ההיגיון הפרדוקסלי של החלטת בג"ץ בעניין נתניהו

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי ulleo לאתר Pixabay]

[לאוסף המאמרים על ההיגיון הפרדוקסלי של מערכת מורכבת, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

המילים הללו נכתבות לפני החלטת בג"ץ בעניינו של בנימין נתניהו.

אנשים רבים בארץ הם חיות פוליטיות. הם מצפים שבג"ץ (לא מקנא בשופטים...) יפסוק על פי העדפותיהם הפוליטיות. אבל האמת היא שהם צריכים לאחל לעצמם את ההיפך... למה?

ההיגיון המורכב הזה קרוי ההיגיון הפרדוקסלי של המורכבות (לאלה המבקשים להעמיק, הסבר בסוף):

לכולנו ברור הכיוון שבחר בנימין נתניהו למערכת הבחירות שלו. נכון? היא תהיה דומה מאוד לקמפיין 'הוא זכאי!' שניהל אריה דרעי בזמנו, לפני כניסתו לבית הסוהר. עכשיו:

  • אם בג"ץ יכריע שנתניהו פסול מלהרכיב ממשלה (שמצביעי שמאל יחפצו בה, לכאורה), תהיה ההחלטה כשמן בגלגלי הקמפיין של נתניהו, וכמו עם ש"ס בזמנו, תגייס ל'קרב' כל אדם באותם מגזרים המזדהים איתו; ושכרם של מצביעי השמאל יצא בהפסדם.
  • אבל החלטה שנתניהו יכול להרכיב ממשלה (שמצביעי ימין יחפצו בה, לכאורה), תקהה מאוד את קמפיין 'הוא נרדף' של נתניהו; ואת הדרמה שהוא מבקש ליצור; התלהבות הקמפיין תרגע מאוד, ושכרם של מצביעי הימין יצא בהפסדם.

[להרחבה בנושא: 'היגיון הפרדוקסלי של המורכבות', לחצו כאן]

אז לאיזו החלטה אתם מייחלים עכשיו?

[מקור התמונה המקורית: פייסבוק]

ועכשיו ההיגיון התאורטי:

ההיגיון הפרדוקסלי של מערכת מורכבת (The Paradoxical Logic of A Complex System) הוא אחד המאפיינים המרתקים של חיינו,  המתקיים בתחומים רבים ומגוונים.

הוא מבוסס על העובדה, שמערכת מורכבת היא מערכת הנשלטת על ידי מאבק דינאמי בין רצונות מנוגדים ועוצמות מנוגדות, בניסיון ליצור איזונים של עוצמה.

בגלל הכוחות המנוגדים הפועלים בתוך מערכת מורכבת, ובשל נטייתה הבלתי פוסקת לחתור לשווי משקל (אליו לא תגיע מעולם), היא מועדת לתהפוכות ולתוצאות הבלתי צפויות: לא יתכן כי דרך פעולה מסוימת תימשך עד אין סוף. תמיד תהיה קיימת נטייה שהפעולה תהפוך להיפוכה, אלא אם כן יתבטל ההיגיון המערכתי כולו כולו בשל שינוי הנסיבות.

[להרחבת המושג 'פרדוקס', לחצו כאן] [להרחבת המושג, 'מערכת מורכבת', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'דינאמיות', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'עוצמה', לחצו כאן] [להרחבה בנושא התוצאות הבלתי צפויות (תב"צים), לחצו כאן]

[לאוסף המאמרים על ההיגיון הפרדוקסלי של מערכת מורכבת, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

One thought on “ההיגיון הפרדוקסלי של החלטת בג"ץ בעניין נתניהו

  1. Pingback: ההיגיון הפרדוקסלי של המורכבות באתר 'ייצור ידע' | ייצור ידע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *