פנחס יחזקאלי: מהפכת ה- ERP – מערכות לתכנון כולל של משאבי הארגון

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי ergoneon לאתר Pixabay]

[לאוסף המאמרים על טכנולוגיה בארגונים, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על ניהול המשאב האנושי בארגונים, לחצו כאן] [לריכוז המאמרים על 'מאבק העוצמה', לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא מומחה לניתוח רשתות ארגוניות (Organizational Network Analysis - ONA); הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

מערכות ERP - Enterprise Resource Planning System הן מערכות כוללות לתכנון משאבי הארגון; המקיפות, במסגרת אחת, את מכלול צורכי הארגון בעיבוד נתונים, כולל יכולת שילוב והצלבה ביניהם.

עד לקליטת מערכות ה- ERP התפתח המחשוב הארגוני במסלולים נפרדים בתחומי העיסוק השונים: תפעול, לוגיסטיקה, שיווק, הנהלת חשבונות, משאבי אנוש וכדומה. ה- ERP יצר פלטפורמה כוללת, אחידה, משותפת לכולם, כולל יכולת הצלבה ביניהם.

רוב מערכות ה-ERP מחולקות ל-'מודולים'. משמע, לתת-מערכות, המיישמות פונקציות מסוימות, למשל, שרשרת אספקה (רכש, ייצור, הפצה וכיוצא בזה), ניהול מלאי, ניהול קשרי לקוחות, מכירות מקוונות, פיננסים, משאבי אנוש, מערכות תומכות החלטה, ועוד (ויקיפדיה: Enterprise resource planning).

[לריכוז המאמרים על 'מאבק העוצמה', לחצו כאן] [להרחבה בנושא 'שרשרת אספקה', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על שיווק הלכה למעשה, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על ניהול המשאב האנושי בארגונים, לחצו כאן]

[מקור התמונה: Photo by ThisIsEngineering from Pexels]

פרויקט מרכב"ה: הזרז להטמעת מערכות ERP בישראל

מערכות ERP פותחו והורצו לכל אורך העשור האחרון של שנות ה-90 של המאה הקודמת. אבל הזרז המשמעותי לקליטתן בישראל היה החלטת ממשלת ישראל בשנת 2001, על ראשיתו של פרויקט מרכב"ה להטמעת מערכת ה- ERP של חברת SAP בכל משרדי הממשלה (ראו לוגו משמאל).

את הפרויקט הרב-שנתי הוביל אגף החשב הכללי במשרד האוצר. צעד זה סימן את הדומיננטיות של המערכות הללו בישראל, לכל אורך העשור הראשון של המילניום (ויקיפדיה: Enterprise resource planning).

[בתמונה משמאל: מסך הפתיחה של מערכת מרכב"ה הנושא את סמל הפרויקט למחשוב משרדי הממשלה. הלוגו הועלה לויקיפדיה על ידי אשר ברק; ומובא בשימוש הוגן]

.

.

המערכות הממוחשבות יכולות טוב יותר מהעובדים?

תוך עשור אחד הפכו המערכות הללו לדומיננטיות מאוד בארגונים; ובתחומים רבים ייתרו חלק ממערך כוח האדם שביצע קודם את עבודות איסוף וריכוז החומר, וניתוחו. בתחומי עיסוק רבים, כמו למשל, משאבי אנוש. המצב הזה החל ליצור הלך רוח של "המכונה מחליפה את העובד". 

לראשונה, הציב המחשוב אתגר לעובד הארגון: מערכות המידע בארגון הפכו, בתחומים מסוימים, לגורם המתחרה עם הגורם האנושי על חלוקת העוצמה בארגון:

  • הן 'גונבות' מהם משימות ועושות אותם מהר, טוב ויסודי יותר מבעבר (ראו הסרטון למטה); 
  • הן מרכזות בידן כוח רב להשפיע על העובדים.
  • כמו העובדים הן  משתפות פעולה עם עובדים ומערכות אחרות; וממדרות אחרים, בהתאמה.

[להרחבת המושג: 'שיתוף פעולה', לחצו כאן]

מערכות ה- ERP ניתנות לאבחון באמצעות ניתוח רשתות ארגוניות

אם המערכות הממוחשבות מחליפות עובדים והופכות חלק ממאבק העוצמה בארגון, אזי ניתן לראות בהן בעצם סוג של עובדים... המשמעות היא, שלא יכולה להיות אופטימיזציה ארגונית מלאה ללא שילוב של מערכות ממוחשבות באבחון.

הנה דוגמה של תוצאות אבחון ארגוני שנערך בארגון ושילב ובדים ומערכות מידע יחד; שממחיש, עד כמה המערכות הללו הפכו דומיננטיות. התרשים למטה מבטא מדידה של חלוקת העוצמה בארגון; וניתן לראות, למשל, שמערכת ה'פריוריטי' של SAP היא בעלת העוצמה הרבה ביותר בארגון...

[למאמר בהקשר זה: 'ארגונים זה לא רק אנשים', לחצו כאן]

[מפת הרשת עובדה במערכת לאבחון ולניתוח רשתות ארגוניות EFRON, חברת 'ייצור ידע']

אין ארוחות חינם

בחיים אין ארוחות חינם; ומערכות ה-ERP לא חסרו מגרעות:

  • בעבר, לפני עידן הענן,  הן היו גדולות, מסורבלות ויקרות מאודפרויקט הטמעת המערכות הללו הוא, במקרים רבים, ארוך ומפרך (לעתים הוא נמשך כשנתיים); ובעטיו, הרבה ארגונים מפסיקים את התהליך; וסופו של דבר, המערכת הארגונית כולל רק חלק קטן שתוכנן; כך שמטרת ה- ERP לתכלל הכל, לא הושגה. בנוסף, מרגע שהטמעת מערכת כזו, אתה הופך לאסיר שלה. אינך יכול להיגמל ממנה; וכשהטכנולוגיה רצה קדימה, אתה נותר תקוע עם מערכת מגושמת, יקרה ולא אפקטיבית.
  • היום, בעייתן הגדולה ביותר היא העובדה שהן אינן סובלניות, אינן מסתגלות ואינן גמישות. להיפך. הן מחייבות ארגונים להסתגל אליהן. כיוון שבמקרים רבים, הן יוצאות נגד התרבות הארגונית, היא דוחה את המערכות הללו כמו שהיא דוחה עובדים ומביאה אותם להתפטר.

[להרחבת המושג: 'אין ארוחות חינם', לחצו כאן] [להרחבת המושג 'אפקטיביות', לחצו כאן]

[בעל הזכויות בתמונה המקורית לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

[להרחבת המושג, 'הסתגלות', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'תרבות ארגונית', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על טכנולוגיה בארגונים, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על ניהול המשאב האנושי בארגונים, לחצו כאן] [לריכוז המאמרים על 'מאבק העוצמה', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *