פנחס יחזקאלי: זה ה- CRT טמבל! קווים לדמותו של ה- Critical Race Theory

[בתמונה: CRT - קץ העליונות הלבנה... המקור: Photo by Kobylinsk from Pexels]

[בתמונה: CRT - קץ העליונות הלבנה... המקור: Photo by Kobylinsk from Pexels]

מהי תורת הגזע הביקורתית – ה- CRT – שכבר השתלטה מזמן על האוניברסיטאות במערב כולו? שנותנת אותותיה בארגונים עסקיים, ש'מיישרים קו'  ומעבירים לעובדיהן סדנאות בנושא 'רגישות גזעית'? שלכדה את דור המצביעים הצעיר, בשתי המפלגות; ונדחפת על ידי הפרוגרסיבים גם לבתי הספר היסודיים והתיכוניים? מדוע היא מעוררת כל כך הרבה יצרים בקרב הדור המבוגר יותר?

[לאוסף המאמרים על 'הפרוגרסיבים החדשים ואנחנו' באתר ייצור ידע, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על פוליטיקה אמריקנית, לחצו כאן]

עודכן ב- 23 ביולי 2022

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר 'ייצור ידע'. ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

בתחילת נובמבר 2021 נורתה היריה הראשונה בקמפיין בחירות האמצע האמריקני; ומושל וירג'יניה יהיה הרפובליקני גלן יאנקין; ולא המושל הדמוקרטי לשעבר, טרי מקאוליף, שהוביל במהלך רוב המירוץ ונעזר ב'תותחים הכבדים' של הממשל הדמוקרטי שנחלצו לעזרתו.

מה הפיל את יאנקין? רבים תולם את המהפך במעמדו החלש של הנשיא ג'ו ביידן; אבל, הגורם העיקרי, שהיטה את הקמפיין הדמוקרטי הווירג'יניה היה הצורך של יאנקין לתמוך במסע הפרוגרסיבי להחדרת תורת הגזע החדשה או תורת הגזע הביקורתית (CRT - Critical Race Theory) בבתי הספר.

תורת גזע? באמת? ההיסטוריה, אמנם, לא חוזרת על עצמה, אך היא מתקדמת בצורה ספיראלית (כך למשל, ניתן למצוא דמיון מסוים בין שנות ה- 30-20 של המאה העשרים למה שמתרחש היום...). גם המושג תורת גזע 'עשה קאמבק' והוא שוב על סדר היום, והפעם - דווקא בדמוקרטיה החשובה בעולם - ארצות הברית.

[לאוסף המאמרים על 'הפרוגרסיבים החדשים ואנחנו' באתר ייצור ידע, לחצו כאן]

[בתמונה: למידה מתרחשת באופן ספיראלי ומורכב. למידה ספיראלית היא גישה חינוכית המבוססת על כך שתלמידים לומדים יותר ויותר על נושא בכל הזדמנות שבו הם פוגשים בו. המידע שנאסף בין ביקור לביקור בנושא מסוים מגדיל את כמות הקשרים הקוגניטיביים שיכולים להיווצר; וכך, מתאפשרת העמקה אמיתית של הבנת הנושא... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי 463259 לאתר Pixabay]

[בתמונה: ההיסטוריה, אמנם, לא חוזרת על עצמה, אך היא מתקדמת בצורה ספיראלית... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי 463259 לאתר Pixabay]

אם הדור המבוגר יחסית בארצות הברית חרד, הרי שדיבור על תורות גזע בישראל, מלווה מן הסתם בתחושות מיאוס ממש. השואה ומעלליה לא הותירה לנו סבלנות יתרה להעמיק בכגון אלה...

מהי התורה הזו שכבר השתלטה מזמן על האוניברסיטאות במערב כולו? שנותנת אותותיה בארגונים עסקיים, ש'מיישרים קו' ומעבירים לעובדיהן סדנאות בנושא 'רגישות גזעית'? שלכדה את דור המצביעים הצעיר, בשתי המפלגות; ונדחפת על ידי הפרוגרסיביים גם לבתי הספר היסודיים והתיכוניים? מדוע היא מעוררת כל כך הרבה יצרים בקרב הדור המבוגר יותר?

מהי תורת הגזע הביקורתית (CRT - Critical Race Theory)?

תורת הגזע הביקורתית (CRT - Critical Race Theory) גורסת כי הגזע הוא עניין מרכזי במאבקי העוצמה בעולם. הגזע הלבן - 'הזהות הלבנה' או 'העליונות הלבנה', כפי שהוא מכונה בפי מאמיני ה- CRTהוא שורש הרע. הוא שומר בידיו את העוצמה; והוא שמדכא, ללא רחם, את הגזעים האחרים.  

לכן, נדרשים הלבנים להכות על חטא ולהתאמץ לכפר על זה, במחיר פגיעה בעצמם: לפרק את 'העליונות הלבנה' (מושג מפתח בתורה הזו...) לגורמים; לזוז מעמדות הכוח ולפנות מקום לאפליה מתקנת. כל התנגדות להשקפת העולם הזו, בעיני תומכיה, היא גזענות... (התיוג של מתנגדי ה- CRT כ'גזענים' היא מאחת מאסטרטגיות ההתמודדות המוצלחות, של חסידיו.

[לריכוז המאמרים על 'עוצמה', לחצו כאן] [לריכוז המאמרים על 'מאבק העוצמה', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'אסטרטגיה', לחצו כאן]

[בתמונה: "למדו את האמת" - זועקת הכרזה בהפגנה למען הכנסת ה- CRT לתכנית הלימודים... האמת? הכל בעיני המתבונן... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי Milwaukee Teachers' Education Association (MTEA) לאתר flickr]

[בתמונה: "למדו את האמת" - זועקת הכרזה בהפגנה למען הכנסת ה- CRT לתכנית הלימודים... האמת? הכל בעיני המתבונן... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי Milwaukee Teachers' Education Association (MTEA) לאתר flickr]

[מקור תמונתו של כריסטופר רופו משמאל: פייסבוק. שם הצלם אינו מוזכר]

קרולין גליק מגדירה ב'ישראל היום' את ה- CRT כ"תיאוריה, הקובעת שארה"ב מבוססת על עליונות הגזע הלבן ודיכוי בני גזעים אחרים (גליק, 2021).

שוחריה מאמינים, שהחוקה, הצהרת העצמאות וכל שאר מסמכי היסוד של ארה"ב, אינם אלא הסוואה; ומאחוריהם מסתתר הרוע המוחלט שבבסיס קיומה". היא מצטטת את החוקר כריסטופר רופו (Christopher Rufo; ראו תמונה משמאל), בין המנהיגים הבולטים במאבק נגד ה- CRT, הטוען כי "התיאוריה היא ניסוח חדש של הפיצול המארקסיסטי בין מדכא ומדוכא. במקום מלחמת המעמדות בין מעמד הפועלים למעמד הבורגנות, מפצלים את החברה בין לבנים לבין קורבנות הלבנים... (גליק, 2021).

[מקור תמונתו של כריסטופר רופו משמאל: פייסבוק. שם הצלם אינו מוזכר]

הדרך היחידה לשחרר את האנושות היא מהפכה שתפעל לפרק ולבנות את החברה מחדש על בסיס טרנספורמציה מוסרית, כלכלית ופוליטית" (גליק, 2021).

[בתמונה: ע"פ הפרוגרסיביים, הדרך היחידה לשחרר את האנושות היא מהפכה... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Clker-Free-Vector-Images לאתר Pixabay]

[בתמונה: ע"פ הפרוגרסיביים, הדרך היחידה לשחרר את האנושות היא מהפכה... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Clker-Free-Vector-Images לאתר Pixabay]

המהפכה שתשחרר את האנושות...

[בתמונה: ריצ'רד דלגאדו. התמונה באדיבות אוניברסיטת אלבמה. שם הצלם אינו מוזכר]

אחד מ'נביאי' ה- CRT, רוי ל' ברוקס, הגדיר אותה בשנת 1994 כ"אוסף של עמדות קריטיות נגד הסדר החוקי הקיים מבחינה מבוססת גזע, כאשר גזע הוא מבנה חברתי וגזענות איננה הטיה אינדיבידואלית ואינה דעה קדומה, אלא מוטבעת במערכת המשפט ומושלמת במדיניות ונהלים" (WIKIPEDIA: Critical race theory).

'נביא' אחר, ריצ'רד דלגאדו (Richard Delgado; ראו תמונה משמאל)), הגדיר אותה בשנת 2017 כ"אוסף של פעילים וחוקרים המעוניינים ללמוד ולשנות את הקשר בין גזע, גזענות וכוח (WIKIPEDIA: Critical race theory).

[בתמונה: ריצ'רד דלגאדו. התמונה באדיבות אוניברסיטת אלבמה. שם הצלם אינו מוזכר. לעוגן ברשת, לחצו כאן]

בניגוד לתורת הגזע הקודמת שהייתה לאומית: גזע אחד המבקש - בשל עליונותו - הגמוניה על כל יתר הגזעים; הרי שתורת הגזע החדשה היא רב לאומית: גזע אחד - הלבן - המדכא את כל האחרים...

.

[בתמונה: תורת הגזע הקודמת... היא הייתה לאומית: גזע אחד המבקש - בשל עליונותו - הגמוניה על כל יתר הגזעים. לעומתה, תורת הגזע החדשה היא רב לאומית: גזע אחד - הלבן - המדכא את כל האחרים... התמונה היא נחלת הכלל]

[בתמונה: תורת הגזע הקודמת... היא הייתה לאומית: גזע אחד המבקש - בשל עליונותו - הגמוניה על כל יתר הגזעים. לעומתה, תורת הגזע החדשה היא רב לאומית: גזע אחד - הלבן - המדכא את כל האחרים... התמונה היא נחלת הכלל]

ההיסטוריה של ה- CRT

(WIKIPEDIA: Critical race theory)

מקורו של ה- CRT בתיאוריות שגיבשו משפטנים אמריקנים באמצע שנות ה- 70 של המאה העשרים. התיאוריות הללו הצמיחו תנועה, שהלכה והתפתחה בשנות השמונים של מאה זו, ועיבדה מחדש תיאוריות של מחקרים משפטיים ביקורתיים (CLS) תוך התמקדות רבה יותר בגזע.

נכון לשנת 2002, למעלה מ-20 בתי ספר למשפטים אמריקאים - ולפחות שלושה בתי ספר לא אמריקאים למשפטים - הציעו קורסים או שיעורים של ה- CRT. התורה נלמדת בהרחבה בתחומים של חינוך, מדע המדינה, לימודי מגדר, מחקרים אתניים, תקשורת, סוציולוגיה, וההיסטוריה האמריקנית.

מאז 2020 ביקשו מחוקקים אמריקניים שמרנים לאסור או להגביל את הוראת תורת הגזע הביקורתית במוסדות החינוך. הם טוענים כי מטרת החוקים הנחקקים בהשפעת ה- CRT דווקא להשתיק, באופן רחב וכוללני יותר, את הדיונים על גזענות, שוויון, צדק חברתי ותולדות הגזע.

[בכרזה: תורת הגזע הביקורתית - CRT נאבקת על הגמוניה בדעת הקהל באמריקה... בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

[בכרזה: תורת הגזע הביקורתית - CRT נאבקת על הגמוניה בדעת הקהל באמריקה... בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

ה- CRT הוא אחד הנושאים הקוטביים והשנויים במחלוקת ביותר באמריקה:

  • מחד גיסא, הפרוגרסיביים במפלגה הדמוקרטית מתייחסים אליה, בחרדת קודש ממש, ורואים בה את הכלי שיישנה את העולם. החלק המתון במפלגה הדמוקרטית וגרר בלית ברירה ומשתף פעולה, כי הוא רואה בו כלי לביסוס השלטון הדמוקרטי לשנים רבות; בדרך של החדרת התורה למוסדות הלימוד במדינה, כדי לשנות תודעה ולעצב דור בעל תפיסות שונות [כמו פעם, בשנות ה- 30-20 ה'עליזות' של המאה העשרים, בברית המועצות ובגרמניה, להבדיל (בינתיים לפחות...) אלף אלפי הבדלות...].
  • ומאידך גיסא, השמרנים המבוגרים רואים בו טירלול, כלי לצריבת התודעה של הדור הצעיר; ולכן, גם, את מה שעלול להשאירם באופוזיציה שנים רבות.

[בתמונה: הנשיא האמריקני ג'ו ביידן. יאללה דוחפים... התמונה היא נחלת הכלל]

בתקופת ממשל טראמפ נאסר העיסוק ב- CRT בכל שלוחות הממשל הפדרלי, אחרי ש"בתחילת 2020, רופו חשף שמשרדי ממשלה פדרליים, כמו גם זרועות הביטחון של ארה"ב, חייבו את עובדיהם לעבור סדנאות ב- CRT, שבהן המשתתפים חולקו לפי גזע. לבנים מחויבים להתנער מה"לובן" שלהם ולהתנצל, ולהתחייב להעצים את חבריהם הלא־לבנים, שאותם דיכאו מעצם היותם לבנים... (גליק, 2021).

כיום, ממשל ביידן (ראו תמונה משמאל) 'דוחף' את הנושא למוסדות החינוך ומעורר את חמת המצביעים המבוגרים.

קרולין גליק טוענת כי כבר ביומו הראשון בבית הלבן, מבחינה זו, תבוסת המושל הדמוקרטי לשעבר, טרי מקאוליף, בוירג'יניה היא רק סימפטום לכך. הנשיא ג'ו ביידן, ביטל את הצו וחידש את האינדוקטרינציה (גליק, 2021).

[בתמונה משמאל: הנשיא האמריקני ג'ו ביידן. יאללה דוחפים... התמונה היא נחלת הכלל]

למה אני מבדיל בין מבוגרים לצעירים? כי נביאי תורת הגזע הביקורתית - CRT הבינו מההתחלה, שהמפתח הוא הדור הצעיר; ומאז תחילת שנות ה- 90 של המאה העשרים, עשו מאמץ להפיץ תורה זו, בוורסיות שונות, באוניברסיטאות, עד כי הדור הבוגר הצעיר היום בשתי המפלגות ובזרמים דתיים שונים (אפילו האוונגליסטים...) התחנך על ברכיה ומיישר איתה קו. מבחינה זו בטווח הארוך, דומה שהפרוגרסיביים כבר ניצחו...

כותבת קרולין גליק: מאז תחילת 2021, "עיקר המאבק ב- CRT עבר למערכת החינוך... תחת כסות של מאבק בגזענות, מועצות חינוך מקומיות הופכות את בתי הספר הציבוריים למרכזי שטיפת מוח ל־ CRT, החל בגן חובה. תלמידים בפילדלפיה חויבו לנהל מאבק לטובת "קומוניזם שחור" ובזכות ארגון אנטיפה. ילדי גן חובה בבאפלו ניו יורק נאלצו לצפות בסרט שבו נראים ילדים שחורים מתים, ולמדו שהשוטרים הם גזענים ומסוכנים לשחורים. ועוד ועוד, מחוף לחוף." (גליק, 2021).

הלוגו של העיתון ישראל היום

ה'מלחמה' על החינוך

כותבת קרולין גליק (ראו תמונה משמאל): "... בעקבות החשיפות, החלו הורים בכל רחבי ארה"ב להופיע בפני מועצות החינוך המקומיות שלהם, ודרשו להוציא את ה־ CRT מתוכניות הלימוד. במהלך חודשי האביב והקיץ (של שנת 2021), עלו מדי יום סרטונים לרשת של אימהות ואבות העומדים מול חברי מועצות עוינות, ודורשים שיפסיקו לשטוף לילדיהם את המוח נגד ארה"ב בגזענות כלפי לבנים, נגד שוטרים ובעד ארגונים אלימים כגון אנטיפה.

[תמונתה של קרולין גליק משמאל נוצרה והועלתה לויקיפדיה באישורה. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

בתגובה למחאת ההורים, שיגר בשבוע שעבר ארגון הגג של מועצות החינוך בארה"ב, שנשלט בידי השמאל הרדיקלי, מכתב לשר המשפטים מריק גארלנד, ובו בקשה להתייחס להורים המוחים כאל "טרוריסטים מקומיים" ולהפעיל את החקיקה האנטי־טרוריסטית שחוקקה בעקבות מתקפות 11 לספטמבר נגדם. במקום לפסול את הבקשה בשאט נפש, שיגר גארלנד ביום שני מזכר לראש הבולשת הפדרלית ולתובעים הפדרליים, וביקשו מהם לשמור על חברי מועצות החינוך ומשרתי ציבור מפני "הטרדות, הפחדות ואיומי אלימות".

המסר של גארלנד הופנה להורים לא פחות מאשר למערכת החוק והמשפט, וקבע, הלכה למעשה, שמי שיעזו להתלונן או להיאבק נגד הוראת CRT לילדיהם - יקבלו יחס של אויבי הציבור. במצב כזה, כמה הורים יעזו להתנגד לשטיפת המוח?...

... על פי סקר מכון מנהטן, כ־75 אחוז מהציבור האמריקני מתנגד לשילוב תוכני CRT במערכת החינוך. אבל הנה, הממשל לא רק תומך באינדוקטרינציה, אלא ששר המשפטים מסכים להתייחס להורים המתנגדים אליה כאל מחבלים.

וחותמת קרולין גליק את מאמרה כך: "זאת הדרך לטרנספורמציה. טרור ודיכוי, הפחדה ודמוניזציה - בטווח הארוך, אלו דרכים אפקטיביות יותר מכיבוש זר להביא לאובדן החירות. "

קרולין גליק בישראל היום: שטיפת מוח אמריקנית הסטודנטית שהתעמתה עם סגנית הנשיא היא תוצר של תורת גזע ביקורתית • ארה"ב מאבדת את דרכה - דיכוי על ידי התנועה המהפכנית, בגיבוי הממשל, מוביל לאובדן החירות

[למאמר המלא של קרולין גליק ב'ישראל היום', לחצו כאן]

ומה ההקשר הישראלי?

זוכרים את פול ניומן בסרט האייקוני אקסודוס, שיצר תמיכה עולמית לציונות בראשית דרכה? כך נתפסים הישראלים בעיני האמריקנים. זה אומר, שבכל הנוגע ל- CRT ולחסידיו, אנחנו חלק מ- 'העליונות הלבנה', הדורסת את הפלסטינים...

[זוכרים את פול ניומן בסרט האייקוני אקסודוס, שיצר תמיכה עולמית לציונות בראשית דרכה? כך נתפסים הישראלים בעיני האמריקנים. זה אומר, שבכל הנוגע ל- CRT ולחסידיו, אנחנו חלק מ- 'העליונות הלבנה', הדורסת את הפלסטינים... אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

[זוכרים את פול ניומן בסרט האייקוני אקסודוס, שיצר תמיכה עולמית לציונות בראשית דרכה? כך נתפסים הישראלים בעיני האמריקנים. זה אומר, שבכל הנוגע ל- CRT ולחסידיו, אנחנו חלק מ- 'העליונות הלבנה', הדורסת את הפלסטינים... אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

[לאוסף המאמרים על 'הפרוגרסיבים החדשים ואנחנו' באתר ייצור ידע, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על פוליטיקה אמריקנית, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

מקורות והעשרה

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *