יחזקאלי ואונגר משיח: "המנהלים עיוורים בזיהוי העובדים המשפיעים, ברשתות הארגוניות!"

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Alexas_Fotos לאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים בנושא ניתוחי רשת ארגונית ONA, לחצו כאן]

ד"ר פנחס יחזקאלי ואינג' שרית אונגר-משיח הם מומחים לניתוח רשתות ארגונית (Organizational Network Analysis). ושותפים בחברת 'ייצור ידע'.

*  *  *

אנו נוהגים להביא, מידי פעם, תובנות מעניינות של קולגה שלנו, Jeppe Vilstrup Hansgaard (ראו תמונה משמאל למטה), מנכ"ל חברת Innovisor, שבדומה לחברה שלנו, היא חברה העוסקת בניתוח רשתות ארגוניות.

Jeppe פרסם, לאחרונה, מאמר בלינקדאין, שבו הוא קובע כי 50% ממנהלי הארגונים סבורים, שהם יודעים - מיהם העובדים המשפיעים ביותר בארגונים שלהם - אבל המציאות מלמדת שהם לא!

ב -12 השנים האחרונות עשתה חברתו, Innovisor, מחקר משפיע עבור ארגונים בסדרי גודל שונים (בין 100 ל- 160,000 עובדים). ובאף אחד (ב- 0% מהמקרים!) מהארגונים הללו לא הצליחו המנהיגים לספר, מי היו העובדים המשפיעים ביותר על עמיתיהם.

[להרחבה בנושא ניתוח רשתות ארגוניות, לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'השפעה', לחצו כאן]

.

Jeppe Vilstrup Hansgaard הציג במאמר רשת משקפת חברה של 200 עובדים, המחולקים לשני אתרים נפרדים. העיגול העליון מראה את העובד המשפיע ביותר. העיגול התחתון את העובד שהמנכ"ל סבר שהוא המשפיע יותר... מסקנתו הייתה: "המנהלים עיוורים בזיהוי העובדים המשפיעים ברשתות הארגוניות!"

[בתמונה: הרשת משקפת חברה של 200 עובדים, המחולקים לשני אתרים נפרדים. העיגול העליון מראה את העובד המשפיע ביותר. העיגול התחתון את העובד שהמנכ"ל סבר שהוא המשפיע יותר... מסקנת החוקרים: "המנהלים עיוורים לזהות העובדים המשפיעים ברשתות הארגוניות!"]

האם Jeppe צודק?

ניסיונו של Jeppe גדול, כפי הנראה, משלנו. אולם אחרי כ- 300 אבחונים, אי אפשר להתעלם מכך שהתופעה הזו, של מנהלים מופתעים למול רשימת העובדים המשפיעיםאו כמו שאנו מכנים אותם, 'סוכני השינוי' - (ראו התרשים שלמטה) היא שכיחה למדי

[בתמונה: התופעה של מנהלים מופתעים למול רשימת העובדים המשפיעים - או כמו שאנו מכנים אותם, 'סוכני השינוי' - היא שכיחה למדי... הטבלה עובדה במערכת dna-7 לאבחון ולניתוח ארגוני. חברת TECI] 

נטען כי יכולת המנהלים להבחין ב'סוכני השינוי', תלויה גם בגורמים, כמו: יכולת ההבחנה האישית שלהם; גודלו של הארגון; וגם, אם 'סוכני השינוי' מחזיקים עמדה ניהולית כלשהי. מניסיוננו, ככל ש'סוכני השינוי' זוטר יותר בתפקידו, הסיכוי שיחמוק מעיניו של המנהל גדול יותר.

[למאמר: חשוב לטפח סוכני שינוי, לחצו כאן]  [למאמר: 'סוכני השינוי – הנכס הגדול של המנכ"ל', לחצו כאן]

דוגמה כזו ממפות הרשת שלנו היא של מתכנת במחלקת המידע של חברת דלק גדולה. במפת הרשת מסומנים בעיגול שבעת בעלי ההשפעה הגדולה ביותר. ששה מהם הם מנהלי משנה בדרגים שונים (מסומנים בעיגול אדום), ואחד מהם הוא מתכנת 'פשוט', שצבר עוצמה רבה במחלקה בשל הידע הייחודי וכישורי האנוש שלו (מסומן בעיגול שחור בתחתית התמונה מימין):

[מפת הרשת עובדה במערכת Aurora לאבחון ולניתוח ארגוני. חברת TECI]

דוגמה נוספת היא של חברה קמעונאית גדולה. מנהלי החברה גילו לתדהמתם כי האיש החזק בארגון, שעוצמתו והשפעתו גדולים מכל האחרים - אף יותר מן המנכ"ל... - הוא לא אחר מאשר סגן מנהל המחסן... (סגן מנהל המחסן מכונה שרון ומופיע במפת הרשת שלמטה בחלק השמאלי העליון. קשרי היררכיה צבועים בכתום וקשרי עבודה בכחול):

[בתמונה: הגורם המשפיע ביותר בארגון הוא סגן מנהל המחסן... מפת הרשת עובדה במערכת EFRON לאבחון ולניתוח ארגוני. חברת 'ייצור ידע']

לסיכום

גם אם Jeppe מגזים במעט בקביעה - כי באף אחד (ב- 0% מהמקרים!) מהארגונים שנבדקו לא הצליחו המנהלים לספר, מי היו העובדים המשפיעים ביותר על עמיתיהם - הרי שיש בה הרבה ממש. מסתבר שפעמים רבות מידי, מנהלים אינם קוראים נכונה את רשת הארגון שלהם.

[לקובץ המאמרים בנושא ניתוחי רשת ארגונית ONA, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *