פנחס יחזקאלי: דינאמיות – שינוי התנהגות המערכת על ציר זמן

תקציר: נגדיר 'דינאמיות' (The dynamic nature of reality) כשינוי המתמיד של המציאות, על ציר הזמן, בכל ממדיה: הפיזיים, החברתיים והאינדיבידואליים. אם תרצו, 'דינאמיות' היא המתמטיקה של האבולוציה (ראו בהמשך). היא מכירה בכך, שהמציאות אינה סטטית אלא דינאמית. תופעות, מערכות ונקודות מבט משתנות בה ללא הרף, ומקיימות אינטראקציה בדרכים מורכבות. לכן, דינאמיות היא אחת מגורמי המורכבות (Complexity). דינאמיות מעניקה חוסן למערכת מורכבת, וגורמת לה להפוך ל"אנטי שבירה" (גוף הנמצא בתנועה הוא תמיד שביר פחות מגוף סטטי), ולהיפך: מערכת לא דינאמית היא הוא גוף פגיע.

[בתמונה: המציאות אינה סטטית, ונמצאת במצב של שטף תמידי - הכל דינאמי... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]

 [לאוסף המאמרים על חשיבה מערכתית, לחצו כאן]

אנו חיים בתקופה שבה השינויים כה מואצים, עד כי אנו מתחילים לראות את ההווה רק כאשר הוא כבר נעלם... (רד לנג)

עודכן ב- 10 במרץ 2024

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

ראו את הרובה הבריטי הישן והטוב, הקרוי 'בס החומה' (Brown Bess; ראו תמונה למטה): הוא נכנס לשירות בערך ב- 1700, ובשינויים ובשיפורים קלים בלבד היה הרובה הבריטי התקני עד אמצע המאה ה- 19. עתה חשבו, מה אורך החיים של טכנולוגיה / מוצר כיום, לפני שהוא מתיישן? (הכט, 1999, ע' 9).

דוגמה אחרת היא מכונת הדפוס, שלקח לה מאות שנים לחלחל אל תוך החברה. האינטרנט עשה זאת תוך עשורים בודדים בלבד (פרידמן ומנדלבאום, 2012)

האיי-פון כבר עשה זאת תוך פחות משנה!

אנו חווים דינאמיות בקצב החיים שלנו ובקצב השינויים שחלים בו, ומצויים בעידן שניתן לכנותו 'עידן ההאצה'. הוא המאופיין בין היתר בדינאמיות הולכת וגוברת של מציאות חיינו:

  • מתקופה המאופיינת ביציבות מתמשכת, עם שינויים מדי פעם (עד סוף שנות ה- 80 של המאה הקודמת)...
  • עברנו לתקופה המאופיינת בשינויים מהירים עם הפסקות קצרות של יציבות (מסוף שנות ה-80 עד סוף שנות ה- 90 של המאה הקודמת).
  • ומאז תחילת המילניום אנו חיים במאפיינים של שינוי מתמיד כמצב קבוע. עידן זה מאופיים בשינוים דרמטיים כלל עולמיים משמעותיים; בניהם: גלובליזציה, מהפכת המידע, תנופת התפתחות טכנולוגית, ניידות מוגברת של סחורות ואנשים עוד.

בעידן זה התפיסות הרווחות של החשיבה המערבית המודרנית מאבדים במהירות את הרלוונטיות שלהם.

[בתמונה: הרובה בס החומה. התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Antique Military Rifles. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 2.0]

דינאמיות מהי? המשגה

נגדיר 'דינאמיות' (The dynamic nature of reality) כשינוי המתמיד של המציאות, על ציר הזמן, בכל ממדיה: הפיזיים, החברתיים והאינדיבידואליים. אם תרצו, 'דינאמיות' היא המתמטיקה של האבולוציה (ראו בהמשך). היא מכירה בכך, שהמציאות אינה סטטית אלא דינאמית. תופעות, מערכות ונקודות מבט, משתנות בה ללא הרף, ומקיימות אינטראקציה בדרכים מורכבות. לכן, דינאמיות היא אחת מגורמי המורכבות (Complexity).

דינאמיות מעניקה חוסן למערכת מורכבת, וגורמת לה להפוך ל"אנטי שבירה" (גוף הנמצא בתנועה הוא תמיד שביר פחות מגוף סטטי), ולהיפך: מערכת לא דינאמית היא הוא גוף פגיע.

[בתמונה: ספרו של נסים ניקולס טאלב: "אנטי שביר. איך לשרוד ולנצח בעולם של ברבורים שחורים", שראה אור בהוצאת דביר, ב- 2012. אנחנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

המציאות היא מושג רב-גוני, המקיף את העולם הפיזי, המבנים החברתיים והתפיסות האינדיבידואליות. בבסיסה, היא דינאמית, מתפתחת כל הזמן, ומאתגרת את ההבנה שלנו. הדינאמיות הזו תורמת באופן משמעותי לאי הוודאות, שכן התפיסות והפרשנויות שלנו של המציאות אמורות להשתנות כל העת, ומקטינות מאוד את יכולת החיזוי שלנו.

המחשה מצוינת לדינאמיות היא הסרטון הבא, המראה את הדינאמיות של הגבולות באירופה לאורך 1000 שנים. הוא רחוק מאוד מלהיות מדויק, אך ממחיש היטב את ענייננו:

טבעה הדינמי של המציאות

המציאות אינה סטאטית, ונמצאת במצב של שטף תמידי. העולם הפיזי עובר טרנספורמציה מתמדת באמצעות תהליכים טבעיים, כמו שינויים גיאולוגיים, דפוסי מזג אוויר ואבולוציה ביולוגית. באופן דומה, המציאות החברתית מעוצבת על ידי נורמות תרבותיות, אידיאולוגיות פוליטיות והתקדמות טכנולוגית, אשר כולם נתונים לשינוי לאורך זמן. יתר על כן, המציאות האישית מושפעת מחוויות אישיות, רגשות והטיות קוגניטיביות, מה שמוביל לנקודות מבט שונות ולפרשנויות מגוונות.

אי הוודאות נובעת, בין היתר, מחוסר יכולת החיזוי, הגלום באופי הדינמי של המציאות. אירועים מתפתחים בדרכים שלעתים קרובות אינן בשליטתנו ואין לנו יכולת לחזותם, מה שמוביל לעמימות ולספק. תנודות כלכליות, מתחים גיאופוליטיים ותהפוכות חברתיות הם כולם ביטויים של אי הוודאות הזו, המאתגרים את היכולת שלנו לנווט ולהבין את העולם שסביבנו.

האופי הדינמי של המציאות הוא היבט בסיסי של הקיום, התורם לאי הוודאות שמחלחלת לחיינו. בעוד שאי ודאות עשויה לעורר תחושות של פחד ואי נוחות, היא גם מציגה הזדמנויות לצמיחה, ליצירתיות ולחדשנות. כאמור, אימוץ אי הוודאות כרוך בקבלת חוסר יכולת החיזוי של המציאות, וטיפוח חוסן וכושר הסתגלות בתגובה. על ידי אימוץ אי הוודאות, אנשים וחברות יכולים לנווט במורכבות של העולם המודרני ולשגשג במציאות המשתנה ללא הרף.

החלוקה של מטרת המערכת המורכבת ליעדים מוחשיים ולמשימות מפורטות, היא שמעניקה לה את הדינאמיות שלה (נוה, 2003, ע' 34). ככל שהארגון קרוב יותר למצב התפיסתי של סף הכאוס הוא דינאמי יותר ולהיפך. ככל שהוא קרוב לקיפאון נעלמת הדינאמיות ועמה יכולתו להתאים עצמו למציאות (ראה התרשים למטה) [להרחבה על 'מודל – מערכות מורכבות בין סדר לכאוס', לחצו כאן].

גוף דינאמי מפתח חוסן ויכול להפוך "אנטי שביר" ולהיפך: גוף לא דינאמי הוא גוף פגיע.

[בתרשים: חמישה מצבים תודעתיים שבהם יכול להימצא ארגון - ככל שהארגון קרוב יותר למצב התפיסתי של סף הכאוס הוא דינאמי יותר ולהיפך. ככל שהוא קרוב לקיפאון נעלמת הדינאמיות ועמה יכולתו להתאים עצמו למציאות. הכרזה: ייצור ידע]

[בתרשים: חמישה מצבים תודעתיים שבהם יכול להימצא ארגון - ככל שהארגון קרוב יותר למצב התפיסתי של סף הכאוס הוא דינאמי יותר ולהיפך. ככל שהוא קרוב לקיפאון נעלמת הדינאמיות ועמה יכולתו להתאים עצמו למציאות. הכרזה: ייצור ידע]

דינאמיות היא 'המתימטיקה של האבולוציה'

האמירה "הטבע הדינמי של המציאות ידוע גם בתור המתמטיקה של האבולוציה" מקבילה בין העקרונות העומדים בבסיס האופי הדינמי של המציאות לבין אלה השולטים בתהליכים אבולוציוניים, כפי שמתוארים במודלים מתמטיים:

שינוי לאורך זמן: התיאוריה האבולוציונית מניחה שמינים ומערכות ביולוגיות משתנים לאורך זמן, בתגובה ללחצים סביבתיים ומוטציות גנטיות. באופן דומה, דינאמיות מכירה בכך, שתופעות ומערכות מתפתחות ומתאימות לאורך זמן, עקב גורמים שונים, כגון שינויים חברתיים, התקדמות טכנולוגית ותהליכים טבעיים.

מורכבות וקשרי גומלין: תהליכים אבולוציוניים כרוכים לרוב באינטראקציות מורכבות בין אורגניזמים, גורמים סביבתיים ותכונות גנטיות. באופן דומה, האופי הדינאמי של המציאות מאופיין ברשתות מורכבות של מערכות יחסים ולולאות של משוב - היזון חוזר, המשפיעות על האופן שבו מערכות ותופעות מתפתחות ומתקשרות זו עם זו.

חוסר ליניאריות והתהוות: מערכות אבולוציוניות מפגינות דינמיקה לא ליניארית, שבה שינויים קטנים יכולים להוביל למאפיינים ותוצאות משמעותיים. באופן דומה, האופי הדינאמי של המציאות כרוך לעתים קרובות ביחסים לא ליניאריים ותופעות שמתהוות, שבהן, לאירועים או גורמים קלים לכאורה, יכולות להיות השפעות עמוקות ובלתי צפויות על המערכת הכוללת.

הסתגלות ואופטימיזציה: תהליכים אבולוציוניים מונעים על ידי עקרונות ההסתגלות ואופטימיזציה, כאשר אורגניזמים מפתחים תכונות המשפרות את הישרדותם והצלחת הרבייה שלהם. באופן דומה, באופי הדינאמי של המציאות, אנשים, חברות ומערכות מסתגלים ומייעלים את ההתנהגויות והמבנים שלהם כדי לשגשג בסביבות ובנסיבות משתנות.

מידול מתמטי: התיאוריה האבולוציונית משתמשת לעתים קרובות במודלים מתמטיים, כגון גנטיקה של אוכלוסיות ותורת המשחקים, כדי לתאר ולחזות את הדינמיקה של מערכות אבולוציוניות. כמו כן, נעשה שימוש בכלים ומודלים מתמטיים ללימוד והבנת הטבע הדינמי של המציאות, לרבות תורת המערכות המורכבות, תורת הכאוס ותורת הרשתות, המספקות תובנות לגבי ההתנהגויות והאינטראקציות המורכבות הנצפות בהיבטים שונים של המציאות.

בסך הכול, ההשוואה בין האופי הדינמי של המציאות למתמטיקה של האבולוציה מדגישה את העקרונות הבסיסיים של שינוי, מורכבות, הסתגלות והופעה השולטים בתופעות טבעיות וחברתיות כאחד, ומדגישים את הקשר והדינמיות הגלומים במרקם המציאות.

[בתמונה: המציאות אינה סטטית, ונמצאת במצב של שטף תמידי - הכל דינאמי... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]

[בתמונה: המציאות אינה סטטית, ונמצאת במצב של שטף תמידי - הכל דינאמי... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]

 [לאוסף המאמרים על חשיבה מערכתית, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

[בתמונה: המציאות אינה סטטית, ונמצאת במצב של שטף תמידי - הכל דינאמי... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי AbelEscobar לאתר FIXABAY]

[בתמונה: המציאות אינה סטטית, ונמצאת במצב של שטף תמידי - הכל דינאמי... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי AbelEscobar לאתר FIXABAY]