יצחק בריק: דובר צה"ל – כשהדוברות הופכת ליחסי ציבור…

[בתמונה: שער דף הפייסבוק של דובר צה"ל. מה יהיה?]

[לקובץ המאמרים על 'תרבות של שקר' בצה"ל, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על שקיעתו של מוסד דובר צה"ל, לחצו כאן]

 

האלוף במילואים יצחק בריק שירת בחיל השריון כמפקד חטיבה, אוגדה וגיס וכיהן כמפקד המכללות הצבאיות. לחם כמפקד פלוגה במילואים במלחמת יום הכיפורים ועוטר בעיטור העוז; כיהן מעל עשור שנים כנציב קבילות חיילים. בשנת 2018 יצא בביקורת קשה על מוכנות צה"ל למלחמה, ונאבק באומץ, בהתנגדות צה"ל לביקורת זו.

יצחק בריק זכה לאות אבירי איכות השלטון בקטגורית הרשות המבקרת, לשנת 2020.

*  *  *

לאחרונה קיבלתי מכתב מאבא שביתו הקצינה סיימה את שירותה בדובר צה״ל לא מזמן, לדברי האב הוא יצא מזועזע למשמע אזניו, כאשר ביתו הקצינה סיפרה, שדוברות צה״ל הפכה לגורם יחצני, שרואה את תפקידה העיקרי ביצירת דימוי חיובי לצבא ואמון הציבור בצה״ל, שהפך למטרה בפני עצמה; והיא ממוקדת במשימה, להדוף כל ביקורת על צה״ל!

[לכתבה המלאה בערוץ 7, לחצו כאן]

התוצאה צפויה...

סקרים בצה״ל שלא התפרסמו, שהתבצעו לפני מספר חודשים ע״י ממד״ה (מדעי ההתנהגות בצה״ל), מלמדים על אי אמון של מפקדי צבא המילואים בפיקוד הבכיר של צה״ל, כתוצאה מחוסר אימונים ומצב מחסני החירום. לא זכורה לי מאז הקמתו של צה״ל, הבעת אי אמון כה גורפת בפיקוד הבכיר של צה״ל, של חלק הארי של מפקדי השדה!

גם אמון הציבור בצה״ל ירד בהתאמה מ-90 אחוז אשתקד ל-81 אחוז אמון באוקטובר 2020, הוא הנמוך ביותר מאז 2008, כך לפי המכון הישראלי לדמוקרטיה. עובדה עומדת שאמון הציבור יורד למרות ואולי בגלל התנהלותה של דוברות צה״ל. מסתבר, שאי אפשר לעבוד על כולם כל הזמן!

המטרה מקדשת את כל האמצעים...

עיגול פינות, חצאי אמיתות, דיווחים לא אמינים, הסתרת אירועים חמורים, פתיחת חשבון עם כתבים צבאיים שמבקרים את הצבא ודלת פתוחה לכתבים צבאיים המשתפים פעולה, אשר מקבלים עקב כך יתרון על פני חבריהם בקשר עם הצבא. התוצאה המתקבלת היא הצגת מציאות מדומה לעם, שאין בינה ובין המציאות האמיתית בשטח שום דימיון!

ביום עיון של המכון לדמוקרטיה וביטחון, שנערך לפני מספר שבועות, אמרתי בין היתר את הדברים הבאים:

כאשר המטרה של הצבא - להגיע לדימוי חיובי בעיני הציבור - מקדשת את כל האמצעים, הנזק הוא עצום; משום שבמקום לעסוק במהות, מקדישים זמן רב לעסוק בדימוי וכידוע לכולנו עם דימוי לא מנצחים מלחמות!

[להרחבת המושג: 'אמון', לחצו כאן]

[התמונה המקורית היא צילום מסך]

דוברות צה״ל עוסקת, לרוב, ביחצנות ובקידום הדימוי של צה״ל, לעיתים רבות על חשבון אמינות הדיווח. הדיווחים של דוברות צה״ל על אירועים חמורים, ברוב המקרים אנמיים, עיגול פינות שתכליתם לא לפגוע באמון הציבור בצה״ל, בסופו של דבר, לתהליך זה יש פוטנציאל הרס גדול מאוד ונזק לצבא. במקום לתקן את הכשלים החמורים, שוקעים בשביעות רצון עצמית ומאמינים למציאות המדומה, שאותה הם בנו במו ידיהם, שפרושה בריחה מהעיסוק בשיקום הצבא והכנתו למלחמה.

בשיחות שלי עם עיתונאים רבים, הם אומרים לי שהם מקבלים מסרים מדוברות צה״ל, שבמידה והם יצאו נגד הצבא, הם לא יקבלו מהצבא חומר וכתבות ביחידות צה״ל. רוב הפרשנים והכתבים הצבאיים 'מישרים קו' כי זו פרנסתם, כך שתמונת המצב שהם מציגים, לא מלמדת על מצבו האמיתי של צה״ל שנמצא במקום מאוד לא טוב.

מספר דוגמאות:

דוגמה ראשונה: האם מערך השריון כשיר למלחמה?

לפני כשנתיים וחצי פורסם ע״י כרמלה מנשה ברשת ב', על ביקורת של מבקר מערכת הבטחון, שקבעה שמערך השריון לא כשיר למלחמה. לא עברה יותר מחצי שעה, ודובר צה״ל ענה בתקשורת, שזו ביקורת ישנה שכבר תוקנה. בפועל הצבא לא קרא את הביקורת, לא דן בה, לא טיפל ולא תיקן את הכשלים.

[לכתבה המלאה ב'מעריב', לחצו כאן]

דומה שניה: המוצב שננטש

בטלווזיה שודרה כתבה על מוצב מופקר באביבים - על גבול לבנון בסמוך לגדר הגבול, 100 מטר מכפר לבנוני, שבו שורצים אנשי החיזבאללה. במוצב נמצאו 4 נגמ״שים נטושים ודחפור חדש, ציוד יקר ערך וחומר סודי. כך הם עמדו במוצב הנטוש, שרגל חייל לא דרכה בו מספר שבועות ואף יותר.

כתבת RT בערבית נכנסה למחנה נטוש עם נגמשים וציוד צבאי, ללא שום שמירה. שעות ספורות לאחר הסיור המצולם שערכה, אישר צה"ל כי המוצב פונה לפני תקיפת הנ"ט של חיזבאללה.

תגובת דובר צה״ל: דובר צה"ל מאשר כי מוצב אביבים פונה לפני כמה ימים - לפני תקיפת הנ"ט של חיזבאללה. "מדובר במוצב אשר נמצא בקו הגבול והוגדר על פי ההערכת המצב בשבוע האחרון כמוצב מאוים. על כן, הוא פונה במהלך השבוע; והכוחות המשיכו לשלוט ולהגן על מרחבו מהקו האחורי. בהתאם להערכת המצב, הוחזרו כוחות ההגנה למוצב. נציין כי תכולת המוצב פונתה; ואין חשש לדלף מידע״, סוף ציטוט הודעת דובר צה״ל. כל זאת כאשר רכבים קרביים משוריינים וציוד מופקרים בתוך מוצב נטוש; ובניגוד להודעת דובר צה״ל, תכולת המוצב לא פונתה אלא הופקרה; וכל זה שודר בטלווזיה, ברשת זרה. מדובר בזריית חול בעיני הציבור; בדיווח לא אמין של דוברות צה״ל, שמטרתה לשמר את אמון הציבור בצה״ל בכל מחיר, גם כשהאמת נחשפה בטלווזיה לעיני הציבור.

באשר לנגמשים טען דובר צה״ל, כי: ״4 הנגמשים מיועדים לגריטה״ , שום מילה על השערוריה בהפקרתם. מעין נתינת לגיטימציה לאירוע החמור.

דוגמה שלישית: ההפקרות בצאלים נמשכת...

*ידיעה שהתפרסמה בתקשורת -״ההפקרות בצאלים נמשכת״: פריצה לבסיס צה"ל בצאלים התגלתה בצהריים. הפורצים נכנסו ל-13 נגמ"שים וטנק אחד וקרעו את הכיסויים וציוד נגנב. הודעת דובר צה״ל: ״נמצאה פירצה בגדר שתוקנה״.

דוגמה רביעית: כך מתדרכים מג"די מילואים לפני לפני המפגש עם ועדת חוץ וביטחון של הכנסת...

לאור הדוח שלי זומני מפקדי גדודי מילואים לוועדת חוץ וביטחון. לפני המפגש נערכה להם הכנה, שם נאמר להם כי "לא מכבסים את הכביסה המלוכלת בחוץ"... וש"יכנסו מתחת לאלונקה". במילים אחרות אל תגידו לדרג הפוליטי מה באמת אתם חושבים על מוכנות הגדודים שלכם למלחמה.

הדבר פורסם ע״י עמוס הראל בעיתון הארץ ושמעתי זאת, אישית, גם מפי חלק מהמג״דים שהיו בפגישה.

דוגמה חמישית: כך מתדרכים נגדים, לפני המפגש עם ועדת חוץ וביטחון של הכנסת...

חברי ועדת חוץ וביטחון שבאו להתרשם מהמצב באוגדה 319, לאור הביקורת הנוקבת שלי על אי מוכנותה למלחמה, אשר התפרסמה בהרחבה ע״י יואב זיתון ב ynet באישור שקיבל מבית משפט. עד פרסום דוח ביקורת חמור זה של מבקר הצבא בתקשורת, טענו בדוברות צה״ל ובצבא שהאוגדה מוכנה למלחמה, ואף ציטטו את התרשמות חברי ועדת חוץ וביטחון שהוטעו בביקורם. אבל אז, מבקר מערכת הביטחון אימת את טענותי. ושוב, מוצגת תמונה מסולפת שלא מציגה את האמת!

דוגמה שישית: פרשת גיוס החרדים, שהתפוצצה לעם ישראל בפרצוף...

במשך שנים רבות דיווח צה״ל לממשלה ולועדת חוץ ובטחון דיווחים לא אמינים ואף שיקריים על מספר המתגייסים החרדים לצה״ל (לעיתים פי שלוש מהמספר האמיתי). מדובר במצג שווא שתכליתו להראות שהצבא עומד ביעדי הגיוס שהממשלה קבעה לצה״ל.

[למאמרו של האלוף יצחק בריק: 'חרפת הדיווח על גיוס החרדים', לחצו כאן]

[בתמונה: פרשת גיוס החרדים. כמה חרדים 'אמתיים' יש באמת בצה"ל? תמונת אילוסטרציה. קרדיט: דף הפייסבוק, תומר - החיילים חרדים בגבעתי]

דוגמאות נוספות:

  • טיוח בפרשות החמורות כמו מותו של הלוחם אביתר יוספי ז״ל בנחל חילזון מגדוד הסיור של חטיבת הצנחנים;
  • פציעתו הקשה של לוחם מגלן עילי חיות שקפץ מרכב נוסע לתוך שיח, ע״פ מסורת של שנים במגלן, תוךהעלמת עין של המפקדים.

דוגמאות אלה הן רק קצה הקרחון!!!

One thought on “יצחק בריק: דובר צה"ל – כשהדוברות הופכת ליחסי ציבור…

  1. דו"צ צריך לבחור האם המטרה הראשית שלו זה "לנסות להיות אהוב, לקבל אהבה מיידית מהציבור", או "להיות אמין".

    כרגע נראה שדו"צ מעדיף את המטרה הראשונה ותופש את עצמו כחברת הפקות יחסי ציבור, שמטרתה היא "לפרסם ולמכור כל מה שאפשר, להחביא את כל השאר כמה שאפשר".
    דו"צ הפך ל"מקהלת הכל סבבה" – אין ליקויים, אין בעיות, הכל ישן הכל תוקן, לא כצעקתה, הכל בסדר…

    במקום זה הייתי מצפה שיציג תמונת אמת, גם אם היא לא טובה, ואם יש בעיתיות אמיתית בפרסום מצב לא טוב (סיוע לאוייב במשהו) – אז למסור שהדבר בטיפול ולהעביר לגורם הרלבנטי – ורק לאחר סגירת מעגל וודאית גם אם לוקח זמן, להוציא הודעה שתוקן או טופל.

    מתוך אתר הדו"צ:
    ייעוד המערך: העצמת אמון הציבור בצה"ל, חיזוק הלגיטימציה לפעילותו והרתעת האויב באמצעות השפעה על המרחב הציבורי תקשורתי באופן ממלכתי, מבצעי, חדשני ויוזם.
    שימו לב שנכתב אמון הציבור, לא משהו אחר.

    צריך שהמפקדים במטכ"ל ייקחו משימה של שידרוג התרבות הארגונית הצה"לית כך שיהיה עידוד לביקורת נוקבת וחופשית ושקופה, וכחלק מזה ינחה ראש אמ"צ על החזרה של דו"צ לייעוד שייעדו לו – העדפת אמון הציבור על יח"צנות שכל טירון וכל אזרח רואה כמה היא שקופה, ולכן גם לא מעוררת אמון אלא דחיה.

    שינוי תרבות ארגונית זו משימה קשה, אבל ברגע שהחיילים יגלו יותר אמון במפקדים ובדו"צ, גם המוטיבציה תשתפר והכל יעבוד יותר טוב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *