מה בין אומץ ארגוני לאומץ ניהולי?

[מאמר זה נכתב במשותף עם אינג' שרית אונגר משיח]

ד"ר פנחס יחזקאלי ואינג' שרית אונגר-משיח הם מומחים לניתוח רשתות ארגונית (Organizational Network Analysis). ושותפים בחברת 'ייצור ידע'.

*  *  *

המושגים אומץ ארגוני (Organizational courage) ואומץ ניהולי (managerial courage) נאמרים, בדרך כלל, בכפפה אחת; ורבים המתבלבלים ביניהם, ומשייכים תכונות של אומץ ארגוני לאומץ ניהולי ולהיפך.

אין טעות גדולה מזו! המושגים הללו שונים בתכלית אבל יש ביניהם קשר סיבתי:

אומץ ארגוני מהו?

אומץ ארגוני (Organizational courage) הוא מידת הנכונות של עובדים להתריע על חריגות המתגלות במהלך מהעבודה, לשכנע אחרים בנכונות הדברים ולפעול לתיקונם, בלי חשש מתגובות הממונים עליהם; ולקדם רעיונות שלהם בעקשנות ובהתמדה.

לכן, אומץ ארגוני הוא מאפיין של תרבות ארגונית; ונובע משני קריטריונים עיקריים: פתיחות ניהולית; ומעורבות עובדים, שהם פועל יוצא של מסורת שנטמעה התרבות הארגונית מחד גיסא; ומדיניות ההנהלה הבכירה שמשפיעה גם היא על התרבות, מאידך גיסא. על כן, הם לא ניתנים לשינוי ולעיצוב על ידי העובדים והמנהלים הזוטרים.

[להרחבת המושג: 'תרבות ארגונית', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'פתיחות/סגירות ניהולית', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'מעורבות עובדים', לחצו כאן]

הפגנת אומץ ארגוני על ידי עובדים ומנהלים זוטרים, בארגונים בעלי ביורוקרטיה מפותחת המצויים בקיפאון, אין בה תועלת וכמוה כהתאבדות תעסוקתית.

לעומת זאת אומץ ארגוני הוא תכונה טבעית לגמרי בארגונים המצויים 'על סף הכאוס', כמו ארגוני הזנק (סטארט-אפים) וארגונים צעירים אחרים.

[לקובץ המאמרים, 'הכל על ביורוקרטיה', לחצו כאן] [להרחבה על המושג: 'סף הכאוס', לחצו כאן]

אומץ ניהולי מהו?

אומץ ניהולי (managerial courage) אינו ממוקד בעובדים אלא בדרג הבכיר של הארגון. הוא, אחת התכונות החשובות במנהיגות; משום שהיא העושה את ההבדל שבין מנהיגים גדולים למנהלים 'רגילים'.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Dieterich01 לאתר Pixabay]

הוא ממוקד בשבע תכונות ניהוליות:

  1. היכולת להתמודד עם המציאות ולבטא אותה ;
  2. היכולת להישען על אחרים;
  3. היכולת לקבל החלטות במצבי סיכון ואי ודאות;
  4. היכולת לפעול מחוץ לאזור הנוחות שלנו;
  5. היכולת לקבוע ולאכוף אמות מידה קפדניות ולא להתפשר על איכות.
  6. היכולת לקבל אחריות על פעולותיך כמנהל ועל פעולות אנשיך.
  7. היכולת לשאת כישלון, שמשמעותו לעתים, גם סוף הקריירה הניהולית שלך.

מכל אלה נובע שאומץ ניהולי הוא פועל יוצא של אישיות המנהל ותכונות המנהיגות שלו, שמשפיעים על התרבות הארגונית ועל התנהגות העובדים והמנהלים בארגון.

[בחזרה לריכוז המאמרים: 'הכל על מנהיגות']

לסיכום

הקשר שבין אומץ ניהולי לאומץ ארגוני הוא סיבתי: אומץ ניהולי משפיע על התרבות הארגונית ומהווה את אחד הגורמים העיקריים לאומץ ארגוני.

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *