Valdis Krebs: קשרי היררכיה וקשרי עבודה במערכת הווטסון של IBM

[לסקירת ווטסון אנליטיקס לחצו כאן]

[למאמר המקורי באנגלית, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על מבנה ארגוני, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים בנושא ניתוחי רשת ארגונית ONA, לחצו כאן]

Valdis Krebs הוא המדען הראשי והמייסד של חברת Orgnet LLC, קליבלנד / אקרון, אזור אוהיו (Cleveland/Akron, Ohio Area). הוא מדען המתמחה בניתוח רשתות ארגוניות (Organizational Network Analysis - ONA), בניתוח נתונים ובהדמיה חברתית, יחסית, רב-מודאלית, כדי לעזור ללקוחות בפרויקטים של שינוי והסתגלות ארגונית.

Krebs עושה שימוש במחקריו בכריית נתונים, בניתוח גרפים, בניתוח רשתות, באיתור דפוסים קבועים / בתבניות ובבינה מלאכותית (AI) כדי לסייע לבסיס לקוחות עולמי. הוא פיתח את תוכנת InFlow לניתוח רשתות חברתיות Social Network Analysis) SNA); ולניתוח רשתות ארגוניות (Organizational Network Analysis - ONA).

לפני שהפך לעצמאי, מילא Valdis Krebs תפקידים שונים בתחום ניהול משאבי אנוש / HRMS בחברות: וולט דיסני, TRW, טויוטה ופורד מוטור. כיום, הוא עובד ממשרדו בקליבלנד, אוהיו (ארצות הברית) עם רשת עמיתים ברחבי העולם.

Krebs צוטט אלפי פעמים בפרסומים אקדמיים, בבקשות פטנטים ובמסמכי בית משפט על ניתוח רשתות.

[להרחבת המושג: 'רשת', לחצו כאן] [להרחבת המושג ניתוח רשת חברתית SNA, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים בנושא ניתוחי רשת ארגונית ONA, לחצו כאן]

[למפגש עם תוכנת ווטסון אנליטיק של IBM לחצו כאן]

אנו ממפים ומודדים רשתות חברתיות ו- רשתות ארגוניות כבר יותר מ-20 שנה, בעיקר באמצעות תוכנה משלנו.

בשנה שעברה נבחרנו על ידי IBM כ"משפיעים חברתיים" במרחב המחשוב הקוגניטיבי והתחלנו לחקור את השימושים בווטסון אנליטיקס של IBM. היינו סקרנים - כיצד תראנה מפות הרשת שלנו על מערכת ה- ווטסון. כיצד יחשפו, הדפוסים הנסתרים בנתונים הארגוניים, על המערכת החדשה הזו?

ברגע שלמדנו את ה-ווטסון והבנו אותו, העמסנו כמה מערכי נתוני רשת של הלקוחות שלנו; כדי לראות מה ווטסון יעשה איתם. למרבה המזל, ווטסון אהב את קבצי ה- CSV שלנו (ערכים מופרדים באמצעות פסיקים בטקסט רגיל, המציגים קישורים המתוחים בין צמתים שונים.

נכון לעכשיו, ווטסון עדיין איננו תחליף לתוכנת ניתוח רשתות ארגוניות מקצועיות. עדיין לא! אבל שמחנו לראות, שאת האלגוריתמים הבסיסיים של ניתוח הרשת, ווטסון מראה בקלות יחסית. בניתוחי עומק, אין מנוס מלהזדקק למערכת מקצועית של ניתוח רשתות ארגוניות (Organizational Network Analysis - ONA).

משפיעים חברתיים נוספים של IBM - בדומה לנו - היו עסוקים גם הם בבחינתו של ווטסון. עד מהרה, הייתה מספיק ניסיון קבוצתי כדי להרכיב ספר אלקטרוני קצר, שכונה: 23 סיבות להתלהב מנתונים (Twenty-three Reasons to Get Excited About Data) (ראו תמונת כריכה משמאל).

[משמאל: כריכת הספר 23 סיבות להתלהב מנתונים -Twenty-three Reasons to Get Excited About Data]

להלן שני קטעים מחלקה של חברתנו Orgnet מהספר האלקטרוני. בחרנו להמחיש במערכת ה- ווטסון את ההבדלים שבין קשרי ההיררכיה בתוך אחד מארגוני לקוחותינו ביחס לקשרים הפונקציונאליים (שילוב של קשרי העבודה והחברות) של העובדים.

הצגת קשרי היררכיה במערכת הווטסון

איור 1 למטה מראה את קשרי ההיררכיה - מי מדווח למי. הצמתים הגדולים יותר הם אותם אנשים שלהם מדווחים עובדים ישירות. יש יותר דוחות ישירים. הדמיית הרשת - המוגדרת כברירת מחדל של ווטסון - משנה את גודל הצומת לפי מדד הרשת הנפוץ שנקרא 'ריכוזיות'.

אנו רואים דפוס מעניין: ראשית אנו רואים כי היררכיה היא רשת! מתמטיקאים מכנים סוג רשת זה כ"עץ". יועצים ארגוניים רבים מציבים את עץ ההיררכיה מול הרשת. אבל, היררכיות ניתנות לתיאור כרשתות בעלות מאפיינים ספציפיים! היררכיות ורשתות לא מתנגשות, הן מתמזגות.

[להרחבה בנושא 'קשרי היררכיה', לחצו כאן]

[בתמונה: איור 1: ניתן להציג קשרי היררכיה ברשת]

הצגת קשרים פונקציונאליים במערכת הווטסון

בהמשך נסתכל על מערכת הקשרים הפונקציונאליים (שילוב של קשרי העבודה והחברות). הארגון המתהווה באיור 2 מראה לנו כיצד באמת מתבצעת העבודה בארגון, כיצד משותפים מידע וידע, וכיצד מתרחשים הלמידה וההסתגלות בארגונים. 

אם אתם רוצים לדעת כמה הארגונים שלכם אפקטיביים, אל תסתכלו על ההיררכיה: כל מתחרה יכול לשכפל את המבנה הפורמלי שלכם. בדקו את דפוסי קשרים המתפתחים - כי הם היתרון התחרותי שלכם! לארגונים חכמים יש קשרים טובים יותר.

באיור 2 ווטסון שוב משנה את גודל הצומת בהדמיה על סמך מספר החיבורים שיש לכל צומת (זוהי תכונה נפוצה במערכות ONA ו- SNA). זה מעניין, אך זה לא המדד השימושי ביותר בניתוח רשתות ארגוניות.

להעמקה, נדרשת מערכת מקצועית לניתוח רשתות ארגוניות - מעבר למדדים פשוטים כדי למפות ולמדוד דפוסים ארגוניים מורכבים יותר שלעתים קרובות אנו רואים בארגונים בעלי ביצועים גבוהים. התבניות / דפוסי הפעולה הלא ברורים בארגון הם שחשובים באמת!

 [להרחבה בנושא קשרים פונקציונאליים (קשרי עבודה וחברות), לחצו כאן]

[איור 2: קשרים פונקציונאליים ברשת]

[אנו ממליצים לכם להוריד את ווטסון ולהבין מה ניתן לעשות איתו!]

הבהרת העורך

חברות רשת שונות מפתחות מתודולוגיות עבודה שונות. Valdis Krebs מתאר מתודולוגיה לפיה היחס לקשרי היררכיה הוא כפשוטו: העתקת עץ המבנה לרשת. על כן, האינפורמציה המופקת מרשת כזו אינה משמעותית יחסית.

מערכות ONA אחרות, כמו מערכת ה- InFlow של חברת Orgnet LLC, שעימה עובד Valdis Krebs; או מערכת ה- EFRON של חברת ייצור ידע למשל, בודקות את ההבדלים שבין ההיררכיה המוצהרת להיררכיה בפועל. נתון זה הופך את ניתוח קשרי ההיררכיה למשמעותי  מאוד.

[לאוסף המאמרים על מבנה ארגוני, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים בנושא ניתוחי רשת ארגונית ONA, לחצו כאן]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *