פנחס יחזקאלי: הכאורדר של המילואימניקים בצאלים

[בתמונה: רב סרן במיל' אדם עטר: בפלוגה שלו הבדואים כבר לא גנבו... צילום מסך מכתבת חדשות שש, בערוץ 13]

[לקובץ המאמרים על הגניבות בבסיס צאלים, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על 'הדרום הפרוע' ב'ייצור ידע', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על עורמה ותחבולה, לחצו כאן] [לריכוז מאמרים בנושא: צבא המילואים, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

זהו מאמר שלישי מתוך ארבעה על תופעת הכאורדר - החזרה מן הכאוס לסדר חדש. למאמרים האחרים, לחצו כאן:

*  *  *

קודם קצת תיאוריה....

אחת התכונות המופלאות של מערכת מורכבת היא היכולת שלה - כשהיא מצויה בכאוס ללא שליטה מרכזית - לייצר סדר חדש מתוך הכאוס, אותו אנחנו מכנים כאורדר.

קחו לדוגמה את צומת עמוסה, שהתנועה בה מנוהלת על ידי רמזורים. כיבוי הרמזורים ידרדר את הצומת ברגע לכאוס והיא 'תיסתם', עד שיחזרו הרמזורים לפעול.

אבל מה יקרה אם הרמזורים לא יחזרו לפעול? הכאוס יימשך תקופה מסוימת, אבל לאחר מכן, יתפתחו בהתארגנות עצמית מנגנונים שינתבו את התנועה בתוכה. כך, הסדר יחזור ויתהווה, מתוך הכאוס, כמו בצמתים ההומות, המוכרות, במדינות העולם השלישי. לדוגמה: מה שומר על הסדר (סדר מסוג שונה, אבל סדר...) בצומת הזו בוייטנאם?

[להרחבה בנושא 'מערכת מורכבת', לחצו כאן]  [להרחבה בנושא 'כאוס', לחצו כאן]  [להרחבה בנושא 'סדר', לחצו כאן]  [להרחבה בנושא 'כאורדר', לחצו כאן]

[להרחבה בנושא 'התארגנות עצמית', לחצו כאן]  [להרחבה בנושא 'התהוות', לחצו כאן]

ועכשיו למילואימניקים בצאלים

את העובדה שהבדואים עושים בצאלים כבשלהם, וגונבים מכל הבא ליד, אנחנו כבר יודעים מזה זמן. כל ההכרזות שישימו קץ לבעיה, נותרו תלויות ברוח... הכאוס חגג.

[לכתבה המלאה באתר 'מידה', לחצו כאן]

כאוס שנמשך די זמן מאפשר התארגנות עצמית. וכך החליטה יחידת מילואים - שכבר סבלה בעבר ממכת הגנבות - להשתמש בעורמה ובתחבולה, על מנת לעצור את התופעה. מספר מפקד הפלוגה שלה, רס"ן במילואים אדם עטר (ראו תמונה בראש המאמר), בחדשות שש שבערוץ 13, ב- 18/11/18:

[להרחבה בנושא 'עורמה', לחצו כאן]  [להרחבה בנושא 'תחבולה', לחצו כאן]

"בגלל מכת הגנבות שבה נתקלה הפלוגה במשכי מילואים קודמים, אנשי הפלוגה הכינו בבית, מבעוד מועד, תיקי פיתיונות. בשטח, מילאנו את התיקים הללו באבנים. בחלק מהתיקים השארנו גם פתקים, עם כיתוב בעברית ובערבית:"

[בתמונה: מבט על תכולתו של תיק פיתיון: אבנים ומכתב לגנבים... צילום מסך מכתבת חדשות שש, בערוץ 13]

[בתמונה: פתק מתנה לגנבים: "איזהו גיבור, הכובש את יצרו... צילום מסך מכתבת חדשות שש, בערוץ 13]

"ביום הראשון נגנבו שני תיקים (משמע, תיקי פיתיונות), אבל אחר כך, זהו. בזה זה נגמר, ואף אחד לא הגיע לשטח שלנו, והיה לנו שקט אחד שלם כל השבוע הזה. ".

"אצלנו אומרים" קינח רס"ן עטר בחיוך, "בתחבולה תעשה לך מלחמה, אז שלא יתעסקו איתנו, החברה...".

[בתמונה: תיק פיתיון על דופן אחד מאוהלי הפוגה בצאלים. צילום מסך מכתבת חדשות שש, בערוץ 13]

אז הבנו מהו כאורדר ואיך הוא מתהווה מתוך הכאוס. מה שאנחנו לא מבינים הוא מדוע התחבולה נשארה נשקם של מילואימניקים עד רמת הפלוגה, וצה"ל כולו כבר שכח מהכלי הזה מזמן...

[לקובץ המאמרים על הגניבות בבסיס צאלים, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על 'הדרום הפרוע' ב'ייצור ידע', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על עורמה ותחבולה, לחצו כאן] [לריכוז מאמרים בנושא: צבא המילואים, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *