שרית אונגר-משיח: התהוות קבוצה מובילה בקמפיין

[התמונה היא תמונה חופשית מהאתר Pixabay]

[לאוסף המאמרים על 'עוצמה', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על 'קבוצות', לחצו כאן]

אינג' שרית אונגר-משיח היא מומחית לניתוח רשתות ארגוניות (ONA), ושותפה בחברת 'ייצור ידע'. שימשה בעשור האחרון כמנהלת הידע של חברת TECI.

*  *  *

זהו מאמר שני בסדרה זו, המתאר ומבהיר תהליכים מתוך קמפיין בחירות לרשויות מקומיות, בעזרת רשתות מורכבות.

המאמר הקודם בסדרה זו, "הקמפיין שיצא משליטה…", עסק בכך שאנו יודעים איך קמפיין מתחיל; איך אנחנו רוצים שהוא ייגמר; יכולים להשתדל לנתב אותו לשם; אבל, לעולם לא תהיה לנו שליטה על התוצאה, וגם לא על התהליך.

[למאמר, "הקמפיין שיצא משליטה…", לחצו כאן]

במאמר הזה אתמקד בהתהוות הצוות המוביל של הקמפיין. גם פה אעשה שימוש בכלי הניתוח של הרשת החברתית (Social Network Analysis - SNA) והרשת הארגונית (Organizational Network Analysis - ONA).

איך מתהווה הצוות המוביל של הקמפיין?

תחילתו של כל קמפיין בהתהוות של קבוצה סביב מועמד, שאמורה לגדול, ככל שעובר הזמן. מטרת הקבוצה הזו להתרחב במהירות ולצבור מסה קריטית בסמוך לבחירות. לצורך כך יש:

  • להוסיף הרבה חברים חדשים;
  • לשמר ולטפח את הקיימים;
  • לגבש את הצוות המוביל שסביב המועמד, שנושא בעיקר מטלות הקמפיין;
  • לאתר את אותם בעלי יכולת במצטרפים החדשים שיכולים לתרום למועמד מכישוריהם השונים, ולסייע ולהגדיל את התנופה שאמורה להביא את המועמד לזכייה בבחירות.

קבוצה היא מערכת מורכבת, ובמקביל לתהליך ההתרחבות שלה, מתקיים תהליך נוסף של התמרכזות העוצמה בידיהם של בודדים, ותחילת המאבקים על כוח ועל עוצמה.

[להרחבה על עוצמה, לחצו כאן] [להרחבה על מאבק העוצמה במערכות מורכבות, לחצו כאן]

הדינמיקה הזו יוצרת לפחות קבוצת משנה (קליקה) אחת לפחות בתוך קבוצת האם - שהמועמד הוא חלק ממנה. לעתים מדובר בשתי קליקות ואף ביותר. המועמד, כאמור, יהיה חלק מהקליקה המובילה של אנשי סודו ובעלי התפקידים העיקריים בקמפיין. הקליקה הזו היא קליקה פתוחה (ראו את תרשים הרשת למטה):

  • מחד גיסא, הקשרים בין חבריה עשירים והדוקים הרבה יותר מאשר קשרי החברים עם בקבוצה המורחבת (ראו את תרשים הרשת למטה).
  • ומאידך גיסא, אנשיה מקיימים קשרי גומלין עם אנשי הקבוצה המורחבת, מסייעים בגיבושה, ומחליפים איתם חומר, אנרגיה ומידע.

[בתמונת הרשת: התגבשות קליקה בתוך קבוצת-האם, המלווה את המועמד. הרשת עובדה במערכת לניתוח רשתות ארגוניות EFRON. חברת 'ייצור ידע']

[להרחבה בנושא 'קליקה', לחצו כאן] [להרחבה בנושא 'קליקה פתוחה', לחצו כאן] 

הקליקה הזו תחזיק במרב העוצמה בקבוצה. אם תיווצרנה קליקות נוספות, הן תהיינה בדרך כלל לעומתיות לקליקה הראשונית, כחלק ממאבק העוצמה בקבוצה. במהלך הקמפיין יכול להיווצר היפוך בעוצמה, והקליקה המתחרה תצליח לנכס לעצמה את המועמד (ובמקרים מסוימים אף להחליפו). 

פעמים רבות, עצם קיום הקליקה נסתר בהתחלה מעיני חברי הקבוצה המורחבת, שאינם תמיד מודעים לקיומה. המודעות להתהוות הזו תיחשף דרך הדומיננטיות הגוברת של חבריה, בשלבים מאוחרים יותר של הקמפיין. בוודאי אם המועמד ניצח את הבחירות, שהרי, זו הקבוצה שתתחלק במשרות ובכיבודים שהם חלק בלתי נפרד מן הניצחון. 

הזדמנויות וסיכונים

התהליכים הללו טומנים עבור המועמד הזדמנויות וגם סיכונים.

באשר להזדמנויות, ההתרחבות המתמדת של קבוצת-האם מאפשרת כניסה של אנשים חדשים, 'טלנטים' חדשים ומוקדי כוח חדשים, שיכולים להגדיל ולהשביח אותה. תשומת לב של המועמד ל'טלנטים' הללו וצירופם לקליקה המקיפה אותו יכולה ליצור תפניות משמעותיות בקמפיין ובתנופה שיצבור.

הסיכונים טמונים במאבק העוצמה שנפתח בקבוצה, ושיתחדד ככל שרגע האמת מתקרב, וה'שלל' במקרה של זכייה בבחירות הופך מוחשי יותר. המאבק הזה עלול לשרוף אנרגיה משמעותית (לשרוף אנטרופיה)ולמקד את תשומת הלב במה שקורה בתוך הקבוצה, במקום להתאמץ ולצרף עוד ועוד חברים חדשים.

מי שהיטיב להמחיש זאת היה מומחה הארגון, פרופ' יצחק אדיג'ס (ראו תמונה משמאל), שהגדיר 'הצלחה' (ראו הנוסחה שלמטה) כפונקציה של פתיחות חיצונית (במקרה שלנו, הוספת חברים חדשים והשבחת הקשר עם הקיימים) חלקי היעדר שיתוף פעולה ומריבות פנימיות.

[בתמונה משמאל; יצחק אדיג'ס, צלם לא ידוע, מתוך אתר VK)

במקרה של תחרותיות-יתר בתוך הקבוצה, המכנה הופך לשלילי, וכל המאמצים להגדלת הקבוצה והעמקת התנופה, עלולים ללכץ לאבדון...

[לאוסף המאמרים על 'עוצמה', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על 'קבוצות', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *