Valdis Krebs: דוא"ל ככלי לאבחון רשתי

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי ribkhan לאתר Pixabay]

[למאמר המקורי באנגלית, של Valdis Krebs, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים בנושא ניתוחי רשת ארגונית ONA, לחצו כאן]

Valdis Krebs הוא המדען הראשי והמייסד של חברת Orgnet LLC, קליבלנד / אקרון, אזור אוהיו (Cleveland/Akron, Ohio Area). הוא מדען המתמחה בניתוח רשתות ארגוניות (Organizational Network Analysis - ONA), בניתוח נתונים ובהדמיה חברתית, יחסית, רב-מודאלית, כדי לעזור ללקוחות בפרויקטים של שינוי והסתגלות ארגונית.

Krebs עושה שימוש במחקריו בכריית נתונים, בניתוח גרפים, בניתוח רשתות, באיתור דפוסים קבועים / בתבניות ובבינה מלאכותית (AI) כדי לסייע לבסיס לקוחות עולמי. הוא פיתח את תוכנת InFlow לניתוח רשתות חברתיות Social Network Analysis) SNA); ולניתוח רשתות ארגוניות (Organizational Network Analysis - ONA). לפני שהפך לעצמאי, מילא Valdis Krebs תפקידים שונים בתחום ניהול משאבי אנוש / HRMS בחברות: וולט דיסני, TRW, טויוטה ופורד מוטור. כיום, הוא עובד ממשרדו בקליבלנד, אוהיו (ארצות הברית) עם רשת עמיתים ברחבי העולם. Krebs צוטטו אלפי פעמים בפרסומים אקדמיים, בבקשות פטנטים ובמסמכי בית משפט על ניתוח רשתות.

[להרחבת המושג: 'רשת', לחצו כאן] [להרחבת המושג ניתוח רשת חברתית SNA, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים בנושא ניתוחי רשת ארגונית ONA, לחצו כאן]

[הרשת עובדה במערכת לניתוח רשתות חברתיות וארגוניות InFlow , חברת Orgnet LLC]

אחת הדרכים ליצירת רשת המשמשת אותנו לאבחון ולניתוח רשתות ארגוניות היא דרך ניתוח תעבורת הדואר האלקטרוני (דוא"ל) הארגוני. מפת הרשת שלמעלה היא מפת הדוא"ל של צוות פרויקטים גדול. זהו מעין צילום רנטגן של האופן שבו הפרויקט עובד באמת! כל אחד מהצוות מיוצג על ידי צומת. הצבע משייך את הפרטים למחלקות: אדום, כחול או ירוק. הפרטים הצהובים הם יועצים ומומחים אחרים, שנשכרים לעבוד על הפרויקט הזה. צמתים אפורים הם מומחים חיצוניים, שנועצים בהם במהלך הפרויקט.

מחלקת ה- IT של הלקוח, היא ש אספה את נתוני הדוא"ל; וסיפקה תמונת מצב בכל חודש של הפרויקט. המידע הזה נאסף רק מתעבורת הדואר אלקטרוני; מבלי להיכנס לתוכני השיחות, כך שהשיטה אינה פוגעת בפרטיות. בנוסף, התעלמנו מהודעות דוא"ל שהופנו לרשימות תפוצה גדולות. קשרי גומלין (מסומנים בתרשים למעלה באפור) נוצרו בין שני פרטים, אם שני אנשים שלחו דוא"ל אחד לשני, בתדירות שבועית ומעלה.

בנוסף להמחשות הרשת, יצרנו ערכים לרשת, בכדי לראות עד כמה המחלקות והקבוצות השונות היו בקשר אחד עם זה. מדדנו את זרימת התעבורה של הדוא"ל, הפנימית והחיצונית, בין קבוצות פורמליות ברשת. ניתחנו ומצאנו גם את הקבוצות הבלתי פורמליות המתהוות שהתארגנו בהתארגנות עצמית עם התקדמות הפרויקט; ובחנו השינויים המתעוררים.

צילומי הרנטגן של הפרויקט החלו לאחר שמבצעי הפרוייקט לא עמדו בזמני השגת ציון דרך מרכזי, בחודש הרביעי של הפרויקט. צילומי הרנטגן נמשכו במשך 11 החודשים הבאים. הנהגת הפרויקט בחנה את מפות הרשת והמדדים בכל חודש, כדי לפקח על תקינות הפרויקט; והעבירה משוב / היזון חוזר למנהלי הפרויקט כדי לוודא אופטימיזציה של הרשת.

כתוצאה מכך, לא הוחמצו אבני דרך או מועדים נוספים!

[להרחבה בנושא: 'קשרי גומלין', לחצו כאן] [להרחבה על קבוצות פורמליות ובלתי פורמליות בארגון, לחצו כאן] [להרחבת המושג: משוב - היזון חוזר, לחצו כאן]

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

מפת הרשת נלקחה זמן קצר לאחר המועד שהוחמץ. שימו לב שה'אשכול' בחולק ברובו למחלקות פורמליות ומלמד שאין עדיין אינטראקציה עם הגורמים השונים. כך למשל, לאנשי המחלקה הירוקה אין כמעט אינטראקציה עם אנשי המחלקה הכחולה. ביצועי כמה מהרכזות ברשת זו (משמע, מנהלי הפרויקטים שמרכזים עבודה) היו חלשים יחסית; ופעמים רבות נוצרו צווארי בקבוק. בלט הצורך בשילוב משמעותי יותר בין המחלקות.

אחד הפתרונות היה פשוט מאוד ועם זאת יעיל - יצירת מיקום פיזי משותף של חברי הפרויקט. התערבות זו, יחד עם אחרות, שיפרה את זרימת המידע והפחיתה את עומס התקשורת על הרכזות (פחות פניות הנובעות מתקלות), שביצועיהם השתפרו בהמשך הפרויקט.

אחת מ"תופעות הלוואי "המעניינות של פרויקט זה, הייתה גילוי הקשר הגדול של הפרטים הצהובים - קבלני החוץ - בפרויקט זה. הם היו משולבים יותר בזרימות הידע של הפרויקט מכל קבוצה אחרת. הם הגיעו ליותר אנשים, בדרכים קצרות יותר מאשר כל קבוצה אחרת. כמובן שהחדשות הרעות הן שהקבלנים הללו יעזבו כולם בסוף הפרויקט, ולחברה כבר לא תהיה גישה לידע שלהם.

כדי לא לאבד את הידע העיקרי מהפרויקט, נקבעו מפגשי שיתוף ידע קבועים; שבהם גורמים מרכזיים ברשת היו חולקים את חכמתם וניסיונם; והתקיימה למידה משותפת אודות הפרויקט. זה אפשר לידע לזרום מהקבלנים אל אנשי הארגון.

[להרחבת המושג: 'צוואר בקבוק', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'רכזת', לחצו כאן] [לקובץ המאמרים בנושא ניתוחי רשת ארגונית ONA, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *