פנחס יחזקאלי: אמריקה כבר כאן…

[התמונה היא צילום מסך]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

פודקסט מוסרט של המאמר, בסרטון וידאו המצורף בסוף. 

*  *  *

ענני סערה מצטברים מעל ראשה של משטרת ישראל. יותר ויותר סממנים של תנועת המחאה האמריקנית עושים עליה בקצב מהיר לכאן... אציג שניים, לפי סדר הופעתם אצלנו:

  • האחד הוא התופעה של "שוטרים אינם רצויים כאן" – הדרה של שוטרים מעסקים שאינם מוכנים לשרת אותם ומאירועים שבהם אינם רצויים.
  • השני הוא המנהג של מפגינים לקפץ על רכבי משטרה כסימן לבוז, לחוסר כבוד; ולחוסר לגיטימציה.

נתחיל מהראשון: התופעה של "שוטרים אינם רצויים כאן" קיימת כבר לפחות עשור בארצות הברית. הנה מקבץ דוגמאות:

  • ב- 23 במרץ 2011 בגרינווד אינדיאנה, טוני גרין, הבעלים של מסעדת Greenwood restaurant תלה שלט שבו הודיע ששוטרים אינם מורשים לאכול במסעדה שלו. בשערורייה שפרצה, נאלץ גרין מסיבות חוקיות להיפטר מהשלט, אבל תלה שני שלטים אחרים במקומו. אחד מהם, למשל, מציע 10% הנחה לכאלה "המאמינים בחוקה והוטרדו על ידי שוטרים":

.

  • ב- 24 ביולי 2018 נכנס שוטר מקליבלנד למסעדת מזון מהיר כדי לקנות דונאטס. המוכר הודיע לו שאיננו מוכן למכור לשוטרים. השוטר לא היה בפעילות ולכן לא פתח את מצלמתו האישית. אבל, הוא צילם סרטון וידאו והסיפור יצר מהומה בכלי התקשורת. בעל המקום סרב להתייחס וגם סרב להראות את שהתרחש במצלמות האבטחה של חנותו:

.

  • ב- 1 ביוני 2019 נמנע מהשוטר ג'ק קולמן להשתתף במדים במצעד גאווה שנערך במסגרת פסטיבל; ועוד, ועוד, ועוד.

והנה הניצן הראשון של התופעה אצלנו:

ב- 27 ביולי 2020, נתלה בחלון ראווה של מינימרקט באילת השלט: "לא מוכרים לשוטרים" (ראו תמונה בראש המאמר). הנה הסיפור כפי שניתן לתקשורת ע"י המשטרה:

השוטר הגיע בלבוש אזרחי עם ילדיו לקנות מצרכים במינימרקט הסמוכה לאחד המלונות, והבחין בשלט "לא מוכרים לשוטרים" בכניסה. המוכר נשאל האם זה רציני?, וזה ענה, 'כן. אתם אלימים מאוד ואני מבקש שתצא החוצה'. השוטר לא נגרר איתו לעימות, וכשיצא מהמקום, התקשר לדווח למוקד 100 ולפקחי העירייה". מהאירוע עולה כי הפקחים הגיעו למקום, אך המוכר סירב להכניס גם אותם בטענה דומה. בזמן שהניידת הייתה בדרכה אל המקום, אביו של המוכר תלש את השלט והתנצל בשם בנו על האירוע הנבזה.

[מקור התמונה: פייסבוק]

נעבור לתופעה השנייה: דילוג על ניידות משטרה

אחד האקטים הויראליים שראינו, שוב ושוב, במחאת המפגינים נגד המשטרה ברחבי ארצות הברית, היה מפגינים שמטפסים על ניידות משטרה, כסוג של הבעת בוז, וחוסר לגיטימציה כלפיה; וחבריהם שמצלמים ומעלים לרשתות החברתיות.

הנה אחד המקרים היותר משוגעים לפניכם בדטרויט, שהועלה לטוויטר:

.

אז אמריקה לא בדיוק פה, אבל דילוג על ניידות כסימן לבוז, לחוסר כבוד, לחוסר אמון ולחוסר לגיטימציה כלפי משטרת ישראל פה גם פה. עדיין, זו אינה נחלתם של כל קבוצות האוכלוסייה; ומקבל תנופה בעיקר במגזרים הערבי והבדואי; שהם מטבעם לעומתיים למשטרה. הנה: המקרה הזה אירע ברהט:

וזה באזור ירושלים:

בשני המקרים, הרשת החברתית המועדפת על הצעירים הערביים היא הטיק טוק.

העובדה שהונדליסטים או המפגינים – תלוי מאיזה צד אתם נמצאים – נעצרים רק מלבה את החמצן באש; והופכת את האקט הזה לוויראלי יותר.

מה כל זה אומר?

שגם אצלנו, כמו באמריקה, האמנה של משטרת ישראל עם האזרחים קורסת. קצב ההידרדרות הנוכחי באמון ציבור מלמד, שבקרוב תצטרך המשטרה לגשת לראי; ולבצע חשבון נפש מערכתי.

משמע, שינוי ארגוני שוב על הפרק; אבל זה כבר נושא למאמר נפרד.

לשיחה המוקלטת: 

2 thoughts on “פנחס יחזקאלי: אמריקה כבר כאן…

  1. פיני,
    כל זה נכון.
    בארה"ב יש תופעה נוספת וזה זריקת מים על שוטרים. בין אם מבקבוקי מים, אקדחי או רובי מים או דליים.
    רובי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *