אל-על: ככה לא יוצרים ספין!

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי b1-foto לאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים על 'ספינים תקשורתיים', לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

חברת אל-על זימנה לנו ביום שישי האחרון (ה- 16 בנובמבר 2018) מקרה בוחן מצוין על ספינים תקשורתיים, כאשר הספין שייצרה החזיק מספר שעות בלבד ואז קרס, ו'הקריס' את תדמית החברה - החבוטה ממילא - ביחד איתו.

נתחיל בסיפור המעשה: ביום חמישי בערב הייתה צריכה לצאת טיסת אל על מניו יורק לישראל. הטיסה נדחתה עקב איחור הגעה של הסעת הדיילות בחמש וחצי שעות. הנוסעים ננעלו בשרוול המטוס ואח"כ,בתוך מטוס עומד, משך שלוש שעות, לא לבלוע ולא להקיא. הם קיבלו כל העת מסרים שקריים מצוות המטוס לגבי שעת ההמראה. כדי להרגיע, הובטח להם גם שהטיסה תנחת בישראל לפני כניסת השבת. לאחר מכן הודיע הצוות שהמטוס ינחת באתונה כדי להוריד את הדתיים. הנוסעים כולם - חרדים ודתיים כאחד זעמו והתקוממו.

והשיא - אל על שחררה לתקשורת ספין, שהיה בנוי על הנרטיב של טיסת השוקולד הידועה. היא בחרה את החרדים כקרבן (למרות שכמות החרדים במטוס הייתה קטנה, ורוב הנוסעים הדתיים לא היו חרדים), בהנחה שהם לא רואים טלוויזיה בשבת, ולכן, יהיו 48 שעות לספין להיקלט, ואז יהיה מאוחר מדי להכחיש... על פי הספין, השתוללו החרדים במטוס, דחפו דיילות וניסו לפרוץ לתא הטייס. הנה הספין לפניכם:

[למאמר המלא בחדשות עשר, לחצו כאן] 

לכאורה גאוני. תשאלו כל אחד בישראל: מה עושים חרדים במטוסי אל-על? מה שבא להם... רק שהנוסעים הלא-חרדים של אותה טיסה קלקלו את השמחה, סיפרו את האמת ו'הקריסו' את הספין על פרצופה של חברת אל-על.

כך למשל, כתב ישראל היום, יהודה שלזינגר (ראו תמונה משמאל), שגם תיעד והסריט (שלזינגר, 2018):

פתחתי במוצ"ש את אתרי החדשות וראיתי כותרת מטורפת על חרדים 'רעים' אחרים ש"דחפו דיילת ואיימו לפרוץ את דלת המטוס". לצערם של אנשי אל על (וכלי תקשורת) היה עיתונאי על הטיסה, וכשיש דרמה, עיתונאי פותח מצלמה. וכך יצא שראיתי ותיעדתי כמעט הכל".

[מקור תמונתו של יהודה שלזינגר משמאל: פייסבוק]

ראיתי חרדים שמשקרים להם ומערבבים אותם והם שותקים. ראיתי ותיעדתי דיילים שהחליטו להעניש את הנוסעים ולא לתת שירות. ראיתי חרדים שנוסעת ברוטאלית (שכתבה את הפוסט) צועקת עליהם ומקללת אותם והם שותקים.

‏ולעובדות בקצרה: הטיסה הייתה אמורה לצאת ביום חמישי בשש וחצי. איחור של שעה וחצי לא הטריד מדי. שלג, קורה. אלא שעל המטוס נודעה הסיבה האמיתית: הדיילות יצאו מאוחר וצריך לחכות להן. (כל הנוסעים ידעו שיש שלג וצריך להגיע מוקדם והדיילות לא?! אם אני הייתי מאחר היו מחכים לי?!).

‏ואז, הושיבו אותנו במטוס וכל פעם סיפרו שקרים "הדיילות כבר פה", "כבר יוצאים", "אנחנו ראשונים בתור", "נוסעים בנתיב המהיר" , "הפשרה ונוסעים". שלוש שעות במטוס, המון שקרים.

נוסעים שביקשו לרדת סורבו, והקברניט הבטיח חד משמעית- "מגיעים שעה-חצי שעה לפני שבת".

‏שעתיים לפני הנחיתה מודיע הקברניט על תכנון חדש את הדתיים מורידים באתונה, החילונים ימשיכו. ההתקוממות הייתה משני הצדדים, חרדים וחילונים. שיקרו לנו. במצח נחושה ובלי להתבלבל.

‏אף נוסע לא הרביץ. לא איים. לא פרץ לתא הטייס. ביקשו תשובות. הגיוני.

דייל נהג באלימות וחטף לי את הטלפון כשצילמתי.

כעונש קולקטיבי החליטו לא לתת שירות. "

קצת תיאוריה...

ספין תקשורתי (Spin) הוא אמצעי להסחת דעת של אמצעי התקשורת מבעיה מסוימת, בדרך של הסטת תשומת הלב של הסיקור התקשורתי ומיקודו בגורם אחר; או מתן פרשנות אחרת לאירועים, בצורה חיובית יותר עבור יוצר הספין.

ספין יכול להתבצע באמצעות שימוש בדיס-אינפורמציה (משמע מסירת מידע שקרי); אבל, הוא יכול גם להיעשות בדרך של שימוש מניפולטיבי בעובדות הקיימות או פרשנות "יצירתית" להן (ויקיפדיה: ספין תקשורתי).

[להרחבת המושג 'ספין תקשורתי', לחצו כאן]  [להרחבת המושג 'דיס אינפורמציה', לחצו כאן]

כדי שספין ייקלט, צריכים להתקיים שלושה תנאים בסיסיים:

  1. להיות מבוסס על אמונות רווחות ונוח להיקלט בתודעה.
  2. להיות מבוסס על כמה שיותר נתוני אמת, ומספר קטן של נתונים 'ממזריים', שמשנים את התמונה הכוללת.
  3. אסור לו להרגיז את אותה קבוצה, שבידה הכוח להפריך את דיס-האינפורמציה ולהקריס את הספין.

אמנם, התנאי הראשון התמלא במלואו, ולכן גם הספין נקלט היטב בתחילה באמצעי התקשורת, כי הוא התלבש היטב על אמונות רווחות על חרדים במטוסי אל-על ועל התנהגות הישראלי המכוער (טיסת השוקולד כמקרה בוחן).

אבל שני התנאים האחרים לא היו קיימים:
  • הפער מהמציאות היה גדול מידי, וגם מרגיז מידי; מה עוד שהנוסעים תיעדו את המתרחש.
  • עוצמת המידע השקרי רק ליבתה את חמתם של הנוסעים, שהתאחדו כאיש אחד נגד החברה ו'הקריסו' את הספין שיצרה.

[לקובץ המאמרים על 'ספינים תקשורתיים', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *