אלי בר און: היום שאחרי החיסונים…

[בתמונה: בסוף 2021, ניתן יהיה לפתוח לחלוטין את כל המשק; ולחזור לשגרת חיים מפוקחת, באמצעות בדיקות שגרתיות שיקבעו מי עדיין מחוסן; ומי נדרש להתחסן שוב... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

*  *  *

מה צפוי להתרחש כאן ובעולם תחת ההנחה הסבירה כי החיסונים נגד הנגיף יאושרו ע"י מנהל התרופות של ארה"ב בקרוב?

ראשית יש לדעת כי הכל עדין נזיל; והנתונים על האפקטיביות, היכולות והתקלות של החיסונים מתעדכנים מידי יום.

אבל, בהנחה שהכול יהיה בסדר, ההנחה הסבירה היא שהחיסונים נגד הנגיף יתחילו להגיע לישראל עוד כ- 3 חודשים, מה יהיו המשמעויות?

בחודשים מרץ-מאי 2021, יגיעו לכאן משוויץ כ- 2 מיליון מנות חיסון של חברת מודרנה, כמות שתספיק לחיסון של כמיליון תושבים בלבד (נדרשות 2 מנות חיסון לאדם, בשני פרקי זמן שונים).

בגלל בעיה לוגיסטית/טכנית, להערכתי החיסונים של חברת פיזר - חיסונים שנדרש להוביל אותם לכאן מהמפעלים בארה"ב, לאחסן אותם ואז לחלק אותם ל- 1500 מרפאות ובתי חולים בטמפרטורה של מינוס 70 מעלות - לא יגיעו לכאן בחודשים הקרובים בכמויות גדולות.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

בדרך של הורדת סיכונים, הראשונים שיחסונו הם אנשי הסגל הרפואי, האוכלוסייה שיש לה מחלות רקע קשות והמבוגרים מגיל 70 ומעלה. מהלך זה יוריד, להערכתי, את כמות החולים הקשים והנפטרים בכ- 90 אחוז מהמצב הנוכחי; ויהפוך את המחלה לנסבלת. כך, ניתן יהיה לפתוח בזהירות את מערכת החינוך והמשק כבר בחודש יוני 2021.

בהמשך השנה, צפוי שיגיעו לכאן עוד כ 10-15 מיליון מנות חיסון נוספות, חלקם בסוף השנה כבר יהיו מייצור עצמי של המכון הביולוגי. אז ניתן יהיה - אם יתברר שחייבים - לחסן שוב את האוכלוסייה שבסיכון; וכמובן את כל האוכלוסייה הכללית, שעדיין לא חוסנה. 

במצב הנ"ל, ניתן יהיה לפתוח לחלוטין את כל המשק; ולחזור לשגרת חיים מפוקחת, באמצעות בדיקות שגרתיות שיקבעו מי עדיין מחוסן; ומי נדרש להתחסן שוב.

צריך לזכור כי המחלה הזו אינה שפעת. הסיכון ליחיד ולכלל גדול. לכן, הליך החיסון יהיה חובה, ומי שיסרב להתחסן, סביר שינקטו נגדו הליכים.

ומה בעולם המפותח?

להערכתי, התהליך המתואר יהיה דומה, במרבית המדינות המפותחות בעולם, לרבות בצפון אמריקה, במרבית האיחוד האירופאי ובמדינות המפותחות בדרום מזרח אסיה לרבות סין, יפן, דרום קוריאה אוסטרליה ועוד.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Alexandra_Koch לאתר Pixabay]

ומה בעולם המתפתח, שמאוכלס ע"י מרבית האנושות?

שם להערכתי, התהליך של חיסון האוכלוסייה יהיה ממושך. אין להם יכולת להשתלט על הנעשה באזורים הכפריים ובשכונות העוני הענקיות בערים המרכזיות. סביר שלא ניתן יהיה לבקר שם; או להניח להם לבקר כאן ובמערב, בשנה הבאה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *