לואית שגב: שרשרת אספקה וניהולה

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי Tumisu לאתר Pixabay]

לואית שגב (ראו תמונה משמאל למטה) היא מנהלת רכש ולוגיסטיקה בחברת 'טכנולוגיות בקרה דיגיטליות בע"מ' (Digital Feedback technologies). מאמר זה הוא השני בסדרת מאמרים שעוסקת בסוגיית הרכש הארגוני (Purchasing).

*  *  *

שרשרת אספקה או שרשרת לוגיסטית או רשת לוגיסטית (Supply chain) שתחילתה בחומר גלם, דרך רכיבים למוצר מוגמר המסופק ללקוח הקצה, וכלה פינויו הסופי של המוצר (disposal) המסמל את גמר מחזור החיים שלו. שרשרת אספקה היא סוגיה קריטית עבור ארגונים רבים, ואיכות הניהול שלה קובעת, במובנים רבים את גורלו. 

נגדיר שרשרת אספקה כמערכת מורכבתדינאמית, שמטרתה למלא את רצון הלקוח. זו מערכת עתירת ידע - המשתנה מארגון לארגון - של ארגונים, אנשים, פעילויות, מידע ומשאבים, המעורבים באספקת מוצר או שירות מהספק עד ללקוח. היא ניתנת לאבחון ולאופטימיזציה בדרכים שונות; בין היתר, בעזרת ניתוח רשתות ארגוניות (Organizational Network Analysis - ONA).

[להרחבת המושג 'מערכת מורכבת', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'דינאמיות', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על ההיבטים השונים של מטרה, לחצו כאן] [להרחבת המושג 'ידע', לחצו כאן] [להרחבה בנושא 'ידע', לחצו כאן] [להרחבת המושג, 'מידע', לחצו כאן] [להרחבה בנושא 'אופטימיזציה', לחצו כאן] [לקובץ המאמרים בנושא ניתוחי רשת ארגונית ONA, לחצו כאן]

[בתמונה: שרשרת אספקה... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

[בתמונה: שרשרת אספקה... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

ניתן לדמות את שרשרת האספקה לרשת מורכבת, שבקשרי הגומלין שבין מרכיביה עוברים חומרים, מידע ואנרגיה. המערכת מורכבת מאותן פונקציות שנועדו להשיג את רצון הלקוח (המטרה), כמו: פתוח מוצרים, שיווק, ניתוח השוק, תחזיות, מימון, העברת הזמנות, עדכון לוח זמנים, העברת מידע על המוצר, הפצה ושירות לקוחות. שרשרת האספקה היא דינאמית, וממזגת אינפורמציה ומימון בכל השלבים.

לצורך השגת המטרה, שרשרת אספקה מערבת גורמים שונים, כמו:

  • לקוחות;
  • ספקים;
  • יצרנים;
  • קמעונאים;
  • משווקים;
  • אנשי תובלה;
  • מחסנאים;
  • חוקרים;
  • אנשים הבודקים אפשרויות להשתמש בחומרי גלם שונים על מנת לענות לדרישות האיכות והתקציב;
  • ואנשי ארגונים ספציפיים שהתמחו בתמיכה בחברות בתחום זה.
פעילויות שרשרת האספקה הופכות  (שילוב של: ויקיפדיה: שרשרת אספקה; ToStudy, 2013).

[למאמר קודם: 'רכש מהו?', לחצו כאן]

ניהול שרשרת אספקה מוגדרת כ"מערכת מתואמת ומורכבת פעילות זו דורשת תכנון, תחזוקה ומעקב כוללת שיטתיים  (שילוב של: ויקיפדיה: שרשרת אספקה; ToStudy, 2013); ובעיקר: יכולת התאמה דינאמית לשינויים בסביבתה המשימתית ובסביבתה הכללית של השרשרת.

[להרחבה בנושא 'סביבה משימתית', לחצו כאן] [להרחבה בנושא 'סביבה ארגונית', לחצו כאן]

 

הקשר בין הלקוח לספק הוא רק השלב הסופי של שרשרת (או רשת) מסחרית ארוכה ומורכבת (שילוב של: ויקיפדיה: שרשרת אספקה; ToStudy, 2013):

  • כרייה של חומרי הגלם;
  • דאגה לבטיחות ולתקינות המוצר, כולל אופן האריזה שלו, ואופן הובלתו;
  • מגוון פעילויות של עיבוד, ייצור, הרכבה, אחסנה והובלה בין מספר רב של חברות ועל פני מרחב גאוגרפי הולך וגדל;
  • מענה מהיר ויעיל לדרישות לשינויים מצד הלקוח, כולל השקעה לא מבוטלת של כסף בשינויים הללו;
  • סידור המוצר במקום שיווקי מתאים, בקרבת הלקוח הפוטנציאלי;
  • מכירתו הסופית של המוצר, בידי הקמעונאי.

למרות שכיום, פועלות חברות מסחריות לא רק בשוק מקומי או לאומי אלא בשוק גלובלי, אין חברה בודדת המסוגלת לשלוט בכל שרשרת האספקה משלב חומרי הגלם ועד אספקת המוצר ללקוח. מכאן שהשרשרת הלוגיסטית תכלול קשרי מסחר בין חברות רבות. כל חברה היא הלקוח של החברה שנמצאת לפניה בשרשרת הלוגיסטית, ומהווה ספק עבור החברה שנמצאת אחריה באותה שרשרת (ויקיפדיה: שרשרת אספקה).

ניהול שרשרת האספקה

המטרה של ניהול שרשרת האספקה (SCM – Supply Chain Management) היא ליצור אופטימיזציה של החוליות המעורבות בשרשרת, ולייצר רווחיות בשוק מול המתחרים. לצורך כך, הוא מכיל את הנושאים הבאים (ויקיפדיה: שרשרת אספקה; ToStudy, 2013):

  • התכנון והניהול של כל הפעילויות הכרוכות במיקור, רכש, עיבוד וניהול הלוגיסטיקה;
  • שיתוף פעולה - ברמותיו השונות - עם כל שאר השותפים לשרשרת: הן השחקנים הראשיים (הספקים, היצרנים והלקוחות) והן שחקני המשנה (המתווכים, ספקי שירותי מיקור חוץ ואחרים);
  • ניהול ההיצע וניהול הביקוש, הן בתוך הארגונים והן ביניהם.

[להרחבה בנושא 'שיתוף פעולה', לחצו כאן]

לצורך כך נדרש מהאנשים המנהלים את שרשרת האספקה ידע רב, הכולל הישענות על מודלים מתמטיים מתאימים; הענקת פתרונות בזמן אמת, תוך תגובה לתחזיות הביקוש; צמצום עלויות, ניהול המרכזים הלוגיסטיים, ניהול רכש, ניהול הפצה וכדומה (ToStudy, 2013).

כלים לאופטימיזציה של שרשרת אספקה

גם בניהול שרשרת אספקה, נכונה נוסחת ההצלחה של פרופ' יצחק אדיגס: מערכת תגיע לפרודוקטיביות אופטימלית - משמע, תשיג את מטרותיה בצורה המיטבית - כאשר כל אחד ממרכיבי שרשרת האספקה יתקיים, מחד גיסא, שיתוף פעולה מקסימלי עם יתר הגופים בשרשרת; ומאידך גיסא, ישיג הרמוניה ושיתוף פעולה בתוך הארגון פנימה:

הצלחה לפי אדיג'ס

כיוון ששיתוף פעולה, פנימי וחיצוני, של כל אחד מחלקיה של שרשרת האספקה ניתנים למדידה מספרית, אזי גם האופטימיציה הארגונית ניתנת לכימות ולמדידה.  

תחום זה עתיר במערכות ממחושבות, הבוחנות היבטים שונים של אופטימיזציה של שרשרת האספקה, ובחברות רבות הבודקות ומייעצות בתחום זה.

אחת הגישות - מני רבות - העוסקות בבחינת הממשקים שבין חלקי שרשרת האספקה, היא של ניתוח רשתות ארגונית (Organizational Network Analysis - ONA).

[להרחבה בנושא 'ניתוח רשתות ארגוניות', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *