'היום שאחרי' באתר ייצור ידע

תקציר: 'היום שאחרי' הוא מושג שגוי ובעייתי שניכנס לתרבות האסטרטגית הישראלית בעקבות 'מלחמת חרבות ברזל'. בעייתי, כיוון שאפשר לתכנן כיצד נכנסים לאירוע משמעותי, אך לעולם לא איך יוצאים ממנו. ריכזנו עבורכם את המאמרים שהופיעו באתר 'ייצור ידע', אודות 'היום שאחרי', על פי הכותבים (בסדר הא"ב). קריאה מועילה.

[בתמונה: ההתרחשות בהתפתחות המלחמה, פתוחה להתהוות עם כמה מגמות אפשריות... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית ideogram]

'היום שאחרי' הוא מושג שגוי ובעייתי שניכנס לתרבות האסטרטגית הישראלית בעקבות 'מלחמת חרבות ברזל'. בעייתי, כיוון שאפשר לתכנן כיצד נכנסים לאירוע משמעותי, אך לעולם לא איך יוצאים ממנו. כשפותחים באירוע גדול, כמו מלחמה, מתחוללת טלטלה רבתי שמשנה את יסודות המציאות המוכרת. בתורת המערכות המורכבות קרויה הטלטלה הזו דחיפה - (‘Perturbation’), שמעבירה אותנו ממערכת אילוצים ('מושך') אחד לרעהו. על כן, טוען האלוף גרשון הכהן, כי "במקרה הטוב יש למושג הזה תפקיד מכוון כמו בניווט בלילה: כשמתקדמים על פי כיוון של כוכב, לא באמת מתכוונים להגיע אל הכוכב" (הכהן, 2024).

האלוף גרשון הכהן קובע עוד: לתרבות המערב בבשורת המודרנה, קשה לקבל שאין בידי המדע וחכמת התכנון האסטרטגי להבטיח מלחמה או אירוע גדול אחר) שמתקדמת על פי תכנית סדורה מראשית עד אחרית. אבל מלחמה היא אירוע ב'התהוות', שאינה נתונה לחיזוי בתבונת המומחים. זה מה שמבדיל פעולות בתחום ההנדסי טכנולוגי מפעולות בתחום האנושי (הכהן, 2024).

ריכזנו עבורכם את המאמרים שהופיעו באתר 'ייצור ידע', אודות 'היום שאחרי', על פי הכותבים (בסדר הא"ב). קריאה מועילה:

אוספי מאמרים רלוונטיים נוספים:

אלי בר און

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

.

.

.

.

.

עמר דנק

המחבר (ראו תמונה משמאל), סא"ל במיל' עמר דנק, עשה את שירותו הצבאי בחיל האוויר ובחטיבה האסטרטגית באג"ת. הוא מהנדס מערכות מידע, מוסמך ביחסים בין לאומיים מטעם אוניברסיטת חיפה. מרתוניסט...

.

.

.

גרשון הכהן

.

.

יונתן ויינברג

יונתן ווינברג (בתמונה משמאל), נשוי ואב לחמישה, שותף בחברת הייעוץ DNAIDEA, ומפתח תוכן במיזם 'לחיות יחד'. בעבר, הוביל את התחום החברתי כלכלי במכון ראות.

יונתן מומחה לתפרים שבין החברה האזרחית והממשלה, ובמסגרת זו מייעץ לארגונים רבים בנושאי שינוי חברתי ובניית יכולות, לצד ייעוץ אסטרטגי לשלטון המקומי ולממשלה.

.

.

.

.

רועי צזנה

המחבר (ראו תמונה משמאל), רועי צזנה, הוא דוקטור לננו-טכנולוגיה; עמית בסדנת יובל נאמן למדע, טכנולוגיה וביטחון באוניברסיטת תל אביב, ומרצה בפקולטה להנדסה ביו-רפואית בטכניון.

בוגר קורס המנהלים של אוניברסיטת הסינגולריות ומחבר הספר המדריך לעתיד.

[התמונה מאלבום התמונות הפרטי של המחבר]

.

.

.

.

אלעד רזניק

תמונת הגמל הלועס היא תמונת העט של אלעד רזניק

.

.

.

.

.

.

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *