Jeppe Vilstrup Hansgaard: כשהארגון נמס, הוסיפו דבק!

[למאמר המקורי באנגלית, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים בנושא ניתוחי רשת ארגונית ONA, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים אודות שיתוף פעולה לסוגיו, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים בנושא קבלת החלטות, לחצו כאן]

Jeppe Vilstrup Hansgaard הוא מנכ"ל חברת Innovisor - שצברה בעשור האחרון ניסיון בשינויים עסקיים, בניתוח רשתות ארגוניות (Organizational Network Analysis - ONA), במיזוגים וברכישות ביותר מ- 35 מדינות (ראו תמונה משמאל).

המאמר נכתב ביחד עם Jesper Bubandt Toft.

#organizationalnetworkanalysis

*  *  *

בערבו של יום, לא יכולתי שלא לחוש דאגה למתרחש.

בחמש פגישות זום רצופות עם המנהלים, על דבר אחד - על הקורונה. הארגון שלנו נמס. אנו מודאגים ממה שקורה לתרבות הארגונית ומיכולת הביצוע שלנו.

איך מנהלים ארגון מבוזר? הקורונה אילצה אותנו לסגל  דרכי עבודה חדשות. למנהלים רבים זה גורם לאי וודאות; ו'דוחף' אותם הרחק מאזור הנוחות שלהם. 

[לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן] [לקובץ המאמרים: 'הכל על תרבות ארגונית', לחצו כאן]

[בתמונה: לנהל ארגון מבוזר. רשת ארגונית מקוטעת מרובת נתקים ברשת... הרשת עובדה במערכת לאבחון ולניתוח רשתות ארגוניות של חברת Innovisor]

מה גורם לאי הוודאות הארגונית?

חיצונית, כולנו מתמודדים עם הידיעות היומית על השלכות הקורונה, שהן לבדן עלולות לגרום לנו נדודי שינה. באופן פנימי מדובר בארגונים בשילוב משולש:
  1. ראשית, האינטראקציות היומיומיות והקשר עם עמיתים לעבודה - המעניקה לנו את תחושת השייכות שלנו - מאותגרת.
  2. שנית, חברות רבות לא נתנו הנחיות ברורות במה להתמקד, וזה יצר אי וודאות.
  3. שלישית, המנהלים מאותגרים בעצמם. תכניותיהם, הפרויקטים והתחזיות שלהם נכשלים; ומשתלטת שיטה חדשה של קבלת החלטות.
ניהול משברים (Crisis management) יכול היה להיות תגובה ראשונית טובה לחוסר הוודאות שנגרמה על ידי הקורונה. עם זאת, מכיוון שהתברר כי הקורונה תישאר בסביבה במשך זמן רב, אנו עומדים בפני האתגר המתמשך של ארגון מבוזר (dispersed organization), על מנהיגים להסתגל אליו.

[להרחבת המושג: 'אי ודאות', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים בנושא קבלת החלטות, לחצו כאן]

[תמונת ה- GIF שמשמאל היא תמונה חופשית שהועלתה מאתר GIFER על ידי Ygggelv]

ההזדמנות החד פעמית ליצור את ארגון העתיד

נתחיל עם הדברים הטובים. כאשר כולנו ממוקמים בבתינו, נמנעות הטיות לא מודעות רבות של תהליכי קבלת החלטות. הבריתות הבלתי פורמליות מתקשחות יותר. הפוליטיקה של לחישות באוזניים ובמשרדים אינה פועלת יותר. מגרש המשחקים התיישר, ואנו מאמינים כי אין הזדמנות טובה יותר למנהלים לבנות עתה את הפלטפורמה, לארגון המצליח של העתיד.

[להרחבת המושג: 'הארגון הבלתי פורמלי', לחצו כאן]

מה צריך לעשות?

ארגנו מחדש את התקשורת הארגונית

על כל העובדים להיות מסוגלים להתחבר ולעבוד מרחוק. יש להבטיח את הטכנולוגיה הבסיסית, רוחב הפס והמיומנויות הנדרשת.

[יצירת ה- GIF פורסמה באתר tenor. שם היוצר: Vaporwave]

ייצרו בהירות אסטרטגית

וודאו שכולם משתתפים בשיח אודות הכיוון האסטרטגי שאליו הולך הארגון; ומה חלקו של כל אחד באתגר הזה. זו חייבת להיות מערכת עקרונות מובנת, עם מרחב תמרון ברמה המקומית. התגברו על הדחף להכין תוכנית מפורטת. הן תיכשלנה. עקרונות מנחים ברורים ייצרו בהירות; ויאפשרו התהוות של מסלול משותף.

תכננו את רשת שיתוף הפעולה הארגונית

זכרו ששיתוף פעולה כבר לא מתהווה מעצמו. אנשים כבר לא נתקלים זה בזה במסדרון... על כן, תכננו במדויק, מי צריך לדבר עם מי כדי שרשת הארגון תפעל בצורה האופטימלית? על מה? למי הכוח להחליט? מי צריך לדעת?

[לאוסף המאמרים אודות שיתוף פעולה לסוגיו, לחצו כאן]

קיימו מעקב קבוע אחרי מדדי הארגון השונים

בחנו במדדים ברורים  - על בסיס קבוע, מינימום פעם בחודש - לאן הארגון מתקדם. ממדדים כמו מכירות, התקדמות פרויקט ושימור לקוחות; למדדי רשת כמו מאזן העוצמה לסוגיה, צווארי בקבוק, קישוריות ברשת הארגון, חלוקת הידע בארגון, מהירות קבלת החלטות ומצב שיתוף פעולה ביחס לשיתוף פעולה הנדרש, האופטימלי.

שימרו על קור רוח!

תנו לרשת הארגון להתייצב ושיתוף הפעולה החדש להתחיל להניב ערך. אל תכנסו לעובדיכם 'בין הרגליים'. תנו להם מרווח נשימה. תנו לארגון המחודש להתארגן באופן טבעי.

סוג אי הוודאות, שעומד בפנינו כרגע, הוא הגרוע מכולם; מכיוון שלא תוכלו לפתור את כל הבעיות  בעצמכם. אתה תלוי באחרים - הצוות שלך, המנהיגים והעובדים שלך - כדי להצליח.

[יצירת ה- GIF פורסמה באתר tenor. שם היוצר אינו מוזכר]

דאג לשמור אותם מחוברים!

[לקובץ המאמרים בנושא ניתוחי רשת ארגונית ONA, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים אודות שיתוף פעולה לסוגיו, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים בנושא קבלת החלטות, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *