 'בין רפורמה משפטית למהפכה משטרית', לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

[בתמונה: על השנאה... בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]
[בתמונה: על השנאה... בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

מקורות והעשרה

  • אראל סג"ל, הדו"ח, ערוץ 14, 23/8/23, מהדקה ה- 16:45:
[בסרטון: הדו"ח של אראל סג"ל | 23.8.2023 | התכנית המלאה]

One thought on “פנחס יחזקאלי: שנאה – הגורם המאחד החזק מכולם

  1. Pingback: פנחס יחזקאלי: הצורך לאהוב את החפץ לפגוע בנו | ייצור ידע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *