פנחס יחזקאלי: עשר כרזות על פוליטיקה, צבא ומדינאות: אוסף אחד עשר

[בתמונה: האם האמירה הזו של בן גוריון עדיין תקפה? הצילום: לע"ם. שם צלם אינו מוזכר]

[לאוסף הכרזות על פוליטיקה, צבא ומדינאות, לחצו כאן]

"נַפְתָּלִי, אַיָּלָה שְׁלֻחָה–הַנֹּתֵן, אִמְרֵי-שָׁפֶר" (בראשית מט, כא)

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

כְּרָזָה או פּוֹסְטֶר (Poster) היא כל דימוי חזותי המיועד להצגתו לראווה. כרזות הן לא פעם הפריט המזהה מעצב גרפי יותר מאשר תוצרים אחרים בעולם העיצוב. לפני עידן הרשתות החברתיות, היו הפוסטרים מודפסים על נייר ותלויים לראווה על קירות או משטחים. היום, עברה הזירה אל הרשתות החברתיות (ויקיפדיה: כרזה).

הדף הזה מביא לכם את האוסף האחד עשר של כרזות ובהן אמירות שתועדו אצלנו, באתר ייצור ידע; בהקשרים של פוליטיקה, צבא ומדינאות.

לכרזות האחרות, לחצו כאן.

תיהנו; ואתם מוזמנים לתרום עוד...

כרזות שבעל הזכויות בהן לא אותר, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי בכל כרזה, אנא פנו ל: yehezkeally@gmail.com]

*  *  *

כרזה ראשונה בראש הדף: דוד בן גוריון על חשיבות המעשה

כותב דן מרידור: "למה בעצם חשוב לנו מה שכולם חושבים? רואים שאנחנו מנוולים, שאיננו מתנהגים יפה… בואו ננצח בינתיים..."

[תמונתו של דן מרידור נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי מארק ניימן / לשכת העיתונות הממשלתית. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

"... זו נקודה שאני חושב שצריך להוסיף ולהדגיש אותה. בתהליך הגלובליזציה והתהליך של התקשורת בזמן אמתי, החשופה לגמרי, הטלוויזיה - אם לקרוא לזה בשם מעט פשטני - שברה את המחסום שבין ההנהגה לבין ההמונים. וההנהגה, לא רק בישראל אלא בכל העולם, מושפעת היום על-ידי ההמון בזמן אמתי. לכן, הנשיא בוש, או הנשיא רייגן (כפי שראיתי בעיני) יכולים לקבל החלטות, לא בגלל שה- CIA מסר להם דו"ח או ה- NSA קלט משהו, או שמישהו הכין נייר במועצה לביטחון לאומי - אלא כי הם ראו תמונה בטלוויזיה.

לכן, מה שאמר פעם דוד בן גוריון"לא חשוב מה יאמרו הגויים, חשוב מה יעשו היהודים", לא נכון יותר היום. בעידן הגלובלי שבו אנחנו חלק מן העולם, הכלכלה שלנו מושפעת מן העולם, רמת החיים שלנו, והיכולת שלנו לעבוד קשורה ביצוא וביבוא - איננו קיימים בלי זה. התרבות שלנו מושפעת מן העולם, התקשורת העולמית משפיעה על המנהיגים בעולם המשפיעים עלינו. היה פה מנהיג לאחרונה וביקשנו ממנו בקשה בנוגע לרכש בטחוני שהיה חשוב לנו. הוא אמר "לא עכשיו" - כי זה היה אחרי תחילת האינתיפאדה. זה לא שינה את האסטרטגיה של אותה מדינה חשובה כלפי ישראל, אבל "הוא לא יכול עכשיו". הוא לא יכול להסביר זאת עכשיו."

כרזה שנייה: "תן להם סיפור אחר. אף אחד לא ישמע את ההסבר..."!

מוסיף וכותב דן מרידור:

אני אספר לכם סיפור שהוא לקח שלי. ב- 1982 פגשתי לראשונה יהודי אמריקאי בשם תום פרידמן - כתב הניו-יורק טיימס. איש מאד אינטליגנטי, מכיר את המזרח התיכון נפלא. שאלתי אותו, למה זה שכל פעם שנפגע איזה בית בצור או בצידון, מצלמים זאת וחושבים שכל צור נחרבה. וזה לא נכון, אנחנו פגענו פגיעה נקודתית אחת, לייזר בפצצה, כי ידענו שיש שם משהו… ואני מסביר… אז הוא אמר לי: “Don’t explain… give them stories…”. תן להם סיפור אחר. אף אחד לא ישמע את ההסבר.

[תמונתו של תומס פרידמן נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Charles Haynes. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי KoiQuestion לאתר flickr]

כרזה רביעית: ההיגיון הפרדוקסלי של מערכת כיפת ברזל

כותב ד"ר גדעון שניר: "כיפת ברזל חוסכת בחיי הישראלים, אך גם מרגילה אותם לחיות תחת איום הטרור העזתי כתופעת טבע בלתי נמנעת תקופה כול כל ממושכת; היא מאפשרת לממשלה להמשיך ולכפות פיצול בקרב הפלסטינים; אך גם משמרת את הנהגת החמאס מפני הכחדה; ומאפשרת לה להתל בנו כתוצאה מכך!"

[הכרזה: 'ייצור ידע']

כרזה חמישית: באיזו מלחמה עדיף לנצח?

הרמטכ"ל לשעבר, דן חלוץ: "עדיף לנצח במלחמה האמיתית ולא בדעת הקהל, ולא למצוא את עצמך מפסיד במלחמה האמיתית ומנצח בדעת הקהל. לעיתים חלק מן האנשים נוטים לחשוב שכך יותר טוב." 

[הכרזה: ייצור ידע]

כרזה שישית: מה צריך להיות ההישג העיקרי שלנו במלחמה עם הפלסטינים?

הרמטכ"ל ושר הביטחון לשעבר, משה (בוגי) יעלון:

"... אני טענתי (בהקשר למאבק על התודעה), גם בהיותי מפקד אוגדה ביהודה ושומרון, שההישג שלי במאבק הזה הוא, קודם כל, לא להיות בעמוד הראשון. ואם כבר להיות בעמוד הראשון, אז על הצלחה שלנו. אבל קודם כל, כדאי לא להיות בעמוד הראשון. זו הייתה מידת ההישג שעל-פיו מדדתי את מפקדי החטיבות. אם אתה בעמוד הראשון סימן שמשהו אצלך לא בסדר. לנו אין ענין להעלות את הסיפור בלבנון ואת הסיפור בחברון אל התקשורת. אנחנו שם מההתחלה בעמדת נחיתות. כלפי העולם הנאור, אנחנו הכובש והם הנכבש. כלפי העולם הנאור הם ה - “Under-Dog”. עדיף שלא נהיה שם, ואם נהיה, עדיף שזה יהיה בתוקף הצלחה מבצעית וייעלם משם כמה שיותר מהר."

[הכרזה: ייצור ידע]

כרזה שביעית: אחידות החשיבה הצבאית...

כותב 'פיל בחנות חרסינה' על איכות החשיבה הצבאית בישראל: עמדת הרמטכ"ל משפיעה כבמטה קסמים על כל שדרת הפיקוד הצבאית; ונדיר למצוא היום גנרלים שרוצים להפעיל את זרוע היבשה. אחרי הכל ? גם הם רוצים להיות רמטכ"ל יום אחד. בערך משכבת האלוף משנה בצבא, המחשבה על המעשה הצבאי, בהכללה, היא כמעט אחידה; ונדיר למצוא חילוקי דעות מהותיים לגבי תפיסת המעשה הצבאי (ראו הכרזה בראש המאמר).

צה"ל אפילו בנה לו מכון לחשיבה אנטי צבאית שמבלבל את המוח עד בלי די בעזרת מילים גדולות כמו: קטלניות, רב ממדיות, נחילים וכו' (רובן מועתקות ממצגות אמריקאיות, בלי מינימום של התאמות לשדה המערכה המקומי); שמכוון מראש לקלוע לדעת קציני צה"ל שרוצים להתקדם אבל לא להילחםוכמו שאמר האלוף עמוס ידליןבמקום שכולם חושבים בו אותו דבר - אף אחד לא חושב.

המאמרים הרלוונטיים באתר:

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי mwewering לאתר Pixabay. הכרזה: ייצור ידע]

כרזה שמינית: מה אלברט איינשטיין היה אומר על מלחמות עזה...

כותב תת אלוף אמציה חן (פצי):

"... מאז הסתיים מבצע "שומר חומות", השקעתי זמן בניתוחו. מסד לכתיבתם של כמה וכמה טיוטות, שבכולן בלטה לרעה הזהות למבצעי: "עופרת יצוקה", "עמוד ענן" ו"צוק איתן"...

ציטוט מפיו של אלברט איינשטיין ז"ל (ראו כרזה למטה): "סטייה נפשית היא, לבצע את אותו דבר שוב ושוב, ולצפות לתוצאה שונה"... 

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי moerschy לאתר Pixabay]

כרזה תשיעית: דוד בן גוריון על הקרב האחרון...

כותב רב אלוף במיל', שאול מופז: 

"... אי אפשר שלא ללכת לזקני הדור, וכבר דוד בן גוריון נדרש לשאלת ההכרעה והניצחון במלחמה בינינו ובין הערבים. הדברים אשר אמר בימים הראשונים בהם עוצבה תפיסת הביטחון הפכו למציאות ביטחונית, ולדעתי לנכסי צאן ברזל שעבורנו הם היסודות, הקירות ובנין הביטחון כולו. וכך אמר (תקשיבו טוב למילים, הן תקפות עד היום הזה):

'מצדנו לא ייתכן קרב אחרון. אנו לא יכולים להניח אף פעם, שאנחנו יכולים לתת מכה ניצחת לאויב, וזה יהיה קרב אחרון שאחריו לא יהיה צורך בהתנגשות, ולא תהיה שום סכנה למלחמה. המצב הפוך לגבי שכנינו. הם יכולים להניח, שמצדם ייתכן קרב אחרון, שהם יכולים לתת מכה כזאת לישראל, שהם יחסלו את הבעיה ולא תהיה שאלת ישראל-ערב'."

[מקור התמונה: לע"ם. שם הצלם אינו מוזכר]

כרזה עשירית: "אין לישראל מטרות לאומיות, שאותן היא רוצה להשיג במלחמה"?

כותב רב אלוף במיל', שאול מופז, מצטט את רב אלוף מרדכי (מוטה) גור: 

"... כאן בחרתי לצטט מהדברים שאמר רב-אלוף מוטה גור ז"ל, בהקשר למטרות המלחמה של מדינת-ישראל: "אין לישראל מטרות לאומיות, שאותן היא רוצה להשיג במלחמה. מתפקידנו לבנות מכונה צבאית, שמסוגלת לתת תשובה להתפתחויות מלחמתיות כפויות עלינו, ולנצח בהן." לצה"ל ולמדינת ישראל יש מטרות נוספות - בניה, קליטה, פיתוח, שלום - אבל אין לנו מטרות מלחמה...".

[לאוסף הכרזות על פוליטיקה, צבא ומדינאות, לחצו כאן]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *